Overhead
Terug naar navigatie - OverheadAlgemeen
Onder 'overhead' worden baten en lasten verantwoord die niet rechtstreeks aan een taakveld kunnen worden toegerekend. Het zijn veelal kosten die ondersteunend zijn aan alle activiteiten . Dit zou samengevat kunnen worden als 'de kosten van bedrijfsvoering'. Hieronder vallen onder meer uitgaven aan informatisering en digitalisering, SSC-Ons, huisvesting, human resources, financiële beleidsontwikkeling & administratie en juridische ondersteuning.
Op het budget voor overheadkosten is in 2024 een voordeel van € 5,4 miljoen ten opzichte van de begroting ontstaan. Onderstaand beschrijven wij eerst een specificatie op hoofdlijnen van dit voordeel. Vervolgens geven we per bedrijfsvoeringsonderdeel meer gedetailleerde informatie over de afwijkingen van de begroting. Ook benoemen wij de resultaatbestemmingsvoorstellen die wij in verband met dit voordeel doen bij deze jaarrekening.
Toelichting op hoofdlijnen
Het budget voor overheadkosten minus baten bedroeg in 2024 € 32,4 miljoen. In 2024 is er sprake van onderbesteding ter hoogte van € 5,4 miljoen (circa 17%). Dit resulteert in een groene kleurscore. De omvang van het budget en de onderbesteding vraagt echter om een nadere verklaring.
De onderbesteding komt tot stand op de volgende bedrijfsvoeringsonderdelen:
Bedrijfsvoeringsonderdeel | Bedrag |
Facilitaire zaken | - € 0,1 miljoen |
Human resources | € 0,7 miljoen |
Informatisering en digitalisering | € 2,9 miljoen |
Juridische zaken | € 0,3 miljoen |
Concerncontrol | € 0,1 miljoen |
Directie | € 0,3 miljoen |
Financiën | € 0,1 miljoen |
Compensatie in verband met formatiegroei | € 1,1 miljoen |
Totaal | € 5,4 miljoen |
Resultaatbestemmingen
De grootste onderbesteding vindt plaats op de budgetten voor informatisering en digitalisering (I&D). In de begroting 2025 is daarmee ook rekening gehouden. Het budget voor I&D is structureel verlaagd met € 1,0 miljoen. Dit is onderdeel van de invulling van de bezuinigingstaakstelling van € 3,0 miljoen die was opgenomen in de Perspectiefnota 2025. Tevens is per 1 januari 2025 € 1,1 miljoen aan incidentele middelen vrijgevallen. Tegenover de structurele verlaging van het I&D budget heeft u via de begroting 2025 een incidenteel budget voor digitale transformatie beschikbaar gesteld.
Rekening houdend met het lagere beschikbare budget vanaf 2025 doen wij bij deze jaarrekening drie voorstellen om een deel van de niet bestede middelen beschikbaar te houden voor uitvoering in 2025. Het betreft middelen voor de bestuursopdracht Sturen in samenhang (€ 0,25 miljoen), het inrichten van een dataplatform voor onder andere GIS (€ 0,75 miljoen) en het verstevigen van digitale weerbaarheid (€ 0,3 miljoen).
Informatiehuishouding op orde
In maart 2025 hebben wij in de informatiesessie over de informatiehuishouding de grote opgaven geschetst die spelen op dit terrein. Wij krijgen de omvang van deze opgave steeds beter inzichtelijk en voorzien dat hier een budgetvraag uit voortkomt. Hier willen wij in de Perspectiefnota 2026 invulling aan geven wij zullen u daar vragen om besluitvorming. De resultaatbestemmingen die wij u voorleggen op het gebied GIS-GEO en digitale weerbaarheid zijn benodigd om de acties op dit terrein in 2025 op deze specifieke onderwerpen verder vorm te geven. Deze middelen dekken niet de maatregelen en acties die nodig zijn om de informatiehuishouding volledig op orde te krijgen.
Toelichting afwijking van de begroting per bedrijfsvoeringsonderdeel
Facilitaire dienstverlening
Op dit budget ter grootte van € 9,1 miljoen is een nadeel ontstaan van € 0,1 miljoen. De afwijkingen op de begroting zitten op de volgende posten.
