41.701 Uitgaven (x1000)

Status prestaties

Kerntaak 5: Regionale economie

Kerntaak 5: Regionale economie

41.701 Uitgaven (x1000)

Status prestaties

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Begrotingstekst 2024:
Deze kerntaak richt zich op het behouden en verbeteren van onze regionale economie. 
We streven naar een krachtige en toekomstbestendige regionale economie in Overijssel. Naast werkgelegenheid staat ook het welzijn van onze inwoners hierbij centraal.  

Als provincie stimuleren we een dynamische economie, samen met partners zoals Novel-T, Kennispoort Regio Zwolle en Oost NL. Deze economie innoveert en draagt bij aan maatschappelijke uitdagingen zoals gezondheid, energie, digitalisering, biodiversiteit, landelijk gebied/leefbaarheid en circulariteit. Wij stimuleren innovatie, geven ruimte om te ondernemen en werken mee aan een arbeidsmarkt met voldoende vakmensen.  

Een aantrekkelijk vestigingsklimaat is cruciaal om hoogwaardige bedrijven voor de regio's in Overijssel aan te trekken en te behouden. We bevorderen en versterken de internationale positie van bedrijven in Overijssel. Dit vereist goed bereikbare werkplekken op strategische knooppunten en samenwerking met kennisinstellingen en innovatielabs. Op bestaande en nieuwe werklocaties koppelen we mogelijkheden om te werken aan maatschappelijke opgaven als energietransitie, vergroening en klimaatadaptatie.
 
De vrijetijdseconomie is een sector die aanzienlijk bijdraagt aan werkgelegenheid in Overijssel. We willen de potentie hiervan benutten, samen met beeldbepalende evenementen en onze culturele sector.

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

5.1 Arbeidsmarkt en onderwijs in verbinding

Terug naar navigatie - 5.1 Arbeidsmarkt en onderwijs in verbinding

Samen met het onderwijs, ondernemers en andere overheden werken we aan een inclusieve, wendbare en toekomstgerichte arbeidsmarkt. (5.1.1). Wij richten ons op de prioriteiten inclusiviteit, tegengaan van krapte en mismatch en werken met nieuwe technologieën. We leggen de focus op projecten en initiatieven op het gebied van digitalisering, de energietransitie en een circulaire economie.  

5.1.1 Arbeidsmarkt en onderwijs

  1. Sturing, monitoring en kennisdeling
    • Wij voeren zoveel mogelijk datagedreven beleid om te komen tot een betere feitelijke onderbouwing van beleid en besluitvorming.
    • Wij ondersteunen het GrensInfoPunt Euregio Gronau (GIP). Het GIP draagt bij aan het bevorderen van een grensoverschrijdende arbeidsmarkt door het wegnemen van drempels en belemmeringen en het versterken van het internationale profiel van de Overijsselse beroepsbevolking. 
  2. Pilots skillsgerichte arbeidsmarkt 
    Wij ondersteunen de uitrol en verdere doorontwikkeling van de tool skillsgericht werven en ontwikkelen voor MKB.
  3. Wij stellen in 2024 een investeringsvoorstel op voor het thema arbeidsmarkt-onderwijs en vakmanschap zoals beschreven in het Coalitieakkoord. 

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • GS Begrotingswijziging

5.2 Regiodeals

Terug naar navigatie - 5.2 Regiodeals

Met onder andere de regiodeals dragen we bij aan de regionale agenda’s (5.2.1 t/m 5.2.4). Met een helikopterview en vanuit onze ongebonden positie organiseren we de zaken slim, brengen we partijen met elkaar in contact, verknopen we initiatieven en jagen we innovaties aan. In 2024 willen we de samenwerkingsverbanden in het kader van de Regio Deals voortzetten en werken we mee aan toekomstige deals.  Verder ondersteunen wij bij aanvragen in het kader van het Nationaal Groeifonds (prestatie 5.2.5.) om op deze wijze de lange termijn groei van de Overijsselse economie te bevorderen.

5.2.1 Regio Deals Twente en Zuid- en Oost-Drenthe

Samen met Twente hebben wij in 2019 en 2023 een Regio Deal met het Rijk gesloten. De Regio Deal 2019-2025 kent vier actielijnen: Techniek als motor, Arbeidsmarkt & Talent, Bereikbaarheid & Vestigingsklimaat en Circulaire Economie & Duurzaamheid. De tweede Regio Deal voor Twente 2023-2028 gaat over drie opgaven, namelijk Druk op het regionale bedrijfsleven, Alle talent is nodig en Toegankelijkheid zorg staat onder druk. Ook zijn wij partner in de Regio Deal Zuid- en Oost-Drenthe 2023-2027, inclusief de gemeente Hardenberg, waarin vier programmalijnen centraal staan: Leven Lang Ontwikkelen, Zorg en welzijn, Economische structuurversterking en Aantrekkelijke regio.

