Roy de Witte

Acties 2021

1. Wij maken cofinancieringsafspraken met culturele instellingen in Overijssel die voor 2021-2024 subsidie van het Rijk ontvangen (BIS en cultuurfondsen, zie ook 6.3.2). Dit doen wij ook met een aantal Gelderse instellingen die rijksgefinancierd worden en die van belang zijn voor heel Oost-Nederland.
  2. Wij maken prestatieafspraken met Museum De Fundatie, ons museum met nationale uitstraling, over zijn activiteitenplan voor 2021-2024 en geven het museum opdracht tot beheer, onderhoud en vernieuwing van de provinciale collectie.
  3. Wij maken prestatieafspraken met het Filmkenniscentrum over de versterking van de filminfrastructuur in Overijssel.
  4. Wij maken samenwerkingsafspraken met onze partners in Landsdeel Oost (stedelijke regio's en provincie Gelderland) en het Rijk voor 2021-2024.

Corona-acties
Samen met onze partners, waaronder de Taskforce, ontwikkelen we acties zoals nieuwe verdienmodellen, die gericht zijn op een toekomstbestendige (weerbare en wendbare) culturele sector.

• PS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming

1. en 2. Wij hebben meerjarige cofinancieringsafspraken gemaakt met de  BIS-instellingen: Phion, Nederlandse Reisopera, Theater Sonnevanck, Tetem,  De Nieuwe Oost, Introdans en Oostpool. Rijksmuseum Twenthe krijgt met ingang van de beleidsperiode 2021-2024  op grond van de Erfgoedwet financiering. Ook met deze instelling hebben wij cofinancieringsafspraken gemaakt. Dit geldt ook voor de instellingen die vanuit de landelijke cultuurfondsen (Fonds voor Cultuurparticipatie en het Mondriaanfonds)  financiering ontvangen: Kunstenlab,  Kunstvereniging Diepenheim (thans Drawing Centre), Het Theaterschip,  Benjamin Britten Jeugdorkesten, Prinses Christina Concours en Kunstbende. Een aantal voorgenomen activiteiten van deze instellingen kwam door de Coronacrisis onder druk te staan. Zowel het Rijk als de landelijke fondsen als wij gaan hier coulant mee om. De afspraken met een deel van genoemde instellingen hebben betrekking op prestatie 6.3.3.

Museum De Fundatie heeft de provinciale collectie ook in het afgelopen jaar beheerd, onderhouden  en vernieuwd. Dit laatste door de aankoop van  een serie van 15 lithografieën van Marthe Röling,  het circulaire beeld “Dit is Overijssel” van Stichting Nieuwe Helden/Biobased Creations en diverse mappen, tekeningen, dagboeken en albums met foto's en brieven uit de nalatenschap van Paul Citroen.

3. De prestatie afspraken die wij met het Filmkenniscentrum hebben gemaakt richten zich met name op ondersteuning van, advies aan en netwerkvorming van Overijsselse filmvertoners. Door de Coronacrisis steeg deze behoefte  explosief. Het Overijsselse Film Festival (OFF) 2021 kwam als gevolg van de Coronamaatregelen helaas te vervallen.

4. Het ministerie van OCW, de provincies Overijssel en Gelderland en de vijf stedelijke regio's in landsdeel Oost hebben het Cultuurconvenant 2021-2024 ondertekend. Het convenant regelt de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor, en financiering van, de culturele infrastructuur in Oost-Nederland en bevestigt afspraken en samenwerking op andere terreinen van het cultuurbeleid, zoals de inzet voor cultuureducatie, cultuurparticipatie en cultureel erfgoed.