Onderhoudskosten (nadeel € 0,45 miljoen)
De totale kosten voor onderhoud vallen in 2024 fors duurder uit bij het provinciehuis (ca € 200.000) en de steunpunten (ca € 250.000). Dit wordt bij het provinciehuis veroorzaakt door het wegwerken van onderhoudsachterstanden, zoals brandwerende doorvoeringen bijwerken en het actualiseren van het Legionella beheersplan. Bij de steunpunten zijn extra kosten gemaakt bij de herinrichting van het steunpunt Beukers en het groot onderhoud van het brugwachterverblijf Beukersluis. Hier zijn de kosten tegengevallen. Verder zijn de uurtarieven voor onderhoud fors gestegen. In 2024 vangen wij deze gestegen kosten op binnen de bestaande bedrijfsvoeringsbudgetten. Met de verbouwing van het provinciehuis verwachten wij dat de onderhoudskosten de komende jaren zullen afnemen, aangezien veel activa die aan onderhoud toe waren vervangen worden. In 2025 actualiseren we onze asset monitoringsplannen en herzien we ons onderhoudsproces om efficiëntievoordelen te behalen en daarmee kosten te beheersen.
Energie gebouwen (nadeel € 0,1 miljoen)
De afgelopen jaren hebben we fors geïnvesteerd in verduurzaming van ons provinciaal vastgoed. In de komende jaren blijven we dit doen (zie de paragraaf investeringen). Door verduurzaming hebben we de kostenstijging door stijgende tarieven weten te beperken. Toch vallen de energiekosten € 100.000 hoger uit dan begroot. In 2024 vangen wij deze gestegen kosten op binnen de bestaande bedrijfsvoeringsbudgetten.
Restaurant, vergaderingen en evenementen (voordeel € 0,2 miljoen)
Bij de post restaurant, vergaderingen en evenementen bedraagt het exploitatievoordeel circa € 200.000. De opbrengsten vallen hoger uit dan voorzien, aangezien onze kantoorbezetting op een hoger niveau is dan in coronatijd is voorzien (de business case is in deze tijd gemaakt). In 2025 herzien we de businesscase voor onze restaurant- en cateringdienstverlening. Het exploitatievoordeel is exclusief de personeelskosten voor vast personeel. Deze zijn ondergebracht in de salarisbudgetten en worden verantwoord bij het onderdeel personeelsgebonden lasten. Per saldo draait de restaurant- en catering ongeveer budgettair neutraal.
Overig (voordeel € 0,25 miljoen)
Op de overige budgetten voor facilitaire zaken zijn kleine voordelen ontstaan die optellen tot € 0,25 miljoen.
Human resources
Het voordeel op dit budget, ter grootte van € 2,2 miljoen bedraagt € 0,7 miljoen. Dit voordeel is aanwezig op de volgende budgetten.
Werkkostenregeling (€ 0,25 miljoen)
De kosten voor de eindheffing van de werkkostenregeling vallen lager uit dan begroot (circa € 0,25 miljoen).
Werving en selectietrajecten (€ 0,1 miljoen)
We hebben meer werving- en selectietrajecten zelfstandig kunnen oppakken doordat onze ambtelijke capaciteit is versterkt.
Overig (€ 0,35 miljoen)
Op de overige budgetten zijn kleine voordelen ontstaan die optellen tot € 0,35 miljoen.
Resultaatbestemming: Bestuursopdracht Sturen in Samenhang
De rol en positie van de provincie in het maatschappelijk krachtenveld is de laatste vijf jaar wezenlijk veranderd. De provincie staat veel meer op het toneel en in de wind. Denk bijvoorbeeld aan PAS-melders/stikstof, N2000-ontwikkelingen en de Kaderrichtlijn Water (KRW). Deze ontwikkeling vergt ook aanpassing in het samenspel tussen PS, GS en de ambtelijke organisatie. Zo willen wij in de bestuurlijke advisering meer het perspectief van de samenleving en de samenhang van opgaven centraal stellen. Dit hebben we opgenomen in de bestuursopdracht ‘Sturen in samenhang’. Er is ontwikkeling van de organisatie nodig, onder andere versterking van integraal werken, ambtelijk vakmanschap en meer scherpte op (invulling van) rollen.
