Gert Harm ten Bolscher
Tijs de Bree

Acties 2021

1. Wij verlenen vergunningen en ontheffingen en handelen meldingen af binnen de wettelijke termijn.
  2. Wij voeren het toezicht op de naleving uit overeenkomstig het jaarprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving
  3. Wij voeren onze wettelijke coördinatietaak met betrekking tot handhaving van de groene wetten uit.
  4. Wij informeren inwoners, ondernemers en medeoverheden over de regelgeving om de bekendheid te vergroten.

Voor houtopstanden, de Natuurschoonwet en schadebestrijding worden de wettelijke termijnen gehaald.
Voor soortenbescherming zien we een toename van 11% van het aantal geplande ontheffingen. Door deze toename en personeelsverloop staan de termijnen onder druk.
Bij gebiedsbescherming (stikstof) worden veel juridische uitspraken gedaan die de uitvoering raken en vertragen. Door actualisaties van het rekeninstrumentarium (Aerius) hebben we twee keer enkele weken stilgelegen. Deze periodes worden gevolgd door actualisaties van alle lopende aanvragen.
Wij voeren legalisatie van de meldingen die geen extra ruimte vragen voortvarend uit. Waar er wel extra ruimte nodig is, wachten we op de concrete doorvertaling van landelijke maatregelen naar de verschillende gebieden.
Het blijkt moeilijk om vacatures in te vullen met ervaren collega’s, ook dit zorgt ervoor dat termijnen onder druk blijven. Wij leiden nu zelf nieuwe collega’s op. Dit verloopt voorspoedig.
In het afgelopen jaar organiseerden we door de beperkingen die corona met zich meebrengt, geen fysieke voorlichtingsbijeenkomsten. Wel communiceerden we met name in het stikstofdossier zeer actief via mail, brieven en onze website over lopende en komende veranderingen als gevolg van jurisprudentie of andere veranderingen. Ook op gebied van soortenbescherming organiseerden we digitale bijeenkomsten voor gemeenten en adviseurs. Deze gingen over de soortenbescherming van marterachtigen en over evenementen in relatie tot stikstof en/of soortenbescherming. Daarover brachten wij brochures uit.
In de eerste maanden van 2021 hebben we geen controlebezoeken uitgevoerd bij bedrijven, dit in lijn met de Covid-19 maatregelen. De capaciteit die we niet op fysieke controles konden inzetten, zetten we in op het luchtwasserproject en het met behulp van data-analyse inventariseren en dossieronderzoek van bedrijven zonder Wnb-vergunning.
Daarnaast vroeg de afhandeling van handhavingsverzoeken, waarvoor intensief onderzoek nodig was, veel van de beschikbare capaciteit.
In de zomer 2021 hebben we 50 handhavingsverzoeken van de stichting MOB (Mobilisation for Environment) ontvangen tegen voormalige PAS-melders. Gezien de complexiteit van deze verzoeken, is een groot deel van de reguliere capaciteit op de behandeling van deze handhavingsverzoeken ingezet. Voorgaande betekent dat we in 2021 niet alle geplande controles hebben kunnen uitvoeren.

Het budget op prestatie 3.1.2 is opgebouwd uit drie onderdelen:

- Reguliere kosten en opbrengsten (leges) voor de Wet Natuurbescherming: bestedingen en opbrengsten zijn met elkaar in balans.

- Kaderstelling Groene wetten (dekking Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland): besteding in lijn met de begroting.

- Uitvoering VTH stikstof: op een budget van € 1,15 miljoen is € 0,25 miljoen overgebleven. In 2021 is capaciteit via inhuur en tijdelijke contracten geworven. De start van de contracten vond later plaats dan van tevoren was ingeschat. Het resterende budget blijft beschikbaar in de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel.