Bert Boerman

Acties 2021

1. Wij stellen samen met gemeenten en waterschappen uitvoeringsprogramma’s op (actieplannen), op basis van de risicodialogen. Daarin staan de maatregelen die nodig zijn om klimaatadaptief te kunnen handelen.
  2. Wij stellen een investeringsvoorstel op voor de resterende impuls van € 7,45 miljoen uit het Coalitieakkoord, voor actieplannen hitte-, droogte- en wateroverlast en starten met de uitvoering hiervan.
  3. Wij stellen beleidskaders op voor hitte, droogte en wateroverlast die meegenomen gaan worden in de herziening van de Omgevingsvisie.

In 2021 hebben alle werkregio’s van het DeltaPlan Ruimtelijke Adaptatie uitvoeringsprogramma’s opgesteld op basis van de risicodialogen. De projecten in deze uitvoeringsprogramma’s zullen vanaf 2022 tot en met 2026 gestart worden. Met alle werkregio’s hebben wij afgesproken dat we 20% bijdragen aan deze projecten.

In 2021 hebben wij een investeringsvoorstel opgesteld voor het totale programma klimaatadaptatie van de provincie. In het provinciale programma wordt rekening gehouden met de programma’s van de werkregio’s en het programma Zoetwater Oost-Nederland. Daarnaast is er een provinciale subsidieregeling en ruimte voor Pilots tot en met 2023.

De beleidskaders voor hitte, droogte en wateroverlast zijn onderdeel van het proces om te komen tot een nieuwe Omgevingsvisie. Binnen het perspectief ‘Zelfbewust Overijssel’ werken wij deze kaders in 2022 verder uit.

GS begrotingswijziging:

Binnen beleidsdoel 1.4 is per saldo € 5,2 miljoen beschikbaar gesteld voor prestatie 1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050. Op deze prestatie resteert een saldo van € 4,3 miljoen. Het resterende saldo in 2021 van € 4,3 miljoen wordt grotendeels veroorzaakt doordat de geraamde cofinancieringsbijdrage voor de uitvoering van het Deltaplan Ruimtelijke adaptatie niet is gerealiseerd (€ 3,4 miljoen). Daarnaast zijn er achterblijvende lasten op de post klimaat adaptieve pilots (€ 0,8 miljoen) omdat deze afhankelijk zijn van bovengenoemde cofinancieringsbijdrage. In 2021 was de verwachting dat de cofinanciering direct gerealiseerd zou worden. Gaandeweg in het jaar is gebleken dat de werkregio’s de impulsregeling in fasen aanvragen. Dat betekent dat de cofinanciering in 2022 en 2023 steeds in delen zal worden gerealiseerd. De doelen van de cofinanciering worden daardoor nog steeds voor 2026 behaald.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 4,3 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 1.4.1 van de begroting 2022.