Wij stellen u voor om voor begeleiding en uitvoering van de bestuursopdracht in 2025 een bedrag van € 0,25 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 10.0 Overhead van de begroting 2025.
Informatisering & Digitalisering (I&D)
Op dit budget ter grootte van € 18,7 miljoen bedraagt het voordeel € 2,9 miljoen. Dit voordeel doet zich voor op de volgende onderdelen.
Geo Informatie Systeem (GIS) (voordeel € 0,75 miljoen)
In de Perspectiefnota 2023 heeft u middelen beschikbaar gesteld voor de doorontwikkeling van ons Geo Informatie Systeem (GIS). Deze informatie kan gebruikt worden om besluitvorming- en uitvoering te verbeteren. Wij zijn er door (complexe) inrichtingsvraagstukken echter nog niet in geslaagd het project van de grond te laten komen. Dit leidt in 2024 tot een onderbesteding van circa € 0,75 miljoen. Het belang van duurzame en toegankelijke GIS data blijft echter onverminderd groot. Wij gaan hier in 2025 dan ook mee aan de slag en verwachten de projectkosten alsnog te gaan maken.
Resultaatbestemming:
Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,75 miljoen toe te voegen aan de Uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel (UKvO). Deze middelen kunnen vervolgens middels een onderbouwde GS-begrotingswijziging via de P&C-cyclus worden toegevoegd aan de Begroting.
Resultaatbestemming digitale weerbaarheid/informatiehuishouding
Uit in- en externe audits blijkt dat onze informatiehuishouding- en veiligheid nog niet voldoet aan gestelde kaders en richtlijnen zoals de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Bovendien wordt in het derde kwartaal een Network and Information Security (NIS2) richtlijn van kracht die strenge eisen stelt aan onze digitale weerbaarheid. In 2024 heeft de accountant in de boardletter een aantal bevindingen gedaan ten aanzien van onze digitale weerbaarheid. Deze aanbevelingen zien met name op het borgen en op orde brengen van processen en protocollen. Wij hebben hiertoe in 2024 de eerste stappen gezet. Zo zijn onze CISO en ISO functies verstevigd, processen en protocollen beschreven en is gestart met de (her)inrichting van onze I-organisatie. In 2025 willen wij onze inzet op digitale weerbaarheid en informatieveiligheid verder verstevigen. Daarmee zijn we er echter nog niet. In de perspectiefnota 2026 komen wij hier bij u op terug en vragen wij om besluitvoerming op dit onderwerp.
Wij stellen u om voor het verbeteren van onze digitale weerbaarheid een bedrag van € 0,3 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 10.0 Overhead van de Begroting 2025.
Digitale transformatie (voordeel € 0,65 miljoen)
Op het budget voor digitale transformatie is er sprake van een voordeel van ca. € 0,65 miljoen. Dit structurele budget wordt gebruikt om digitale innovatieprojecten mee op te starten en te initiëren. Zoals bij de begroting 2025 voorgesteld, is dit budget vanaf 2025 structureel met €1.000.000 afgeraamd en is hiervoor een reserve Digitale Transformatie in de reserve UKvO ingesteld. Deze systematiek sluit beter aan bij de financiering van projecten en gaat er ook voor zorgen dat deze budgetten beter aansluiten bij het uitvoeren van projecten en inzetbaar zijn als projecten daadwerkelijk starten. Een beroep op deze middelen verloopt via een GS-wijziging in de P&C-cyclus (Monitor).
Incidenteel budget digitalisering coalitieakkoord 2020 (voordeel € 0,4 miljoen)
Het restant budget digitalisering Coalitieakkoord 2020 kent zijn oorsprong uit de vorige coalitie. Dit programma is afgerond en zoals gebruikelijk zullen deze KvO middelen ad. € 0,44 miljoen vrijvallen in deze jaarrekening. In het nieuwe coalitieakkoord is € 1 miljoen gereserveerd voor digitalisering en dataficering. Wij verwachten in 2025 u een Statenvoorstel met bestedingsplan voor te leggen.
