Eddy van Hijum

Acties 2021

De voortgang en resultaten van het 'Investeringsprogramma MKB 2020-2023' worden via beleidsprestaties 5.3.4, 5.5.1 en 5.5.2 gerapporteerd. Het investeringsprogramma kent 7 actielijnen.

Actielijn A - Onderhouden van een effectieve en ondernemersvriendelijke basisinfrastructuur
Ondernemers hebben belang bij professionele advisering en toegang tot de juiste hulpbronnen en financiering. Vanuit het investeringsprogramma MKB zorgen we voor een efficiënte ondersteuning aan het brede MKB, waarbij de vraag en behoefte van de ondernemer steeds centraal staat. Dat wordt verzorgd via Oost NL, Novel-T en de regionale loketten (basisinfrastructuur).

1. Wij zorgen dat ondernemers toegang hebben tot kennis, kapitaal en afzetmarkt. Om dit te realiseren maken we afspraken met de regionale ontwikkelingsmaatschappij Oost NL, Novel-T en regionale innovatieloketten.
  2. Wij bewaken of de gemaakte afspraken met Oost NL, Novel-T en de regionale innovatieloketten worden gerealiseerd. Jaarlijks maken wij via de jaarrekening inzichtelijk wat de resultaten geweest zijn van de basisinfrastructuur. Met hun jaarlijkse inzet wordt in 2021 >100 netwerk en kennisevents georganiseerd. Aan deze bijeenkomsten nemen >3.000 deelnemers deel, worden 750 ondernemers begeleid dan wel doorverwezen. Oost NL realiseert € 20 miljoen aan innovatie-investeringen en € 52 miljoen aan aangetrokken investeringen als gevolg van acquisitie en 300 directe arbeidsplaatsen. De vermelde aantallen evenementen zijn onder voorbehoud van de ontwikkelingen en maatregelen rond Covid-19.
  3. Wij ondersteunen initiatieven voor open innovatiefaciliteiten (zoals het Polymer Science Park en het Laser Applicatie Centrum) die passen bij de opgestelde Regionale Innovatiestrategie (RIS) en het innovatieprofiel ThinkEastNetherlands.

• Resultaatbestemming

Resultaatbestemming Economic Boards

Op een begroot bedrag van € 5,3 miljoen is een bedrag van € 0,3 miljoen overgebleven. Dit restant heeft voornamelijk betrekking op het budget van de Economic Boards. Met de perspectiefnota 2022 is € 0,6 miljoen beschikbaar gesteld voor de Economic Boards in de regio’s Zwolle, Twente en Deventer, waarvan € 0,3 miljoen voor 2021, € 0,2 miljoen voor 2022 en € 0,1 miljoen voor 2023 is gebudgetteerd. Deze middelen worden ingezet via subsidies met een looptijd t/m 2023.
Bij de 2e monitor is aangegeven dat het beschikken in 2021 meer tijd nodig heeft en stellen voor om het restant van € 0,26 miljoen van 2021 meenemen naar 2022.

Wij stellen u voor om het restant bedrag van € 0,26 miljoen via resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 5.5.1 van de begroting 2022.

Regio Twente
Novel-T / Ondernemend Twente: Meer dan 1.000 gesprekken hebben de mkb-ondernemersadviseurs bij Ondernemend Twente (> 200) en adviseurs van Novel-T (> 800) met ondernemers gevoerd. Meer dan 500 bedrijven zijn door Novel-T aangezet tot vernieuwing binnen hun bedrijf of doorverwezen naar een externe partij zoals een kennis-contact bij de UT of Saxion, naar een kapitaalverschaffer of naar een ander bedrijf. Daarnaast zijn er 58 innovatie- of cybersecurity scans afgenomen. In 2021 hebben 17 bedrijven deelgenomen aan een acceleratorprogramma voor bestaand MKB (Innovate-GO). Novel-T SMART heeft talent (> 500 studenten) van de kennisinstellingen aan ruim 140 bedrijven en organisaties verbonden voor het oplossen van een kennisvraagstuk. Voor een overzicht van showcases, klik hier

Regio Zwolle en Regio Deventer
Kennispoort regio Zwolle heeft in 2021 met 855 nieuwe ondernemers contact gehad en hiervan 561 begeleid op het gebied van vernieuwend ondernemen, innovatie en internationalisering. Er was contact met ondernemers die zwaar getroffen zijn door corona, maar ook met ondernemers met groeistuipen. De vraagstukken zijn divers; tekorten aan personeel en grondstoffen spelen een belangrijke rol.
Verder organiseerde Kennispoort 101 (meest digitale) bijeenkomsten met in totaal 3.867 bezoekers. Ondernemers beoordeelden de dienstverlening van Kennispoort gemiddeld met een 8,6. Voor inspirerende cases zie Cases | Kennispoort (kennispoortregiozwolle.nl). Vanaf 2021 wordt de ondernemersdienstverlening voor Deventer ook vanuit Kennispoort verzorgd. 135 Deventer ondernemers hebben contact gehad met Kennispoort.

Om ondernemers tijdens de coronacrisis effectief te kunnen helpen werkte Kennispoort in 2021 samen met het Werkbedrijf Regio Zwolle en werkgeversorganisaties in de Regio Zwolle Brigade. Naast de zogenaamde 112 ambulante dienstverlening (1-op-1 advisering aan ondernemers) zijn lokale initiatieven in beeld gebracht en is een gerichte belactie onder ondernemers gestart.

Oost NL
Wij hebben de afspraken die we met Oost NL hebben gemaakt gemonitord via twee Algemene Vergaderingen en reguliere overleggen. Wij hebben u over het verloop van de Algemene Vergaderingen afzonderlijk per brief geïnformeerd (2021/0118540 en 2021/0271050).
De targets die voor de business units International en Business Development zijn gesteld zijn grotendeels gerealiseerd en overtroffen. Ondanks de coronacrisis hebben beide business units goede resultaten kunnen halen. Daarmee heeft Oost NL laten zien goed in te kunnen spelen op de coronasituatie en de behoefte van ondernemers. Voor een overzicht van showcases klik hier. Verdere informatie over de deelneming Oost NL is te vinden in de paragraaf verbonden partijen – naamloze vennootschappen – Oost NL.

De volgende resultaten zijn geboekt in 2021:
-    Innovatie-investeringen: € 41 miljoen
-    Aangetrokken investeringen als gevolg van acquisitie: € 108,3 miljoen
-    Directe arbeidsplaatsen als gevolg van acquisitie: 752

Economic Boards

Bij prestatie 5.5.1 Basisinfrastructuur en innnovatie is op een begroot bedrag van € 5,3 miljoen een bedrag van € 0,3 miljoen overgebleven. Dit restant heeft voornamelijk betrekking op het budget van de Economic Boards. Met de perspectiefnota 2022 is € 0,6 miljoen beschikbaar gesteld voor de Economic Boards in de regio’s Zwolle, Twente en Deventer. Dat is voor € 0,3 miljoen in 2021, € 0,2 miljoen in 2022 en € 0,1 miljoen in 2023 gebudgetteerd. Deze middelen worden ingezet via subsidies met een looptijd t/m 2023.
Bij de 2e monitor is aangegeven dat het beschikken in 2021 meer tijd nodig heeft. Wij willen het restant van € 0,3 miljoen van 2021 daarom meenemen naar 2022.

Wij stellen u voor om het restant bedrag van € 0,3 miljoen via resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 5.5.1 van de begroting 2022.