Status prestaties

Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Status prestaties

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Onze opgaven stellen eisen aan de ambtelijke organisatie. Wij zijn betrokken bij wat er om ons heen gebeurt, wij zijn aanspreekbaar voor onze burgers en betrouwbaar in wat wij voor hen doen. Bedrijfsvoering maakt dat mogelijk. Hoe doen wij dat?

Wij zijn professionals. Die oplossingen bedenken, de kunst van het weglaten verstaan en de uitvoering versnellen. Met hart voor de publieke zaak.
Wij luisteren en vragen door. Wij kijken vanuit het perspectief van betrokken burgers en de samenleving. Het contact met de provincie is open en oprecht. Wij kiezen voor een prettige omgang, laten merken dat vragen en klachten van burgers doordringen en geven duidelijke uitleg.
Wij laten zien wat wij doen. Een gelijkwaardige informatiepositie is belangrijk. Dan kan je rekenen op meer begrip voor elkaar. Iedereen moet daarom kunnen zien hoe provinciale besluiten tot stand zijn gekomen, welke overwegingen daarbij zijn betrokken.
Wij communiceren in begrijpelijke taal in onze mailberichten, brieven en webteksten. Onze taal mag niet te moeilijk zijn, bijvoorbeeld door het gebruik van jargon en abstracte woorden, want dan haken lezers af.
Wij hebben grip op financiën. Door Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten en de ambtelijke organisatie betrouwbare financiële informatie te geven. Door risico’s in te schatten en daarvoor maatregelen te treffen.
Wij dagen uit. Jaarlijks kopen wij voor plusminus € 150 miljoen in. Dat is veel geld. Niet voor niets zien wij daarom ‘de kracht van inkoop’: slim inkopen levert een bijdrage aan onze maatschappelijke opgaven.

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Algemeen 

Start visie op Bedrijfsvoering & Control 
Eind 2024 is gestart met een integrale visie op Bedrijfsvoering & Control. Deze visie zal een duidelijke strategische richting voor onze bedrijfsvoering bieden, wat essentieel is in tijden van grote maatschappelijke vraagstukken en veranderingen. Bedrijfsvoering kan hierdoor beter georganiseerd worden, wat leidt tot een efficiëntere en kwalitatief betere dienstverlening. Dit is noodzakelijk om als één overheid te kunnen opereren, vooral bij complexe dossiers. Provincie Overijssel werkt aan grote maatschappelijke opgaven, waarbij het met een eenduidige aanpak, makkelijker wordt om gezamenlijke doelen te bereiken en de interne organisatie te versterken. Tegelijkertijd hebben we in 2024 de eerste stappen gezet naar het toewerken naar een I-organisatie. De digitale ontwikkeling verloopt zeer snel en vraagt stevige stappen in onze ontwikkeling en hoge eisen aan ons aanpassingsvermogen. Enerzijds moeten we vaardigheden ontwikkelen in de verschillende digitale toepassingen en mogelijkheden, anderzijds moeten we voldoen aan de vele eisen op het gebied van informatiebeveiliging en de verschillende digitaliseringswetten die de komende jaren op ons afkomen. 

Samenwerking met SSC-ONS partners 
In januari 2024 is in samenwerking met onze SSC-ONS partners een onderzoek gestart naar een gezamenlijke strategie voor samenwerken in de bedrijfsvoering. Met meer dan 50 professionals (uit de verschillende partnerorganisaties) zijn in werksessies kennis en ervaringen gedeeld, gevolgd door interviews over ambities en samenwerkingskansen. De resultaten, vertaald in ‘rode draden’, vormen de basis voor de gezamenlijke aspiratie (hoger doel) op bedrijfsvoering. Vanuit een gedeeld toekomstbeeld is een krachtige aspiratie geformuleerd, waarbij de ambitie is om de samenwerking op het gebied van bedrijfsvoering te versterken en gezamenlijk toekomstbestendig te maken. 

Informatievoorziening & digitalisering

Informatiehuishouding op orde
De informatievoorziening binnen de Provincie Overijssel heeft met name de afgelopen jaren op ad hoc basis verschillende initiatieven gekend. Deze benadering, hoewel soms effectief op korte termijn, heeft geleid tot een situatie waarin de provincie nu, mede door de veranderende externe omstandigheden, niet optimaal voorbereid is op de toekomst. De snelle technologische vooruitgangen, de geopolitieke dreigingen, de groeiende nadruk op digitale samenwerking, en de steeds strengere wet- en regelgeving op het gebied van informatieveiligheid, privacy en risicobeheersing, maken het noodzakelijk dat wij onze informatievoorziening op een structurele en toekomstgerichte wijze aanpakken. Vanuit de interne toezichthouders alsook de accountant zijn de nodige bevindingen gedaan welke voorgaande aanleiding onderschrijven.

