Bert Boerman

Acties 2021

1. Wij hebben de relatie van de veranderende mobiliteit en andere transities verkend. Wij werken de kansen uit.
  2. Wij combineren onze strategische koers op mobiliteit in Overijssel samen met de provincie Gelderland en gemeenten uit tot een regionaal mobiliteitsplan voor Lansdeel Oost
  3. Wij verwerken de effecten van Covid-19 voor het beleidsveld mobiliteit.
  4. Wij voeren studies uit ter onderbouwing van mobiliteitsvraagstukken en/of lobbydossiers.
  5. Wij zijn samen met de provincies Friesland en Drenthe met het Rijk in gesprek over mogelijke decentralisatie van de stoptreinverbinding Leeuwarden-Zwolle per 2025.
  6. Wij hebben, als uitwerking van de afspraken uit het verkort MIRT onderzoek A1-A35, samen met gemeenten Borne en Hengelo de nut en noodzaak van de aanleg van een nieuwe regionale weg tussen Borne en Almelo (project Vloedbeltverbinding, gestart 2020) onderzocht. De PlanMER is in 2020 afgerond. Besluitvorming door de colleges is voorzien in het voorjaar 2021 waarna wij bij voortzetting van het project een realisatieovereenkomst opstellen.

1. De resultaten uit de strategische verkenning mobiliteit & ruimte zijn (en worden) gebruikt als input voor de Nieuw Omgevingsvisie Overijssel. Mobiliteit en de daarmee samenhangende transities, waaronder klimaat en energie, worden beschouwd in relatie tot het omgevingsbeleid waaronder locatiekeuzes en gebiedsinrichting. De mobiliteitstransitie (minder, anders, schoner) draagt substantieel bij aan een goede en gezonde bereikbaarheid en past naadloos in de door uw Staten gekozen voorkeursrichting van het toekomstperspectief van Zelfbewust Overijssel.

2. Het in het klimaatakkoord benoemde RMP is eigenlijk bedoeld als een Regionaal Mobiliteits Programma en zou als tactisch verbindend document tussen beleid en uitvoering gepositioneerd moeten worden, waarin minimaal de afspraken uit het klimaatakkoord een plek zouden moeten krijgen.  In de afgelopen periode werd het echter ook vaak een regionaal mobiliteits plan genoemd en is het door diverse provincies opgepakt als beleidsplan met uitvoeringsagenda. Binnen Oost-Nederland werd de noodzaak van een RMP plan niet zo gezien, aangezien (duurzaam) beleid al vastligt in koersdocumenten (Overijssel), mobiliteitsvisie (Gelderland) en omgevingsvisies in beide provincies. Daarnaast hebben de afspraken vanuit het klimaatakkoord al een plek in diverse uitvoeringsprogramma’s. Vandaar dat deze actie nog niet was opgepakt. Recent is echter duidelijk geworden dat een RMP, maar dan als programma, wellicht een rol gaat spelen als voorwaarde voor rijks financiering bij mobiliteitsprojecten. Vandaar dat er in de 1e helft van 2022 nu wel prioriteit wordt gegeven aan een RMP (programma). Mogelijk wordt daarbij samengewerkt met Gelderland, maar anders zal er een Overijssels RMP (programma) worden gemaakt, waarbinnen de koppeling wordt gelegd met bestaand beleid en bestaande uitvoeringsprogramma’s.

3. Covid-19 heeft digitaal en op afstand vergaderen versneld. Via de Werkgeversaanpak hebben wij werkgevers vouchers aangeboden voor het opstellen van een thuiswerkplan/hybride-werkenplan voor na de coronacrisis. Doel is om werknemers een deel van hun werktijd structureel te laten thuiswerken en tegelijk te zorgen voor meer spreiding van mobiliteit. Samen met partners hebben we gewerkt en werken we aan een transitie naar meer vraagafhankelijke vervoersvormen.

4. Wij hebben diverse studies uitgevoerd onder andere ter verbetering van treinverbindingen (zie beleidsdoel 4.2), het Nationaal Toekomstbeeld Fiets (zie beleidsdoel 4.3) en de inventarisatie risico gestuurde aanpak Verkeersveiligheid (zie beleidsdoel 4.5).

5. Op deze actie, waarvoor het  initiatief bij provincie Friesland ligt, is geen voortgang te melden. In verband met de demissionaire status van het  kabinet zijn er geen gesprekken gevoerd.

6. De PlanMER is door de colleges van Almelo, Borne en de provincie vastgesteld. U heeft in uw vergadering van december 2021 op basis van het PlanMER Vloedbeltverbinding steun uitgesproken voor het voorkeursalternatief tracé 'Bundeling A1/A35. In 2022 brengen wij een provinciaal inpassingsplan in procedure  om het  voorkeurstracé planologisch mogelijk te maken.