31.992 Uitgaven (x1000)

Status prestaties

Kerntaak 2: Milieu en energie

Kerntaak 2: Milieu en energie

31.992 Uitgaven (x1000)

Status prestaties

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Begrotingstekst 2024:
Deze kerntaak richt zich op het behouden van een schoon milieu en verduurzaming van de energievoorziening.  
Onze inwoners hebben recht op een gezonde leefomgeving in de volle breedte: lucht, water, ondergrond, licht, geluid, welzijn en veiligheid. We investeren in een leefomgeving waarin de milieucondities op orde zijn en in een toekomstgericht energiesysteem.  
 
We borgen de basiskwaliteit van het milieu. Niet alleen voor de huidige generatie, maar ook om toekomstige generaties een gezonde en veilige leefomgeving te verzekeren. Voor de gezondheid van onze inwoners zijn ook andere factoren in onze leefomgeving belangrijk, zoals de aanwezigheid van voldoende groen (kerntaak 3).  
 
We werken toe naar een klimaatbestendig en CO2-neutraal Overijssel in 2050. Daarvoor zijn besparing van energie en ontwikkeling van hernieuwbare energiebronnen en aanpassing van de energie-infrastructuur nodig. We houden ons aan de afgesproken doelen voor duurzame energie voor 2030. Aankomend jaar werken we samen met alle betrokkenen toe naar de Regionale Energiestrategie 2.0. Zo dringen we de uitstoot van fossiele brandstoffen terug. De energietransitie biedt ook economische kansen op het gebied van innovatie en werkgelegenheid.
 
Terwijl we gericht werken aan het behalen van onze energiedoelen, vinden we participatie van betrokkenen belangrijk. We zien de zorgen die deze grote transitie met zich meebrengt. Daarom is bij onze projecten oog voor (gezondheid)risico’s voor mens, dier en milieu en benutten we de in de samenleving aanwezige kennis bij het bereiken van onze doelen.

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

2.1 De kwaliteit van bodem, lucht, geluid en milieu(veiligheid) voldoet aan wettelijke eisen

Terug naar navigatie - 2.1 De kwaliteit van bodem, lucht, geluid en milieu(veiligheid) voldoet aan wettelijke eisen

Wij borgen de basiskwaliteit van de leefomgeving door beleid te maken en kaders te stellen (2.1.1). Wij stellen de gezondheid van onze inwoners centraal in ons milieu- en omgevingsbeleid. Iedere vier jaar herzien we ons beleid ten aanzien van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Wij maken jaarlijks een uitvoeringsplan, waarin we de prioriteiten vastleggen. Wij stemmen vergunningverlening, toezicht en handhaving door verschillende bestuursorganen op elkaar af. Door vergunningverlening en toezicht zorgen de Omgevingsdiensten er namens ons en gemeenten voor dat de basiskwaliteit van de leefomgeving voldoet aan de wettelijke eisen (2.1.2). Indien geconstateerd wordt dat er niet aan de wettelijke eisen wordt voldaan, dan zullen wij handhavend optreden. We voeren milieueffectrapportages uit voor onze plannen, programma’s en projecten (2.1.3). Met monitoring en evaluatie (2.1.4) kijken we of de basiskwaliteit van lucht, geluid en bodem blijft voldoen aan de wettelijke normen.

2.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid

  1. Wij ontwikkelen samen met gemeenten, GGD en andere partners provinciaal milieubeleid waarbij gezondheid van inwoners centraal staat en verankeren deze in de Provinciale Omgevingsvisie. Wij actualiseren onze milieunota waarbij wij de verbinding leggen met de grote maatschappelijke opgaven.
  2. Wij bevorderen een gezonde leefomgeving door projecten te initiëren en te ondersteunen gericht op beter bewustzijn, betrokkenheid en gedrag van inwoners op de thema's lucht, geluid en (zwerf)afval. We zetten in op kennisdeling en kennisontwikkeling door bijeenkomsten te organiseren voor en met diverse partners als GGD en gemeenten.
  3. Wij werken samen met andere provincies aan (inter)nationale en interprovinciale beleid- en kennistrajecten.
  4. Wij voeren de wettelijke coördinatietaak uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving.
  5. Wij stellen het jaarprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving voor 31 december vast. Daarbij zetten we ook in op het toekomstbestendig maken van ons vergunning, toezicht en handhaving beleid (VTH-beleid) en de uitvoering daarvan op complexe dossiers als zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) en circulaire economie.
  6. Wij willen hinder van vliegtuiglawaai zoveel mogelijk beperken o.a. door laagvliegend verkeer te voorkomen vanuit onze verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de leefomgeving. 

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

  • Resultaatbestemming

2.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu

  1. Wij verlenen vergunningen en ontheffingen en handelen meldingen af binnen de wettelijke termijn. In overleg met de aanvrager kunnen wij van de wettelijke termijn afwijken. 
  2. Wij voeren het toezicht op de naleving uit overeenkomstig het jaarprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving. We rapporteren hierover in het VTH jaarverslag.  
  3. Wij geven opdrachten aan de omgevingsdiensten voor uitvoering van de ingebrachte taken. 
  4. Wij beoordelen bij risicovolle bedrijven de vergunningen jaarlijks op actualiteit, bij overige bedrijven doen wij dit eenmaal in de vijf jaar.  

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Resultaatbestemming

2.1.3 Ondersteunen en (laten) uitvoeren van milieueffectrapportages / duurzaamheidsrapportages (plan MER)

  1. Wij ondersteunen en adviseren bij het in beeld brengen van milieu- en omgevingseffecten van (eigen) plannen, programma’s en projecten, zoals de provinciale Omgevingsvisie, drinkwaterwinning, provinciaal inpassingplan (PIP) Natura 2000 gebieden, plannen rondom nieuwe energie, plannen en projecten die grensoverschrijdende invloed kunnen hebben en projecten rondom provinciale wegen.
  2. Wij adviseren over en toetsen op het gebied van milieu- en omgevingseffecten van voorgenomen plannen en projecten van derden waar wij een rol als bevoegd gezag hebben. 

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

2.1.4 Monitoring en evaluatie milieu en gezondheid

  1. Wij monitoren de luchtkwaliteit in Overijssel.
  2. Wij wisselen relevante data ten behoeve van milieu en gezondheid uit met onze partners, waaronder de GGD, en verspreiden deze via kennishub Overijssel.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

2.2 Milieuproblemen zijn gesaneerd of beheerst

Terug naar navigatie - 2.2 Milieuproblemen zijn gesaneerd of beheerst

De milieusituatie in Overijssel is overwegend op orde. Voor de sanering van vervuilde bodems voeren we programma’s uit voor met asbest verontreinigde bodems en beheersen spoedeisende en overige bodems (2.2.1). Asbestdaken blijft een vraagstuk als het gaat om het creëren van een gezonde leefomgeving. Wij blijven inzetten op een spoedige sanering van in Overijssel aanwezige asbestdaken (2.2.2). Goed beheer van stortplaatsen voorkomt dat de basiskwaliteit van bodem, lucht en leefmilieu wordt aangetast. Vanuit onze wettelijk taak verzorgen wij het financieel beheer voor de nazorg van stortplaatsen (2.2.3).  

2.2.1 Sanering en beheersing (asbest) verontreinigde bodemlocaties

  1. Wij voeren voor Blekerijweg, IJsselmuiden de bodemsanering uit.
  2. Wij beheersen bestaande spoedeisende bodemsaneringen.
  3. Wij monitoren conform het programma 2024 Bureau Asbestbodem Sanering.
  4. Indien er rijksmiddelen resteren of nieuwe (rijks-) middelen beschikbaar komen stellen wij het  programma 2025 Bureau Asbestbodem Sanering vast.
  5. Wij voeren de maatregelen uit die voortvloeien uit de Specifieke uitkering PFAS.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

2.2.2 Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken

  1. Wij zorgen er door middel van leningen voor dat ook niet draagkrachtige eigenaren de sanering van hun asbestdak kunnen financieren.
  2. Wij stimuleren verwijdering van asbest in combinatie met het plaatsen van zonnepanelen door middel van subsidie.
  3. Wij stimuleren gezamenlijke verwijdering van geschakelde asbesthoudende leidaken door middel van subsidie.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

  • PS Begrotingswijziging

2.2.3 Beheer nazorgfonds

  1. Wij stellen het jaarverslag 2023 en de begroting 2025 op voor het Nazorgfonds gesloten stortplaatsen in Overijssel.
  2. Wij hebben één á twee keer per jaar een bestuurlijk overleg met de exploitanten van de stortlocaties.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

2.3 Een robuust en duurzaam energiesysteem

Terug naar navigatie - 2.3 Een robuust en duurzaam energiesysteem

Wij  nemen de verantwoordelijkheid voor ons deel van de 35 terawattuur (TWh) uit het klimaatakkoord. Om de gezamenlijke RES-ambitie van 3,3 TWh voor 2030 te realiseren. Met het Provinciaal Programma Energiestrategie geven we uitvoering  aan het realiseren van grootschalige energieopwekking, te beginnen met onze rolneming voor het realiseren van  vier grootschalige windclusters. We actualiseren de zonneladder en sturen aan op een striktere toepassing daarvan in de lijn van het Rijksbeleid. We stellen voor daartoe de Omgevingsverordening aan te passen. In 2024 werken we  aan het provinciale Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie & Klimaat  (pMIEK 2.0)  met daarin de prioritaire e-infraprojecten voor de middellange termijn (tot 2035). Samen met gemeenten en netbeheerders realiseren we een congestie-aanpak. We pakken onze rol als bevoegd gezag voor grote energie-infrastructurele projecten. We maken een energievisie voor de periode na 2030. We stimuleren en steunen initiatieven om het gebruik van fossiele energie terug te dringen en  energie te besparen. (2.3.1). We maken met partners plannen voor een meer duurzame energievoorziening met minder CO2-uitstoot. Binnen het programma Nieuwe Energie Overijssel (NEO) zet de provincie in op deze acht  prioriteiten.

We continueren de  werkplaatsen in Twente en West-Overijssel in samenwerking met de alliantiepartners en de RES West-Overijssel en RES Twente. Met deze brede ondersteuning versnellen we samen de energietransitie.   

Ook doen we dit mede door Regionale Energiestrategieën 2.0 (RES-en) voor 2030 op te stellen voor Twente en West-Overijssel. In de RES 2.0 zijn de regionale doelen verder uitgewerkt, de zoekgebieden voor grootschalige energie-opwekking bepaald, een Milieueffectrapportage uitgevoerd (plan-MER) en is gestart met Regionale Structuurvisie warmte. De uitvoering van de RES-en integreren we in het lopende programma Nieuwe Energie Overijssel. 
Voor de warmtenetten onderzoeken we samen met onze partners wat de rol van de provincie kan zijn in publieke warmtenetten. Door duurzaam gas te gebruiken voor de opwekking van warmte en elektriciteit, vangen we een deel van de toenemende vraag naar energie op. Daarmee benutten we de potentie van duurzaam gas en verminderen we de aanvullende opgave voor de opwekking van duurzame energie.
Wij ondersteunen bedrijven op diverse manieren bij het verduurzamen: grote industrie met het maken van plannen voor het 6e cluster, bedrijventerreinen met het aanjagen van een collectieve aanpak en kleine MKB-ers ontzorgen we bij het concreet starten van de verduurzaming van hun pand.

Door het beschikbaar stellen van leningen, garanties en participaties via het Energiefonds Overijssel (2.3.2), maken we investeringsprojecten mogelijk gericht op energiebesparing en opwekking van hernieuwbare energie of energie-infrastructuur. Door het aandeelhouderschap in Enexis (2.3.3) beheren en ontwikkelen we de energie-infrastructuur voor inwoners, ondernemers en instellingen, gericht op energiezekerheid, betaalbaarheid, duurzaamheid en uitvoerbaarheid.

2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie

  1. Wij actualiseren de zonneladder en stimuleren de opwekking van extra zonne-energie op bedrijfsdaken.
  2. Wij nemen de regie op vier grootschalige windclusters in Overijssel.
  3. Wij vergroten de inzet op biomassa door ondersteuning van lokale biogas projecten bij agrariërs en ontwikkeling van grootschalige biogas projecten (biogashubs).
  4. Wij zetten ons in voor de aansluiting op het landelijk transportnetwerk voor waterstof. Wij stimuleren Smart Energy Hubs (SEH) waar we opslag en distributie zo slim mogelijk gebruiken.
  5. Wij ondersteunen de verdere ontwikkeling van duurzame energienetten zoals Geothermie.
  6. Wij ondersteunen bedrijven op diverse manieren bij het verduurzamen: grote industrie met het maken van plannen voor het 6e cluster, bedrijventerreinen met het aanjagen van een collectieve aanpak en kleine MKB-ers ontzorgen we bij het concreet starten van de verduurzaming van hun pand.
  7. We ondersteunen gemeenten met kennis en kunde via het Expertiseteam Gebouwde Omgeving. We stimuleren natuurvriendelijk isoleren. We werken aan de industrialisatie en opschaling van verduurzaming van woningen. We helpen eigenaren van klein maatschappelijk vastgoed te verduurzamen via het ontzorgingsprogramma Maatschappelijk vastgoed.
  8. Wij stellen een energiesysteemvisie op die richtinggevend is voor het provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat  (pMiek). In 2025 leveren we het pMiek 2.0 op. Daarin nemen we de prioritaire energie-infraprojecten voor de middellang termijn op.  zodat we, in afstemming met gemeenten en netbeheerders, in 2024 keuzen kunnen maken over het verdere ontwikkelen van de regionale infrastructuur met daarin een voorkeursvolgorde van de investeringen in de tijd.
  9. Wij organiseren een Overijsselse Energie Innovatie conferentie.
  10. Wij stellen een investeringsvoorstel op voor de inzet van de middelen voor energie uit de investeringsimpuls bij het coalitie-akkoord 2023-2027.

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

G

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming

2.3.2 Financieren van projecten door Energiefonds Overijssel

  1. Vaststellen van het Jaarplan en Begroting 2025 waarbij wij zullen letten op efficiënte en doelmatige inzet van de verruimde randvoorwaarden en extra fondsmiddelen, ten behoeve van de provinciale doelen voor nieuwe energie en vervolgens;
  2. Toe zien op de uitvoering van het Jaarplan 2024 van Energiefonds Overijssel.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

2.3.3 Realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk (deelneming Enexis)

Wij oefenen het aandeelhouderschap van Enexis uit door:

  1. Actieve betrokkenheid in het vinden van oplossingen voor - en het omgaan met - de capaciteitsschaarste op het provinciale elektriciteitsnet;
  2. Toe te zien op de bedrijfsmatige en financiële ontwikkeling van Enexis;
  3. De uitvoering van het Strategisch plan van Enexis te monitoren;
  4. De jaarrekening over 2023 met winstbestemming vast te stellen en uitoefening van de aandeelhoudersbevoegdheden inzake wijzigingen in de governance van de onderneming;
  5. Toe te zien op en u te rapporteren over de door Enexis voorgenomen en gerealiseerde  investeringen in Overijssel.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

2.4 Een duurzaam landelijk gebied

Terug naar navigatie - 2.4 Een duurzaam landelijk gebied

In het landelijk gebied helpen wij met het programma Toekomstgerichte erven individuele erfeigenaren beslissingen te nemen over de toekomst van hun erf (2.4.1). Dit doen we in samenwerking met gemeenten. Hierbij hebben we aandacht voor de sociaal-economische problematiek in het landelijke gebied en verwijzen wij door waar nodig.

2.4.1 Programma Toekomstgerichte erven

1. Wij stellen samen met gemeenten in heel Overijssel erfcoaches beschikbaar. Zij ondersteunen erfeigenaren om toekomstbestendige keuzes te maken bij actuele vraagstukken zoals stikstof, aanpassing in de bedrijfsvoering en leegstaande gebouwen. 

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • GS Begrotingswijziging

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

Milieu-incidenten door een onvoldoende functionerend VTH-stelsel  
Europese en nationale ontwikkelingen leiden tot aanscherping van milieunormen en een toename van acties. De milieusituatie in Overijssel voldoet op termijn niet meer aan de wettelijke basisnormen en de actuele gezondheidskundige inzichten. Het rapport “Om de leefomgeving” van de commissie Van Aartsen heeft laten zien dat het VTH-stelsel verbeterd kan worden.  Belangrijke knelpunten zijn:

  • Borgen van voldoende capaciteit en kwaliteit bij de Omgevingsdiensten en bij onszelf. In deze krappe arbeidsmarkt is het lastig om voldoende gekwalificeerd personeel te vinden. Dit zet de uitvoering van het VTH-beleid onder druk (zie bijvoorbeeld de werklast bij de handhaving van PAS-melders).
  • Beperkte  ruimte voor beleidsvoorbereiding en het bijhouden van ontwikkelingen in het milieubeleid op Europees en nationaal niveau.

Netcongestie: het elektriciteitsnet bereikt zijn grenzen
De grenzen van wat ons stroomnet aankan zijn bereikt of komen in zicht. Er is meer vraag naar ruimte voor transport van stroom dan ons stroomnet aankan.

Huishoudens en bedrijven stappen vanwege de duurzaamheid in hoog tempo over van aardgas naar elektriciteit. De hoge gasprijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne hebben dit versneld. Deze overstap legt echter ook grote druk op ons stroomnet. Het stroomnet is nu zo vol dat grootverbruikers de komende jaren waarschijnlijk geen nieuwe of zwaardere aansluiting kunnen krijgen. Dit heeft gevolgen voor onze maatschappelijke doelen, zoals de verduurzaming van gebouwen, woningen en mobiliteit. En het leidt ook tot een slechter vestigingsklimaat voor bedrijven en remt daarmee de werkgelegenheid.  