Het afgelopen jaar zijn wij met deze bevindingen aan de slag gegaan. Kritische processen en systemen zijn in hoog tempo in kaart gebracht en beschreven, medewerkers zijn getraind in digitale weerbaarheid en we zijn gestart met de implementatie van een informatiesysteem waarmee we maatregelen borgen en acties prioriteren.  Gedurende de uitvoering van deze de acties en maatregelen hebben wij een steeds beter zicht gekregen op onze systemen, processen en digitale vaardigheden van medewerkers. Deze inzichten laten zien dat we voor een grote opgave staan om onze informatiehuishouding op orde te krijgen. Systemen zijn kwetsbaar en moeten vervangen worden doordat deze aan het einde van de levenscyclus zijn, processen en procedures zijn onvoldoende geborgd en digitale vaardigheden van onze medewerkers zijn voor verbetering vatbaar.

In maart 2025 hebben wij de eerste inzichten met u gedeeld in een informatiesessie. Duidelijk is dat de komende jaren (aanvullende) capaciteit en middelen nodig zijn om onze informatiehuishouding op orde te brengen. Wij voorzien dat hier een budgetvraag uit voortkomt. In de Perspectiefnota 2026 zullen wij hierover besluitvorming aan u voorleggen.

Analoog archief  
We hebben extra geïnvesteerd in het onderhoud van ons analoge archief. Opnieuw konden meters archief worden vernietigd, terwijl een deel werd beoordeeld en klaargezet voor overbrenging.

E-depot  
In de zomer van 2023 is een start gemaakt om te komen tot realisatie van een e-depot voor de provincie Overijssel. Hiervoor is een tool aangeschaft, waarmee wij een e-depotvoorziening kunnen inrichten. In 2024 waren de activiteiten gericht op het technisch operationeel maken van deze tool, zodat we informatie kunnen overdragen zodra dit wettelijk verplicht is. De focus vanuit I&D ligt hierbij op het informatiebeheer aan de voorkant van dit proces (informatie tot aan overbrenging).

Informatiebeveiliging  
Begin 2024 heeft er een grote organisatie brede crisissimulatie plaatsgevonden met grote informatiebeveiligingsaspecten. Dit was een realistische oefening als afsluiter voor het in 2022 gestarte crisismanagement traject. Onze interne acties zijn gericht op het voldoen aan de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO), het starten van diverse ISO-trajecten, met als doel om toe te werken naar BIO volwassenheidsniveau 3 op het gebied van informatiebeveiliging, risicomanagement en privacy. Dit vergt veel tijd en aandacht. Om deze reden hebben wij in 2024 extra capaciteit ingehuurd in de vorm van twee ISO’s (Information Security Officers). 

Toegankelijke overheid
In 2023 werd geconstateerd dat de provinciale website in grote mate niet voldeed aan de wettelijke eisen voor digitale toegankelijkheid. In 2024 is door het Kernteam Online (multidisciplinaire groep adviseurs) verder gewerkt aan het structureel oplossen van kwesties uit het verleden. Tegelijkertijd is er gewerkt aan bewustwording in de organisatie, zijn er beleidsstukken opgesteld, overzichten gemaakt, dashboards gepresenteerd, processen verbeterd en ingericht om verder in control te komen. In 2025 geven wij verder uitvoering aan de onderwerpen Digitale Toegankelijkheid, Duurzame Toegankelijkheid, Privacy en Security om zo volledig in control te komen en compliant te zijn aan verschillende wet- en regelgeving.

Digitale Ethiek: Borgen van publieke waarden bij inzet van technologie? 
Wij hebben met de vaststelling van de implementatiestrategie Digitale-Ethiek op 21 mei 2024 het belang onderschreven om publieke waarden te borgen bij de inzet van technologie. Als eerste resultaat is een basistraining Digitale Ethiek ontwikkeld en zijn er kennissessies georganiseerd zoals het bezoek van de BZK Regiotour Algoritmes & AI. Interprovinciaal hebben wij samengewerkt bij het ontwikkelen van de Interprovinciale Gids Digitale Ethiek.  

De krachten bundelen op innovatie 
Dit jaar hebben we onderzocht hoe we actief kennis kunnen delen en uitwisselen op het gebied van innovatie, dit hebben we doorlopend gedaan in onze eigen organisatie maar ook met andere provincies, Overijsselse gemeenten en waterschappen. Op 31 mei 2024 organiseerden we samen met het IPO de interprovinciale generatieve AI-dag, waar provincieambtenaren en bestuurders samenkwamen om te leren, elkaar te inspireren en het gesprek aan te gaan over generatieve AI. Dit resulteerde in een gezamenlijke aanpak op beleid en praktische cases, waarbij acht trainees uit vijf provincies werken aan schaalbare AI-toepassingen. Daarnaast organiseerden we, samen met waterschap WDODelta, op 24 oktober 2024 een innovatiemiddag, waar medewerkers en bestuurders kennis uitwisselden over innovatie en is er actieve samenwerking ontstaan op onder andere het Gezamenlijk Feiten Onderzoek Staphorsterveld. 

