Gert Harm ten Bolscher

Acties 2021

1. Wij ronden voor vrijwel alle Natura-2000 gebieden de (voor)ontwerp ruimtelijke plannen voor de externe maatregelen af.
  2. Wij hebben in 2021 in 10 gebieden de feitelijke uitvoering van de externe maatregelen afgerond of gestart.
  3. Wij hebben in 2021 in 12 gebieden de uitvoering van de interne maatregelen binnen N2000 gebieden afgerond of gestart.
  4. Wij stimuleren de totstandkoming van de verbetervoorstellen, als onderdeel van de NNN.
  5. Wij voeren gesprekken over schadeloosstelling met de grondeigenaren die geraakt worden door de uitvoering van de herstelmaatregelen.

De stand van zaken m.b.t. de planuitwerkingsfase voor de 22 gebieden waarvoor een PIP nodig is, is als volgt:
• PIP vastgesteld door PS: 10 gebieden
• (Voor)ontwerp PIP vastgesteld door GS: 3 gebieden
• Voorbereiding PIP vergevorderd: 3 gebieden
• Specifieke situatie: 6 gebieden (er is mogelijk geen PIP nodig, het gebiedsproces loopt nog, het gaat om maatregelen voor 2e beheerplan periode, gebiedsproces eind 2021 weer opgestart na tijdelijke pauze).

De stand van zaken bij de fysieke uitvoering van de externe maatregelen buiten N2000 (gebiedsprocessen) is als volgt: in 4 gebieden is de uitvoering (vrijwel) afgerond en in 5 gebieden loopt de uitvoering.
In 12 gebieden is de fysieke uitvoering van maatregelen binnen N2000 (interne maatregelen) afgerond. In 16 gebieden loopt de uitvoering nog. In sommige gevallen gaat het om hetzelfde gebied, inrichtingsmaatregelen zijn al wel afgerond maar (aanvullend) beheermaatregelen lopen dan nog door (b.v. begrazing, extra maaien).

In lijn met het Natuurpact en overeenkomstig de Omgevingsvisie is de uitvoeringstermijn van de verbetervoorstellen verlengd tot 2027. Er is een aanzienlijk risico dat de SamenWerktBeter-partners met inzet van het beschikbare budget niet de volledige 500ha uitbreiding van Natuurnetwerk Nederland zullen realiseren. Wij verwachten dat 350 – 400ha gerealiseerd kan worden. Er lopen gesprekken met betrokken partners over de vooruitzichten voor realisatie van de oorspronkelijke opgave. Door de vertraging bij de verbetervoorstellen hebben wij € 1,1 miljoen minder ontvangen uit het programma Zoetwatervoorziening Oost Nederland (ZON) 2015-2021 dan eerder was toegekend.

Inmiddels wordt in alle gebiedsprocessen gesproken met eigenaren die met de (effecten van de) maatregelen te maken krijgen. Er zijn bij deze eigenaren momenteel 770 dossiers in beeld. Over ca 360 dossiers is overeenstemming, en over ruim 200 dossiers lopen er gesprekken. Na een wat trage start, onder meer door vertraging bij het opstellen van de inrichtingsplannen en PIP’s, die de basis voor de schadebepaling vormen, is het beschikbaar krijgen van de gronden goed op gang gekomen. Na uw besluit “Voornemen tot aanwijzing en dekking extra uitwerkingsgebied Natura2000” (22 september 2021, 2021/1103534) is het nu mogelijk om in Engbertsdijksvenen en Wierdense Veld overeenkomsten te sluiten in het zoekgebied voor de grotere bufferzones.

De bestedingen zijn met € 26,5 miljoen achtergebleven en de ontvangsten zijn met € 1 miljoen toegenomen ten opzichte van begroting. De lagere besteding wordt voornamelijk veroorzaakt door het later opstarten van uitvoeringswerkzaamheden (€ 12 miljoen).  In een aantal gebieden is de uitvoering vertraagd vanwege uitspraken van de Raad van State, waardoor RO-plannen deels aangepast moeten worden. Ook is er in een enkel geval sprake van aanbestedingsvoordelen, die nog niet in de Monitor verwerkt waren.
Het later afronden van de planfase in enkele gebieden zorgt voor vertraging in de opstart (en daarmee besteding van de middelen) van de uitvoeringswerkzaamheden en grondaankopen.

Bij grondtransacties wordt de vertraging grotendeels veroorzaakt door het nog niet bereiken van overeenkomsten met grondeigenaren (€ 2,5 miljoen) en het afronden van afgesloten transacties (€ 6,5 miljoen) in 2022. Grondeigenaren willen het geheel goed overzien voordat de transactie daadwerkelijk gesloten wordt. Tot slot is er technische waarderingscorrectie verwerkt op de natuurgronden op basis van geregistreerde transacties bij het kadaster (€ 2,5 mln.).

Bij de verbetervoorstellen (€ 3 miljoen) is meer tijd nodig voor planvorming, o.a. bij Ottershagen en Beneden-Dinkel.

In 2021 zijn er middelen beschikbaar gesteld onder het Programma Natuur in de vorm van een specifieke uitkering. Er is € 0,5 miljoen besteed ten laste van de specifieke uitkering. De verdere bestedingen zullen plaatsvinden in de periode tot en met 2025. Hierbij is het nodig dat er uiterlijk eind 2023 een bestuurlijke verplichting is aangegaan.