Roy de Witte

Acties 2021

1. Wij maken prestatieafspraken met Rijnbrink over de uitvoering van onze wettelijke taken en over het beheer en uitlenen van bladmuziek aan Overijsselse amateurorkesten en -musici (Musidesk).
  2. Wij maken prestatieafspraken met Rijnbrink en het Netwerk van Overijsselse Bibliotheken over (bovenlokale) bibliotheekinnovatie.
  3. Wij maken prestatieafspraken met gemeenten, Rijnbrink en het Netwerk van Overijsselse Bibliotheken over het provinciale convenant dat zich richt op het leesoffensief, (de bestrijding van) laaggeletterdheid en digitale inclusie. Hierbij verbinden wij verdergaand de domeinen Cultuur (in het bijzonder bibliotheken), Human Capital, Sociale Kwaliteit en Onderwijs.

1. Wij hebben voor de periode 2021-2022 afspraken gemaakt met Rijnbrink over de uitvoering van onze wettelijke taken en over het uitlenen door bladmuziek door Musidesk. Tijdens de verschillende fasen van de Coronacrisis zochten de bibliotheken in Overijssel naar manieren om hun publiek van dienst te blijven. Zij verplaatsten hun activiteiten naar het wereldwijde web, tuigden haal- en brengdiensten op en zetten in op digitaal lezen en luisteren. Tijdens de lockdown van december bleven de bibliotheken open als essentiële voorziening,  voor het geven van hulp bij het gebruik van de corona-check app, het printen van het coronabewijs of het maken van een afspraak voor een vaccinatie. De Coronacrisis heeft  gezorgd voor fors meer gebruik van de online Bibliotheek. In totaal werden er in Overijssel 425.217 e-books uitgeleend en 136.456 luisterboeken. Het aantal uitleningen van e-books steeg daarmee met 52% procent ten opzichte van 2019 (voor de Coronacrisis), terwijl in eerdere jaren de groei tussen de 10 en 15%  lag.

2. Met Rijnbrink hebben we prestatieafspraken gemaakt over innovatie binnen het bibliotheekwerk.
    Naast de inzet van Rijnbrink hebben we met gemeenten en bibliotheken nagedacht hoe we samen kunnen werken aan innovaties die kennis en informatie ontsluiten voor grotere groepen mensen. Hiervoor hebben wij voor de periode 2022-2024 de investeringsregeling 'Bibliotheek van de Toekomst' in het leven geroepen.

3. Het Leesoffensief is een landelijke oproep vanaf 2019 om lezen te stimuleren onder de jeugd, zowel in het primair onderwijs als het Voortgezet onderwijs. Doel is leesplezier terug te brengen en de leesvaardigheid van kinderen te vergroten. In de landelijke oproep tot Leesoffensief zijn geen centrale doelen, middelen of instrumenten benoemd. In overleg met bibliotheken en gemeenten is in 2021 bestuurlijk afgesproken dat we in Overijssel willen starten met een concrete uitvoering van een instrument waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat het lezen onder leerlingen stimuleert. Op termijn willen we de resultaten van deze activiteiten op bestuurlijk niveau borgen met een convenant. Deze concrete methode betreft de Bibliotheek op School. In 2022 wordt uitvoering gegeven aan dit instrument.

Op een begroot bedrag van € 3,4 miljoen is een bedrag van € 0,6 miljoen overgebleven. Het restant betreft onderuitputting op de subsidieregeling UBS 7.14 Bibliotheek van de toekomst.

UBS 7.14 Bibliotheek van de toekomst is opengesteld. Deze subsidie is bedoeld voor activiteiten die bijdragen aan het toekomstbestendig maken van bibliotheken in Overijssel.
Deze subsidie is opgezet als een meerjaren subsidie waarbij partijen meerjarig middelen krijgen om het doel te realiseren. Echter zijn de structurele middelen voor 2021 die hiervoor bestemd zijn nog niet ingezet. Om te zorgen dat de gemaakte afspraken kunnen worden nagekomen stellen wij u voor om het structurele bedrag van € 0,6 miljoen over te hevelen naar 2022.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,6 miljoen aan structurele middelen middels resultaatbestemming  toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 6.4.1 van de begroting 2022.