Eddy van Hijum

Acties 2021

De voortgang en resultaten van het 'Investeringsprogramma MKB 2020-2023' worden via beleidsprestaties 5.3.4, 5.5.1 en 5.5.2 gerapporteerd. Het investeringsprogramma kent 7 actielijnen.

Actielijn B - MKB-vriendelijke dienstverlening Provincie Overijssel
Wij bedienen ondernemers op een zo MKB-vriendelijk mogelijke manier. De komende jaren gaan we onder andere ons voucherinstrumentarium vereenvoudigen, de online dienstverlening (website) verbeteren, regelgeving reduceren en richten wij een expertisecentrum Launching Customership (eerste klant) in.

1. MKB vriendelijke dienstverlening
Wij bedienen ondernemers op een zo MKB-vriendelijk mogelijke manier. In 2021 werken we aan een laagdrempelige en zo compleet mogelijke digitale informatievoorziening voor MKB’ers. Wij onderzoeken met een klankbordgroep, bestaande uit brancheverenigingen, bedrijfsleven, gemeenten en provincie, waar knelpunten zitten t.a.v. regelgeving, regeldruk, informatievoorziening en contact met de overheid. Hieruit destilleren wij verbeterpunten die wij omzetten in acties. De brancheverenigingen gaven aan dat één algemene klankbordgroep niet nuttig is, omdat veel verschillende doelgroepen betrokken zijn. In plaats hiervan onderzoeken we met branchevertegenwoordigingen hoe we ondernemers(vertegenwoordigingen) eerder kunnen betrekken bij het ontwerpen van regelingen om zo de administratieve lastendruk te verminderen en regelgeving eenvoudiger te maken.

2. Launching customership (actielijn MKB vriendelijke dienstverlening)
Wij begeleiden 20 van de 25 lopende LC-trajecten in de uitvoeringsfase naar de vervolgfase (afronding praktijktest en uitgewerkte businesscase) en besluitvorming over wel/niet eerste inkoop. Van de in 2020 gestarte Startup in Residence (SIR) Energie Innovatie realiseren wij de praktijktesten met ondernemers en sturen wij aan op het inkopen van minimaal 3 innovaties met uitgewerkte businesscase (beoogd 2021-2022), die bij toepassing substantieel bijdragen aan het aandeel nieuwe energie en/of energiebesparing.

Actielijn C – Investeren in ondernemerschap
Wij leggen hier de focus op familiebedrijven, starters, startups&scale-ups en sociaal ondernemen. Familiebedrijven vormen binnen het MKB een grote groep. Wij gaan onder andere door met de regeling Jonge Bedrijfsopvolgers en geven uitvoering aan de MKB deal ‘Family Next’.

3. Familiebedrijven (programmalijn Investeren in ondernemerschap)
Wij bewaken de realisatie van het project Family Next. Het doel is in 2021 400 ondernemers te begeleiden/informeren.

4. Starters, startups, scaleups (programmalijn investeren in ondernemerschap)
Wij bewaken de voortgang van het programma Starversneller dat Oost NL samen met een aantal ondernemershubs uitvoert. Voor coaching zijn ondersteuningsvouchers beschikbaar. In 2021 nemen 100 startende ondernemers deel.
Wij ondersteunen daarnaast de 3 regio’s bij de uitvoering van hun startup plannen.

5. Impact Ondernemen (programmalijn investeren in ondernemerschap)
Wij versterken impact ondernemers in hun ondernemersvaardigheden (10 tot 15 deelnemers starten in een ondersteuningstraject en 10 tot 15 deelnemers doen mee aan de Startversneller). We betrekken Overijsselse gemeenten in het ontwikkelen van beleid voor impact ondernemen; hiervoor organiseren we 6 tot 10 inspiratie- en kennissessies voor gemeenten.

Actielijn D – Investeren in innovatief MKB en missies
In de periode 2020-2023 richten wij ons op zowel bedrijfsgerichte als missiegerichte innovaties. Wij committeren ons aan de landelijke MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)-regeling en investeren in projectontwikkeling voor maatschappelijke opgaven aansluitend op de landelijke Kennis en Innovatie Agenda’s (KIA’s).

