Gert Harm ten Bolscher
Tijs de Bree

Acties 2021

1. We ontwikkelen samen met gemeenten, GGD en andere partners provinciaal milieubeleid waarbij gezondheid van inwoners centraal staat en verankeren deze in de Provinciale Omgevingsvisie.
  2. Wij leveren inbreng in nationale en interprovinciale beleidstrajecten, zoals Schone Lucht Akkoord, Zeer Zorgwekkende Stoffen, de IPO programmalijnen gezondheid, omgevingsveiligheid en Europese 8e milieuactieprogramma.
  3. Wij stellen het beleidsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving vast voor 1 december en het jaarprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving voor 31 december.
  4. Wij voeren de wettelijke coördinatietaak uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving.
  5. Wij bepleiten een andere volgorde van besluitvorming in het luchtvaartdossier via een transparant en navolgbaar proces: eerst de luchtvaartnota, dan de herziening van het luchtruim en daarna besluiten over Lelystad Airport.
  6. Vanuit onze verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de leefomgeving willen wij hinder van vliegtuiglawaai zoveel mogelijk beperken. Mede daarom zullen wij nabij Zwolle een meetpost inrichten om hinder te monitoren.

•   Kenmerk 2020/1105575
•   Kernmerk 2021/0214119

.

In 2021 hebben we op basis van de provinciale milieunota (2020/1105575) diverse activiteiten uitgevoerd samen met partners.

We werkten in 2021 intensiever dan in het verleden samen met gemeenten en GGD. Voor een concreter beeld van de samenwerkingsbehoefte hebben we individuele gesprekken gevoerd met GGD’s, gemeenten en Omgevingsdiensten. Ook werkten we in 2021 ambtelijk en bestuurlijk samen met gemeenten op gebied van afval, circulaire economie en zeer zorgwerkende stoffen. Het thema milieu en gezondheid/gezonde leefomgeving is onderdeel van de samenwerkingsagenda die we met GGD’s (en gemeenten) opstellen en die we in 2022 in besluitvorming willen brengen.
Binnen de actielijn kennisontwikkeling bespraken we met de GGD’s de mogelijkheden tot het samen opzetten van twee onderzoeken naar 1) gezondheidseffecten van milieuverontreiniging en 2) de relatie tussen gezondheid en milieugerelateerde en sociale factoren in Overijssel. De uitvoering zal doorlopen in 2022.

We hebben in 2021 de projecten Schone Rivieren en Clear Rivers ondersteund. Hierbinnen zijn schoonmaakacties gehouden met als resultaat dat op veel plekken langs de IJssel en de Vecht afval is opgeruimd (circa 500 vrijwilligers hebben meer dan 16.000 stuks afval opgeruimd). Clear Rivers heeft in de IJssel sinds vorig jaar een pilot “afvalvanger” liggen die plastic afval uit de rivier haalt.

Binnen deze prestatie onderzoeken en monitoren we de invloed van kruidenrijke bermen op de beheersing van de eikenprocessierups in de bomen die in de bermen staan. Dit monitoren we tot en met 2024.

We namen in 2021 deel aan een onderzoek om te kijken of het werkt om feromonen (soort specifieke geurstoffen) in te zetten om paringen van eikenprocessievlinders te voorkomen. Uit het onderzoek blijkt dat dit inderdaad werkt. Daarnaast hebben we ingezet op kennisdeling, zoals webinars voor gemeenten, waterschappen, Prorail, GGD en terreinbeherende organisaties en via informatiemails met een bereik van meer dan honderd personen.

We hebben gewerkt aan de uitwerking van de rode draad gezondheid als onderdeel van de Omgevingsvisie. Eind 2021 is de concept Rode Draad Gezondheid gereedgekomen. Daarvoor doorliepen we een intensief proces met partners (gemeenten, GGD’s en andere partners).
Onze inzet in interprovinciaal verband en andere overlegstructuren betrof onder andere de regionale uitvoeringsagenda van het Schone Lucht Akkoord, Circulaire Economie, de integrale aanpak ZZS en de totstandkoming van het nationale milieuprogramma. Hiermee hebben wij de (samenwerkings-)noodzaak op deze provincie-overstijgende onderwerpen verduidelijkt en onze positie verstevigd.
Dit najaar zijn we gestart met het project Overijsselse harmonisatie Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) waaronder PFAS. Dit kijkt breed naar het onderwerp ZZS met als resultaat een plan van aanpak gericht op de Overijsselse uitvoeringspraktijk. Het resterende incidentele budget ZZS wordt ingezet voor de uitvoering in 2022 en 2023.