Facilitaire zaken 

Verbouwing provinciehuis 
In 2024 zijn de inkooptrajecten afgerond om partijen die werken, diensten, of producten leveren te contracteren. Op 1 juli zijn de voorbereidingen gestart en op 1 september is gestart met de werkzaamheden in 4 werkgebieden en de Lobby. De gebieden zijn opgeleverd conform planning en binnen budget. Door hergebruik, refurbishen en alleen te doen wat nodig is kon budget benut worden om nieuwe elementen te plaatsen die samenwerken en ontmoeten faciliteren. Onder andere spreekkamers en (video)belcellen.  

Tevens zijn weinig benutte ruimtes omgebouwd tot gewenste ruimtes en zijn alle daartoe bestemde ruimtes voorzien van faciliteiten om hybride (online) samen te kunnen werken. Tellingen en gebruik van aangepaste gebieden hebben aangetoond dat eerdere inzichten, o.a. benutting van werkgebieden en inrichting, nogmaals onderzocht kunnen worden om te bezien of benutting verder geoptimaliseerd kan worden. Dit onderzoek vindt waarschijnlijk begin 2025 plaats.  

Verduurzaming 
Naast inrichtingselementen zijn tijdens de verbouwing in de betreffende gebieden klimaatinstallaties aangepast en lichtarmaturen en lampen vervangen van traditioneel naar led.  Onze klimaatinstallaties en verlichting worden aangestuurd door slimme sensoren die tevens de benutting van gebieden monitort en die heel specifiek gebieden kan voorzien van het juiste klimaat en verlichting. Deze maatregelen laten zich vertalen in een lager energieverbruik.   

Wij nemen ook verduurzamingsmaatregelen op onze steunpunten. In 2024 is steunpunt Raalte gasloos gemaakt. Wij verwachten dat steunpunt Tubbergen in het eerste kwartaal van 2025 van het gas af kan. 

De voorbereidende werkzaamheden voor het project opvang en hergebruik regenwater bij het provinciehuis zijn opgestart.  

Onderhoud gebouwen  
Wij zijn in 2024 gestart met het herijken van onze nota vastgoedbeleid die dateert uit 2011. Daarbij werken we aan een uitvoeringsplan om te komen tot een robuust monitoringssysteem, waardoor onderhoud en vervanging van activa op een duurzame wijze worden geborgd.  

Huur steunpunten  
In Monitor 2024-II hebben wij u gemeld dat wij in gesprek zijn met Rijkswaterstaat (RWS) en het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) over de door hen voorgestelde (forse) huurverhoging van vier steunpunten. Deze gesprekken hebben nog niet geleid tot een resultaat. Naar verwachting ronden wij de gesprekken in het eerste kwartaal 2025 af.   Eventuele budgettaire gevolgen worden met u gedeeld via de P&C-cyclus.  

Ontwikkeling facilitaire dienstverlening   
Begin 2024 hebben we het dienstverleningsconcept “wendbaar en gastvrij” geëvalueerd en op basis hiervan besloten een aantal wijzigingen door te voeren waardoor we overgaan naar het concept “veilig en gastvrij”. Als gevolg hiervan hebben we onder andere de beveiliging weer uitbesteed, zijn er tijdelijke afspraken met de huidige leverancier gemaakt en in 2024 de aanbesteding beveiliging opgestart. We hebben ons duurzame cateringconcept verder uitgewerkt en vertaald naar de praktijk. 

Financiën 

Gezonde financiële positie: duurzaam, wendbaar en weerbaar
Naar aanleiding van de aanbevelingen van het rekenkamper rapport “Grip op reserves”, is afgelopen voorjaar een uitgebreide analyse gemaakt van onze provinciale reserves. De resultaten zijn gedeeld met uw Staten (2024-014223) en tijdens een werksessie op 5 juni 2024 verder toegelicht. De financiële consequenties die we aan deze analyse willen verbinden zullen binnen het traject van de Perspectiefnota 2026 zijn beslag krijgen. Daarnaast hebben zowel deze analyse als het genoemde rekenkameronderzoek input gevormd voor de periodieke herijking van de nieuwe nota Reserves en Voorzieningen welke eind 2024 door uw Staten is vastgesteld.  

In de zomer van 2024 is tevens een geactualiseerde financiële verordening (2024-006752) vastgesteld. Belangrijkste wijziging in de verordening betreft de verwerking van de rechtmatigheidsverantwoording die met de inwerkingtreding van de Wet versterking decentrale rekenkamers per 1 januari 2023 onderdeel is geworden van de jaarrekening.  

