Inhoud
1. In 2020 is een landelijke ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV 2040 opgesteld, die als basis dient voor prioritering en realisatie van OV-verbeterprojecten in de komende jaren. Voor Oost-Nederland zetten we in op een integrale corridoraanpak, waarbij we ook de opgaven op de weg en de verstedelijkingsopgaven zoals verwoord in de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) betrekken. De focus ligt op een snellere treinverbinding naar de landsdelen (Sallandlijn Twente) en internationaal (Berlijnlijn en Zwolle-Münster) en hogere frequenties in de brede stedenring Nederland, waartoe ook de Regio's Zwolle en Stedendriehoek behoren. In 2021 is beperkt voortgang geboekt door ontbreken van een kabinet om koers te geven op het vervolg.
2. De uitrol van nieuwe betaalwijzen in het openbaar vervoer is opnieuw gepland voor 2022. De focus op de activiteiten rondom de corona crisis en nieuwe aanbesteding concessie IJssel-Vecht zijn daar de oorzaak van. De verwachting is dat in de 2de helft van 2022 de nieuwe betaalwijzen in Overijssel beschikbaar zijn.