Acties 2021

1. Wij handelen bezwaarschriften, klachten en claims af vanuit een open houding en gericht op een goede communicatie, in een begrijpelijke taal. Indien nodig schakelen wij een mediator of onafhankelijke deskundigen in om te komen tot een duurzame oplossing.
  2. Wij benutten bezwaren, klachten en claims als leerpunten om het handelen van de provincie te verbeteren en adviseren intern over kansen voor verbeteringen.

Het afgelopen jaar werd 172 bezwaarschriften ingediend tegen provinciale besluiten en 143 bezwaarzaken zijn afgedaan. De werkvoorraad nam daarmee toe naar 79 zaken op 1-1-2021. Van de bezwaren die in 2021 werden behandeld, werd in 22 gevallen (15,4%) het eerdere besluit geheel of gedeeltelijk herzien. In 64 zaken (44,8%) werd het bezwaarschrift ingetrokken. Intrekking gebeurt dikwijls na gesprekken met de bezwaarmaker, waarin het bestreden besluit nog eens uitvoerig wordt toegelicht en waarin soms op een andere wijze aan het bezwaar tegemoet kan worden gekomen. In de overige gevallen (38,5%) werd het bezwaarschrift niet ontvankelijk verklaard of ongegrond.