Gert Harm ten Bolscher

Acties 2021

1. Wij ontwikkelen en ondersteunen maatregelen om de condities voor aandachtssoorten te verbeteren.
  2. Wij stimuleren dat kennis over aandachtssoorten wordt gedeeld, zodat maatregelen geoptimaliseerd kunnen worden.
  3. We stimuleren activiteiten om de samenleving te betrekken bij de soorten die Overijssel rijk is.

Resultaatbestemming in behandeling zijnde subsidieaanvragen (Regeling 4.05 Verbetering condities voor Aandachtsoorten 4.0):

Wij leggen u bij dit jaarverslag een gebundelde resultaatbestemming voor van (een deel van) de nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2021. Voor deze regeling is in 2021 een meerjarig (2021 en 2022) subsidieplafond gepubliceerd. In december 2021 zijn totaal 14 aanvragen met een omvang van € 0,5 miljoen miljoen ontvangen die voldoen aan de gestelde voorwaarde(n). Van deze aanvragen wordt het grootste deel gedekt uit de Coalitieakkoord middelen, die beschikbaar zijn in de begroting 2022 en  de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Een klein deel wordt gedekt uit het structurele budget onder prestatie 3.1.6 Projecten voor verbetering biodiversiteit. Voor dit laatste deel doen wij een voorstel voor resultaatbestemming om het restant budget van  € 48.000 door te schuiven naar 2022.

Voor deze regeling is daarin het voorstel opgenomen om € 48.000 middels het collectieve resultaatbestemmingsvoorstel voor  ingediende subsidieaanvragen, toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 3.1.6 (Projecten voor verbetering) van de begroting 2022. Overige aanvragen worden gedekt uit de beschikbare Coalitieakkoord middelen die gekoppeld zijn aan prestatie 3.1.6.

In 2021 namen we met de subsidieregeling “Verbeteren condities voor aandachtsoorten” inrichtingsmaatregelen voor een deel van de 114 aandachtsoorten buiten Natura 2000 gebieden aan. We hebben onder andere subsidies verleend voor zes natuurvriendelijke ervenprojecten, een project voor structuurrijke bosranden en twee projecten voor heide verbindingen.
De regeling heeft in 2021 meer bekendheid gekregen en daardoor hebben we meer voorstellen ontvangen dan voorgaande jaren. Veel voorstellen komen van particulieren of organisaties die minder of niet gewend zijn om subsidie aan te vragen en dan ook nog over onderwerpen die de nodige kennis vereisen. Om hen te helpen hebben de vliegende ecologen 27 veldbezoeken afgelegd en adviezen geschreven. In gevallen waar ook aandachtsoorten zitten, hebben de bezoeken geleid tot een aanvraag. In andere gevallen is er een advies geschreven om de algemene biodiversiteit te verhogen. Met het waterschap Vechtstromen hebben we de eerste officiële otterholt geplaatst. Een otterholt is een kunstburcht voor een otter.
We hebben in 2021 onderzoek gedaan naar verschillende aandachtsoorten, zoals de Boomkikker, de Knoflookpad, de Adder, bosbewonende vleermuissoorten, paddenstoelen in bermen, mossen, Gentiaanblauwtje, Breed- en Smal wollegras. Dankzij deze onderzoeken kunnen we bepalen welke maatregelen of beheer nodig zijn om de leefomstandigheden van de soorten te verbeteren.

Wij stimuleren gemeenten om maatregelen te nemen ten behoeve van biodiversiteit. Zo hebben we vier gemeenten gesubsidieerd waarmee zij een beheerplan opstellen om hun bermbeheer natuurvriendelijker te maken.

Ook besteedden we in 2021 aandacht aan de bewustwording bij inwoners van Overijssel over de aandachtsoorten. We zijn gestart met het verspreiden van ‘dichterbijtjes’, dit zijn korte en vermakelijke artikeltjes over aandachtsoorten maar ook andere soorten. Voor de kleine marterachtigen zoals de hermelijn, organiseerden we een themabijeenkomst. Voor de ringslang maakten we een instructievideo om te laten zien hoe een broeihoop gemaakt wordt.

Resultaatbestemming:

In behandeling zijnde subsidieaanvragen (Regeling 4.05 Verbetering condities voor Aandachtsoorten 4.0):

Wij leggen u bij dit jaarverslag een gebundelde resultaatbestemming voor van (een deel van) de nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2021. Voor deze regeling is in 2021 een meerjarig (2021 en 2022) subsidieplafond gepubliceerd. In december 2021 zijn totaal 14 aanvragen met een omvang van € 0,5 miljoen ontvangen die voldoen aan de gestelde voorwaarde(n). Van deze aanvragen wordt het grootste deel gedekt uit de Coalitieakkoord middelen, die beschikbaar zijn in de begroting 2022 en  de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Een klein deel wordt gedekt uit het structurele budget onder prestatie 3.1.6 Projecten voor verbetering biodiversiteit. Voor dit laatste deel doen wij een voorstel voor resultaatbestemming om het restant budget van  € 48.000 door te schuiven naar 2022.