Bert Boerman

Acties 2021

1. Project opwaardering Nijverdal-Wierden
    Wij bewaken het proces richting een onherroepelijk Tracébesluit door Minister I&W en de voorbereiding van de realisatie van een autoweg met gescheiden rijbanen; 2x2 rijstroken met een maximum snelheid van 100 km/uur met ongelijkvloerse kruisingen.
  2. Project Meer Veilig 3 Wijthmen-Nijverdal
    Wij bewaken de voorbereiding van de realisatie van de maatregelen voor de verbetering van de verkeersveiligheid.
  3. Project knooppunt Raalte
    Wij ronden de planstudie Knooppunt Raalte af en bereiden de realisatiefase voor.

Nieuwsbrief naar de Staten september N35

Motie van Moorsel fietstunnel Haarle 2020/1105434

Actie 1
Door de landelijke stikstofproblematiek (uw Staten zijn hierover geïnformeerd bij de diverse monitors) is het project in de tijd vertraagd, een planning is nog niet bekend.  In de eerste helft van 2022 verwachten wij meer duidelijkheid  van het Rijk over de planning.  Wij zullen u daarover dan informeren.

Actie 2
In 2021 is het maatregelenpakket bij Mariënheem aangepast en is afgesproken dat bij de Stationsweg in Haarle een circulair viaduct wordt gebouwd.   De bestemmingsplannen voor de maatregelen bij Heino zijn gereed voor ter inzagelegging.

Actie 3
Vanwege zorgen over afwikkelcapaciteit en veiligheid moest de aansluiting van het onderliggend wegennet op het knooppunt opnieuw doorgerekend worden.
De eerste versie van het schetsontwerp van het nieuwe knooppunt Raalte is gereed en wordt door de bestuurlijke partners getoetst. Dit wordt ook het ontwerp waarmee we in gesprek met de omgeving willen. Dit zal medio 2022 zijn.
Daarnaast wordt de totale balans opgemaakt op het gebied van tijd, geld en scope. De start van de uitvoering is gepland in 2024.

GS-begrotingswijziging:
De voorbereidingsfase is nog niet afgerond. Derhalve zijn de beschikbaar gestelde uitvoeringskosten dit jaar deels gebruikt. De resterende middelen schuiven wij door naar 2022.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 229.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.6.3 van de begroting 2022.

PS-begrotingswijziging:
U heeft in 2017 voor het project N35 knooppunt Raalte een investeringskrediet beschikbaar gesteld van € 33 miljoen (PS/20217/168).
Op grond van het Besluit begroting en verantwoording (BBV), moet het bedrag gesplitst worden in een investerings- en exploitatiebudget, omdat Overijssel  als realisator optreedt voor eigen infrastructuur als ook voor die van derden. De splitsing wordt in deze begrotingswijziging geregeld en is gebaseerd op een voorlopige raming. Daarbij wordt het provinciale investeringsdeel onttrokken aan de reserve uitvoering  Kwaliteit van Overijssel en toegevoegd aan de Reserve Dekking Kapitaallasten. Gedurende het project zal het nodig zijn om de splitsing aan te passen aan de werkelijke situatie. Op die momenten zullen wij een nieuw wijzigingsvoorstel doen.

De begrotingswijziging heeft betrekking op boekjaar 2022 en verder. Daarbij is rekening gehouden met reeds gedane uitgaven in voorgaande jaren.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 17 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de Reserve dekking kapitaallasten vaste activa.

Deze wijziging wordt verwerkt onder Kerntaak 20 (Algemene dekkingsmiddelen).