Gert Harm ten Bolscher

Acties 2021

1. Wij verlenen subsidie aan de Faunabeheereenheid (FBE).
  2. Wij vergoeden faunaschade onder voorwaarden.
  3. Wij onderzoeken de balans tussen populaties van wilde dieren, menselijk gebruik en natuurdoelen en verbeteren dit waar dat mogelijk en nodig is.
  4. Wij verkennen de mogelijkheden voor ganzenrustgebieden.

Een meerjarensubsidie is verleend voor de resterende looptijd van het faunabeheerplan. De vergoeding wordt verstrekt binnen de daarvoor gestelde voorwaarden.  Wij zien dat de uit te betalen faunaschade op blijft lopen. Met het gestarte proces voor de actualisatie van het beleid van faunabeheer maken we samen met partners beleid dat aansluit bij de ontwikkelingen van aantallen wilde dieren en de effecten daarvan in Overijssel. Wij verwachten dat het proces in 2022 tot afronding komt.

R

Toelichting: extra onttrekking U-NNN als gevolg van uitbetaling faunaschades BIJ12 2020 en 2021:

De eindafrekening faunaschades (via BIJ12) over 2020 was hoger dan voorzien, deze extra kosten (€  0,5 miljoen) komen ten laste van het budget 2021. Daarnaast zijn in 2021 ook het aantal aanvragen en uitbetaalde schadevergoeding fors toegenomen, ten opzichte van het oorspronkelijke budget 2021 van € 1,9 miljoen zijn de kosten op basis van de laatste cijfers van BIJ12 in 2021 gestegen tot € 2,2 miljoen (inclusief uitvoeringskosten BIJ12). De totale overschrijding sluit hiermee op  € 0,8 miljoen (2020 - € 0,5 miljoen en 2021 - € 0,3 miljoen).

Bij de 2e monitor 2021 hebben wij besloten om € 0,6 miljoen toe te voegen aan de begroting 2021 voor afrekening 2020 en de verwachte extra kosten voor 2021.  Het extra tekort dat bij het jaarverslag overblijft na deze wijziging sluit daarmee op € 175.000.  De (extra) schade wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door ganzen. Landelijk lopen, via IPO en BIJ12 enkele trajecten om meer grip te krijgen op de omvang van faunaschade in relatie tot de tegemoetkomingen in die schade en de beheersbaarheid daarvan.

Op basis van de spelregels van de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland hebben wij voor prestatie 3.3.4 in 2021 € €0,2 miljoen extra onttrokken uit de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland.

GS begrotingswijziging:

Actualisatie faunabeleid:

In 2021 is gewerkt aan het actualiseren van het faunabeleid. Bij de 2e monitor 2020 hebben wij hiervoor budget beschikbaar gesteld,  hiervan is in 2021 nog € 21.500 beschikbaar. Het laatste deel van de werkzaamheden loopt door naar 2022.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om het restantbudget van € 21.500 door te schuiven naar 2022 en toe te voegen aan prestatie 3.3.4 Faunabeheer. Tevens wordt de bijbehorende onttrekking uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hierop aangepast.