Inhoud
1. Het beheer van de concessies en contracten is in 2021 vooral beheerst door de corona crisis, waarbij het voorzieningenniveau aangepast is op het aantal reizigers. Samen met het Rijk is er een basis voorzieningenniveau in stand gehouden om de bereikbaarheid in de provincie te kunnen handhaven.
2. Het Statenvoorstel "Investeringsvoorstel Sociale veiligheid Openbaar Vervoer" (2021/1103754) is op 22 september 2021 door uw Staten aangenomen. Het voorstel is na goedkeuring uitgevoerd waardoor de sociale veiligheid op de treindiensten in de provincie beter gefaciliteerd kan worden.
3. De concessie IJssel-Vecht is in 2021 opnieuw aanbesteed en er zijn in december 2021 biedingen ontvangen van 3 vervoerders. De gunning van de concessie zal in mei 2022 plaatsvinden waarna de provincie, samen met de geselecteerde vervoerder, de concessie zal implementeren voor 10 december 2022.
4. De marktomstandigheden zijn door de Coronacrisis veranderd. Hierdoor is er noodzaak de concessie-indeling te herzien. Dit heeft gevolgen voor de aanbesteding OV concessie Berkel-Dinkel waarbij voorlopig uitgangspunt is deze te splitsen in Twente en Achterhoek. Voor het Twentse deel wordt een kortlopende concessie Twente bus in combinatie met de treindienst Zutphen-Hengelo-Oldenzaal in 2022 aanbesteed.
5. Er is voor gekozen de meervoudige onderhandse uitvraag voor de overbruggingsconcessie Zutphen-Hengelo-Oldenzaal om te zetten in een Europese aanbesteding en deze, naar aanleiding van het genoemde onder 4, samen te voegen met de aanbesteding van Twente Bus in één kortlopende concessie. De concessieduur is afhankelijk van de te kiezen verduurzamingstechnologie en wordt gesteld op maximaal 5 jaar.
6. Door de maatregelen rondom de Coronacrisis, is het werven nieuwe reizigers in 2021 beperkt realiseerbaar geweest. De acties die wel zijn uitgevoerd, zijn gericht op de veiligheid van het reizen in het OV. Als de Coronamaatregelen het toelaten, zullen de acties op het gebied van werving en terugkeer van reizigers ingezet worden zijn.