Bert Boerman

Acties 2021

1. Wij voeren metingen, inspecties en onderzoek uit om de kwaliteit van de infrastructuur vast te stellen. De gemeten kwaliteit gebruiken wij om te bepalen of én welke maatregelen nodig zijn om duurzaam te voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen. Dit is de basis voor de uitvoering van het dagelijks onderhoud.
  2. Wij bevorderen een verkeersveilige doorstroming door het beter benutten van de bestaande infrastructuur. Dit doen wij door samen met de andere wegbeheerders in Overijssel verkeersmanagement uit te voeren. Daarnaast handelen wij incidenten op onze infrastructuur af.
  3. Wij zien er op toe dat (vaar)wegen niet anders gebruikt worden dan vanuit wet- en regelgeving bepaald is. Waar nodig wordt gehandhaafd.
  4. Wij bedienen bruggen en sluizen om doorgang te verlenen aan beroeps- en pleziervaart op de gepubliceerde tijden.
  5. Wij voeren gladheidsbestrijding uit om ook in winterse omstandigheden de wegen begaanbaar te houden.

Beheerplan Infrastructurele kapitaalgoederen 2020-2023

Besluit beheerplan Infrastructurele kapitaalgoederen 2020-2023

Wij hebben de actiepunten 2021 uitgevoerd. Het inspectieprogramma en het daaruit voortvloeiende beheer en onderhoud is conform planning uitgevoerd.  De calamiteitendienst en het verkeersmanagement op wegen en de brug- en sluisbediening heeft bijgedragen aan een vlotte en veilige doorstroming op de provinciale (vaar)wegen.

Vanwege ongunstige weersomstandigheden, met name in februari, is er meer gladheidsbestrijding uitgevoerd dan het vijfjaarlijkse gemiddelde. U heeft daarvoor extra middelen beschikbaar gesteld bij de monitor II 2021.

De niet bestede middelen op deze prestatie hebben vooral betrekking op het incidenteel beschikbaar gestelde budget op openbare verlichting. In het kader van het stimuleren van de economie in ‘coronatijd’ is  voor de verduurzaming van openbare verlichting eenmalig € 2 miljoen beschikbaar gesteld.

Ondanks de relatief korte voorbereidingstijd, de vertraging door de politieke commotie over het verwijderen van lichtmasten en de langere levertijden van materialen, is in 2021 ruim  €  1,3 miljoen besteed aan de genoemde opgaven en ca. € 0,5 miljoen verplicht. De resterende opgave is al voorbereid maar moet nog verplicht en uitgevoerd worden. De verwachting is dat dit in de eerste helft van 2022 zal plaatvinden.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,7 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.7.1 van de begroting 2022.