Stevige inbreng landelijke dossiers: elke regio telt, financiële verhoudingen, toekomstig belastinggebied
In het afgelopen jaar hebben we, met name in IPO-verband, actief inbreng geleverd op de verschillende landelijke dossiers. Bij de voorjaarsnota is besloten tot een vervroegde invoering van de Bruto binnenlands product (BBP)-systematiek (waardoor het provinciefonds meegroeit met het BBP). Daarbij is door het IPO en het Rijk afgesproken een drietal gezamenlijke onderzoeken te gaan doen. Doel van deze onderzoeken is om te bepalen in hoeverre de (verwachte) kostenontwikkeling op de beleidsterreinen natuur, OV en infrastructuur gelijk oplopen met het BBP. Wij leveren een actieve inbreng op die onderzoeken. 

Verder is afgelopen jaar het advies van de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) verschenen over het nieuwe verdeelmodel van het provinciefonds. De ROB stelt een aantal fundamentele wijzigingen voor in het concept-model dat in 2022 is ontwikkeld. De suggesties die de ROB heeft gedaan sluiten nauw aan op onze ingebrachte zorgpunten bijvoorbeeld rond de verevening van de overige eigen middelen. De provincies hebben gezamenlijk het Rijk opgeroepen de uitwerking van het ROB-advies verder op te pakken. 

Faciliteren van PS bij vervullen sturende en controlerende taak
In het afgelopen jaar is begonnen met de pilot P&C. Tijdens de pilot willen we gedurende een gehele cyclus (P/nota – Begroting – Monitor – Jaarrekening) inzomen op één beleidsonderwerp, het onderwerp Openbaar Vervoer. Er zijn in 2024 twee werksessies geweest, bij de Perspectiefnota 2025 en de Begroting 2025.  Doelstelling van de pilot is tweeledig: 

  1. Ervaring opdoen met de ‘verdieping’ op een onderwerp binnen de P&C cyclus. Het is een vorm die doet denken aan de Duisenbergmethode. Voordeel is dat door in te zoomen op een onderwerp, meer diepgang kan worden gecreëerd zonder de P&C cyclus standaard van meer informatie te voorzien. Daarmee volstaan ‘slanke’ P&C documenten. Ook helpt de methode om Statenleden te helpen bij het benutten van de informatie in de documenten en dwarsverbanden te ontdekken. 
  2. Op basis van de verdieping verbeterpunten ophalen voor de P&C cyclus. De sessies die tot nu toe zijn geweest helpen om laagdrempelig met Statenleden in gesprek te blijven over de werking van de P&C documenten en om te beoordelen in hoeverre het aan de verwachtingen voldoet. De twee sessies die zijn geweest hebben relevante verbeterpunten opgeleverd. Zo gaan we richting de volgende begroting 2026 werken aan het verbeteren van het meerjarig inzicht in de begroting (vergelijking met vorige begroting en het meerjarig beeld) te verbeteren. 


Kwaliteitsimpuls inkoopfunctie
In 2023 is besloten de inkoopfunctie binnen Overijssel te centraliseren, professionaliseren en te versterken. Vanaf medio 2024 heeft dit concreet gestalte gekregen door onder andere:

  • De start van een expertisecentrum inkoop van waaruit regie plaatsvindt op alle brede provinciale inkoopvraagstukken en processen waaronder MVOI;  

  • Het centraal organiseren van het contractenbeheer en het actualiseren van het contractenregister. In 2024 zijn voor de eerste twee eenheden alle contracten in het systeem vastgelegd; 

  • Samen met de contractmanagers uit de eenheden de processen rond het contractenbeheer en de aanbestedingskalender (het tijdig signaleren van nieuwe aanbestedingen) via leantrajecten te stroomlijnen;   

  • Het verstevigen van de demandmanagersrol richting ONS. 

Human Resource 

Aantrekkelijk werkgeverschap  
Er is een doorontwikkeling gemaakt in het onboardingsprogramma voor nieuwe medewerkers. Er zijn nieuwe onderdelen toegevoegd om de medewerkers nog beter te laten landen in de organisatie en toe te rusten op het werken bij Overijssel. Nieuwe onderdelen: democratiespel, werken in de samenwerkingsomgeving, zaakgericht werken en digitale ethiek. Daarnaast is eind 2024, in samenwerking met het team arbeidsmarktcommunicatie (BC), gestart met het versterken van de werkgeverspositionering. Dit omvat onder andere de inzet van medewerkersverhalen op sociale media en verbeteringen aan de werkenbij-website om de zichtbaarheid en aantrekkelijkheid als werkgever te vergroten. Er is een start gemaakt met een arbeidsmarktcommunicatieplan en is er een start gemaakt om onze werkgeversidentiteit te bepalen (er ligt een concept werkgeversbelofte). Dit krijgt een vervolg in 2025  

