Hoort bij prestatie

1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst

Provinciaal publiek belang

Met ons aandeelhouderschap borgen wij onze verantwoordelijkheid voor een goede en veilige drinkwatervoorziening in Overijssel.  Dit belang is verankerd in de statuten van Vitens waar het doel van verbonden partij omschreven is als: De uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf, daaronder begrepen: de winning, productie, transport, verkoop en distributie van water, alsmede het verrichten van alles wat met de publieke watervoorziening verband houdt.

Wettelijk is vastgesteld dat de aandelen van de drinkwaterbedrijven in publieke handen blijven. In het omgevingsbeleid worden de omgevingsfactoren vastgelegd waarbinnen Vitens haar primaire taak kan uitvoeren. Via ruimtelijke ordening, milieubeleid en waterbeleid geven wij invulling aan de zorgplicht voor het duurzaam veiligstellen van de openbare drinkwatervoorziening.

Juridische vorm

Privaatrechtelijke organisatie (naamloze vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2).

Partijen

De aandelen van Vitens N.V. zijn in handen van 97 aandeelhouders waaronder de provincie Friesland, provincie Gelderland, provincie Overijssel (13,40%), provincie Flevoland en provincie Utrecht en 92 van de in deze provincies liggende gemeenten. Het belang  van de provincie Overijssel is in 2021 niet gewijzigd.

Bestuurlijke betrokkenheid

Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin:
Y.J. van Hijum). Verder heeft de provincie Overijssel een vaste zetel in de Commissie van Aandeelhouders, die adviseert aan de Algemene Vergadering over de te nemen besluiten. De portefeuillehouder heeft in 2021 namens de provincie toegezien op uitvoering van het strategisch plan en daarmee samenhangend, het financieel beleid van de onderneming.

Financieel belang

De provincie Overijssel bezit 774.096 aandelen. De boekwaarde daarvan bedraagt
€ 34.991.000.

Een door de provincie Overijssel aan Vitens verstrekte achtergestelde lening
(€ 24,3 miljoen - looptijd 15 jaar) is per 1 juli 2021 volledig afgelost.

Bijzonderheden

Vitens constateert een sterke stijging van het drinkwatergebruik over de afgelopen zes jaar. Dit komt door een combinatie van demografische ontwikkeling, economische groei en klimaatverandering. De droge hete zomers hebben geleid tot een sterke stijging van de vraag. Het beleid van Vitens is erop gericht om voldoende productiecapaciteit te hebben om deze totale vraag te kunnen leveren. Additionele (reserve)bouwstenen worden ontwikkeld.

Dit vraagt naast extra investeringen in productie- en distributie- infrastructuur ook om een (versnelde) uitbreiding van de benodigde vergunningcapaciteit. Het investeringsplan 2022-2031 gaat uit van een structureel hoger investeringsniveau dan in voorgaande jaren.  In 2021 wordt naar verwachting een investeringsniveau van € 207 miljoen gerealiseerd. Voor de jaren 2022-2031 groeien de investeringen verder door tot een niveau van € 259 miljoen in 2022 en € 350 miljoen in 2031.

In april 2021 nam de heer Boele Staal na 8 jaar afscheid als voorzitter van de Raad van commissarissen. De Algemene Vergadering van Vitens heeft de heer Han Noten per april 2021 benoemd als nieuwe voorzitter van de Raad van Commissarissen.

Website Vitens
Jaarverslag 2020 Vitens