Wij stellen u voor het restantbedrag van € 0,44 miljoen vrij te laten vallen uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Wet- en regelgeving (voordeel € 0,75 miljoen)
In de Perspectiefnota 2023 is € 0,75 miljoen incidenteel gereserveerd voor het opvangen van wet- en regelgeving in systemen en processen, bijvoorbeeld voor de Omgevingswet, de Archiefwet en de Wet Open Overheid. De kosten die gemoeid zijn met implementatie van deze wet- en regelgeving konden grotendeels worden opgevangen binnen de programma- en/of Rijksbudgetten die we via het provinciefonds hebben verkregen. Dit resulteert in een incidenteel voordeel van € 0,75 miljoen.
Innovatiebudget (voordeel € 0,15 miljoen)
Dit budget is bedoeld voor het opstarten van pilotprojecten in samenwerking met partners zoals gemeenten, waterschappen, provincies en maatschappelijke organisaties. In 2024 zijn de kosten beperkt tot kosten voor de inventaris van het proeflokaal en de inzet van Cloud computing voor AI. Hierdoor resteert er budget van € 0,15 miljoen. Dit (structurele) innovatiebudget wordt in 2025 samengevoegd met het digitale transformatiebudget.
Overig (voordeel € 0,2 miljoen)
Op de overige budgetten zijn kleine voordelen ontstaan die optellen tot € 0,2 miljoen.
Juridische zaken (voordeel € 0,3 miljoen)
De kosten voor juridische advisering over de Omgevingswet vielen in 2024 lager uit dan begroot, omdat nog veel besluiten genomen moeten worden. Dit leidt tot een voordeel van € 0,3 miljoen.
Concern control (voordeel € 0,1 miljoen)
In 2024 is op het auditbudget een bedrag overgebleven van € 82.000 op een begroot bedrag van € 135.000 . Er is begonnen met het inzetten van meer Audits, echter is het niet gelukt om alle audits in 2024 af te ronden. De verwachting is dan in 2025 meer middelen gezet zullen worden, zowel voor audits als voor trainingen, ook in relatie tot de ingezette doorontwikkeling van concern control.
Directiebudget (voordeel € 0,3 miljoen)
De directie heeft een frictiebudget beschikbaar dat kan worden aangewend als er op organisatieontwikkelingsbudgetten sprake is van budgettaire knelpunten. In 2024 is dit budget beperkt aangesproken, waardoor er in 2024 een bedrag van € 0,3 miljoen resteert dat ten voordele komt aan het jaarrekeningresultaat.
Financiën (voordeel € 0,1 miljoen)
Van de diverse uitvoeringsbudgetten, ter grootte van € 0,4 miljoen, is € 0,1 miljoen niet besteed.
Compensatie overhead ivm toename formatie (voordeel € 1,1 miljoen)
Vanuit SPUK natuur (voordeel € 0,7 miljoen)
Vanuit het Rijk hebben wij vanuit de SPUK Natuur rijksmiddelen ontvangen waarmee indirecte (overhead)kosten kunnen worden gedekt. Deze middelen zijn in 2024 niet aangewend ter dekking van onze eigen overheadkosten, omdat er in 2024 voldoende dekking aanwezig was vanuit de structurele overheadbudgetten. Dit voordeel maakt ter hoogte van € 0,65 miljoen onderdeel uit van het jaarrekeningresultaat.
Vanuit algemene middelen door formatiegroei (voordeel € 0,4 miljoen)
In de Perspectiefnota 2023 heeft u ingestemd met het reserveren van een bedrag van € 22.800 per FTE ter dekking van stijgende overheadkosten die met de groei van FTE gemoeid gaan. Indien de organisatie krimpt vallen deze middelen weer vrij, waardoor de bedrijfsvoeringsmiddelen meegroeien en - krimpen met de omvang van de organisatie. In 2024 zijn door onderbesteding op andere budgetten (zie toelichting in deze paragraaf) deze overheadmiddelen niet aangewend. Dit leidt tot een voordeel van € 0,41 miljoen, dat onderdeel uitmaakt van het jaarrekeningresultaat.