Gert Harm ten Bolscher

Acties 2021

1. Wij bevorderen binnen het Actieplan 1,1 miljoen bomen het bewustzijn onder inwoners van het belang van bomen en stimuleren wij initiatieven om bomen te planten.
  2. Wij verbinden partijen met belang bij aanplant van bomen en grondeigenaren.
  3. Wij stellen een provinciale Bossenstrategie op en starten met de uitvoering.

De motie Bakker “1,1 miljoen bomen erbij in Overijssel” is in november 2018 door Provinciale Staten aangenomen. Ter uitvoering van de motie stuurden wij in juli 2019 het Actieplan 1,1 miljoen bomen (2019/0158060) naar Provinciale Staten. Daarin gaven wij aan het aantal van 1,1 miljoen over te nemen als streefwaarde, en in de uitvoering de verbinding te willen leggen met andere provinciale doelen.
Op basis van het actieplan startten wij in 2020 het project ‘Iedereen een boom’. Alle korte termijn acties uit het actieplan lopen: we verbinden initiatieven en grondeigenaren via een online platform (www.iedereeneenboom.nl), we hebben 44 hectare provinciale grond beschikbaar gesteld voor initiatieven en hebben via campagnes boomaanplant gefinancierd en gestimuleerd. Op het platform zijn tot nu toe ruim 330.000 geplante bomen gemeld, grotendeels door partners en inwoners. Daarvan hebben we de aanplant van circa 35.000 bomen medegefinancierd. Met de al ingediende maar nog te beoordelen aanvragen, verwachten we nog 60.000 te planten bomen op de 44 hectare provinciale grond en nog eens 12.000 bomen via de regeling kleinschalige aanplant.
De lange termijn acties uit het actieplan zijn gedeeltelijk in gang gezet. Deze vallen grotendeels samen met de uitwerking en uitvoering van de Bossenstrategie.
In 2021 werkten wij aan het vertalen van de landelijke bossenstrategie naar een strategie voor Overijssel in samenwerking met onze Samen werkt beter partners. Voor de uitwerking zijn de uitkomsten van landelijk beleid en uitwerking nodig. Door vertraging in de landelijke uitwerking van de componenten ‘vitaliteit’, ‘meer bos binnen NNN’ en ‘landschapselementen’ lukte het niet de Overijsselse bossenstrategie in 2021 af te ronden. Wij verwachten dit nu in de eerste helft van 2022.
Wel konden we de eerste uitgangspunten van de strategie met u delen evenals de uitvoering van de eerste 60 ha nieuw aan te leggen bos (2021/0146709)In verband met de beperkte beschikbaarheid van plantgoed en de te doorlopen procedures zal de daadwerkelijke aanplant van de eerste 60 ha naar verwachting plaatsvinden in plantseizoen 2022/2023.

Toelichting lagere realisatie:

Doordat enkele onderzoeken die gefinancierd worden vanuit de specifieke uitkering Programma natuur zijn vertraagd, is een  (klein) deel van dit budget besteed in 2021. Met betrekking tot het budget Actieplan 1,1 miljoen bomen wordt het saldo van de bestedingen verlaagd omdat wij in 2021 de gemeente bijdrage voor "Iedereen een boom" als opbrengst hebben verantwoord. Voor de subsidie regelingen 4.13 (Iedere Inwoner een Boom in het Bos) en 4.16 (Iedereen een Boom) zijn in december 2021 nog diverse aanvragen (totale omvang € 51.000) binnengekomen die niet zijn beschikt in 2021. Voor dit deel leggen wij een begrotingswijziging voor om het bijbehorende budget door te schuiven naar 2022.

Begrotingswijziging in behandeling zijnde subsidieaanvragen (Regeling 4.13 Iedere Inwoner een Boom in het Bos en 4.16 Iedereen een Boom):

Zoals hierboven toegelicht schuiven diverse verleningen van subsidies door naar 2022. Op basis van de spelregels van de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 51.000 door schuiven naar 2022 en toe te voegen aan prestatie 3.5.5 (Bossenstrategie en Boscompensatie).