Behouden en ontwikkelen van medewerkers  
In oktober 2024 is het medewerkersonderzoek uitgevoerd om input te verzamelen over de werkbeleving van medewerkers. Uit dit onderzoek zijn aandachtsgebieden naar voren gekomen waar planmatig binnen de eenheden en/of organisatiebreed gewerkt gaat worden. Zo werken we gericht aan het werkplezier en behoud van medewerkers. Er is een eerste stap gezet om per eenheid te komen tot een strategische personeelsplan en in 2025 geven we hier verder vorm aan. Zowel medewerkers als leidinggevenden zijn dit jaar meermaals geïnformeerd over de bestedingsmogelijkheden en -procedure van het PBDI-budget. De inzet van dit budget is onder andere ingebed in het goede gesprek tussen leidinggevende en medewerker.     

Leiderschap  
In de managementmeetings stond in het eerste deel van het jaar het thema ‘Omarmen van digitalisering en dataficering’ centraal. Zo stonden we stil bij de kansen en risico’s van de inzet van AI en de betekenis van digitale transformatie voor onze organisatie. Vanaf september is ‘Sturen in samenhang’ het thema. Hier ligt een belangrijke opgave. We voerden daarbij onder andere het gesprek over versterking van integraal werken en ambtelijk vakmanschap. Het afgelopen jaar zijn nieuwe leerinterventies toegevoegd aan het aanbod voor leidinggevenden. O.a. leidinggeven aan verzuim, werken met het financieel en HR-dashboard, YouForce voor leidinggevenden. Ook wordt het programma basisvaardigheden voor leidinggevenden actief aangeboden aan startende/ nieuwe leidinggevenden (Talentenregio). 

Cultuur & organisatieontwikkeling  
We hebben onderzoek gedaan naar ons Besturings- en Management Concept (BMC). Dit BMC stamt van 2012. De politieke en maatschappelijke omstandigheden zijn veranderd. De organisatie moet daarbij (kunnen) aansluiten. De vraag was in hoeverre het BMC nog past bij de sturing en het samenspel die nu nodig is. Dit onderzoek heeft een aantal aandachtspunten op tafel gelegd. Onder de noemer ‘Sturen in samenhang’ hebben we met het college van GS afspraken gemaakt over de ontwikkeling van de organisatie. We zetten in op het versterken van integraliteit en samenhang, ambtelijk vakmanschap, en rolinvulling en benodigde randvoorwaarden. Verder hebben we, naar aanleiding van het BMC-onderzoek en een onderzoek van Berenschot, een start gemaakt met de aanpak van twee andere vraagstukken: sturen in samenhang op de bedrijfsvoering én de inrichting van de I-organisatie. Dit is input voor het nieuw op te stellen BMC. In 2025 krijgt de organisatieontwikkeling nader vorm.  We hebben in 2024 een foto (stand van zaken) gemaakt van hoe we buiten en binnen de organisatie vormgeven aan diversiteit en inclusie. In 2025 gaan we aan de slag met een plan van aanpak.  

Op het onderdeel digitalisering en dataficering zijn het afgelopen jaar stappen gezet als het gaat om het opdoen van digitale kennis en vaardigheden. Zo hebben alle medewerkers twee leergangen aangeboden gekregen om hun kennis op te frissen over informatiebeveiliging en social engineering. Meer dan de helft van de medewerkers heeft beide programma’s succesvol doorlopen.

Op het onderdeel ‘Effectief sturen in samenhang’ is vanuit twee eenheden (BC en BV) gekozen om te werken vanuit Continu verbeteren (leanmanagement). De bijbehorende opleidingstrajecten worden op inhoud, organisatie en borging ondersteund door expertise (leren en ontwikkelen) vanuit HR.      

Juridische zaken
De uitdagingen op juridisch gebied blijven onveranderd groot. De provincie was betrokken in vele tientallen juridische procedures rond stikstof; handhavingsverzoeken en de (on) mogelijkheden om tot vergunningverlening te komen. De juristen spelen een belangrijke rol in het bewaken van rechtmatigheid in de vormgeving van het beleid en geven tegelijkertijd mede vorm aan pilots voor gebiedsgericht werken of het uitwerken van oplossingen voor schrijnende gevallen waarin ondernemers in de knel zijn gekomen. Een goed voorbeeld daarvan zijn de oplossingen die vanuit Overijssel zijn bedacht voor beweiden en bemesten en voor het kunnen afzien van handhaving bij PAS-melders. 