Het concept-beleidsplan VTH 2022-2025 stuurden wij op 12 oktober 2021 voor consultatie naar Provinciale Staten. Op 1 december is het in de commissie besproken. Zowel het jaarprogramma als het beleidsplan worden in het eerste kwartaal 2022 definitief vastgesteld. Tot die tijd gelden het huidige beleidsplan en programma.
De totstandkoming van de definitieve Voorkeursbeslissing en andere gerelateerde trajecten (zoals opening Lelystad Airport) zijn doorgeschoven naar het nieuwe kabinet. Daarom is ook nog geen meetpost voor vliegtuiglawaai ingericht.

De lagere realisatie ten opzichte van de begroting heeft betrekking op meerdere onderwerpen.

Ten eerste, in samenwerking met andere partijen hebben wij in 2019 een aantal projecten opgezet en ondersteund om de bewustwording van duurzaamheid te vergroten. Twee van deze projecten, Ecologische bestrijding van de Eikenprocessierupsen en Aanpak schone rivieroevers Overijssel, hebben een langere doorlooptijd.

Ten tweede, onder deze prestatie is het incidenteel budget opgenomen voor de aanpak van Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) waaronder PFAS.  Dit najaar is gestart met een plan van aanpak met als doel te komen tot een eenduidige uitvoeringspraktijk en regelgeving in de provincie.  Grootste deel, waaronder de uitvoering, zal doorlopen naar 2022 en 2023.

Tot slot, in 2021,  is geen meetpunt voor vliegtuiglawaai ingericht.  Voor bovengenoemde onderwerpen leggen wij een voorstel voor resultaatbestemming voor.

Resultaatbestemmingen:

Budget (beleidsontwikkeling en kaderstelling) milieu en gezondheid:
Zoals hierboven toegelicht hebben wij in samenwerking met een aantal partijen in 2019 een aantal project opgezet die doorlopen naar 2022 en 2023. Omdat als gevolg van ombuiging (conform opdracht uit ons coalitieakkoord 2019-2023) vanaf 2021 beperkt financiële ruimte is binnen deze prestatie en wij beoogde bijdrage alsnog willen realiseren stellen wij u een resultaatbestemmingsvoorstel voor van € 0,1 miljoen.

Wij stellen u voor het restant budget van € 0,1 miljoen voor de uitfinanciering van projecten onder prestatie 2.1.1 door te schuiven naar 2022 en daar opnieuw toe te voegen aan prestatie 2.1.1 (beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid.

Budget aanpak Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS):
In dit najaar is gestart met het opstellen een plan van aanpak om te komen tot een eenduidige uitvoeringspraktijk en regelgeving in de provincie. Daardoor is in 2021 een beperkt deel, € 6.000, van het beschikbare budget, ad. € 0,2 miljoen, besteed. Voor het niet bestede deel doen wij u hierbij een voorstel voor resultaatbestemming.

Wij stellen u voor het om het niet bestede budget, ad. € 0,2 miljoen, voor de aanpak ZZS onder prestatie 2.1.1 door te schuiven naar 2022 en toe te voegen aan prestatie 2.1.1 (beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid).

Budget voor monitoring Lelystad Airport:
In 2021 is er (nog) géén meetpost ingericht voor vliegtuiglawaai. Lelystad Airport was door de Tweede Kamer, tot het aantreden van een nieuw kabinet, controversieel verklaard. Wachten is nu op een behandeling en debat over de wijziging van het luchthavenbesluit van Lelystad Airport in de Tweede Kamer.  Zolang er geen definitief gewijzigd luchthavenbesluit ligt, heeft het geen zin om een meetpost in te richten. Het budget van € 50.000 willen we daarom doorschuiven naar 2022 ten behoeve van het inrichten van een meetpost.

Wij stellen u voor om het beschikbare bedrag voor de monitoring van Lelystad Airport van € 50.000 onder prestatie 2.1.1 volledig door te schuiven naar 2022 en toe te voegen aan prestatie 2.1.1 (beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid).