Acties 2021

1. Wij monitoren de uitvoering van de regio deal.
2. Wij richten in samenwerking met de Regio Zwolle de Kassiersfunctie in en starten met de feitelijke uitvoering daarvan.

1. De eerste inhoudelijke voortgangsrapportage vanuit de Regio (gemaakt door een commissie o.l.v. Geert Jansen) geeft een wisselend beeld van de voortgang. Sommige projecten liggen goed op stoom, andere hebben een duwtje nodig. Daarvoor is in de planperiode voldoende tijd, voldoende ruimte en zijn de benodigde instrumenten voorhanden

2. De eerste inhoudelijke voortgangsrapportage is voor het rijk aanleiding geweest om positief te beslissen op het vrijgeven van het tweede en laatste deel van de Regio Deal gelden. De middelen zijn inmiddels overgemaakt.

Op een begroot bedrag van € 3,3 miljoen is een bedrag van € 0,7 miljoen overgebleven. Dit restant wordt veroorzaakt door de bijdrage van de Provincie Drenthe aan de Regio Deal Zwolle in verband met Regio overstijgend werken.

Regio Deal Zuidoost Drenthe
Bij het coalitie akkoord is besloten dat de Provincie Overijssel mee doet aan de Regio Deal Zuidoost Drenthe met een bedrag van € 1,9 miljoen. Dit bedrag is in 2021 overgemaakt naar de Provincie Drenthe, waarop de Provincie Drenthe haar afspraak is nagekomen om een bedrag van € 0,7 miljoen over te maken aan de Provincie Overijssel.  Deze middelen zullen terug vloeien naar de Algemene Middelen.

Regio Deal Zwolle
In 2020 is de Regio Deal Zwolle opgestart. Voor de uitvoering van deze regiodeal hebben wij specifieke uitkering van het Rijk ontvangen ter grootte van € 21,3 miljoen. De aanvragen voor de projecten zijn inmiddels ontvangen en de beschikkingen zijn verwerkt. De beschikkingen hebben betrekking op verschillende jaren, waardoor de lasten op meerdere jaren betrekking hebben. De bijdrage vanuit de op onze balans opgenomen specifieke uitkering dient in gelijke mate aan die jaren te worden toegerekend. De verdeling zie er als volgt uit; in 2021 € 8,1 miljoen, in 2022 € 6,5 miljoen en in 2023 € 5,7 miljoen.

Wij hebben besloten om de lasten van prestatie 5.2.2  op de jaarschijven 2022 en 2023 te verhogen met respectievelijk € 6,5 miljoen en € 5,7 miljoen en deze bedragen gelijktijdig te onttrekken aan de SPUK.