Portefeuillehouder
Bert Boerman

Acties 2021

  1. Wij laten door ProRail een verkenning uitvoeren naar de elektrificatie van de treinverbinding Almelo-Mariënberg-Hardenberg ter voorbereiding op besluitvorming over een verdere planuitwerking.
  2. Wij laten door ProRail een verkenning uitvoeren naar de elektrificatie van de treinverbinding Zutphen-Hengelo-Oldenzaal ter voorbereiding op besluitvorming over verduurzaming van de treindienst Zutphen-Oldenzaal, samen met de provincie Gelderland (zie prestatie 4.2.3)
  3. Wij onderzoeken samen met de Duitse partners en Euregio via Interregstudie EuregioRail de mogelijkheden van verduurzaming van de treinverbindingen Enschede-Gronau- Münster/Dortmund in relatie tot de concessiewissel in 2026

Statenvoorstellen en -besluiten

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

Lasten begrotingswijziging
482



Toelichting

G

Inhoud

1. en 2.
De Verkenningen elektrificatie Zutphen-Hengelo-Oldenzaal en Almelo-Mariënberg-Hardenberg worden door ProRail  Q1 2022 afgerond. Conform afspraak heeft ProRail in 2021 ook een herijking opgesteld om te kijken of het oorspronkelijke advies voor verduurzaming (bovenleiding) nog altijd de beste keuze is, of dat er inmiddels ook andere technieken beschikbaar zijn. Uit deze herijking blijken batterijtreinen een mogelijk alternatief. Om deze vergelijking volledig te maken waarop besluitvorming kan plaatsvinden, voert ProRail aanvullend onderzoek uit. 
Mede op basis van de resultaten van de verkenningen en het advies van ProRail trachten we samen met de provincie Gelderland (voor ZHO) en het ministerie van I&W tot afspraken te komen tijdens het BO MIRT najaar 2022.  De resultaten van de onderzoeken zullen wij u voorleggen.

3. Het Ambitiedocument EuregioRail is in het najaar 2021 vastgesteld door de Stuurgroep EuregioRail. Op basis hiervan willen we, eveneens tijdens het BO MIRT in het najaar 2022, afspraken met het ministerie van I&W maken over verduurzaming en doorontwikkeling van de treindiensten naar Gronau en Münster/Dortmund. 

G

Financiën

PS begrotingswijziging:

Op deze prestatie is van het geraamde budget aan lasten van € 1,7 miljoen voor € 0,5 miljoen niet tot besteding gekomen. 
De onderbesteding op de lasten (€ 0,5 miljoen) is te verklaren doordat het bestedingsritme en het declareren door Prorail van de onderzoekskosten voor de verduurzaming van de spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo afwijkt van het verwachte bestedingsritme. De overgebleven gelden zullen in 2022 voor doorlopende verplichtingen op deze prestatie worden ingezet. Dit wordt gedekt uit de Reserve Sporen en Wegen.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,5 miljoen te onttrekken aan Reserve Sporen en Wegen en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen van de begroting 2022.