  1. Wij monitoren en werken mee aan de uitvoering van de Regio Deals in Twente en Zuid- en Oost-Drenthe.
  2. Wij beheren de lening van €10 miljoen ten behoeve van het Nationale Fotonica Innovatieprogramma Photon Delta die in 2023 volledig opgevraagd is en die wordt benut voor enerzijds productie-ontwikkeling en anderzijds de proefproductiefoundry van New Origin. Zie: New Origin secures € 6M to build independent photonic chip foundry (photondelta.com). Daarnaast investeren wij via Oost NL met risicofinanciering in bedrijven die actief zijn in deze snel groeiende hightech markt.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • GS Begrotingswijziging

5.2.2 Regio Deal Zwolle

De Regio Deal Zwolle 2019-2025 stimuleert de brede welvaart in de regio. We streven samen naar een regio met een weerbare, wendbare en inclusieve arbeidsmarkt, met een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor innovatieve, circulaire bedrijvigheid, waar stad en platteland in balans met elkaar verweven zijn en waar de delta zorgt voor een uitstekend leefklimaat.

  1. Wij monitoren de uitvoering van de Regio deal Zwolle 2019-2025  derde tranche.
  2. Wij bereiden ons voor op een cofinancieringsvraag van Regio Zwolle voor een toekomstige Regio Deal (5e tranche).

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

  • GS Begrotingswijziging

5.2.3 Stedendriehoek "Cleantech"

De Regio Deal Cleantech heeft als ambitie om samen te investeren en randvoorwaarden te creëren om de (economische) veerkracht van de Cleantech Regio te versterken. Dit doen we door een duurzame en inclusieve economische groei te bewerkstelligen met behoud van de groene omgeving.

  1. Wij monitoren de uitvoering van de regiodeal Cleantech Regio.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

5.2.4 Meerjarenprogramma Leefbaar Giethoorn

  1. Wij ondersteunen de door de gemeente Steenwijkerland ingediende projecten ter uitvoering van het programma Leefbaar Giethoorn 2019-2021, dat t/m 2024 is verlengd. 
  2. In 2024 wordt het programma afgerekend. 

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

G

  • Geen

5.2.5 Nationaal Groeifonds

  1. Wij ondersteunen aanvragen in het kader van het Nationaal Groeifonds waarbij Overijsselse bedrijven, kennisinstellingen en overheden zijn betrokken.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • GS Begrotingswijziging

5.3 Aantrekkelijke vestigingslocatie

Terug naar navigatie - 5.3 Aantrekkelijke vestigingslocatie

Wij brengen bestaande werklocaties op orde door te sturen op de kwantiteit en kwaliteit van werklocaties. We hebben hierbij aandacht voor problematiek rondom energielevering, waterverbruik en stikstof en proberen via slimme oplossingen duurzame en toekomstbestendige bedrijvigheid te faciliteren. 

5.3.1 Werklocaties: basis op orde

  1. Wij monitoren de uitvoering van de met de gemeenten gemaakte Programmeringsafspraken bedrijventerreinen 2023-2026 en werken in de regio's West-Overijssel en Twente samen aan de uitvoering van de kwantitatieve afspraken en kwalitatieve ambities. 
  2. Wij geven uitvoering aan de gebiedsgerichte aanpak werklocaties met gerichte investeringen door de Herstructureringsmaatschappij Overijssel.
  3. Wij stellen een investeringsvoorstel ‘toekomstbestendige werklocaties’ op om een goed fysiek vestigingsklimaat voor ondernemers te kunnen blijven bieden.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

  • GS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming

5.3.2 Werklocaties provinciale participaties

  1. Wij beheren de bestaande participaties Regionaal Bedrijventerrein Twente, Special Purpose Vehicle Stork en Technology Base.
  2. We ontwikkelen een plan om de gemeenschappelijke regeling voor Regionaal Bedrijventerrein Twente op te heffen en voeren dit plan uit.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

5.3.3 Topwerklocaties

  1. Wij maken en houden samen met overheden, ondernemers en kennisinstellingen de topwerklocaties aantrekkelijk.
  2. Wij geven een invulling aan de adviezen uit de evaluatie op de topwerklocaties.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

R

  • Geen

5.3.4 Internationaliseren

De voortgang en resultaten van het 'Investeringsprogramma MKB 2020-2023' worden via beleidsprestaties 5.3.4, 5.5.1 en 5.5.2 gerapporteerd. Het investeringsprogramma kent 7 actielijnen. 

In 2024 maken wij een Investeringsvoorstel voor Provinciale Staten voor de Overijsselse Economie 2024-2027.  

Actielijn E: Investeren in internationalisering (Investeringsprogramma MKB 2020-2023)

  1. Wij stimuleren de acquisitie van bedrijven en de uitbreidingsinvesteringen van buitenlandse bedrijven. Hiervoor zetten wij Oost NL in, de regionale ontwikkelingsmaatschappij.
  2. Wij ondersteunen het MKB in Overijssel bij de voorbereiding en marktentree ten behoeve van export door middel van het programma GO4EXPORT. Het GO4EXPORT programma ondersteunt 400 unieke bedrijven bij het internationaliseren.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

  • Geen

5.4 Vrijetijdseconomie als banenmotor

Terug naar navigatie - 5.4 Vrijetijdseconomie als banenmotor

De vrijetijdsector is van grote maatschappelijke waarde voor Overijssel vanwege onder andere de grote werkgelegenheid. Recreatie en toerisme brengen natuur en landschap, ondernemerschap, erfgoed, kunst, cultuur, sport, landbouw en mensen met elkaar in verbinding. Wij willen de potentie daarvan optimaal benutten met behoud van de kwaliteiten voor Overijssel. Met de partners van Gastvrij Overijssel werken we daaraan. Daarbij hebben we bijzondere aandacht voor de toeristische parels in Overijssel, zoals de Hanzesteden, de Nationale Parken en het karakteristieke Twentse landschap.

