Inhoud
1. en 2.
De Verkenningen elektrificatie Zutphen-Hengelo-Oldenzaal en Almelo-Mariënberg-Hardenberg worden door ProRail Q1 2022 afgerond. Conform afspraak heeft ProRail in 2021 ook een herijking opgesteld om te kijken of het oorspronkelijke advies voor verduurzaming (bovenleiding) nog altijd de beste keuze is, of dat er inmiddels ook andere technieken beschikbaar zijn. Uit deze herijking blijken batterijtreinen een mogelijk alternatief. Om deze vergelijking volledig te maken waarop besluitvorming kan plaatsvinden, voert ProRail aanvullend onderzoek uit.
Mede op basis van de resultaten van de verkenningen en het advies van ProRail trachten we samen met de provincie Gelderland (voor ZHO) en het ministerie van I&W tot afspraken te komen tijdens het BO MIRT najaar 2022. De resultaten van de onderzoeken zullen wij u voorleggen.
3. Het Ambitiedocument EuregioRail is in het najaar 2021 vastgesteld door de Stuurgroep EuregioRail. Op basis hiervan willen we, eveneens tijdens het BO MIRT in het najaar 2022, afspraken met het ministerie van I&W maken over verduurzaming en doorontwikkeling van de treindiensten naar Gronau en Münster/Dortmund.