Gert Harm ten Bolscher

Acties 2021

1. Wij voeren het lopende landinrichtingsproject Blokzijl-Vollenhove uit en ronden landinrichting Staphorst af.
  2. Wij ondersteunen vrijwillige planmatige kavelruilprojecten via een subsidieregeling en het Revolving Fund.
  3. Wij onderzoeken hoe we het instrument vrijwillige planmatige kavelruil na 2021 inzetten.

Begin van 2021 vond de aktepassering Staphorst plaats. De aktepassering in Blokzijl-Vollenhove staat gepland in het najaar 2022. In Staphorst start in maart de laatste fase van het project, de Lijst der Geldelijke Regelingen. In Blokzijl-Vollenhove zal dit in begin 2023 zijn. De definitieve administratieve afronding van de landinrichtingsprojecten Staphorst en Blokzijl-Vollenhove loopt door tot in 2025.

In 2021 verleenden we aan vier integrale vrijwillige kavelruilprojecten subsidie. Twee projecten ondersteunden we met de provinciale subsidieregeling en twee andere projecten zijn met een POP subsidie ondersteund via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). In totaal ondersteunden we in 2021 tien vrijwillige kavelruilprojecten, waarvan vijf projecten een POP subsidie kregen en vijf een provinciale subsidie. Deze projecten zijn in 2021 gestart

-    Holten-Rijssen
-    Albergen
-    Twentse Maat (POP)
-    Salland (POP)

Andere kavelruilprojecten die in 2021 liepen
-    Markelo-Noord
-    Wijhe – Zuthem
-    Schuinesloot de Krim
-    Kampereiland (POP)
-    Deventer (POP)
-    Markvelde e.o (POP)

De meeste projecten maken gebruik van het Revolving Fund. De projecten die in 2021 gestart zijn lopen door tot 2023, 2024 en 2025. In totaal wordt met de lopende projecten circa 1400 hectare grond geruild. Hiermee werken we in gebieden aan een betere landbouwstructuur, realisatie van natuur, stikstof en waterdoelen. Ook dragen de projecten bij aan meer verkeersveiligheid en leefbaarheid.

In 2021 was nog niet duidelijk welke (rijks)instrumenten beschikbaar zouden komen om bij te dragen aan de opgaven in het landelijk gebied, waaronder landbouwstructuurversterking. We willen de mogelijke inzet van het instrument vrijwillige planmatige kavelruil na 2021 bezien in samenhang met ander beschikbaar instrumentarium. We verwachten dat dit 2022 duidelijker wordt en dat we daarmee ook zicht hebben op de benodigde inzet van het instrument vrijwillige kavelruil.

Extra kosten Landinrichtingsproject Staphorst:

De realisatie van de landinrichtingsprojecten Staphorst en Blokzijl past binnen de afgeronde jaarbegroting voor 2021. Echter, de meerjarige raming voor met name het landinrichtingsproject Staphorst zal ten opzichte van de totaal beschikbare middelen binnen de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel, naar verwachting, een fors tekort gaan opleveren van circa € 2 miljoen. Dit wordt veroorzaakt door hogere proceskosten als gevolg van vertragingen binnen het project.  Ook de gebrekkige ruilklassenkaart, een extra herziening van het ruilplan, vele zienswijzes en weerstand en tegenstroom tegen de wettelijke verkaveling hebben bijgedragen aan de vertraging, die tevens hebben geleid tot extra kosten binnen het project.  Momenteel is het toekomstige (verwacht) tekort binnen het project niet gedekt. Wij zullen u in de toekomst (2022 of 2023) een voorstel voorleggen om het tekort te dekken.  De planning is nu gericht op het versturen van de eindafrekening in 2025.

POP3 subsidie kavelaanvaardingswerkzaamheden in landinrichtingsproject Staphorst:

In 2018 heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvON) aan de provincie Overijssel een aantal POP3 (plattelandsontwikkelingsprogramma) subsidies verleend voor onder andere investeringen in biodiversiteit, natuur, landschap en hydrologische maatregelen PAS en kavelaanvaardingswerkzaamheden in een landinrichtingsproject. Deze POP3 subsidies bedragen circa € 10 miljoen en moeten op basis van het BBV (Besluit begroting en verantwoording) verantwoord worden via een doeluitkering. In de begroting 2021 is onder prestatie 3.4.3 - € 1 miljoen opgenomen als POP bijdrage voor de kavelaanvaardingswerkzaamheden binnen het project Staphorst. De declaratie hiervan is voor de zomer ingediend bij RvON,  de ontvangst van deze middelen heeft echter niet plaatsgevonden in 2021, deze schuift door naar 2022.

Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de doeluitkering POP3 (baten) en de begrote exploitatielast voor prestatie 3.4.3 te verhogen met € 1 miljoen in 2022.

Toelichting resultaat Revolving Fund (prestatie 3.4.3):

Voor het realiseren van landbouwdoelen hebben wij in 2002 het Revolving Fund ingesteld. Als gevolg van het opheffen van Dienst Landelijk Gebied (DLG) zijn de gronden in het Revolving Fund in 2014 juridisch overgedragen aan de provincie waardoor het Revolving Fund in 2014 is gewijzigd van een financieringsfonds naar een grond voorraadpositie.

Financieel uitgangspunt van het Revolving Fund is dat dit een meerjarig budgettair neutraal resultaat oplevert voor de provincie. Het resultaat over de jaren kan echter wel fluctueren. Zo is in de afgelopen jaren (2014-2020) een positief resultaat gerealiseerd van € 0,8 miljoen.

Op basis van aan- en verkopen is in 2021 een positief resultaat gerealiseerd van € 0,1 miljoen. Daarnaast valt van de getroffen voorziening op de grondvoorraad € 0,5 miljoenvrij.  Dit positieve resultaat, ad. € 0,6 miljoen , zal bij het jaarverslag 2021 toegevoegd worden aan de algemene reserve.