6. Investeren in innovatief MKB en missies
Voor de MIT-regelingen is € 4 miljoen beschikbaar; wij stellen vanuit ons investeringsprogramma MKB € 2 miljoen beschikbaar en ook het Rijk draagt € 2 miljoen bij. Deze rijksbijdrage financieren wij voor. Met MIT haalbaarheidsprojecten ondersteunen we 50-60 ondernemers. Innovatieve ondernemers die samenwerken met ander MKB ondersteunen we financieel met MIT R&D-samenwerkingsprojecten (15 projecten).

Actielijn F - Investeren in digitalisering binnen het MKB
Digitalisering is noodzakelijk om de maatschappelijke uitdagingen in deze (corona) tijd op te lossen. Wij streven ernaar om Overijsselse bedrijven stappen te laten zetten op het pad van digitalisering en cyberweerbaarheid. Ook ondersteunen wij het initiatief van de Verenigde Maakindustrie Oost Nederland (VMO) voor de organisatie van webinars op het gebied van digitale klantenwerving.

7. Investeren in digitalisering
Wij bewaken de voortgang van het aantal bedrijven dat via de digitale werkplaatsen (t/m 2021 150) en via Boost link boost (Oost-Nederlandse samenwerking voor slimme maakindustrie) (t/m 2021 1000) bereikt worden.
Verder verkennen wij hoe wij het brede MKB kunnen mobiliseren om meer met digitalisering aan de slag te gaan. We presenteren de effecten van de digitaliseringsvoucher uit 2020.

Actielijn G – Investeren in kennis en innovatie voor één of meerdere specifieke thema’s (topclusters)

8. Investeren in kennis en innovatie voor één of meerdere specifieke topclusters
In het kader van de landelijke kennis en innovatie agenda's (KIA’s) en de RIS ontwikkelen wij een nieuw programma gericht op de versterking van onze topclusters.

Programma 2016-2019
Vorig jaar is een bedrag van € 0,42 miljoen van het oude programma voortgezet tot 2024. In 2022 is gebleken dat niet al deze middelen nodig zijn. In 2021 is een bedrag € 137.000 overgebleven.

Gezien het feit dat deze middelen betrekking hebben op het oude programma, dat inmiddels is afgerond, stellen wij voor om deze middelen terug te geven.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 137.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel  en toe te voegen aan Algemene reserve. Deze wijziging wordt verwerkt in Kerntaak 20.

Actielijn B MKB-vriendelijke dienstverlening provincie Overijssel

•    MKB-vriendelijkheid: Als uitwerking van de motie ‘Vereenvoudiging van regelgeving’ ontwikkelen wij in samenwerking met VNO-NCW/MKB-Nederland het MKB keurmerk voor subsidieregelingen. Ondernemers weten straks dat een regeling met dit keurmerk, MKB-vriendelijk is opgezet. Begin 2022 vindt de eerste pilot plaats. In het kader van een zo compleet mogelijke digitale informatievoorziening voor ondernemers hebben we gesproken met ondernemers(vertegenwoordigingen) en bedrijfscontactfunctionarissen over de wijze waarop wij het beste informatie kunnen delen over wat de provincie ondernemers te bieden heeft op het gebied van  regelingen, ondersteuning en kennisdeling. Op basis hiervan passen wij onder andere onze website aan.

•    Launching Customership: Er lopen 43 trajecten rond vraagstukken als de energietransitie, circulaire economie, natuurbehoud en mobiliteit. Hierbij zijn 13 praktijktesten voorbereid of gestart. Een omvangrijke praktijktest betreft GOAN! om openbaar vervoer en regiotaxi beter op elkaar aan te laten sluiten. Vanuit Startup in Residence Energie-Innovatie (in samenwerking met NEO, gemeenten en woningcorporaties) lopen 11 praktijktesten. Blijken deze innovaties geschikt, dan dragen ze substantieel bij aan energiebesparing, opwek of opslag van energie. In 2021 zijn 3 trajecten verzilverd met een inkoop:
•    Faunalyse: inzet van slimme camera’s en beeldanalyse om fauna te monitoren (in dit geval wilde zwijnen)
•    Duspot: online marktplaats voor hergebruik van bouwmateriaal
•    MowHawk: natuurinclusief bermmaaien door een slim camerasysteem op een bermmaaimachine
Meer informatie over Launching Customership en hoe wij door innovatiegerichte inkoop sturen op impact leest u in het 3e Launching Customer magazine.

