Eddy van Hijum

Acties 2021

1. Wij monitoren de uitvoering van de met de gemeenten gemaakte programmeringsafspraken.
2. Wij geven uitvoering aan de gebiedsgerichte aanpak van werklocaties met gerichte investeringen door de Herstructureringsmaatschappij Overijssel
3. Wij spelen in op kansen die ontstaan bij het toekomstbestendig maken van werklocaties, afhankelijk van de investeringsbereidheid in het veld.

1. In de programmeringsafspraken ligt de focus op het in balans brengen van vraag en aanbod van bedrijventerreinen zodat er weer ruimte ontstaat voor economische groei. We monitoren de afspraken om overzicht te houden waar de uitgiftes sneller gaan dan verwacht (en toevoeging van nieuwe locaties legitiem is) of waar ze minder snel gaan dan verwacht. We voeren het gesprek met de regio’s om de afspraken ook een meer kwalitatief karakter te geven. In 2022 worden de programmeringsafspraken herzien.

2. De HMO heeft in 2021 geïnvesteerd in alle type werklocaties (bedrijventerreinen, kantoren en binnensteden). Het Actieplan van HMO vormde hiervoor de leidraad. HMO is betrokken bij de ontwikkeling van de topwerklocaties Kennispark (Enschede), TechBase (Enschede), High Tech Systems Park (Hengelo), Polymer Science Park (Zwolle)en S/Park (Deventer). Vanuit het Actieplan is HMO verder betrokken bij de ontwikkeling van werklocaties in Nijverdal (Ten Cate), Raalte (spoorzone), Zwolle (diverse locaties) en Genemuiden (diverse locaties). Daarnaast is HMO met haar investeringen actief in onder andere Almelo (centrum), Hardenberg (De Spinde), Hengelo (Lambertuspassage), Zwolle (Dominicanenklooster en Broerenkwartier) en Oldenzaal (centrum).

3. Het statenvoorstel Aanpak Toekomstbestendige Werklocaties 2021-2023 (PS/2021/1102064) is door u vastgesteld in 2021. We zijn gestart met de uitvoering waarbij we onze partners zoals gemeenten, werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB Nederland en parkmanagementorganisaties nauw betrekken. We hebben eind 2021 een subsidieregeling opgesteld voor het investeren in toekomstbestendige werklocaties. We sluiten hierbij altijd aan bij de investeringsbereidheid van ondernemers. Uitvoering van fysieke projecten die bijdragen aan de maatschappelijke opgaven zoals de energietransitie en klimaatadapatie is ons uitgangspunt. We zijn in verschillende gemeenten in gesprek en de verwachting is dat dit in 2022 tot de eerste concrete investeringen zal leiden.

Programma Bedrijven terreinen
Op een begroot bedrag van € 0,7 miljoen is een bedrag van € 0,4 miljoen overgebleven. De monitoring van bedrijven terreinen is qua uitgaven lager uitgevallen van verwacht. De monitoring van werklocaties zal de komende jaren blijven plaatsvinden. Wij hebben dan ook besloten om het restant bedrag mee te nemen naar 2022.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,4 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 5.3.1 van de begroting 2022.

Programma Aanpak toekomstbestendige werklocaties 2021-2023
Op een begroot bedrag van € 0,7 miljoen is een bedrag van € 0,6 miljoen overgebleven. Dit nieuwe programma is nog in de opstartfase waarbij de voorbereiding in gang is gezet. De uitgaven worden na 2021 verwacht. Wij hebben dan ook besloten om het restant bedrag mee te nemen naar 2022.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,6 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 5.3.1 van de begroting 2022.