Wij verwachten niet dat netcongestie in Overijssel de komende jaren wordt opgelost, ondanks de grote investeringen die momenteel in het elektriciteitsnet worden gedaan. Dit is gebaseerd op de ervaringen in andere delen van het land, signalen van landelijk netbeheerder Tennet en de regionale netbeheerders. De vraag naar duurzame energie blijft sneller stijgen dan het elektriciteitsnet kan worden uitgebreid. Hierdoor blijven de wachtlijsten groeien en is het omslagpunt nog niet in zicht. Alternatieve energiedragers zoals groen gas en warmtenetten kunnen op korte termijn nog niet voldoende bijdragen om de druk op het elektriciteitsnet te verlichten. 

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten.

Bedragen x €1.000

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde begrotingswijzigingen
Prestatie PS/GS Begrotingswijziging of Resultaatbestemming Voorgestelde Begrotingswijziging/Resultaatbestemming Baten Lasten Saldo Financiële toelichting prestatie
2.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid Resultaatbestemming -255 0 255 -255 Resultaatbestemmingen Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS), vliegtuiglawaai en zwerfafval: 1) In mei hebben wij een besluit (GS nota 2023-011160) genomen over het vervolg en de provinciale rol in de samenwerking en kennisuitwisseling tussen overheden en werkvelden bij de aanpak van risicovolle (chemische) en zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) in Overijssel. Omdat enkele partijen hun rol en inzet anders hebben moeten invullen dan aanvankelijk voorzien, hebben wij besloten een voortrekkersrol te nemen. Hierover bent u in mei per brief geïnformeerd (kenmerk D2023-04-010541, 16 mei 2023). Ter uitvoering van dit besluit zijn de opdrachten aan de Omgevingsdiensten (OD's) aangepast. Deze zullen in 2025 leiden tot uitvoering. Zoals bij de 2e monitor reeds aangekondigd zijn, als gevolg van bovenstaande aanpassing, nog geen bestedingen gerealiseerd in 2024.  Wij stellen voor om dit (incidentele) budget, ad € 185.000, door te schuiven naar 2025. 2) Onze activiteiten gericht op beperking van het vliegtuiglawaai stemmen we af op de nationale besluitvorming over (her)verdeling van het luchtruim en de luchthaven Lelystad. Afhankelijk hiervan ligt de vraag voor of wij nabij Zwolle nog een meetpost inrichten om hinder te monitoren. Dat laatste, het inrichten van een meetpost, is om die reden nog niet gerealiseerd in 2024. Daarom hebben wij de hiervoor beschikbare € 50.000  niet gerealiseerd in 2024. Omdat de nationale besluitvorming over Lelystad nog niet is afgerond willen het budget doorschuiven naar 2025. 3) De financiering en vergoedingen voor gebiedsbeheerders voor zwerfafval/plastics is vanaf 1-1-2023 gewijzigd. In het afgelopen jaar is de producentenverantwoordelijkheid doorgevoerd. Daardoor gaan zij betalen voor de acties en het opruimen van (plastic) zwerfafval. Dit betekent dat gebiedsbeheerders volgens een verdeelsleutel hiervoor een vergoeding kunnen ontvangen. Voor het opruimen van zwerfafval hebben wij in november 2023 van het Afvalfonds verpakkingen een vergoeding ontvangen van € 27.000. Dit bedrag hebben wij voor een klein deel (€ 7.000) ingezet in 2024 voor de financiering van het plan van aanpak Schone en drinkbare IJssel voor de jaren 2024 en 2025. Het restant bedrag, ad. € 20.000, willen wij doorschuiven naar 2025 voor de uitvoering in 2025. Wij stellen u voor om een bedrag van € 255.000 (totaal punten 1, 2 en 3) middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 2.1.1 van de begroting 2025.
2.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu Resultaatbestemming -264 0 264 -264 Versterking vergunningverlening maatwerkaanpak - Meicirculaire 2024Bij de 2e monitor van 2024 hebben wij u geïnformeerd dat wij een bedrag van € 257.720 hebben ontvangen om voorspelbare en tijdige vergunningverlening voor maatwerkbedrijven te bevorderen. Dit bedrag is volledig toegekend aan deze prestatie, maar nog niet volledig ingezet in 2024. Het restant van € 203.720 zouden we graag in 2025 nog willen inzetten voor het daarvoor bestemde doel. Wij stellen u voor om een bedrag van € 203.720 via een resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 2.1.2 van de begroting 2025. P-nota 2025 - Inzet omgevingsdiensten VTHBij de P-nota 2025 heeft u besloten om middelen in te zetten voor de omgevingsdiensten VTH, in lijn met de adviezen van de commissie van Aartsen, om de budgetneutrale robuustheid van het stelsel voor Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) te versterken. Naast een structurele toezegging van € 110.000 heeft u ook € 60.000 incidenteel toegezegd. Deze incidentele middelen zijn in 2024 begroot, maar nog niet ingezet voor het beoogde doel. Wij stellen u voor om een bedrag van € 60.000 via een resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 2.1.2 van de begroting 2025.
2.2.2 Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken PS Begrotingswijziging -13 0 13 -13 Lagere besteding subsidieregeling 'Subsidie Asbest eraf zon erop': Bij het jaarverslag 2023 heeft u besloten om de looptijd van het restant Kwaliteit van Overijssel budget van € 445.000 voor de subsidieregeling te verlengen naar eind 2024. De subsidieverleningen zijn in 2024 achtergebleven bij de begroting 2024, in 2024 hebben wij circa € 200.000 aan subsidies verleend. Het resterende Kwaliteit van Overijssel budget, ad. € 233.000, met uitzondering van de nog af te wikkelen subsidie-aanvragen ter grootte van € 13.000, zal bij het jaarverslag 2024 vrijvallen naar de Algemene reserve. Oorzaken voor het achterblijven van aanvragen hangen mogelijk samen met de gestegen (grondstof) prijzen en langere levertijden. Daarnaast spelen problemen vanwege netcongestie (onvoldoende transportcapaciteit van het net) en de onzekere situatie in de landbouwsector een belangrijke rol. PS begrotingswijziging voor afhandeling subsidieaanvragen (UBS regeling 3.04) en vrijval resterende KvO middelen:Bij dit jaarverslag leggen wij u een begrotingswijziging voor, van de nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2024. In december 2024 zijn aanvragen ontvangen voor de subsidieregelingen  voor Asbest eraf, zon erop met een omvang van € 13.205. Deze passen binnen het gepubliceerde plafond van 2024.  Deze aanvragen kunnen gedekt worden uit het restant Kwaliteit van Overijssel budget 2024 onder prestatie 2.2.2 Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken. Om dit deel van het budget door te schuiven vragen wij u tevens voor dit budget een looptijdverlening aan tot en met 2025. Wij stellen u voor om een deel van het restant van het Kwaliteit van Overijssel budget, ad  € 13.205, door te schuiven naar 2025 en toe te voegen aan prestatie 2.2.2 van de begroting 2025. Tevens stellen wij u voor om de looptijd voor dit deel van het Kwaliteit van Overijssel budget te verlengen naar 2025. Tevens stellen wij u voor om het restantbudget van € 220.000 in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel vrij te laten vallen naar de algemene middelen. Deze wijziging is opgenomen onder kerntaak Overhead, financiering en Algemene dekkingsmiddelen. Lening faciliteit (€ 4,5 miljoen) bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVN): Ook het aantal verstrekte leningen in 2024 blijft achter bij de verwachting. In 2024 zijn er nog geen leningen verstrekt. De aanvragen voor leningen lopen via gemeenten. Een mogelijke oorzaak is capaciteitsproblemen bij gemeenten om deze regeling te ondersteunen.