Versterkingsprogramma Culturele sector
Met  onder andere vertegenwoordigers van de culturele sector (de Denktank) en uw Staten hebben wij het Versterkingsprogramma Culturele Sector ontwikkeld. Dit programma is mede mogelijk gemaakt door inzet van de middelen (€ 2 miljoen) die u voor innovatie van de culturele sector beschikbaar heeft gesteld in het kader van de Overijsselse herstel- en transitieaanpak Coronacrisis.  Dit programma kent drie lijnen: Versterking maakklimaat Overijssel, daar valt de tenderregeling Versterking Maakklimaat onder, een kennis- en een faciliteitenlijn. De eerste lijn spitst zich toe op versterking van het maakklimaat in het zgn. middensegment van de culturele sector in Overijssel, de tweede en derde lijn richten zich op versterking van de gehele  sector. Met de tenderregeling hebben wij  activiteitenprogramma's van acht, veelal samenwerkende organisaties, mogelijk gemaakt en activiteitenprogramma's van  twee stedelijke regio's, te weten Twente en Stedendriehoek, mogelijk gemaakt.  Besluitvorming  over de aanvraag van de derde stedelijke regio, Zwolle,  vindt begin 2022 plaats.  Voor de regioprojecten hebben wij de specifieke uitkering ingezet, zoals hieronder vermeld bij de financiële toelichting. Binnen de kennislijn hebben wij het programma Leiderschap in Cultuur (LinC) mogelijk gemaakt,  hebben wij de regeling 'Leren, ontmoeten en netwerken 'ontwikkeld en hebben wij bijgedragen aan de pilot De Generator waarmee acht jonge cultuurprofessionals, afkomstig uit Overijssel en Gelderland, in een gezamenlijk traject worden ontwikkeld tot zakelijk leiders ('mogelijkmakers') van de toekomst.  Hiervoor hebben negen culturele partners in Oost-Nederland, waaronder Theater Sonnevanck, Zwolse Theaters, Phion en Oostpool, de handen ineen geslagen. Binnen de faciliteitenlijn hebben wij een nieuwe regeling 'Experimenten powered by cultuur' ontwikkeld en in een eerste ronde uitgevoerd en de MKB-voucherregeling expliciet ook voor de culturele sector mogelijk gemaakt. Daarnaast hebben wij bestaande faciliteiten die mogelijkheden bieden voor de culturele sector, zowel binnen als buiten de provincie, meer zichtbaar gemaakt, zoals het MakersPlatform.

Op een begroot bedrag van € 7,5 miljoen is een bedrag van € 3,8 miljoen overgebleven. Dit restant kent meerdere oorzaken die hieronder zullen worden toegelicht. Tevens zijn op deze prestatie coronamiddelen verantwoord.

Corona steun
Bij het voorstel Overijsselse Aanpak Coronacrisis (2020/1101493) heeft u besloten noodmaatregelen te treffen om de culturele basisinfrastructuur in stand te houden en de kosten tot een maximum van € 5 miljoen te dekken vanuit de Algemene Risicoreserve. Bij de perspectiefnota 2022 is vanuit deze reserve € 0,8 miljoen beschikbaar gesteld aan de jaarschijf 2021. Bij de tweede monitor 2021 is een toelichting gegeven op de corona ontwikkelingen binnen cultuur en is besloten om het bedrag te verhogen naar € 1,3 miljoen om de verwachte subsidieaanvragen te kunnen dekken.
Inmiddels zijn de aanvragen ontvangen met een bedrag van € 1,1 miljoen en worden de aanvragen afgehandeld, de verwachting is dat in 2022 deze beschikt zullen worden.
Om de aanvragen zorgvuldig af te handelen willen wij u voorstellen om de middelen volledig mee te nemen naar 2022.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 1,3 miljoen te onttrekken aan de Algemene Risicoreserve en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 6.2.1 van de begroting 2022.

Corona steun Algemene Risico Reserve
Via de 2e monitor is aangegeven dat er naar verwachting voor de beschikkingen van de tweede helft van 2020 een tweede SPUK Culture voorzieningen provincies zal worden ontvangen van ongeveer € 0,5 miljoen. Hierdoor zijn alle middelen, die de provincie heeft uitgegeven ten behoeve van compensatie van Coronaschade bij die culturele organisaties en festivals waarvan de provincie in die periode hoofdsubsidiënt was, vergoed door het Rijk. Deze SPUK is inmiddels ontvangen en zal zoals aangegeven worden gebruikt om de middelen die vanuit de algemene risico reserve zijn voorgefinancierd,  aan te zuiveren.