Ook in veel andere dossiers is er grote juridische betrokkenheid. Van de morele en juridische afwegingen in het kanaaldossier, het windbeleid, de contouren van het nieuwe landbouwbeleid, de uitvoering van de Ontwikkelopgave en van staatssteunaspecten bij Overijsselse fondsen.

Ontwikkelingen subsidies
Subsidie is een veel gebruikt instrument om vastgesteld beleid te realiseren; we hebben in 2024 € 118,2 miljoen aan nieuwe subsidies uitgegeven (meerjarig gemiddeld is dat € 170 miljoen). Ook hebben we in 2024 bijna 3.500 subsidiebesluiten genomen. Qua doorlooptijden liep 2024 in lijn met voorgaande jaren: rond de 80% binnen de wettelijke termijn en een gemiddelde behandeltijd van 8 weken (wettelijke termijn is 13 weken). Naast nieuwe subsidies hebben we per eind 2024 ook nog zo’n 2.300 lopende subsidiezaken tot een bedrag van ruim € 396 miljoen openstaan; de verantwoording daarover moet de komende jaren nog binnenkomen.
Er zijn 29 nieuwe subsidieregelingen voor aanvragers beschikbaar gekomen; een aanzienlijk deel daarvan heeft betrekking op de toekomst voor ons platteland.

We vinden het belangrijk hoe particulieren, maatschappelijke (vrijwilligers)organisaties, ondernemers en medeoverheden de provincie ervaren als het gaat om subsidies. In het najaar van 2024 is daar door een extern bureau onderzoek naar gedaan. De resultaten van dit externe onderzoek zijn goed: 92% vindt het aanvragen van subsidies niet moeilijk (73% zelfs eenvoudig). De snelheid waarmee het besluit werd ontvangen is beoordeeld met een 7,4 en de begrijpelijkheid van het besluit met een 8,0. De hele subsidiedienstverlening krijgt een 7,9 van de 88 ondervraagden.

In 2024 hebben we los van dit algemene onderzoek ook door het jaar heen actief rechtstreeks feedback opgehaald onder de subsidieaanvragers. Dit om inzichten en suggesties te krijgen om het aanvragen van subsidies verder te vergemakkelijken. Ook hebben we gevraagd hoe zij het hele proces en de contacten met de provincie ervaren hebben.
In 2025 gaat de Rekenkamer Oost-Nederland onderzoek doen naar het gebruiksgemak van het aanvragen van subsidies.
Verder is in 2024 is met een zogeheten artikel 217a onderzoek door Concerncontrol onderzocht of het provinciale subsidieproces doelmatig en doeltreffend is. De belangrijkste conclusies zijn dat de provincie Overijssel haar subsidiedoelen grotendeels realiseert en dat de werkwijze van de provincie tot verminderde administratieve lasten leidt. Uit de evaluatie blijkt verder dat processen doorgaans goed doorlopen worden door subsidieontvangers.

Integriteit en fraude

Terug naar navigatie - Integriteit en fraude

De aandacht voor de  thema's integriteit en fraude neemt de laatste jaren steeds verder toe. Het zorgt ervoor dat organisaties steeds vaker gevraagd worden transparant te zijn in de visie, het beleid en het toezicht op het integer handelen in alle geledingen van de organisatie. Dat gaat dus niet alleen over fraude, maar ook over misbruik en oneigenlijk gebruik  (M&O), het hanteren van gedragscodes en de naleving van andere regelgeving. 

Wij hebben het fraude en M&O (misbruik & oneigenlijk gebruik) beleid vastgesteld voor de komende twee jaar. In deze periode evalueren we de thema’s rondom de weerbare organisatie zodat we deze meer bij elkaar kunnen brengen. Met dit beleid voldoen we aan de vereisten vanuit o.a. de rechtmatigheidsverantwoording, met als uiteindelijke doel om fraude- en M&O-risico’s binnen de provincie adequaat te kunnen beheersen en hierover te kunnen rapporteren. Wij volgen hiermee tevens het advies op van de commissie BBV om een M&O-beleid op te stellen in het kader van de rechtmatigheidsverantwoording en rapporteren in het jaarverslag over de fraudegevoeligheid van de organisatie. 

Concern control maakt bij het opstellen van het jaarlijkse auditplan een inschatting van de frauderisico’s binnen onze organisatie. Inmiddels hebben we de grootste fraude en M&O risico's in kaart gebracht. Hierbij wordt een objectief beeld gevormd van de maatregelen van interne beheersing die onze organisatie heeft getroffen om mogelijke fraudes te voorkomen. Ook toetst concern control in welke mate deze maatregelen effectief zijn. Voor fraude is deze gangbare definitie gebruikt: Een opzettelijke handeling door één of meer personen waarbij gebruik wordt gemaakt van misleiding teneinde een onrechtmatig of onwettig voordeel te verkrijgen. Op basis van gesprekken met het verantwoordelijke management en de proceseigenaren en (verbijzonderde) interne controles zijn geen fraude incidenten geconstateerd. 

