Gert Harm ten Bolscher

Acties 2021

1. Wij maken, samen met overheden en maatschappelijke partners, een Veenweidestrategie voor Noordwest Overijssel (NWO). Daarin verweken wij de afspraken uit het Klimaatakkoord, het IBP Vitaal Platteland, de Gebiedsgerichte aanpak stikstof en andere relevante opgaven.
  2. Wij voeren de gemaakte afspraak over de besteding van de rijksuitkering IBP Vitaal Platteland uit en zetten deze waar nodig door naar de verschillende IBP-projecten van de partners.
  3. Wij monitoren, samen met betrokken overheden, de voortgang van de IBP-projecten en acteren waar nodig.
  4. Wij voeren de gemaakte afspraak over de besteding van de rijksuitkering Klimaatakkoord Veenweide uit.

Het afgelopen jaar (2021) is de Gebiedsgerichte aanpak Noordwest Overijssel (GGA NWO) verbreed van een organisatie van overheden (IBP) naar een organisatie van overheden en maatschappelijke partijen, conform de opdracht uit het Klimaatakkoord en de werkwijze vanuit de GGA stikstof. In het Startdocument staat zowel het wat (op basis van Gebiedsanalyse) als het hoe beschreven van de vervolgwerkzaamheden van de GGA NWO. In het eerste kwartaal van 2022 is een Statenvoorstel aan PS voorgelegd om het vervolgproces mogelijk te maken. Op basis van subsidieaanvragen van de IBP-partners, zijn eind 2021 zes IBP-subsidies toegekend. In 2022 verwachten we voor de andere twee projecten de subsidieaanvragen. Wij voeren zelf ook een project uit, waarvan in 2021 het eerste deel is uitgevoerd. In 2021 zijn er vanuit de Impulsgelden Veenweide (rijksmiddelen) nog geen kosten gemaakt. De meeste kosten zullen worden gemaakt voor aankoop van agrarische bedrijven of gronden. Naar verwachting zal in 2022 wel een start met de besteding van de impulsgelden worden gemaakt.

Toelichting 1) Specifieke uitkering Interbestuurlijk Programma Vitaal Platteland (IBP-VP) gebiedsplan Noordwest Overijssel en 2) gebiedsplan Impuls Veenweide Overijssel:

In de begroting 2021 hebben wij, van de toegekende middelen (€ 4,295 miljoen) voor IBP-VP, € 3,170 miljoen opgenomen. Hiervan is € 1,795 miljoen besteed. Voor twee projecten, waarvoor nog geen subsidieaanvraag is gedaan, is € 1,5 miljoen gereserveerd en voor het provinciale uitvoeringsproject nog € 0,75 miljoen. Voor de impulsgelden (totaal € 15 miljoen) zijn in 2021 nog geen begrote middelen opgenomen, er zijn ook nog geen bestedingen gerealiseerd. Voor beide specifieke uitkering is de looptijd nog tot eind 2025.

Wij hebben besloten om de restant begrote middelen uit 2021 van € 1,375 miljoen en de restant middelen in de doeluitkering van de specifieke uitkering IBP-VP van € 1,125 miljoen, toe te voegen aan de begroting 2022 en toe te wijzen aan prestatie 3.5.2.

Toelichting Coalitieakkoord middelen Veenweide (€ 3 miljoen) :
Van de in het coalitieakkoord beschikbare middelen is voor proceskosten veenweideproblematiek € 0,2 miljoen opgenomen in de begroting 2021. Hiervan is in 2021 beperkt gebruik  gemaakt (€ 35.000).  De restant proces middelen schuiven wij door naar 2022. Begin 2022 wordt met een investeringsvoorstel (PS 2022/0015017) voorgesteld om de resterende gereserveerde middelen voor veenweideproblematiek (€ 2,8 miljoen) beschikbaar te stellen. Als het voorstel door de Staten wordt goedgekeurd dan zullen wij met een begrotingswijziging € 1 miljoen in 2022 beschikbaar stellen voor de uitvoering.

Op basis van de spelregels van de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 165.000 door te schuiven naar de begroting 2022 en toe te voegen aan prestatie 3.5.2.