Eddy van Hijum

Acties 2021

De voortgang en resultaten van het 'Investeringsprogramma MKB 2020-2023' worden via beleidsprestaties 5.3.4, 5.5.1 en 5.5.2 gerapporteerd. Het investeringsprogramma kent 7 actielijnen.

Actielijn E: Investeren in internationalisering (Investeringsprogramma MKB 2020-2023)

1. Wij dragen bij aan een verdere internationalisering van onze economie door internationale handel te bevorderen bij ons MKB en door internationale investeerders aan te trekken. In relatie tot de Overijsselse topwerklocaties en topclusters zetten we in op strategische acquisitie. Bij handelsbevordering gaan wij door met het succesvolle programma GO4EXPORT dat landelijk wordt gezien als voorbeeld van regionale exportbevordering.

2. Wij stimuleren de acquisitie van bedrijven en de uitbreidingsinvesteringen van buitenlandse bedrijven. Hiervoor zetten wij Oost NL in, de regionale ontwikkelingsmaatschappij.

3. Wij ondersteunen het MKB in Overijssel bij de voorbereiding en marktentree ten behoeve van export door middel van het programma GO4EXPORT. Het GO4EXPORT programma ondersteunt 400 unieke bedrijven bij het internationaliseren. Vanwege COVID-19 wordt de wereldhandel bemoeilijkt en zijn er veel bedrijven op zoek naar alternatieven. Binnen het GO4EXPORT programma wordt de focus verlegd naar omringende landen (EU), zo helpen we bedrijven om omzet en werkgelegenheid te behouden.

Statenvoorstel 2019/1101899 Investeringsprogramma MKB 2020-2023

In 2021 hebben er 733 deelnemers meegedaan aan in totaal 35 GO4EXPORT activiteiten zoals webinars, beursbezoeken en handelsmissies. De deelnemende bedrijven beoordelen deze activiteiten met gemiddeld een 8.1 en 92% geeft aan hierdoor hun kennis en netwerk te hebben vergroot. OostNL en de partners binnen het GO4EXPORT programma hebben in 2021 247 infogesprekken gevoerd met ondernemers om met hen te praten over de impact van corona op hun bedrijfsvoering en hen te ondersteunen bij het vinden van alternatieve markten, met name in Duitsland.

Duitsland blijft een belangrijke handelspartner voor Nederland en Overijssel en daarom faciliteren we samen met de provincie Gelderland twee makelaars. Dit zijn de agro-food en HTSM (Hightech Systems & Materials) makelaars. Deze makelaars leggen actief verbinding met netwerken in Duitsland over de grens om zo handel en innovatieve samenwerking te faciliteren. De twee makelaars organiseerden 3 beursbezoeken en 12 regionale bijeenkomsten.

Via OostNL faciliteren we de acquisitie van bedrijven en uitbreidingsinvesteringen van buitenlandse bedrijven. Met de regio’s Twente en Zwolle hebben we afspraken gemaakt over additionele acquisitiecapaciteit voor deze regio’s op thema’s die de economie in deze regio versterken. In Twente heeft dit geleid tot 515 nieuwe arbeidsplaatsen en bijna 85 miljoen euro aan nieuwe investeringen op het gebied van Health en Tech. In de regio Zwolle is 188 miljoen aan investeringen voorzien en 430 nieuwe banen op het gebied van Agrofood, advanced materials, health en logistics.

De uitgaven liggen in lijn met de begroting.