Gert Harm ten Bolscher

Acties 2021

1. Wij voeren in het kader van het uitvoeringsprogramma Natuur voor Elkaar, de onderdelen Wonen en Welzijn uit van het Plan van Aanpak voor “Natuurinclusief werken in de bouw en infrastructuur opschalen”.
  2. Wij voeren het Plan van Aanpak “Natuur en economie verbinden” uit in het kader van ons Uitvoeringsprogramma Natuur voor Elkaar.
  3. Wij ronden de pilotprojecten voor een soortenmanagementplan af en analyseren welke resultaten om opvolging in beleid vragen.

Wonen en welzijn
In 2021 hebben we samen met partners natuurinclusief werken onder de aandacht gebracht bij belangrijke stakeholders, zoals gemeenten, projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties. Zo spraken we met verschillende gemeenten over Natuurinclusief bouwen en over het opzetten van een maatwerkplan. Er zijn in 2021 negen natuurateliers georganiseerd. De Community of Practice (het leren van én met elkaar over Natuurinclusief bouwen) is in 2021 drie keer gehouden. Ook is het congres Natuurlijk 2021! georganiseerd, waarvoor ongeveer 450 deelnemers zich hebben aangemeld. In het kader van het thema Welzijn, versterkten we de samenwerking met Deventer en Kampen. In beide steden werkten wij aan een uitvoeringsproject om samen met bewoners versteende wijken te vergroenen waarbij de focus is gericht op het vergroten van welzijn van bewoners.

Natuur en economie verbinden
In 2021 hielpen wij bedrijventerreinen om (verder) te vergroenen, onder andere bij een bedrijventerrein in Twente dat een aantal pilots heeft uitgevoerd. Op een ander bedrijventerrein zijn bij een aantal panden bomen geplaatst. In de VTE-sector zijn er met partners bedrijfsnatuurplannen gemaakt. Ook organiseerden wij verschillende ontwerpateliers en inspiratiesessies, onder andere bij een aantal agrariërs.

Soortenmanagementplannen
De laatste van de drie pilots Soortenmanagementplannen is in het voorjaar afgerond. Wij hebben de ontheffing verleend in augustus 2021. De evaluatie van de pilots rondden wij eind 2021 af. In de evaluatie bepaalden wij welke resultaten om opvolging in beleid vragen. Dit krijgt in 2022 een vervolg.
  Gescheperde schaapskuddes
We zagen toe op de besteding van de subsidies voor de gescheperde schaapskuddes. Met de uitvoering daarvan wordt voorzien in een belangrijke behoefte om de Overijsselse gescheperde schaapskuddes in stand te houden.

GS Begrotingswijziging:

Extra onttrekking Natuur voor Elkaar - Natuurinclusief denken en werken:

In 2021 hebben wij ten opzichte van de begroting € 25.000 meer uitgegeven voor het Stimuleren van natuur inclusief denken en werken. Binnen het meerjarig beschikbare budget vanuit het Coalitieakkoord is nog voldoende budget beschikbaar in 2022 en 2023.

Op basis van de spelregels van de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij voor prestatie 3.3.3 € 25.000 extra onttrokken. In 2022 wordt het beschikbare budget (€ 0,5 miljoen) en de bijbehorende onttrekking uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel verlaagd met € 25.000.

Vrijval  Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel - Gescheperde Schaapskudde:

Voor de periode 2018 tot en met 2021 is € 0,3 miljoen  ( jaarlijks € 75.000) beschikbaar gesteld vanuit de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Over deze periode is van dit budget € 65.000 niet gerealiseerd. Aanzien in 2022 bij de begroting 2022 nieuw budget beschikbaar is gesteld stellen wij u voor de niet bestede middelen te laten vrijvallen uit de uKvO en over te hevelen naar de Algemene Reserve. We verwerken dit via kerntaak 20.