Het jaarverslag integriteit 2024 is toegevoegd als bijlage bij dit jaarverslag en gaat dieper in op alles wat op het vlak van integriteit heeft gespeeld, waaronder het aantal gesprekken met de vertrouwenspersonen, het aantal meldingen van een (vermoeden van een) integriteitsschending en andere ontwikkelingen, onder meer de (verdere) integratie met de thema's fraude, informatiebeveiliging en ondermijning.  

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Rechtmatigheidsverantwoording

Sinds verslagjaar 2023 nemen wij een rechtmatigheidsverantwoording op in de jaarrekening. Gedeputeerde Staten was al verantwoordelijk voor het rechtmatig handelen van de Provincie. Vanaf het boekjaar 2023 nemen Gedeputeerde Staten expliciete verantwoordelijkheid en legt hierover in de jaarrekening verantwoording af aan de Provinciale Staten.  

De rechtmatigheidsverantwoording bestaat uit: 

  • Het ingevulde door de commissie BBV (Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten) voorgeschreven format van de rechtmatigheidsverantwoording. 
  • Toelichtingen van afwijkingen boven de door PS vastgestelde verantwoordingsgrens van 1% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves. 
  • Toelichtingen van afwijkingen boven de door PS vastgestelde rapportagegrens (5% van de materialiteit). 

Grondslagen rechtmatigheidsverantwoording

De rechtmatigheidsverantwoording is opgesteld volgens de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en de financiële- en controleverordeningen van provincie Overijssel. Daarnaast geldt het door Provinciale Staten vastgestelde normenkader 2024 als toetsingskader voor de rechtmatigheidsverantwoording. De scope van onze controlewerkzaamheden staat beschreven in het auditplan 2024. 

Door Provinciale Staten zijn in het normenkader grensbedragen vastgesteld voor het rapporteren over afwijkingen. Alle rechtmatigheidsafwijkingen boven de verantwoordingsgrens worden in deze verantwoording kort en bondig benoemd. Voor de verantwoordingsgrens is dat € 11,7 miljoen (1% van de lasten inclusief toevoegingen aan de reserves) 

In deze paragraaf wordt een nadere toelichting gegeven op alle onrechtmatigheden die in de rechtmatigheidsverantwoording zijn opgenomen voor zover deze de rapporteringstolerantie overschrijden. De rapportagetolerantie is € 585.000 (5% van de goedkeuringstolerantie).  

Conclusie rechtmatigheid 

Gedeputeerden Staten concludeert dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten, lasten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen. Dit binnen de daarvoor gestelde verantwoordingsgrens van 1% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves. De omvang van de fouten en onduidelijkheden over het lopende verslagjaar 2024 is respectievelijk € 6.200.818 en € 86.759. De provincie blijft ruim binnen verantwoordingsgrens van afgerond € 11,7 miljoen. 

Toelichting bij de drie rechtmatigheidscriteria 

De rechtmatigheidsverantwoording heeft betrekking op drie criteria: het voorwaardencriterium, het misbruik en oneigenlijk gebruik criterium en het begrotingscriterium. 

Toelichting op de afwijkingen 
Afwijkingen boven de rapportagegrens dienen te worden toegelicht. Deze afwijkingen, met een totaal van € 6.287.577 hebben betrekking op Europese aanbestedingen en het begrotingscriterium. Het voldoen aan de Europese aanbestedingswet is verplicht voor de Provincie Overijssel. De geconstateerde rechtmatigheidsfouten hebben hoofdzakelijk een incidenteel karakter, waarbij het merendeel betrekking heeft op lopende incorrecte contracten. 

Voorwaardencriterium 
Het voorwaardencriterium heeft betrekking op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving, zowel intern als extern. Met onze interne controles sluiten we aan bij de goedkeurings- en rapporteringstoleranties die de accountant hanteert. In nauwe samenspraak met de accountant hebben we de omvang van de steekproeven en de uit te voeren controles bepaald. 

Verbeterpunten om deze fouten in de toekomst te voorkomen 
Ondanks de daling van het aantal rechtmatigheidsfouten bij Europese aanbestedingen wordt er blijvend aandacht gevraagd voor het belang voor het professionaliseren van de inkoopfunctie. Door het opzetten van het Expertise Centrum Inkoop is er coördinatie op de strategie en het contractmanagement en -register. Belangrijk is wel dat de gehele organisatie hierbij aanhaakt. 

