Gert Harm ten Bolscher

Acties 2021

1. Wij doen beleidsontwikkelend onderzoek in relatie tot natuur en klimaat voor stedelijk en landelijk gebied.
  2. Wij bepalen, op basis van onze ervaringen bij de uitvoering van ons natuurbeleid, welke onderdelen van het beleid om bijstelling vragen. Deze verwerken wij bij de periodieke actualisatie van de Omgevingsvisie.
  3. Wij beoordelen of relevante ontwikkelingen in ‘de buitenwereld’, zoals nieuwe kennis of jurisprudentie, aanleiding zijn voor bijstelling van beleid.
  4. Wij ontwikkelen producten en instrumenten waarmee we het voor initiatiefnemers gemakkelijker maken te voldoen aan de Wet natuurbescherming.
  5. Wij organiseren jaarlijks een natuurcongres om met onze partners de uitvoering van de natuurvisie te optimaliseren.
  6. Wij stellen het beleidsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving vast voor 1 november en het jaarprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving voor 31 december.

Het natuurdossier is flink in beweging en blijft dat de komende jaren, onder meer als gevolg van het nieuwe Regeerakkoord, met daarin onder andere het Nationaal Programma Landelijk gebied, en het Programma Natuur. Maar ook door de herziening van de Overijsselse omgevingsvisie. Waar mogelijk zijn we betrokken bij en benutten we onderzoeken van IPO, LNV en de onderzoeksagenda van Ongedierte Bestrijding Nederland (OBN) om onze effectiviteit te vergroten.
In 2021 werkten we aan de ambitiekaart natuur, als vervolg op de vaststelling van de wezenlijke kenmerken en waarden van de Overijsselse natuurgebieden. De ambitiekaart geeft de potenties voor natuur (waaronder bos) binnen het NNN aan en ondersteunt de uitvoering van ons natuurbeleid voor het NNN. Dit traject wordt begin 2022 afgerond. Daarnaast rondden we het traject Koersontwikkeling Landelijk Gebied af, waarin we werkten aan de ontwikkeling van een ‘heldere koers voor het landelijke gebied’, waarbij verduurzamingsopgaven in samenhang worden opgepakt. De resultaten worden begin 2022 aangeboden aan Provinciale Staten.
Met de landelijke actualisatie van het Natura 2000-doelensysteem wordt beoogd om met de Natura 2000-beheerplannen effectiever en (maatschappelijk) efficiënter de landelijk gunstige staat van instandhouding te realiseren. Eind 2022 verwachtten we een drietal eindproducten van de actualisatie. Deze worden doorvertaald naar aanwijzingsbesluiten en beheerplannen.
We onderzochten de aanwezigheid van gebouwbewonende soorten (zoals vleermuizen) en werkten aan diverse producten die het voldoen aan de Wet Natuurbescherming vereenvoudigt:
•    Een onderzoek in de drie grootste steden van Overijssel (Deventer, Enschede en Zwolle) naar massawinterverblijfplaatsen van Gewone dwergvleermuizen.
•    Een voorspellend model waarmee op basis van o.a. gebouwkenmerken een inschatting gemaakt kan worden of er gebouwbewonende vogels en vleermuizen te verwachten zijn.
•    Een catalogus voor particulieren om het verlies aan nest- en verblijfplaatsen door woningisolatie op een juiste manier te mitigeren, door het plaatsen van bewezen voorzieningen.
In het kader van de ontwikkeling van soortenmanagementplannen (SMP’s) hebben we:
•    Gesprekken gevoerd met gemeenten over het opstellen van een SMP;
•    Gewerkt aan een handreiking en brochure om het gebruik van SMP’s en gebiedsontheffing te stimuleren.
•    Gestart met de ontwikkeling van een natuurinclusieve aanpak van woningverduurzaming door particulieren. We streven ernaar om in 2022 een aanpak gereed te hebben.
In november vond de 3e editie van het congres Natuurlijk2020! online plaats, met wederom ruim 400 deelnemers.
Het concept-beleidsplan VTH 2022-2025 stuurden wij op 12 oktober 2021 voor consultatie naar Provinciale Staten. Op 1 december is het in de commissie besproken. Het jaarprogramma VTH krijgt een nieuwe vormgeving. De uitwerking daarvan vraagt meer tijd dan voorzien. Zowel het jaarprogramma als het beleidsplan worden in het eerste kwartaal 2022 definitief vastgesteld. Tot die tijd gelden het huidige beleidsplan en programma. De geplande werkzaamheden voor 2022 worden opgepakt vanuit de concept versies.