Gert Harm ten Bolscher

Acties 2021

1. Wij subsidiëren agrarisch natuurbeheer volgens het Natuurbeheerplan.
  2. Wij actualiseren jaarlijks het Natuurbeheerplan.
  3. Wij stimuleren dat de agrarische collectieven aanvullende maatregelen uitvoeren voor behoud en inrichting van de leefgebieden voor weidevogels.
  4. Wij onderzoeken mogelijkheden om de groen blauwe dooradering te versterken door uitbreiding van het agrarisch natuurbeheer en versterking van het randenbeheer

In totaal is in 2021 6.650 hectare agrarisch natuurbeheer gesubsidieerd. Dit betreft 5.250 hectare open grasland voor weidevogels en 1.400 hectare in de droge dooradering (landschapselementen en botanisch beheer). Wij hebben, in overleg met de agrarische collectieven, kleine wijzigingen in de begrenzing van te subsidiëren gebieden in het Natuurbeheerplan aangebracht.

Samen met de collectieven zijn wij voorbereidingen gestart voor de uitvoering van het Nationaal Strategisch Plan (NSP) ter uitvoering van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) dat vanaf 1 januari 2023 in werking treedt en loopt tot en met 2027. Deze voorbereidingen voorzien in de verbreding van het agrarisch natuurbeheer met klimaatmaatregelen, de implementatie van het Aanvalsplan Grutto en de afstemming op de nieuwe eco-regelingen binnen het NSP.

In 2021 hebben wij tevens met de partners van ‘Rijp en Groen’ verkend welke mogelijkheden er zijn om de groenblauwe dooradering te versterken in het landelijk gebied. Wij hebben u daarover geïnformeerd met een brief van 6 juli 2021 met kenmerk 2021/0157385. Aan de in deze brief opgenomen acties, alsmede de door u op 10 november 2021 aangenomen motie Wissink e.a. over aanvullende ambities (waaronder die voor groenblauwe dooradering), geven wij op dit moment uitvoering.