2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie GS Begrotingswijziging -1.215 0 1.215 -1.215 Van de begrote lasten van € 14,4 miljoen is € 3,0 miljoen niet besteed. De oorzaak zit voornamelijk in 1) Subsidie-regelingen met een doorlopend plafond in 2025; 2) De afronding van de Smart Energyhubs; 3) de verstrekte subsidies voor de warmtenetten en 4) De Regionale Energiestrategieën. Hieronder worden de posten toegelicht. 1) Nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2024 voor Nieuwe Energie UBS (uitvoeringsbesluit subsidies) regelingen  In december 2024 staat van een aantal subsidieregelingen met een doorlopend plafond een bedrag  van €715.000 nog open onder het plafond.  Het gaat om de volgende regelingen en betreft UKVO-budgetten. 3.03    Energiebesparende maatregelen (geld terug actie)€ 4.884 3.06    Lokale energie-initiatieven 4.0 € 99.725 3.11    Kleine mestvergister op boerderijen € 427.392 3.14    Sprinten naar een duurzaam bedrijventerrein €126.674 3.16    Stimuleren energie-innovatie € 56.142 Voorstel tot begrotingswijziging voor in behandeling zijnde subsidie-aanvragen  en/of doorlopende plafonds Wij hebben  op basis van de spelregels uKVO besloten om  de begrote lasten voor prestatie 2.3.1 in de jaarschijf 2025 van de begroting 2025 met €715.000 te verhogen en dit bedrag te gelijktijdig te onttrekken aan  de reserve uKVO. 2) Voorstel tot begrotingswijziging Programma Smart Energy Hubs Oost Nederland Voor het programma Smart Energy Hubs was een bedrag van 2 keer €500.000  aan UKVO-middelen uit de vorige coalitie-periode gereserveerd in de jaarschijf 2024 en 2025.  Er is alternatieve dekking gevonden in een Specifieke Uitkering, waardoor voor de besteding van deze reservering nog een alternatief ontwikkeld kan worden.  De looptijd van de besteding van deze uKVO-middelen is ook 2025. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten  om een bedrag van €500.000  te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan jaarschijf 2025 van de begroting (prestatie 2.3.1).  3) Verstrekte subsidies ivm warmtenetten Zandweert en Twente Van de verstrekte subsidies warmtenetten is in de jaarschijf 2024 een bedrag van circa €3 miljoen geoormerkt voor de lastneming van in het verleden verstrekte warmtenetsubsidies. De afwikkeling van de subsidieverlening kan niet plaatsvinden in verband met de ontvangen verzoeken tot wijzigingen. Het saldo van €1,8 miljoen blijft noodzakelijk voor de afwikkeling van de subsidies. Wij stellen u voor om een bedrag van € 1,8 te onttrekken aan Reserve Verstrekte Subsidies en toe te voegen aan de jaarschijf 2025, 2026 en 2027 van prestatie 2.3.1 van de begroting 2025 voor een bedrag van €53.000, €1.400.000 en €320.000.  4) Resultaatbestemming RES Overijssel 2024 Binnen de RES-Overijssel 2024 resteren middelen.  We hebben deze financiële middelen echter hard nodig voor uitvoerig van de opgaven in 2025 omdat:- we extra uren inzetten op de thema's netwerk en warmte vanwege de opgaven op die thema's;- alle functies opnieuw worden aanbesteed waardoor we geconfronteerd worden met tariefsverhogingen.  Daarnaast zullen de zzp'ers vanwege de wet DBA wellicht met een 'tussenbureau' moeten gaan werken wat extra kosten met zich meebrengt.  Wij stellen u voor om een bedrag van € 127.000 (West Overijssel €60.000 en Twente €67.000) middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 2.3.1 van de begroting 2025.  Afronding programma 2019-2023 Het programma 2019-2023 is in 2024 afgerond.  Het restant van het uKVO-budget  uit de oude coalitieperiode op prestatie 2.3.1  valt vrij ten gunste van de algemene middelen. Wij stellen u voor om een bedrag van € 264.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve.  Deze mutatie vindt plaats onder "Overhead, Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen". Decembercirculaire ProvinciefondsMiddels de decembercirculaire 2024 van het provinciefonds zijn een aantal decentralisatie-uitkeringen aangekondigd. Wij stellen u onder "Overhead, Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen" van deze jaarrekening 2024 de volgende resultaatbestemmingen  voor. - Decentralisatie-uitkering Natuur bij Energieprojecten voor een bedrag van €924.500.- Decentralisatie-uitkering  Toekomstbenstendig maken energiebeleid voor een bedrag van €370.500.Beide decentralisatie-uitkeringen betreffen de Regionale Energie Strategieën.
2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie PS Begrotingswijziging -53 0 53 -53 Van de begrote lasten van € 14,4 miljoen is € 3,0 miljoen niet besteed. De oorzaak zit voornamelijk in 1) Subsidie-regelingen met een doorlopend plafond in 2025; 2) De afronding van de Smart Energyhubs; 3) de verstrekte subsidies voor de warmtenetten en 4) De Regionale Energiestrategieën. Hieronder worden de posten toegelicht. 1) Nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2024 voor Nieuwe Energie UBS (uitvoeringsbesluit subsidies) regelingen  In december 2024 staat van een aantal subsidieregelingen met een doorlopend plafond een bedrag  van €715.000 nog open onder het plafond.  Het gaat om de volgende regelingen en betreft UKVO-budgetten. 3.03    Energiebesparende maatregelen (geld terug actie)€ 4.884 3.06    Lokale energie-initiatieven 4.0 € 99.725 3.11    Kleine mestvergister op boerderijen € 427.392 3.14    Sprinten naar een duurzaam bedrijventerrein €126.674 3.16    Stimuleren energie-innovatie € 56.142 Voorstel tot begrotingswijziging voor in behandeling zijnde subsidie-aanvragen  en/of doorlopende plafonds Wij hebben  op basis van de spelregels uKVO besloten om  de begrote lasten voor prestatie 2.3.1 in de jaarschijf 2025 van de begroting 2025 met €715.000 te verhogen en dit bedrag te gelijktijdig te onttrekken aan  de reserve uKVO. 2) Voorstel tot begrotingswijziging Programma Smart Energy Hubs Oost Nederland Voor het programma Smart Energy Hubs was een bedrag van 2 keer €500.000  aan UKVO-middelen uit de vorige coalitie-periode gereserveerd in de jaarschijf 2024 en 2025.  Er is alternatieve dekking gevonden in een Specifieke Uitkering, waardoor voor de besteding van deze reservering nog een alternatief ontwikkeld kan worden.  De looptijd van de besteding van deze uKVO-middelen is ook 2025. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten  om een bedrag van €500.000  te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan jaarschijf 2025 van de begroting (prestatie 2.3.1).  3) Verstrekte subsidies ivm warmtenetten Zandweert en Twente Van de verstrekte subsidies warmtenetten is in de jaarschijf 2024 een bedrag van circa €3 miljoen geoormerkt voor de lastneming van in het verleden verstrekte warmtenetsubsidies. De afwikkeling van de subsidieverlening kan niet plaatsvinden in verband met de ontvangen verzoeken tot wijzigingen. Het saldo van €1,8 miljoen blijft noodzakelijk voor de afwikkeling van de subsidies. Wij stellen u voor om een bedrag van € 1,8 te onttrekken aan Reserve Verstrekte Subsidies en toe te voegen aan de jaarschijf 2025, 2026 en 2027 van prestatie 2.3.1 van de begroting 2025 voor een bedrag van €53.000, €1.400.000 en €320.000.  