Roy de Witte

Acties 2021

1. Wij maken afspraken met het Historisch Centrum Overijssel over de inzet van de Nedersaksische taal en cultuur in verschillende maatschappelijke domeinen.
  2. Wij maken afspraken met het Historisch Centrum Overijssel en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland over ondersteuning van een netwerk van Overijsselse kleinere erfgoedorganisaties en erfgoedgemeenschappen.
  3. Met de subsidieregeling 'Verhaal van Overijssel' maken wij ten minste 20 projecten mogelijk die het verhaal achter ons erfgoed vertellen.
  4. Wij maken arrangementsafspraken met Landschap Overijssel en het Overijssels Particulier Grondbezit over hun inzet op het beleefbaar maken van de Overijsselse geschiedenis en het vertellen van het verhaal achter ons erfgoed.
  5. Wij ondersteunen gezamenlijke initiatieven van erfgoedorganisaties en ondernemers in de vrijetijdssector, die zijn gericht op de ontwikkeling van nieuwe producten en arrangementen geïnspireerd op het verhaal van Overijssel.
  6. Wij maken ten minste 65 kleinschalige projecten mogelijk via een storting in het Fonds Kleine Culturele Initiatieven Overijssel (KCIPO) van het Prins Bernhard Cultuur Fonds Overijssel (zie ook 6.3.1).

1. De afspraken  met het Historisch Centrum Overijssel (HCO) zijn gemaakt. Hieruit zijn verschillende projecten voortgekomen. Zo is de podcast ‘De Nedersaksen’ gemaakt, zijn er gastlessen gegeven over streektaal op de werkvloer en over streektaal en burgerschap. In maart is er veel aandacht besteed aan het Nedersaksisch; er vond naast een vergadering van uw Staten in streektaal ook een gedichtenwedstrijd plaats. De jaarlijkse Internationale Streektaalconferentie vond plaats in Oldenzaal.

2. Op 8 oktober is het Erfgoed Platform Overijssel gelanceerd. Dit is een samenwerking tussen verschillende erfgoedorganisaties in Overijssel en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland. Met het platform worden krachten gebundeld en kunnen grotere organisaties kleinere organisaties en gemeenschappen ondersteunen bij hun vragen en behoeften.

3. Met de regeling 'Verhaal van Overijssel' zijn 43 projecten mogelijk gemaakt. Veel projecten konden ondanks de Coronacrisis worden uitgevoerd,  bij enkele liepen uitvoerders tegen beperkingen aan. Sommige projecten zijn op onderdelen uitgesteld. Een ondersteund voorbeeldproject  is 'Het verhaal van de Sassenpoort' waarmee het verhaal ook voor visueel beperkten toegankelijk wordt gemaakt. Met een ander project,  ‘Van Boom tot Bord’, wordt gekeken naar de mogelijkheden die oude fruit- en notenrassen uit de streek bieden voor de toekomst, waardoor deze oude soorten worden behouden en nieuwe toepassingen worden verkend.

4.  Wij hebben  afspraken gemaakt met Landschap Overijssel en het Overijssels Particulier Grondbezit over vier uit te voeren projecten. Deze projecten gaan onder andere over manieren om historisch water voor opgaven als klimaatadaptatie in te kunnen zetten. Met ‘Mijn buren uit de prehistorie’ krijgen inwoners uit Overijssel te zien hoe dicht de prehistorie aan het oppervlak ligt en hoe dit ons landschap nog altijd vormt.

5. In het afgelopen jaar hebben zijn wij met name aan de slag gegaan met een uitwerking van de manier waarop de Koloniën van Weldadigheid  het beste in de markt gezet kunnen worden. Er is gewerkt met ondernemers uit het veld en andere overheden aan de ambitiebepaling en positionering van de Koloniën. Er is  een merkgids opgesteld die als basis dient voor vervolgacties.

6. Met de reguliere regeling ‘Kleine Culturele Initiatieven Overijssel (KCIPO)’ hebben wij samen met het Prins Bernhard Cultuurfonds 38 initiatieven mogelijk gemaakt. Daarnaast hebben wij samen met het Fonds een deel van de beschikbare middelen ingezet voor een Corona-investeringsregeling, waarmee nog eens 55 initiatieven konden worden gerealiseerd. (zie ook 6.3.1.)

De uitgaven liggen in lijn met de begroting. Om lopende afspraken met betrekking tot Toekomstbestendig erfgoed na te komen hebben we besloten om van het restant een bedrag van € 50.000 mee te nemen naar 2022.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 50.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 6.1.2 van de begroting 2022.