Acties 2021

1. Wij stimuleren datagedreven werken en zorgen voor een solide databasis door goed databeheer en gebruik van de wettelijk verplichte basisregistraties.
  2. Wij stimuleren het ontwikkelen en uitwisselen van provinciale kennis door samen te werken met gemeenten en kennisinstellingen, de Kennishub, en het congres Feiten, Feiten, Feiten.
  3. Wij zetten in op het ontwikkelen en toepassen van digitaliseringtechnologie en nieuwe kwalitatieve onderzoeksmethodes in programma's en projecten als aanvulling op bestaande methodes.

De geplande acties om invulling te geven aan deze prestatie zijn gerealiseerd. Zo is de Kennishub verder uitgebreid en gebruikt voor de uitwisseling van data en kennis met de diverse partners. Daarnaast hebben we voor de digitoegangelijkheid een audit gedaan en hebben we de aanbevelingen voor zover technisch mogelijk geïmplementeerd. Voor sommige programma’s zoals het programma Stikstof zijn afzonderlijke hubs gemaakt. Wij ontwikkelen online tools  om medewerkers optimaal te faciliteren in het data-ondersteund werken.

De provincie heeft het landelijke nieuws gehaald met de corona-app en wordt steeds vaker gevraagd op congressen om haar digitaliseringsproducten te laten zien zoals de ontwikkelde tool voor bagger-analyses. Het congres Feiten, Feiten, Feiten vond in 2021 digitaal plaats en werd bijgewoond door ruim 200 deelnemers. De positieve ervaringen met deze eerste digitale versie, vertalen we naar toekomstige edities.

In 2021 hebben we in het kader van de Data en Digitaliseringsstrategie voorbereidingen getroffen voor het realiseren van een datawarehouse dat in 2022 vorm gaat krijgen en een kwaliteitsimpuls gaat geven aan het data-ondersteund werken.

Bestedingen zijn in lijn met de begroting.