Acties 2021

1. Wij verzorgen Democratiespelen, Provinciespelen, gastlessen op scholen, debatactiviteiten en de democratische Escape Room voor (met name mbo-) jongeren onder de vlag van 'Overijssel doet mee!'.
  2. Wij continueren de samenwerking met mbo-instellingen in Overijssel rondom het thema Burgerschap door samen te werken in het programma jongeren en burgerschap in Overijssel en door projecten uit te voeren en uit te laten voeren.
  3. Wij begeleiden de Jongerenraad Overijsel in haar rol en taken en stimuleren de raad om adviezen uit te brengen over actuele provinciale onderwerpen. Hierbij richten we ons op minstens twee adviezen per jaar en versterken we de samenwerking tussen de raad en Provinciale Staten.
  4. Wij intensiveren de samenwerking met scholen en andere partners in de samenleving rondom het thema democratie, burgerschap en jongeren door jongerenparticipatieprojecten uit te voeren met jongeren.

Op 13 oktober 2021 is het initiatiefvoorstel ‘Krachtige jongerenparticipatie in de Overijsselse democratie’ aangenomen. Het betreft een initiatief van de Staten met als doel de mening van jongeren bij beleidsbepaling te benutten en deze frequenter op te halen. Jongeren moeten volgens dit initiatief voor, tijdens en na de beleidsbepaling worden betrokken op een bij hen passende wijze.

In oktober 2020 is motie Burgerschap op het Primair onderwijs. aangenomen. In 2021 is in overleg met de indieners een plan geschreven en is de pilot van start gegaan. Deze wordt in 2022 geëvalueerd. Doel van deze pilot is kinderen kennis laten maken met de democratie en rechtstaat en kinderen gesprek laten gaan over maatschappelijke thema’s.

Hoewel de coronapandemie het lastiger maakte om activiteiten voor jongeren te realiseren, hebben we in nauw contact met scholen toch nog een flink aantal activiteiten kunnen uitvoeren, zij het dat dit veelal digitaal moest plaatsvinden. Aan het einde van het jaar is dit weer aangetrokken en was er steeds meer mogelijk. Zo zijn we in het vierde kwartaal van 2021 gestart met een rondreizende democratiefabriek (tentoonstelling op de Brug van het provinciehuis).  Het thema Burgerschap is afgelopen jaar onder de aandacht van scholen gebracht en een plan van aanpak is met de projectgroep opgesteld. Het plan krijgt verdere uitvoering in 2022.  De samenwerking tussen de Jongerenraad en Provinciale Staten heeft een impuls gekregen en zit in een doorontwikkeling.  De Jongerenraad heeft in 2021 activiteiten verricht, maar geen inhoudelijke adviezen uitgebracht. In de zomer van 2021 heeft op dit vlak een coachings-traject plaatsgevonden, met als doel in de toekomst wel meer (gevraagd en ongevraagd)  inhoudelijke adviezen te geven.

Van het budget van € 0,3 miljoen is € 56.166 besteed. Vanwege Covid-19 zijn er ook dit jaar minder activiteiten fysiek georganiseerd, waardoor het budget niet volledig besteed is.

Voorgesteld wordt om een deel van de ontstane ruimte op deze prestatie te gebruiken voor de vervanging van de websites. Voor de inhoudelijke toelichting verwijzen wij u naar de resultaatbestemming welke is opgenomen in het onderdeel overhead, financiering en algemene dekkingsmiddelen onder de paragraaf bedrijfsvoering. Wij stellen u voor om van prestatie 7.2.1 kennisontwikkeling en kennisdeling een bedrag van € 0,2 miljoen via resultaatbestemming door te schuiven van 2021 naar 2022 en over te hevelen van prestatie 7.2.1 naar het onderdeel overhead, financiering en algemene dekkingsmiddelen.