Tijs de Bree

Acties 2021

1. Wij adviseren over en toetsen op het gebied van milieu- en duurzaamheidseffecten van voorgenomen plannen en projecten van derden.
  2. Wij brengen milieu- en duurzaamheidseffecten van (eigen) plannen en projecten in beeld.

is In 2021 is tijdig getoetst en geadviseerd over m.e.r.-plichtige plannen en projecten van derden en intern binnen de provincie. De projecten en programma’s betreffen: plannen voor hoogwaterbescherming, natuurbeheerplannen, plannen en projecten die grensoverschrijdende invloed kunnen hebben, plannen rondom nieuwe energie en de provinciale omgevingsvisie.
Met de Commissie voor de m.e.r. en landelijke provinciale m.e.r.-coördinatoren is structureel overleg en afstemming over de toepassing van het instrument m.e.r. en verbreding naar Omgevingseffectrapportages (o.e.r.).
In 2021 hebben we met name onze inzet gericht op de ontwikkeling van de Herziening van de  Overijsselse Omgevingsvisie en de Omgevings-Effect-Rapportage (OER). Het o.e.r.-proces draagt bij aan een onderbouwde besluitvorming bij de herziening van de omgevingsvisie.
Overige inzet was gericht op het adviseren op m.e.r. procedures bij dijkversterkingsprojecten, drinkwaterwinningzijn, beide RES regio’s, PIP’s natura 2000 gebieden. Twee keer is een Duits plan ter inzage gelegd in kader van grensoverschrijdende samenwerking.