Portefeuillehouder
Bert Boerman

Acties 2021

  1. Wij vervangen provinciale infrastructuur conform het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen, zoals vastgesteld door PS voor de jaren 2016-2019 (PS/2016/300) en 2020-2023 (PS/2018/414), en het door Provinciale Staten vastgestelde uitvoeringsprogramma.

Statenvoorstellen en -besluiten

Begrotingswijziging

  • Geen

Baten begrotingswijziging
0

Lasten begrotingswijziging
0



Toelichting

O

Inhoud

Vervanging wegen
De voorbereiding van de laatste rehabilitatie in tranche 2016-2019, de N760 IJsselmuiden - Genemuiden, is nagenoeg afgerond. Omdat er aanzienlijk meer werkzaamheden moeten worden uitgevoerd dan oorspronkelijk gedacht is er geprioriteerd in de scope. Een deel van de werkzaamheden wordt in tijd naar achteren geschoven.

In tranche 2020-2023 heeft de vervanging van de oeverbeschoeiing langs de N377 Hasselt – Lichtmis heeft een jaar vertraging opgelopen vanwege een geschil met de gemeente Zwartewaterland over het ontwerp. 

Vervanging kunstwerken
De laatste werkzaamheden van de tranche 2016-2019 zijn uitgevoerd (Hoogewegbrug) en het project wordt (financieel) afgerond.

Uit nadere inspecties en actualisatie van de ramingen in de voorbereiding van de vervanging van de kunstwerken is gebleken dat de scope en budgetten van de werkzaamheden in tranche 2020-2023 onder grote druk staan. Voor de werkzaamheden in het kader van machine- en arboveiligheid zijn de werkzaamheden daarom op basis van de technische toestand al geprioriteerd. De eerste 15 van de 25 objecten zijn aanbesteed, waaronder de Beukerssluis met bijbehorende ophaalbrug (versneld vanuit Overijsselse aanpak Coronacrisis). Op basis van het aanbestedingsresultaat is er voor de resterende objecten (waaronder negen in Kanaal Almelo - De Haandrik) onvoldoende budget beschikbaar om deze ook allemaal te pakken.  De maatregelen zullen daarom opnieuw worden geprogrammeerd en met een financieringsvoorstel worden voorgelegd in het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen 2024-2027 (met doorkijk naar 2039).

Voor de rehabilitatie wordt er verder onderzoek gedaan om daarna te kunnen prioriteren in scope en vervolgens maatregelen opnieuw te programmeren.

Vervanging vaarwegen 2016-2019 en 2020-2023
De werkzaamheden aan de oeverbeschoeiing van Kanaal Almelo - De Haandrik in de tranche 2016-2019 is afgerond. De voorbereiding van het vervangen van de oeverbeschoeiing van Kanaal Almelo - De Haandrik heeft ruim een jaar stilgelegen i.v.m. het faalmechanisme-onderzoek en is inmiddels weer opgestart. Een en ander betekent dat er pas eind 2023 gestart kan worden met vervanging. Omdat ook vanwege de meerkosten voor o.a. onderzoeken en monitoring, uitvoeringstechniek en gestegen grondstofprijzen zijn er minder damwanden vervangen dan gepland en liggen wij behoorlijk achter op de eerdere vervangingsplanning. Uit monitoring van de damwanden blijkt dat er voorlopig geen tempoverhoging nodig is.

Vervanging Zwartewaterbrug
Er is in 2021 een verkenning uitgevoerd waarin is onderzocht welke scenario’s er zijn voor de brug om deze toekomstbestendig te maken. Daarnaast is er een advies opgesteld voor het vervolg. Begin 2022 wordt het resultaat besproken en vervolgens aan u gepresenteerd.

O

Financiën

De in de toelichting gemelde zaken hebben tot een onderbesteding op de investeringskredieten geleid. Een nadere toelichting op de realisatie van de investeringskredieten voor het jaar 2021 is terug te vinden in de toelichting op de balans in het onderdeel materiële vaste activa.

Bij prestatie 4.5.1. Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid is er een voorstel tot resultaatbestemming gedaan van € 1 miljoen voor de verkeersveiligheid N377 Hasselt-Lichtmis. Conform de afspraken uit het coalitieakkoord worden de meeropbrengsten vanuit de Motorrijtuigenbelasten (MRB) benut voor de verbetering van verkeersveiligheid. 
De N377 Hasselt-Lichtmis scoort hoog op diverse risicothema's. Met deze extra middelen kunnen er aanpassingen aan de bermen worden doorgevoerd die direct een verbeterend effect hebben op de veiligheid.