4) Resultaatbestemming RES Overijssel 2024 Binnen de RES-Overijssel 2024 resteren middelen.  We hebben deze financiële middelen echter hard nodig voor uitvoerig van de opgaven in 2025 omdat:- we extra uren inzetten op de thema's netwerk en warmte vanwege de opgaven op die thema's;- alle functies opnieuw worden aanbesteed waardoor we geconfronteerd worden met tariefsverhogingen.  Daarnaast zullen de zzp'ers vanwege de wet DBA wellicht met een 'tussenbureau' moeten gaan werken wat extra kosten met zich meebrengt.  Wij stellen u voor om een bedrag van € 127.000 (West Overijssel €60.000 en Twente €67.000) middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 2.3.1 van de begroting 2025.  Afronding programma 2019-2023 Het programma 2019-2023 is in 2024 afgerond.  Het restant van het uKVO-budget  uit de oude coalitieperiode op prestatie 2.3.1  valt vrij ten gunste van de algemene middelen. Wij stellen u voor om een bedrag van € 264.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve.  Deze mutatie vindt plaats onder "Overhead, Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen". Decembercirculaire ProvinciefondsMiddels de decembercirculaire 2024 van het provinciefonds zijn een aantal decentralisatie-uitkeringen aangekondigd. Wij stellen u onder "Overhead, Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen" van deze jaarrekening 2024 de volgende resultaatbestemmingen  voor. - Decentralisatie-uitkering Natuur bij Energieprojecten voor een bedrag van €924.500.- Decentralisatie-uitkering  Toekomstbenstendig maken energiebeleid voor een bedrag van €370.500.Beide decentralisatie-uitkeringen betreffen de Regionale Energie Strategieën.
2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie Resultaatbestemming -1.422 0 1.422 -1.422 Van de begrote lasten van € 14,4 miljoen is € 3,0 miljoen niet besteed. De oorzaak zit voornamelijk in 1) Subsidie-regelingen met een doorlopend plafond in 2025; 2) De afronding van de Smart Energyhubs; 3) de verstrekte subsidies voor de warmtenetten en 4) De Regionale Energiestrategieën. Hieronder worden de posten toegelicht. 1) Nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2024 voor Nieuwe Energie UBS (uitvoeringsbesluit subsidies) regelingen  In december 2024 staat van een aantal subsidieregelingen met een doorlopend plafond een bedrag  van €715.000 nog open onder het plafond.  Het gaat om de volgende regelingen en betreft UKVO-budgetten. 3.03    Energiebesparende maatregelen (geld terug actie)€ 4.884 3.06    Lokale energie-initiatieven 4.0 € 99.725 3.11    Kleine mestvergister op boerderijen € 427.392 3.14    Sprinten naar een duurzaam bedrijventerrein €126.674 3.16    Stimuleren energie-innovatie € 56.142 Voorstel tot begrotingswijziging voor in behandeling zijnde subsidie-aanvragen  en/of doorlopende plafonds Wij hebben  op basis van de spelregels uKVO besloten om  de begrote lasten voor prestatie 2.3.1 in de jaarschijf 2025 van de begroting 2025 met €715.000 te verhogen en dit bedrag te gelijktijdig te onttrekken aan  de reserve uKVO. 2) Voorstel tot begrotingswijziging Programma Smart Energy Hubs Oost Nederland Voor het programma Smart Energy Hubs was een bedrag van 2 keer €500.000  aan UKVO-middelen uit de vorige coalitie-periode gereserveerd in de jaarschijf 2024 en 2025.  Er is alternatieve dekking gevonden in een Specifieke Uitkering, waardoor voor de besteding van deze reservering nog een alternatief ontwikkeld kan worden.  De looptijd van de besteding van deze uKVO-middelen is ook 2025. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten  om een bedrag van €500.000  te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan jaarschijf 2025 van de begroting (prestatie 2.3.1).  3) Verstrekte subsidies ivm warmtenetten Zandweert en Twente Van de verstrekte subsidies warmtenetten is in de jaarschijf 2024 een bedrag van circa €3 miljoen geoormerkt voor de lastneming van in het verleden verstrekte warmtenetsubsidies. De afwikkeling van de subsidieverlening kan niet plaatsvinden in verband met de ontvangen verzoeken tot wijzigingen. Het saldo van €1,8 miljoen blijft noodzakelijk voor de afwikkeling van de subsidies. Wij stellen u voor om een bedrag van € 1,8 te onttrekken aan Reserve Verstrekte Subsidies en toe te voegen aan de jaarschijf 2025, 2026 en 2027 van prestatie 2.3.1 van de begroting 2025 voor een bedrag van €53.000, €1.400.000 en €320.000.  4) Resultaatbestemming RES Overijssel 2024 Binnen de RES-Overijssel 2024 resteren middelen.  We hebben deze financiële middelen echter hard nodig voor uitvoerig van de opgaven in 2025 omdat:- we extra uren inzetten op de thema's netwerk en warmte vanwege de opgaven op die thema's;- alle functies opnieuw worden aanbesteed waardoor we geconfronteerd worden met tariefsverhogingen.  Daarnaast zullen de zzp'ers vanwege de wet DBA wellicht met een 'tussenbureau' moeten gaan werken wat extra kosten met zich meebrengt.  Wij stellen u voor om een bedrag van € 127.000 (West Overijssel €60.000 en Twente €67.000) middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 2.3.1 van de begroting 2025.  Afronding programma 2019-2023 Het programma 2019-2023 is in 2024 afgerond.  Het restant van het uKVO-budget  uit de oude coalitieperiode op prestatie 2.3.1  valt vrij ten gunste van de algemene middelen. Wij stellen u voor om een bedrag van € 264.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve.  Deze mutatie vindt plaats onder "Overhead, Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen". Decembercirculaire ProvinciefondsMiddels de decembercirculaire 2024 van het provinciefonds zijn een aantal decentralisatie-uitkeringen aangekondigd. Wij stellen u onder "Overhead, Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen" van deze jaarrekening 2024 de volgende resultaatbestemmingen  voor. - Decentralisatie-uitkering Natuur bij Energieprojecten voor een bedrag van €924.500.- Decentralisatie-uitkering  Toekomstbenstendig maken energiebeleid voor een bedrag van €370.500.Beide decentralisatie-uitkeringen betreffen de Regionale Energie Strategieën.
2.4.1 Programma Toekomstgerichte erven GS Begrotingswijziging -274 0 274 -274 GS wijziging doorschuiven restant Kwaliteit van Overijssel (KvO) middelen: Het beschikbare budget is in 2024 grotendeels besteed. Er was € 942.000 provinciaal (KvO) budget beschikbaar, daarvan is € 848.000 besteed (ruim 90%). Bovendien is er een gemeentelijke bijdrage ter grootte van € 180.000 ontvangen, dit bedrag was niet opgenomen in de begroting. De budgetruimte (de kosten en opbrengst gesaldeerd) sluit daarom op € 274.000. Dit bedrag gaan wij toevoegen aan het budget van 2025.   Op basis van de spelregels van de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 274.000 onder prestatie 6.7.2 door te schuiven naar de begroting 2025.
Totaal -3.496 0 3.496 -3.496