Misbruik en oneigenlijk gebruik criterium 
Het is aan de Provincie om effectieve maatregelen te nemen om misbruik en oneigenlijk gebruik te voorkomen en te bestrijden. Om dit te bewerkstellingen hebben we een beleidsnota Fraude en M&O opgesteld en zijn de betrokken processen, de daarbij horende risico’s, beheersmaatregelen en controles geïnventariseerd. Vervolgens is er een risicoanalyseframework opgesteld waarin de M&O- en frauderisico’s worden beheerst. Uit de intern uitgevoerde controles zijn voor 2024 geen gevallen van M&O naar voren gekomen. 

Begrotingscriterium 

De begrotingsrechtmatigheid heeft betrekking op het financiële handelen binnen het kader van de geautoriseerde begroting. Vanaf 2023 kwalificeert de commissie BBV niet alleen de overschrijdingen van lasten en investeringskredieten als een begrotingsonrechtmatigheid, maar ook de onderschrijdingen hiervan. 

Bij een onderschrijding is er sprake van begrotingsonrechtmatigheid als Provinciale Staten hierover niet tijdig is geïnformeerd. In de financiële verordening van de Provincie Overijssel is er duiding gegeven aan het begrip tijdig.  

Uit onze controles is gebleken dat de begrote lasten voor Kerntaak 5 Regionale economie zijn overschreden met € 4,3 miljoen. Deze overschrijding is het saldo van overschrijdingen van budgetten met € 7,6 miljoen enerzijds en een onderbesteding op de KVO-budgetten met € 3,3 miljoen anderzijds.

  • De overschrijdingen doen zich voor op budgetten voor SPUKS (€ 2,2 miljoen), Europese programma's (€ 2,6 miljoen) en algemene middelen (€ 2,9 miljoen). 
    De overschrijding van de budgetten voor de SPUKS worden gecompenseerd via  direct gerelateerde inkomsten vanuit de ontvangen SPUKS.
  • De overschrijding op de budgetten voor Europese programma's worden voor € 1,4 miljoen gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten. Dit zijn bijdragen van projectpartners en ontvangen Europese cofinanciering. Voor € 1,2 miljoen betreft het eerdere bestedingen dan verwacht, passend binnen het bestaande beleid. Tot overschrijding van de beschikbare programmamiddelen voor de periode 2021-2027 leidt dit niet.
  • De overschrijding op budgetten die worden gedekt uit de algemene middelen worden veroorzaakt door benodigde toevoegingen aan de Voorzieningen voor de HMO en TecBase. Op basis van de uitkomsten van de jaarrekeningen van deze partijen hebben wij € 3,7 miljoen toegevoegd aan deze voorzieningen. Dit is voor € 0,8 miljoen gecompenseerd door onderbesteding op andere posten. De resterende overschrijding van € 2,9 miljoen past binnen het bestaande beleid.

Bovenstaande leidt ertoe dat de overschrijdingen op Kerntaak 5 als acceptabel worden aangemerkt en niet meetellen voor het rechtmatigheidsoordeel.

Uit onze controles zijn bij de investeringskredieten een aantal kleine foutjes ontdekt beneden de rapportagegrens. 

Hieronder vindt u een tabel met onderbesteding op kerntaakniveau. Voor verdere uitleg over de onderliggende verklaring van de onderbesteding verwijzen wij u naar de prestatiepagina. 

Kerntaak Absolute afwijking lasten % Onderbesteding Absolute afwijking baten % Onderrealisatie
Kerntaak 1 - Ruimtelijke ordening en waterbeheer € 12.383.937 30,68% € -1.554.916 7,83%
Kerntaak 2 - Milieu en energie € 7.097.977 18,16% € -265.522 1,45%
Kerntaak 3 - Vitaal platteland € 20.439.766 13,71% € -4.759.698 7,81%
Kerntaak 4 - Mobiliteit € 23.729.792 9,76% € 431.377 -0,79%
Kerntaak 5 - Regionale economie € -4.321.965 -11,56% € 3.860.843 -76,12%
Kerntaak 6 - Cultuur en sociale kwaliteit € 4.475.541 12,93% € 74.755 -22,43%
Kerntaak 7 - Kwaliteit openbaar bestuur € 1.479.713 8,48% € 208.327 -34,04%
OFD - Overhead, financiering en dekkingsmiddelen € 13.785.372 17,46% € 18.792.801 -3,97%

Art. 217a onderzoeken

Terug naar navigatie - Art. 217a onderzoeken

Concern control heeft in opdracht van Gedeputeerde Staten een art. 217a onderzoek uitgevoerd naar subsidies. De bevindingen en aanbevelingen die gedaan zijn dragen bij aan het bereiken van het doel van dit onderzoek. Het doel was meer inzicht in en grip op de doeltreffendheid en doelmatigheid van subsidies te verkrijgen.  De belangrijkste conclusies zijn dat de provincie Overijssel haar subsidiedoelen grotendeels realiseert en dat de werkwijze van de provincie tot verminderde administratieve lasten leidt.