Actielijn C Investeren in Ondernemerschap

•   Starters en Startups. In 2021 hebben we aan 3 regio’s (Deventer, Zwolle, Twente) een subsidie verleend voor versterking van het regionale ecosysteem voor startups. Naast directe ondersteuning van startups is het ook van belang dat de organisaties die zich in een regio met startups bezighouden, beter gaan samenwerken. Voorbeelden van activiteiten die worden uitgevoerd zijn: het scouten van startende bedrijven en nieuwe ideeën in de regio, het betrekken van studenten bij het oplossen van (technische) problemen waar deze starters tegenaan lopen en 1-op-1 coaching voor startende ondernemers.  In 2021 zijn 106 startende ondernemers toegelaten tot het programma De Startversneller, dat ondernemers helpt met het ontwikkelen van hun ondernemersvaardigheden. Zij kunnen daarbij gebruik maken van een coach en deelnemen aan intervisiebijeenkomsten met andere startende ondernemers. Hiermee zitten we op schema.

•    Familiebedrijven konden ondersteuning krijgen bij vraagstukken op het gebied van bedrijfsopvolging, digitalisering en duurzaamheid. In het kader van de MKB-deal Family Next  zijn t/m 2021 negen leren-van-elkaar-kringen gehouden (in 2021 acht), zijn 89 coachingstrajecten begonnen (in 2021 60 trajecten) en 34 ondernemerscoaches geworven (18 in 2021). Halfweg het programma liggen we hiermee goed op koers. Voor de subsidieregeling Jonge Bedrijfsopvolgers zijn in 2021 acht aanvragen door jonge ondernemers gedaan. Elyse de Waard van BestFix-Schuifdeursystemen Inbouwsystemen voor schuifdeuren deed mee aan het programma Family Next. Met behulp van de voucher van € 2.000,- kreeg BestFix een extra steuntje in de rug om de website en de software te vernieuwen.

•   Impact ondernemen. 2021 was een actief jaar voor het actieprogramma impact ondernemen. Gedeputeerde Eddy van Hijum ondertekende op 11 maart de City Deal Impact Ondernemen. Samen met 80 partners werkt de provincie aan het vergemakkelijken van duurzaam, circulair, maatschappelijk en inclusief ondernemen. De ROZ-groep verzorgde voor meerdere Overijsselse gemeenten kennissessies over sociaal-impact ondernemen. Ook vond een geslaagde 5e editie van move2social Twente plaats. Dit versnellingsprogramma voor impact ondernemers had dit jaar 9 deelnemers. Denimtex uit Enschede won de eerste prijs. Zij gaan textielverspilling tegen door gerecyclede spijkerbroeken in te zetten voor unieke, duurzame en circulaire textielwanden. We merken dat de instroom van deelnemers voor move2social geleidelijk afneemt. In 2022 bekijken we  hoe we het programma hierop kunnen aanpassen.  Als laatste werd het platform voor impact ondernemers in Oost Nederland, Impact Oost gelanceerd.