Doorgevoerde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Doorgevoerde begrotingswijzigingen
Prestatie Doorgevoerde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo GS/PS Begrotingswijziging Financiële toelichting
2.1.1 Beleid en kaderstelling milieu -262 0 262 -262 PS-wijz. 12 Jaarstukken 2023 Res. best. Resultaatbestemmingen ZZS/Lelystad/Zwerfafval: 1) In mei hebben wij een besluit (GS nota 2023-011160) genomen over het vervolg en de provinciale rol in de samenwerking en kennisuitwisseling tussen overheden en werkvelden bij de aanpak van risicovolle (chemische) en zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) in Overijssel. Omdat enkele partijen hun rol en inzet anders hebben moeten invullen dan aanvankelijk voorzien, hebben wij besloten een voortrekkersrol in te nemen. Hierover bent u in mei per brief geïnformeerd (kenmerk D2023-04-010541, 16 mei 2023). Ter uitvoering van dit besluit zijn de opdrachten aan de Omgevingsdiensten (OD's) aangepast en zullen in 2024 leiden tot uitvoering. Zoals bij de 2e monitor reeds aangekondigd zijn om bovenstaande aanpassing geen bestedingen gerealiseerd in 2023.  Wij stellen voor om dit (incidentele) budget, ad € 185.000, door te schuiven naar 2024. 2) Onze activiteiten gericht op beperking van het vliegtuiglawaai stemmen we af op de nationale besluitvorming over (her)verdeling van het luchtruim en de luchthaven Lelystad. Afhankelijk hiervan ligt de vraag voor of wij nabij Zwolle nog een meetpost inrichten om hinder te monitoren. Dat laatste, het inrichten van een meetpost, is niet gerealiseerd in 2023, daarom hebben wij de beschikbare € 50.000 nog niet gerealiseerd in 2023 en willen het budget doorschuiven naar 2024. 3) De financiering en vergoedingen voor gebiedsbeheerders voor zwerfafval/plastics is vanaf 1-1-2023 gewijzigd. In het afgelopen jaar is de producentenverantwoordelijkheid doorgevoerd, daarbij gaan zij betalen voor de acties en het opruimen van (plastic) zwerfafval. Dit betekent dat gebiedsbeheerders volgens een verdeelsleutel systematiek hiervoor een vergoeding kunnen ontvangen. Voor het opruimen van zwerfafval hebben wij in november 2023 van het Afvalfonds verpakkingen een vergoeding ontvangen van € 27.000. Dit bedrag willen we in 2024 inzetten voor de financiering van het plan van aanpak Schone en drinkbare IJssel 2024-2025. Wij stellen u voor om een bedrag van € 262.000 (totaal punten 1, 2 en 3) middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 2.1.1 van de begroting 2024.
2.1.2 Vergunningverl,toez.&handh. milieu -170 0 170 -170 PS-wijz. 20 Perspectiefnota 2025 Deze wijziging heeft betrekking op PS-wijz. 20 Perspectiefnota 2025
2.1.2 Vergunningverl,toez.&handh. milieu -258 0 258 -258 PS 31 Monitor Overijssel 24-II KT Meicirculaire - Versterking vergunningverlening maatwerkaanpak Om voorspelbare en tijdige vergunningverlening voor de maatwerkbedrijven te bevorderen, heeft het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) € 35 miljoen beschikbaar gesteld om de uitvoeringscapaciteit bij de zes grote omgevingsdiensten te versterken. Via een SPUK zijn eerder middelen (€ 3 miljoen) verstrekt aan de omgevingsdienst, hierdoor blijft er nog een gedeelte over. De overige middelen (€ 32,3 miljoen) worden verstrekt via een decentralisatie-uitkering. Voor 2024 is € 6,2 miljoen beschikbaar. Op basis van een inschatting van het IPO wordt er circa 25 procent externe inhuur verwacht. Dit heeft tot gevolg dat er een gedeelte van de voor 2024 beschikbare middelen moet worden overgemaakt naar het BCF. De afdracht naar het BCF bedraagt € 324.135, waardoor de omvang van de decentralisatie-uitkering € 5,9 miljoen bedraagt. Op basis van een tussenevaluatie in 2024 van de betrokken provincies zal de jaarlijkse verdeling van het restant van het budget (€ 26,1 miljoen) in de periode 2025-2030 worden bepaald. Overijssel ontvangt in 2024 € 257.720. Wij stellen voor om een bedrag van €257.720 vanuit de meicirculaire (algemene middelen) toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 2.1.2 ‘vergunningverlening, toezicht en handhaving’ van de begroting 2024. Milieuleges Ten tijde van deze monitor zijn er nog geen aanvragen voor omgevingsvergunningen met milieubelastende activiteiten (mba's) ingediend. Daarom zijn er ook nog geen milieuleges geheven. Bij het invoeren van deze leges werd verwacht dat er jaarlijks €620.000 zou binnenkomen. Voor 2024 is een half jaar geraamd op €310.000. Als er in 2024 weinig of geen aanvragen voor omgevingsvergunningen met mba's komen, zal er een tekort optreden. Dit wordt in 2024 gecompenseerd doordat er veel omgevingsvergunningen voor het onderdeel bouwen zijn afgegeven, wat extra legesinkomsten opleverde. Er wordt onderzocht waarom er nog geen aanvragen zijn. Als er structureel minder aanvragen zijn zal mogelijk de begroting vanaf 2025 of 2026 moeten worden aangepast.
2.2.1 (Asbest)verontreinigde bodemlocati -129 0 129 -129 PS-wijz. 025 Monitor Overijssel 2024-I In 2024 zijn de werkelijke lasten € 2,6 miljoen lager dan begroot. Dit verschil wordt met name veroorzaakt door kosten met betrekking tot de Stamanstraat, de sanering Kornputkwartier en de asbestopgave. Verder zijn in december 2024 SPUK-aanvragen goedgekeurd door het Rijk. Met toekenning van deze SPUK-middelen (specifieke uitkeringen) zijn de bestedingen ten laste van de Reserve Bodemsanering lager dan begroot.  Grondwateronttrekking StamanstraatVia Monitor 2024 - II is € 0,8 miljoen bijgeraamd vanuit de reserve bodemsanering voor schadevergoeding aan grondgebruikers in de omgeving van de Stamanstraat in Wierden. Voor de schade in de jaren 2016 tot en met 2021 hebben wij € 0,5 miljoen uitbetaald en de kosten ten laste gebracht van de SPUK die is toegekend in december 2024. Voor de schade in de jaren 2022 tot en met 2024 wordt de schadevergoeding later uitbetaald. Sanering KornputkwartierDaarnaast hebben we bij Monitor 2024 - II aangekondigd dat wij een saneringsbijdrage verstrekken aan gemeente Steenwijkerland. In 2024 hebben wij een deel van de bijdrage verstrekt waardoor op dit budget nog € 1,0 miljoen resteert. Het overige deel van de bijdrage verstrekken wij in 2025. AsbestbodemopgaveVoor de asbestbodemopgave hebben we € 1,3 miljoen niet besteed ten opzichte van het begrote bedrag. De afrekening van verleende subsidies in 2024 vindt plaats in 2025.
2.2.1 (Asbest)verontreinigde bodemlocati -800 0 800 -800 PS 31 Monitor Overijssel 24-II KT Grondwateronttrekking Stamanstraat (PS-wijziging)De grondwatersanering aan de Stamanstraat in Wierden en de drinkwaterwinning van Vitens hebben droogteschade veroorzaakt bij de grondgebruikers in de omgeving. De AdviesCommissie Schade Grondwater heeft bepaald dat de provincie de schade aan de gebruikers moet vergoeden. Voor de kosten is een spuk-aanvraag ingediend bij het Rijk. Voorstel is om de spuk voor te financieren vanuit de reserve bodemsanering. Wanneer de spuk toegekend wordt, vullen we de reserve bodemsanering weer aan en worden de lasten uit de spuk gedekt.   Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,8 miljoen te onttrekken aan de reserve bodemsanering en toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 2.2.1 van de begroting 2024.  Sanering BlekerijwegDe middelen uit de specifieke uitkering zijn nog niet volledig geraamd in de jaarschijven. Dit saldo bedraagt € 1,1 miljoen. Wij ramen middelen vanuit de specifieke uitkering bij in 2024, omdat dit jaar een tekort verwacht van € 0,1 miljoen. Wij hebben besloten de baten en de lasten voor prestatie 2.2.1 met betrekking tot de specifieke uitkering bodemsanering Blekerijweg (E79) in 2024 budgetneutraal te verhogen met € 0,1 miljoen. Sanering KornputkwartierVanuit de doeluitkering spoed- en buitenproportionele locaties verstrekken wij een saneringsbijdrage aan de gemeente Steenwijkerland. Het is op dit moment onzeker of deze bijdrage van circa € 1,8 miljoen in 2024 verstrekt kan worden. Mogelijk verschuift dit naar 2025.
2.2.1 (Asbest)verontreinigde bodemlocati 0 10.609 10.609 0 GS-wijz. 118 Monitor Overijssel 2024-I In 2024 zijn de werkelijke lasten € 2,6 miljoen lager dan begroot. Dit verschil wordt met name veroorzaakt door kosten met betrekking tot de Stamanstraat, de sanering Kornputkwartier en de asbestopgave. Verder zijn in december 2024 SPUK-aanvragen goedgekeurd door het Rijk. Met toekenning van deze SPUK-middelen (specifieke uitkeringen) zijn de bestedingen ten laste van de Reserve Bodemsanering lager dan begroot.  Grondwateronttrekking StamanstraatVia Monitor 2024 - II is € 0,8 miljoen bijgeraamd vanuit de reserve bodemsanering voor schadevergoeding aan grondgebruikers in de omgeving van de Stamanstraat in Wierden. Voor de schade in de jaren 2016 tot en met 2021 hebben wij € 0,5 miljoen uitbetaald en de kosten ten laste gebracht van de SPUK die is toegekend in december 2024. Voor de schade in de jaren 2022 tot en met 2024 wordt de schadevergoeding later uitbetaald. Sanering KornputkwartierDaarnaast hebben we bij Monitor 2024 - II aangekondigd dat wij een saneringsbijdrage verstrekken aan gemeente Steenwijkerland. In 2024 hebben wij een deel van de bijdrage verstrekt waardoor op dit budget nog € 1,0 miljoen resteert. Het overige deel van de bijdrage verstrekken wij in 2025. AsbestbodemopgaveVoor de asbestbodemopgave hebben we € 1,3 miljoen niet besteed ten opzichte van het begrote bedrag. De afrekening van verleende subsidies in 2024 vindt plaats in 2025.
