Gert Harm ten Bolscher

Acties 2021

1. Wij subsidiëren het beheer van natuur volgens het Natuurbeheerplan.
  2. Wij actualiseren jaarlijks het Natuurbeheerplan.
  3. Wij werken samen met de beheerders aan de verdere verbetering van de kwaliteit van het natuurbeheer.
  4. Wij stellen een ambitiekaart op voor de natuur in het Natuurnetwerk Nederland.

Vanuit de decembercirculaire 2021 ontvangt de Provincie Overijssel in totaal € 2,3 miljoen (extra) vanwege de verhoging van de beheervergoeding vanuit het Subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL), welke onderdeel is van het Uitvoeringsprogramma Natuur.  De Provincies voeren het SNL uit en vergoeden tot 75% van de standaardkostprijs voor het beheren van natuur. De vergoeding wordt met ingang van het beheerjaar 2021 verhoogd naar 84%. De provincies gaan de beheers subsidies dus met ingang van 2021 verhogen naar 84% van de standaardkostprijs. Voor 2021 is landelijk totaal een bedrag van € 18 miljoen beschikbaar gesteld. Voor Overijssel komt dit neer op € 2,3 miljoen voor 2021. Over de bedragen voor 2022 en verder volgt meer informatie in een volgende circulaire. De aanpassing van deze verhoging over het beheerjaar 2021 is grotendeels financieel verwerkt in 2022.

Onder kerntaak 20 stellen wij u voor om een bedrag van € 2,3 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 3.1.4 Beheer Natuur.  De baten zijn (eveneens) in 2021 verantwoord onder Kerntaak 20 (Overhead, financiering en dekkingsmiddelen).

In 2021 subsidieerden we het beheer van circa 48.700 hectare natuur. Ook actualiseerden we het Natuurbeheerplan.

In 2019 zijn we gestart met de structurele organisatie van de ‘goede gesprekken’ met beheerders gezamenlijk. Ook voeren we individuele gesprekken over het uitgevoerde beheer en eventueel benodigde aanpassingen in afspraken. Dit jaar hebben we deze gesprekken doorgezet. Daarnaast hebben we eind dit jaar een medewerker aangesteld die regelmatig in het veld aanwezig is om samen met de beheerders het gesprek te voeren over mogelijkheden voor verbetering van de kwaliteit van het natuurbeheer.

In 2021 hebben we de Ambitiekaart Natuurbeheerplan opgesteld. Op die kaart geven we de potentiële ontwikkelrichting aan voor de natuur binnen het NNN, die grotendeels is gebaseerd op de eerder door u vastgestelde Wezenlijke kenmerken en waarden en beheerplannen N2000. Wij stellen deze vast als onderdeel van het natuurbeheerplan 2023.

(Overhead, financiering en dekkingsmiddelen) Resultaatbestemming aanvullend budget via decembercirculaire 2021 voor Natuurbeheer (verhoging 75% naar 84%):

Vanuit de decembercirculaire 2021 ontvangt de Provincie Overijssel in totaal € 2,3 miljoen (extra) vanwege de verhoging van de beheervergoeding vanuit het Subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL), welke onderdeel is van het Uitvoeringsprogramma Natuur. De Provincies voeren het SNL uit en vergoeden tot 75% van de standaardkostprijs voor het beheren van natuur. De vergoeding wordt met ingang van het beheerjaar 2021 verhoogd naar 84%. De provincies gaan de beheersubsidies dus met ingang van 2021 verhogen naar 84% van de standaardkostprijs. Voor 2021 is landelijk totaal een bedrag van € 18 miljoen beschikbaar gesteld. Voor Overijssel komt dit neer op € 2,3 miljoen voor 2021. Over de bedragen voor 2022 en verder volgt meer informatie in een volgende circulaire. De aanpassing van deze verhoging over het beheerjaar 2021 is grotendeels financieel verwerkt in 2022.