Actielijn D Investeren in innovatief MKB en missies

Voor de MIT Haalbaarheidsregeling kwamen 267 volledige aanvragen binnen. De subsidie bedroeg een vast bedrag van € 20.000 (beschikbaar budget: € 1.280.000). Hiermee konden we 64 aanvragen honoreren. Voor de MIT-regeling R&D samenwerkingsprojecten zijn 33 aanvragen ontvangen (beschikbaar budget: € 2.984.000, aangevraagd: € 6.353.462). Hiermee konden we 14 aanvragen honoreren. De projecten die een aanvraag doen voor een MIT-subsidie dragen met hun innovatie bij aan de oplossing van verschillende maatschappelijke uitdagingen. In 2021 werden veel aanvragen gedaan op de thema’s Energie en Duurzaamheid, Sleuteltechnologieën en Gezondheid en Zorg. Een mooi voorbeeldproject is het project van ondernemer OdourBalance uit Hengelo. Het subsidiebedrag hebben zij gebruikt voor de verdere ontwikkeling van een logger die stikstof- en ammoniakuitstoot langdurig en betrouwbaar kan registreren.

Actielijn F Investeren in digitalisering binnen het MKB

In 2021 zijn 184 bedrijven uit het brede MKB geholpen met hun digitaliseringsvraagstuk via de digitale werkplaatsen in Twente en Zwolle. Eind 2021 is de aanvraag Digitale Werkplaats Cleantech Regio+ door EZK gehonoreerd. Hiermee ontstaat een provinciedekkende structuur van digitale werkplaatsen. Specifiek voor de maakindustrie zijn door BOOST en haar partners in 2021 vooral online activiteiten, zoals evenementen en webinars, georganiseerd met meer dan 2000 deelnemers. Oost-Nederland is in het voorjaar van 2021 geselecteerd door het Ministerie van EZK en de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) als één van de zes kandidaat-EDIH’s (European Digital Innovation Hub) in Nederland. De Europese openstelling is in 2021 meerdere malen uitgesteld. Hierdoor wordt de aanvraag in Europa in 2022 ingediend. Qua subsidies is de digitaliseringsvoucher 2020 geëvalueerd (Factsheet MKB-programma juni 2021). De ervaringen zijn meegenomen in een nieuwe regeling, de MKB voucher. Deze heeft veel ondernemers gestimuleerd om met digitalisering aan de slag te gaan. Totaal zijn er 1340 aanvragen binnengekomen en is er meer dan €11 miljoen subsidie aangevraagd, en € 2,61 miljoen beschikt. Landelijk heeft Overijssel een voortrekkersrol gespeeld in de totstandkoming van een Rijk-Regio agenda digitalisering voor het brede MKB om gezamenlijk invulling te geven aan digitalisering de komende jaren.

Actielijn G Investeren in kennis en innovatie voor één of meerdere specifieke Topclusters

Inspanningen van en investeringen in sterke clusters, netwerken en campussen in Overijssel zijn de basis voor oplossingen voor de energietransitie, stikstofuitstoot, brede toepassing van digitalisering en betaalbaar en bemensbaar houden van de zorg. Om onszelf richting nationale en Europese programma’s goed te positioneren is samen met partners gewerkt aan een Strategische Innovatie Investeringsagenda Oost-Nederland (SIIA). Deze agenda moet Oost Nederland een betere uitgangspositie opleveren voor deelname aan nationale en Europese fondsen. Met Techmed Twente, AI-Hub en Fotonica maken we al daadwerkelijk gebruik van de financiële middelen uit deze fondsen. De SIIA zal leidend zijn voor de inzet en activiteiten.
In 2021 is met verschillende investeringen ook mooie vooruitgang geboekt in het Medtech cluster van Twente. Vanuit de UT is daarnaast een grote bijdrage geleverd aan het ontstaan van MedtechNL, een nationale clustering van 270 publieke en private partijen betrokken bij de medische technologie. Vanuit Oost-Nederland zijn naast de kennisinstellingen ook 40 private partijen betrokken bij een in oktober ingediende aanvraag voor een bijdrage vanuit het Nationaal Groeifonds van 618 miljoen euro. Tenslotte is in 2021 de fusie gerealiseerd tussen HIP en Health Valley, waarmee een krachtige, landsdelige clusterorganisatie voor het health ecosysteem is ontstaan met meer dan 200 aangesloten partners

Op een begroot bedrag van € 10,4 miljoen is bij prestatie 5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap een bedrag van € 3,4 miljoen overgebleven.  € 2,4 miljoen van dit restantbedrag is veroorzaakt doordat een deel van de verstrekte beschikkingen voor de MIT -regeling (zie programmalijn D) is voorgefinancierd uit de Reserve Uitvoering Kwaliteit Van Overijssel. Later in het jaar 2021 is voor dit deel een Specifieke Uitkering van het Rijk ontvangen, waardoor dit bedrag terug kan vloeien naar de Reserve Uitvoering Kwaliteit Van Overijssel.

