Hoort bij prestatie

2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie
2.3.2 Financieren van projecten door Energiefonds Overijssel

Provinciaal publiek belang

Energiefonds Overijssel verstrekt leningen, participaties en garanties aan projecten op het gebied van energiebesparing en productie van hernieuwbare energie en draagt zo bij aan de provinciale doelstelling om in 2023 20% van de totale energiebehoefte te halen uit hernieuwbare energie. Dit belang is verankerd in de statuten van het fonds waarin het doel van de verbonden partij omschreven is als: het verstrekken van financiering aan derden om de ontwikkeling en toepassing van hernieuwbare energie en energiebesparing te versterken.

Juridische vorm

Energiefonds Overijssel bestaat uit:

• Energiefonds Overijssel I B.V. voor het verstrekken van risicofinanciering en het beheren van Energiefonds II B.V.;
  • Energiefonds Overijssel II B.V. voor het verstrekken van leningen en garanties.

Beide vennootschappen zijn privaatrechtelijke organisaties (besloten vennootschappen, Burgerlijk wetboek, boek 2). Het fonds wordt beheerd door CL Venture Partners B.V. en heeft een Raad van Commissarissen van drie leden en een Adviescommissie van vijf leden.

Partijen

De provincie Overijssel is 100% eigenaar van Energiefonds Overijssel I B.V.. Energiefonds Overijssel I B.V. is op haar beurt 100% eigenaar van Energiefonds Overijssel II B.V..  Het belang van de provincie Overijssel in Energiefonds Overijssel I B.V. is in 2021 niet gewijzigd.

Bestuurlijke betrokkenheid

Stemrecht in de Algemene Vergadering.(1e gemachtigde voor de provincie hierin:
R.H. de Witte).

De portefeuillehouder heeft in 2021 - namens de provincie als eigenaar van het fonds - toegezien op de uitvoering van het jaarplan 2021. Als opdrachtgever en eigenaar van het fonds, heeft de provincie in 2021 ingestemd met een verlenging van de pilot van LEI-F, de ontwikkelfaciliteit voor lokale energie-initiatieven.

Daarnaast stond de bestuurlijke betrokkenheid in 2021 in het teken van een heroriëntatie op de inzet en focus van Energiefonds Overijssel voor de komen jaren. Ook is  - samen met het fonds - gekeken naar de mogelijkheid om het fonds € 50 miljoen extra middelen te laten lenen bij een externe partij. Deze beiden trajecten resulteerden eind 2021 in een voorstel voor Scopeverbreding van Energiefonds Overijssel, dat u begin 2022 geamendeerd hebt aangenomen.

Financieel belang

Energiefonds Overijssel  heeft in 2021 een positief resultaat behaald van  € 0,8 miljoen. Het eigen vermogen van Energiefonds Overijssel bedraagt ultimo 2021 € 1,5 miljoen. Voor het verschil tussen het eigen vermogen en het totale door de provincie gestorte vermogen (€ 15,8 miljoen) houden wij een voorziening aan van € 14,3 miljoen (voorziening Energiefonds Overijssel). De voorziening en de AFR bedragen samen (altijd) € 200 miljoen, overeenkomstig het maximaal door de provincie beschikbaar gestelde fondsvermogen (exclusief het tijdelijke overbruggingskrediet van € 80 miljoen).

Bijzonderheden

Energiefonds Overijssel heeft een revolverend fondsvermogen van € 200 miljoen. Daarnaast beschikt het fonds tot eind 2027 over een overbruggingskrediet van € 80 miljoen. De totale financieringsruimte bedraagt daarmee € 280 miljoen.

Ultimo 2021 staat € 219,9 miljoen aan middelen uit bij projecten: € 207,7 miljoen in leningen en € 12,2 miljoen in risicofinanciering. Daarnaast is € 14 miljoen aan financiering toegezegd, maar nog niet aan projecten uitgeboekt. De historische uitzetting vanaf de start van het fonds bedraagt € 278 miljoen (inclusief nog niet uitgeboekte toezeggingen). Een aantal showcases uit de portefeuille vind u hier.

In 2021 zette het fonds € 22,6 miljoen (inclusief bouwdepots) aan financieringen uit:  8 nieuwe leningen, 3 ophogingen/vervolgfinancieringen van bestaande leningen  en nog eens zes converteerbare leningen.  Het maatschappelijk rendement van de portefeuille bedraagt ultimo 2021 4.530 TJ (energieverbruik van ca. 70 duizend huishoudens). Hiermee draagt het fonds voor ca. 22,5% bij aan de provinciale doelstelling voor nieuwe energie in 2023.  Daarnaast dragen de investeringen in 2021 bij aan de Overijsselse werkgelegenheid: 75 structurele arbeidsplaatsen en 1.816 tijdelijke arbeidsplaatsen.

COVID-19 heeft tot op heden slechts beperkte impact op de bedrijven in portefeuille. Wel merkt de fondsbeheerder dat nieuwe projecten later tot realisatie komen, door doorwerking van COVID-maatregelen en netcongestie. De verwachting is dat dit in 2022 weer aan zal trekken, onder meer door de extra mogelijkheden vanuit de scopeverbreding en een stuwende werking door stijgende energie- en CO2-prijzen.

In oktober heeft de Algemene Vergadering mevrouw Margreet  van Gastel benoemd als nieuwe voorzitter van de Raad van Commissarissen. Zij volgt hiermee de heer Pieter van Geel op. Hij is in 2021, vanwege het einde van zijn benoemingstermijn, teruggetreden als voorzitter van de Raad van Commissarissen.

Website Energiefonds Overijssel
Presentatieverslag 2021 EFO