2.2.1 (Asbest)verontreinigde bodemlocati 0 125 125 0 GS 123 Monitor Overijssel 2024-II Grondwateronttrekking Stamanstraat (PS-wijziging)De grondwatersanering aan de Stamanstraat in Wierden en de drinkwaterwinning van Vitens hebben droogteschade veroorzaakt bij de grondgebruikers in de omgeving. De AdviesCommissie Schade Grondwater heeft bepaald dat de provincie de schade aan de gebruikers moet vergoeden. Voor de kosten is een spuk-aanvraag ingediend bij het Rijk. Voorstel is om de spuk voor te financieren vanuit de reserve bodemsanering. Wanneer de spuk toegekend wordt, vullen we de reserve bodemsanering weer aan en worden de lasten uit de spuk gedekt.   Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,8 miljoen te onttrekken aan de reserve bodemsanering en toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 2.2.1 van de begroting 2024.  Sanering BlekerijwegDe middelen uit de specifieke uitkering zijn nog niet volledig geraamd in de jaarschijven. Dit saldo bedraagt € 1,1 miljoen. Wij ramen middelen vanuit de specifieke uitkering bij in 2024, omdat dit jaar een tekort verwacht van € 0,1 miljoen. Wij hebben besloten de baten en de lasten voor prestatie 2.2.1 met betrekking tot de specifieke uitkering bodemsanering Blekerijweg (E79) in 2024 budgetneutraal te verhogen met € 0,1 miljoen. Sanering KornputkwartierVanuit de doeluitkering spoed- en buitenproportionele locaties verstrekken wij een saneringsbijdrage aan de gemeente Steenwijkerland. Het is op dit moment onzeker of deze bijdrage van circa € 1,8 miljoen in 2024 verstrekt kan worden. Mogelijk verschuift dit naar 2025.
2.2.1 (Asbest)verontreinigde bodemlocati 391 0 -391 391 Adm. 201 Doorwerking PS 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 Doorwerking PS 2023
2.2.1 (Asbest)verontreinigde bodemlocati 0 2.391 2.391 0 Adm. 202 Doorwerking GS 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 Doorwerking GS 2023
2.2.2 Stimul verwijderen van asbestdaken -445 0 445 -445 PS-wijz. 12 Jaarstukken 2023 Res. best. Toelichting lagere bestedingIn 2023 is er goed gebruik gemaakt van beide stimuleringsregelingen, die voldoen aan de verwachting. Echter, ten opzichte van de begroting blijven de verleende subsidies achter. Oorzaken voor het achterblijven van aanvragen hangen mogelijk samen met de gestegen (grondstof) prijzen en langere levertijden in de 1e helft van 2023. Daarnaast spelen problemen vanwege netcongestie (onvoldoende transportcapaciteit van het net) een belangrijke rol en de onzekere situatie in de landbouwsector vanwege stikstof en het nationaal programma landelijk gebied (NPLG). Begrotingswijziging resterende middelen, verlenging looptijdBij de behandeling van de begroting 2024 op 8 november 2023 heeft u een motie aangenomen om de subsidieregeling 'Subsidie Asbest eraf zon erop, te handhaven voor 2024. Daarom hebben wij eind 2023 de subsidieregeling voor 2024 weer opengesteld. De financiering van deze regeling vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel (KvO) kent echter een einddatum van 31-12-2023. Om de regeling te kunnen financieren stellen wij voor om de looptijd van het KvO budget te verlengen naar eind 2024 en het restant budget over te hevelen naar het 2024.  Wij stellen u voor om de einddatum van het KvO budget te verlengen  naar 31-12-2024. Tevens stellen wij u voor om het restant budget 2023, ad. € 445.000, door te schuiven naar 2024 en toe te voegen aan prestatie 2.2.2 van de begroting 2024.
2.3.1 Stim. energiebesparende maatregel. -2.000 0 2.000 -2.000 PS 001 Investeringsimpuls CA24 Deze wijziging heeft betrekking op PS 001 Investeringsimpuls CA24
2.3.1 Stim. energiebesparende maatregel. -2.060 0 2.060 -2.060 PS-wijz. 12 Jaarstukken 2023 Res. best. Van de begrote lasten 2023 van € 11,25 miljoen is, inclusief onderstaande subsidieaanvragen, € 9,9 miljoen (€ 8,34 miljoen + € 1,56 miljoen) gerealiseerd. Dit is 88% van het budget.  Nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2023 voor Nieuwe Energie UBS (uitvoeringsbesluit subsidies) regelingen In december 2023 is een aantal aanvragen met een omvang van € 1.560.857 ontvangen die volledig passen binnen het gepubliceerde plafond van 2023.  Deze aanvragen kunnen gedekt worden uit het restant budget 2023 onder prestatie 2.3.1  Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie.   Het betreft de volgende subsidieregelingen:3.1 Energiebesparing Overijssel 2.03.10 Uitvoering Programma Nieuwe Energie Overijssel 2017-20233.11 Kleine mestvergister op boerderijen3.12 Zonne-energie op bedrijfsdaken3.13 Zonne-energieleverende parkeerterreinen Overijssel3.14 Sprinten naar een duurzaam bedrijventerrein3.16 Stimuleren energie-innovatie3.2 Haalbaarheidsonderzoek Energie-Innovatie3.3 Energiebesparende maatregelen (geld terug actie)3.6 Lokale energie-initiatieven 4.0 Voorstel tot begrotingswijziging voor in behandeling zijnde subsidieaanvragenWij stellen u voor om de begrote lasten voor prestatie 2.3.1 in de jaarschijf 2024 van de begroting 2024 met € 1,56 miljoen te verhogen en dit bedrag te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Voorstel tot begrotingswijziging Programma Smart Energy Hubs Oost NederlandIn 2023 is samen met de provincie Gelderland een opdracht van € 2 miljoen verleend voor de regievoering op het uitvoeringsprogramma smart energy hubs Oost Nederland. Beide provincies dragen hiervoor elk € 1 miljoen bij. Omdat de realisatie van de opdracht wordt uitgevoerd in 2024 en 2025 stellen wij voor om onze bijdrage van € 1 miljoen door te schuiven naar 2024 (€ 0,5 miljoen) en 2025 (€ 0,5 miljoen). Voorstel tot verlengen looptijd KVO-budgetDit budget heeft een einddatum van 2023. Wij stellen u voor, ter afwikkeling van bovengenoemde zaken, de looptijd van dit budget te verlengen tot eind 2025.
2.3.1 Stim. energiebesparende maatregel. -3.070 0 3.070 -3.070 PS 31 Monitor Overijssel 24-II KT SPUK Uitkering Bedrijfsmatig VastgoedOp 26 april 2024 hebben wij van het Rijk een beschikking ontvangen waarin € 3,5 miljoen is toegezegd voor bedrijfsmatig vastgoed. Het doel van de regeling is het ontzorgen van kleine en micro ondernemingen bij het verduurzamen van het bedrijfspand en proces en het ontzorgen van ondernemingen op bedrijventerreinen bij het opzetten en/of verbeteren van organisatiegraad ten behoeve van de verduurzaming. Middels deze monitor hebben wij besloten om deze middelen in te zetten op deze prestatie om uitvoering te kunnen geven aan dit doel. Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de begrote onttrekking uit de doeluitkering Uitkering Bedrijfsmatig Vastgoed (baten) en de begrote exploitatielasten voor prestatie 2.3.1 in 2024 te verhogen met € 0,4 miljoen.SPUK CDOKEOp 17 april 2023 hebben we namens het rijk middelen ontvangen in de vorm van een specifieke uitkering met als naam CDOKE of wel “Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid”. Het doel van deze meerjarige regeling is om de capaciteit (bemensing) te vergroten bij decentrale overheden voor de uitvoering van klimaat- en energiebeleid. Middels deze monitor hebben wij besloten om deze middelen in te zetten om uitvoering te kunnen geven aan dit doel. Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de begrote onttrekking uit de doeluitkering CDOKE (baten) en de begrote exploitatielasten voor prestatie 2.3.1 in 2024 te verhogen met € 2,5 miljoen.SPUK Ontzorgen maatschappelijk vastgoedSinds 2020 wordt op deze prestatie de SPUK “Regeling ontzorgingsprogramma vastgoed” verantwoord. Ook dit jaar worden middelen ingezet om de doelstellingen van deze SPUK te behalen, namelijk het ontzorgen van kleine maatschappelijke vastgoedeigenaren bij het verduurzamen van hun gebouwen. Voor 2024 hebben we besloten om budgetneutraal een bedrag van € 0,4 miljoen te onttrekken uit de doeluitkering. Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de begrote onttrekking uit de doeluitkering Regeling ontzorgingsprogramma vastgoed (baten) en de begrote exploitatielasten voor prestatie 2.3.1 in 2024 te verhogen met € 0,4 miljoen.SPUK Regeling ontzorgingsprogramma vastgoed tranche 2 verantwoordSinds 2022 wordt op deze prestatie de SPUK “Regeling ontzorgingsprogramma vastgoed tranche 2” verantwoord. Ook dit jaar worden middelen ingezet om de doelstellingen van deze SPUK te behalen, namelijk het ontzorgen van kleine maatschappelijke vastgoedeigenaren bij het verduurzamen van hun gebouwen. Voor 2024 hebben we besloten om budgetneutraal een bedrag van € 0,4 miljoen te onttrekken uit de doeluitkering.Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de begrote onttrekking uit de doeluitkering Regeling ontzorgingsprogramma vastgoed tranche 2 (baten) en de begrote exploitatielasten voor prestatie 2.3.1 in 2024 te verhogen met € 0,4 miljoen.SPUK Uitkering regionale structuur Nationaal Programma Lokale WarmtetransitieSinds 2023 wordt op deze prestatie de SPUK “Uitkering regionale structuur Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie” verantwoord. Ook dit jaar worden middelen ingezet om de doelstellingen van deze SPUK te behalen, namelijk het ondersteunen van gemeentes ten behoeve van de warmtetransitie. Voor 2024 hebben we besloten om budgetneutraal een bedrag van € 0,2 miljoen te onttrekken uit de doeluitkering.Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de begrote onttrekking uit de doeluitkering Uitkering regionale structuur Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie (baten) en de begrote exploitatielasten voor prestatie 2.3.1 in 2024 te verhogen met € 0,2 miljoen. Subsidie Regionaal Warmtenet TwenteIn de 2e helft van 2023 is een subsidie toegekend van € 2,5 miljoen voor de realisatie van het project "Regionaal Warmtenet Twente". Op basis van nieuwe BBV richtlijnen die vanaf 2021 zijn opgenomen in onze financiële verordening (PS/2020/1102242) dient de last van de subsidie toegerekend te worden op basis van het bestedingsritme van het betreffende project.De nieuwe richtlijnen zijn te lezen op de site van de commissie BBV:https://commissiebbv.nl/cms/view/556f4937-3271-40a9-8601-00fee195e363/2-lastneming-subsidies-provinciesIn het PS-besluit 2020/1102242 is eveneens de Reserve Verstrekte Subsidies ingesteld om de uitvoering van de nieuwe regelgeving te faciliteren. Het saldo van deze Reserve maakt zichtbaar hoeveel er aan subsidiebijdragen is toegekend, maar nog niet als last in de exploitatie is verwerkt, terug te herleiden naar prestatie 2.3.1. Wij stellen u voor een bedrag van € 1,8 miljoen in 2024 en € 0,7 miljoen in 2025 te onttrekken aan de Reserve verstrekte subsidies en toe te kennen aan de jaarschijven 2024 en 2025 van prestatie 2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie. Subsidie Slim Warmtenet ZandweerdEveneens is in 2020 een meerjarige subsidie verleend voor het project Slim Warmte net Zandweerd Fase 1 van € 200.000 voor planontwikkelingskosten van de gemeente en € 2,5 miljoen voor de investeringskosten in het distributienetwerk. Van dit laatste bedrag is € 1 miljoen verstrekt in de vorm van een lening. De lening is bij het jaarverslag 2020, conform het statenbesluit PS/2014/1051 Optimalisatie inrichting provinciale financiën, afgedekt in de Algemene financieringsreserve (AFR). Van het subsidiebedrag minus de lening, ad. € 1,7 miljoen,  is momenteel € 0,45 miljoen uitbetaald. Het restant van € 1,25 miljoen nog niet.  Wij stellen u voor een bedrag van € 1,25 miljoen te onttrekken aan de Reserve verstrekte subsidies en toe te kennen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie.
2.3.1 Stim. energiebesparende maatregel. -2.500 0 2.500 -2.500 GS Wijz. 108 NEO Deze wijziging heeft betrekking op GS Wijz. 108 NEO
2.3.1 Stim. energiebesparende maatregel. 0 3.900 3.900 0 GS 123 Monitor Overijssel 2024-II SPUK Uitkering Bedrijfsmatig VastgoedOp 26 april 2024 hebben wij van het Rijk een beschikking ontvangen waarin € 3,5 miljoen is toegezegd voor bedrijfsmatig vastgoed. Het doel van de regeling is het ontzorgen van kleine en micro ondernemingen bij het verduurzamen van het bedrijfspand en proces en het ontzorgen van ondernemingen op bedrijventerreinen bij het opzetten en/of verbeteren van organisatiegraad ten behoeve van de verduurzaming. Middels deze monitor hebben wij besloten om deze middelen in te zetten op deze prestatie om uitvoering te kunnen geven aan dit doel. Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de begrote onttrekking uit de doeluitkering Uitkering Bedrijfsmatig Vastgoed (baten) en de begrote exploitatielasten voor prestatie 2.3.1 in 2024 te verhogen met € 0,4 miljoen.SPUK CDOKEOp 17 april 2023 hebben we namens het rijk middelen ontvangen in de vorm van een specifieke uitkering met als naam CDOKE of wel “Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid”. Het doel van deze meerjarige regeling is om de capaciteit (bemensing) te vergroten bij decentrale overheden voor de uitvoering van klimaat- en energiebeleid. Middels deze monitor hebben wij besloten om deze middelen in te zetten om uitvoering te kunnen geven aan dit doel. Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de begrote onttrekking uit de doeluitkering CDOKE (baten) en de begrote exploitatielasten voor prestatie 2.3.1 in 2024 te verhogen met € 2,5 miljoen.SPUK Ontzorgen maatschappelijk vastgoedSinds 2020 wordt op deze prestatie de SPUK “Regeling ontzorgingsprogramma vastgoed” verantwoord. Ook dit jaar worden middelen ingezet om de doelstellingen van deze SPUK te behalen, namelijk het ontzorgen van kleine maatschappelijke vastgoedeigenaren bij het verduurzamen van hun gebouwen. Voor 2024 hebben we besloten om budgetneutraal een bedrag van € 0,4 miljoen te onttrekken uit de doeluitkering. Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de begrote onttrekking uit de doeluitkering Regeling ontzorgingsprogramma vastgoed (baten) en de begrote exploitatielasten voor prestatie 2.3.1 in 2024 te verhogen met € 0,4 miljoen.SPUK Regeling ontzorgingsprogramma vastgoed tranche 2 verantwoordSinds 2022 wordt op deze prestatie de SPUK “Regeling ontzorgingsprogramma vastgoed tranche 2” verantwoord. Ook dit jaar worden middelen ingezet om de doelstellingen van deze SPUK te behalen, namelijk het ontzorgen van kleine maatschappelijke vastgoedeigenaren bij het verduurzamen van hun gebouwen. Voor 2024 hebben we besloten om budgetneutraal een bedrag van € 0,4 miljoen te onttrekken uit de doeluitkering.Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de begrote onttrekking uit de doeluitkering Regeling ontzorgingsprogramma vastgoed tranche 2 (baten) en de begrote exploitatielasten voor prestatie 2.3.1 in 2024 te verhogen met € 0,4 miljoen.SPUK Uitkering regionale structuur Nationaal Programma Lokale WarmtetransitieSinds 2023 wordt op deze prestatie de SPUK “Uitkering regionale structuur Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie” verantwoord. Ook dit jaar worden middelen ingezet om de doelstellingen van deze SPUK te behalen, namelijk het ondersteunen van gemeentes ten behoeve van de warmtetransitie. Voor 2024 hebben we besloten om budgetneutraal een bedrag van € 0,2 miljoen te onttrekken uit de doeluitkering.Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de begrote onttrekking uit de doeluitkering Uitkering regionale structuur Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie (baten) en de begrote exploitatielasten voor prestatie 2.3.1 in 2024 te verhogen met € 0,2 miljoen. Subsidie Regionaal Warmtenet TwenteIn de 2e helft van 2023 is een subsidie toegekend van € 2,5 miljoen voor de realisatie van het project "Regionaal Warmtenet Twente". Op basis van nieuwe BBV richtlijnen die vanaf 2021 zijn opgenomen in onze financiële verordening (PS/2020/1102242) dient de last van de subsidie toegerekend te worden op basis van het bestedingsritme van het betreffende project.De nieuwe richtlijnen zijn te lezen op de site van de commissie BBV:https://commissiebbv.nl/cms/view/556f4937-3271-40a9-8601-00fee195e363/2-lastneming-subsidies-provinciesIn het PS-besluit 2020/1102242 is eveneens de Reserve Verstrekte Subsidies ingesteld om de uitvoering van de nieuwe regelgeving te faciliteren. Het saldo van deze Reserve maakt zichtbaar hoeveel er aan subsidiebijdragen is toegekend, maar nog niet als last in de exploitatie is verwerkt, terug te herleiden naar prestatie 2.3.1. Wij stellen u voor een bedrag van € 1,8 miljoen in 2024 en € 0,7 miljoen in 2025 te onttrekken aan de Reserve verstrekte subsidies en toe te kennen aan de jaarschijven 2024 en 2025 van prestatie 2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie. Subsidie Slim Warmtenet ZandweerdEveneens is in 2020 een meerjarige subsidie verleend voor het project Slim Warmte net Zandweerd Fase 1 van € 200.000 voor planontwikkelingskosten van de gemeente en € 2,5 miljoen voor de investeringskosten in het distributienetwerk. Van dit laatste bedrag is € 1 miljoen verstrekt in de vorm van een lening. De lening is bij het jaarverslag 2020, conform het statenbesluit PS/2014/1051 Optimalisatie inrichting provinciale financiën, afgedekt in de Algemene financieringsreserve (AFR). Van het subsidiebedrag minus de lening, ad. € 1,7 miljoen,  is momenteel € 0,45 miljoen uitbetaald. Het restant van € 1,25 miljoen nog niet.  Wij stellen u voor een bedrag van € 1,25 miljoen te onttrekken aan de Reserve verstrekte subsidies en toe te kennen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie.
2.3.1 Stim. energiebesparende maatregel. -856 0 856 -856 Adm. 201 Doorwerking PS 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 Doorwerking PS 2023
2.3.1 Stim. energiebesparende maatregel. 0 0 0 0 Wijz. 218 Diversen december 2024 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 218 Diversen december 2024
2.4.1 Programma Toekomstgerichte erven -1.000 0 1.000 -1.000 GS 101 Vervolg erfcoaches 2024 en 2025 Deze wijziging heeft betrekking op GS 101 Vervolg erfcoaches 2024 en 2025
2.4.1 Programma Toekomstgerichte erven 58 0 -58 58 Wijz. 208 Voorjaarswijz. personeel Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 208 Voorjaarswijz. personeel
2.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn -189 0 189 -189 PS 31 Monitor Overijssel 24-II KT Deze wijziging heeft betrekking op PS 31 Monitor Overijssel 24-II KT
2.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn -160 0 160 -160 Wijz. 206 Diversen maart 2024 2 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 206 Diversen maart 2024 2
2.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn -58 0 58 -58 Wijz. 208 Voorjaarswijz. personeel Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 208 Voorjaarswijz. personeel
Totaal -13.507 17.025 30.532 -13.507