Hieronder wordt per programmalijn een financiële toelichting gegeven.

Programmalijn B Ondernemersvriendelijkheid
Op een begroot bedrag van € 0,3 miljoen in 2021 is € 20.000 over gebleven. Om dit programma voor te zetten hebben we besloten om deze middelen mee te nemen naar 2022. Het totaal besluit vindt plaats na de verantwoording van de laatste programma lijn.

Programmalijn C Ondernemerschap
Op een begroot bedrag van € 1,4 miljoen in 2021 is €  0,1 miljoen over gebleven. Hiervan is € 81.000 benodigd voor lopende aanvragen.  Om dit programma voort te zetten hebben we besloten om het gehele bedrag van € 0,1 miljoen mee te nemen naar 2022. Het totaal besluit vindt plaats na de verantwoording van de laatste programma lijn.

Programmalijn D Innovatie
In 2021 zijn de beschikkingen voor de MIT verzonden. Om de aanvragen naar behoren te beschikken is gebruik gemaakt van voorfinanciering. In december zijn de rijksmiddelen ontvangen via een SPUK waardoor deze voorfinanciering kan worden gecorrigeerd. Voornamelijk door de ontvangen SPUK middelen is een bedrag van € 2,4 miljoen uit de Reserve Uitvoering Kwaliteit Van Overijssel niet aangesproken. Deze € 2,4 miljoen blijven we beschikbaar houden in de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Om dit programma voort te zetten hebben we besloten om € 27.000 op te nemen in 2022. Tevens hebben we besloten om een restant bedrag van  €15.000 van het restant MKB en fotonica mee te nemen naar 2022. Het totaal besluit vindt plaats na de verantwoording van de laatste programma lijn.

Programmalijn F Digitalisering
Op een begroot bedrag van € 0,9 miljoen is € 0,2 miljoen overgebleven.
Om dit programma voort te zetten hebben we besloten om deze middelen mee te nemen naar 2022. Het totaal besluit vindt plaats na de verantwoording van de laatste programma lijn.

Programmalijn G Investeren in kennis en innovatie voor één of meerdere specifieke topclusters
De uitgaven binnen dit programma liggen in lijn met de begroting. Om dit programma voor te zetten hebben we besloten om het geringe restant bedrag mee te nemen naar 2022. Het totaal besluit vindt plaats na de verantwoording van de laatste programma lijn.

Startup in Residence
Op een begroot bedrag van € 0,7 miljoen is € 0,5 miljoen overgebleven.  Om dit programma voor te zetten hebben we besloten om deze middelen mee te nemen naar 2022. Het totaal besluit vindt plaats na de verantwoording van de laatste programma lijn.

Getotaliseerd besluit
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om getotaliseerd een bedrag van € 0,8 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 5.5.2 van de begroting 2022.

Specifieke Uitkering (SPUK) MKB Deal Family next
Doel van de MKB-deal ‘Family Next’ is het verbeteren van de economische stabiliteit en de productiviteit van familiebedrijven. Daarvoor zet ‘Family Next’ in op digitalisering, verduurzaming en bedrijfsopvolging. Het versterken van ondernemerschap en het verbeteren van ondernemersvaardigheden zijn andere belangrijke aandachtspunten. Eind 2021 is er van de € 0,4 miljoen die oorspronkelijk beschikbaar is gesteld, een bedrag van € 0,2 miljoen resterend. Wij hebben besloten dit mee te nemen naar 2022.

Wij hebben besloten om de lasten van prestatie 5.5.2 op de jaarschijf 2022 te verhogen met € 0,2 miljoen en dit bedrag gelijktijdig te onttrekken aan de SPUK.