Gert Harm ten Bolscher

Acties 2021

1. Wij doen verkenningen en ontwikkelen beleid voor de provinciale rol bij de verduurzaming van de landbouw. Daarbij bepalen wij ook onze inzet voor het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouw Beleid (EU).
  2. Wij onderzoeken welke instrumenten de provincie kan inzetten om de omschakeling naar kringlooplandbouw te bevorderen. Daarbij bekijken we onder andere de mogelijkheden van actief grondbeleid en ruilverkaveling/landinrichting/ruimtelijke zonering.

Voor het nieuwe GLB hebben we eind 2021 onze inzet in IPO ingebracht. Daarnaast onderzochten we welke instrumenten de provincie kan inzetten om de omschakeling naar kringlooplandbouw te bevorderen.
Daarbij bepalen wij ook onze inzet voor het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouw Beleid (EU). Wij hebben in 2021 onze inzet bepaald en ingebracht in het bestuurlijk landelijk overleg IPO/LNV/UvW. Deze inzet hebben we bepaald aan de hand van onze beleidskaders voor het landelijk gebied en in samenwerking met een grote groep maatschappelijke organisaties. We hebben in landelijk verband meerdere onderzoeken uitgevoerd om effecten op doelbereik en inkomensposities van de boeren inzichtelijk te maken. Dit is verder uitgewerkt in het Nationaal Strategische Plan (NSP). Het NSP heeft LNV eind 2021 aangeboden aan de Europese Commissie.