Wij stellen u voor om het bedrag van € 0,5 miljoen die ontvangen is via de SPUK DUS Cultuur 2020 via resultaatbestemming toe te voegen aan de Algemene Risico Reserve.  Dit wordt verwerkt onder kerntaak 20.

UBS 7.17 Versterking maakklimaat kunst en cultuur Overijssel

• In 2021 is UBS 7.17 “Versterking maakklimaat kunst en cultuur Overijssel” open gesteld om activiteitenprogramma’s van culturele instellingen uit het zogenaamde middensegment van de culturele sector meerjarig te ondersteunen. Deze subsidie is bestemd voor de uitvoering van de activiteiten gericht op nieuw professioneel cultureel aanbod en/of talentontwikkeling van professionele makers, waarmee het maakklimaat in Overijssel wordt versterkt.
    Een deel van deze subsidie is mogelijk gemaakt door de inzet van structurele middelen. Dit budget valt bij onderuitputting normaliter vrij aan het eind van het jaar. Inmiddels zijn de meerjarige beschikkingen afgegeven waarbij structurele middelen van 2021 van deze prestatie nodig zijn om onze afspraken na te komen. Wij willen u voorstellen om het restant aan structurele middelen beschikbaar te houden.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 77.000 aan structurele middelen via resultaatbestemming  toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 6.2.1 van de begroting 2022.

• Tevens is voor deze regeling een bedrag van € 1,3 miljoen ingezet vanuit de Reserve kwaliteit van Overijssel. Wij hebben besloten om deze middelen mee te nemen naar 2022, 2023 en 2024 om de meerjarige afspraken na te kunnen komen

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1,3 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en € 0,5 miljoen toe te voegen aan de jaarschijf 2022  een bedrag van € 0,4 miljoen aan de jaarschijf 2023 en € 0,4 miljoen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 6.2.1 van de begroting 2022.

• Bij de 2e monitor hebben we aangeven dat op 6 juli de SPUK "impuls regionale culturele infrastructuur 'verbreding en vernieuwing'" is ontvangen waarbij we jaarlijks een bedrag ontvangen van € 0,3 miljoen voor de periode 2021 t/m 2024 met een totaal van €1,3 miljoen. Deze middelen worden op deze prestatie verantwoord en zijn tevens onderdeel geworden van deze UBS regeling. In 2021 is van de € 0,3 miljoen € 0,2 miljoen besteed. Het restant van deze SPUK zal worden benut voor de meerjarige beschikkingen.

We hebben besloten het restant mee te nemen naar 2022 en de lasten van prestatie 6.2.1 op de jaarschijf 2022 te verhogen met € 0,2 miljoen  en dit bedrag gelijktijdig te onttrekken aan de SPUK "impuls regionale culturele infrastructuur 'verbreding en vernieuwing".

UBS 7.18 Experiment powered by cultuur
In 2021 is UBS 7.18 Experiment powered by cultuur opgezet. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een toekomstbestendige culturele sector die veerkrachtig, innovatief en ondernemend is. De provincie wil de cultuursector stimuleren om het culturele aanbod in Overijssel te vernieuwen. Deze regeling richt zich op het ontwikkelen én in de praktijk toepassen, testen of uitproberen van een nieuw product, een dienst, een methode of aanpak (experiment) eventueel in samenwerking met andere sectoren. Vanwege het experimentele karakter,  het feit dat deze regeling nieuw was èn in Coronatijd werd opengesteld was het onzeker hoeveel partijen er daadwerkelijk een aanvraag zouden doen. Na de sluiting is gebleken dat het aantal aanvragen lager was dan gedacht. Hierdoor zijn er in 2021 middelen overgebleven op deze prestatie die we komend jaar opnieuw willen inzetten om de cultuur sector te blijven ondersteunen.
Wij hebben besloten om deze middelen samen met de overige programma middelen mee te nemen naar 2022.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,6 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 6.2.1 van de begroting 2022.