5.4.1 Gastvrij Overijssel

  1. Met de netwerkorganisatie Gastvrij Overijssel bezien wij de inzet op het domein van de vrijetijdseconomie en toerisme&recreatie in 2024-2027. Dit programma maakt deel uit van het Investeringsvoorstel voor Provinciale Staten voor de Overijsselse Economie 2024-2027.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • GS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming

5.4.2 Festivals en evenementen

  1. Wij ondersteunen en dragen financieel bij aan beeldbepalende, regionale en eenmalige, onvoorziene cultuur- en sportevenementen in Overijssel.
  2. Wij komen in 2024 met een voorstel voor het nieuwe evenementenbeleid.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • GS Begrotingswijziging

5.5 Krachtig MKB

Terug naar navigatie - 5.5 Krachtig MKB

In Overijssel investeren wij in de basisinfrastructuur met Oost NL, Novel-T en innovatieloketten van waaruit het MKB wordt geholpen met ondernemerschaps-, innovatie- en internationaliseringsvraagstukken (5.5.1). De vele MKB en familiebedrijven vormen de motor van de Overijsselse economie. Het MKB staat voor veel uitdagingen met betrekking tot energieprijzen, inflatie en grondstoffen schaarste. De noodzaak voor verduurzaming, innovatie en circulariteit is groter dan ooit. Met behulp van instrumentarium en projecten van de provincie wordt het MKB daarbij ondersteund (5.5.2). In Europees verband werken Gelderland en Overijssel samen. Wij bevorderen regionale concurrentiekracht door het benutten van de Europese mogelijkheden door programma’s als EFRO, POP/GLB-NSP en Interreg (5.5.3). Met het verstrekken van risicokapitaal aan Overijsselse ondernemers dragen wij bij aan het verbeteren van de toegang tot financiering (5.5.4). Met generieke en specifieke instrumenten en interventies stimuleren wij de ontwikkeling naar een innovatieve, duurzame, circulaire economie (5.5.5).

5.5.1 Basisinfrastructuur

Over de resultaten van het 'Investeringsprogramma MKB 2020-2023' wordt via beleidsprestaties 5.3.4, 5.5.1 en 5.5.2  gerapporteerd. Het investeringsprogramma kent 7 actielijnen. In 2024 loopt dit programma af.  

In 2024 maken wij een Investeringsvoorstel voor Provinciale Staten voor de Overijsselse Economie 2024-2027.  

Actielijn A - Onderhouden van een effectieve en ondernemersvriendelijke basisinfrastructuur.
We zorgen voor een efficiënte ondersteuning aan het brede MKB,  waarbij de vraag en behoefte van de ondernemer steeds centraal staat. Door middel van een opdracht aan Oost-NL, Novel-T en Kennispoort zorgen wij ervoor dat ondernemers toegang hebben tot kennis, kapitaal en afzetmarkt. Specifieke aandacht is er voor duurzaamheid en digitalisering.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap

Over de resultaten van het 'Investeringsprogramma MKB 2020-2023' wordt via beleidsprestaties 5.3.4, 5.5.1 en 5.5.2 gerapporteerd. Het investeringsprogramma kent 7 actielijnen.

  • Actielijn A - onderhouden effectieve en ondernemersvriendelijke basisinfrastructuur, is opgenomen onder prestatie 5.5.1 - basisinfrastructuur en innovatie.  In 2024 loopt het programma af.
  • In 2024 maken wij een Investeringsvoorstel voor Provinciale Staten voor de Overijsselse Economie 2024-2027.  
  • Actielijn B - MKB-vriendelijke dienstverlening Provincie Overijssel   
    Wij bedienen ondernemers op een zo MKB-vriendelijk mogelijke manier (toegankelijk subsidie-instrumentarium en online dienstverlening (website).  
  • Via het Kennisnetwerk Regionale Economie Overijssel zijn Overijsselse organisaties die ondernemers ondersteunen in hun ondernemerschap met elkaar verbonden. Het kennisnetwerk deelt actief kennis, expertise en voorbeelden en versterkt het netwerk door het organiseren van themagerichte netwerkbijeenkomsten.  
  • Actielijn C – Investeren in ondernemerschap 
    Wij leggen  de focus op familiebedrijven, starters, startups & scale-ups en ondernemers met maatschappelijke impact (actieprogramma impactondernemen). In 2024  gaan we door met de regeling Jonge Bedrijfsopvolgers. Dit geldt ook voor het programma Startversneller, dat Oost NL samen met een aantal regionale ondernemershubs uitvoert. 
  • Actielijn D - Investeren in innovatief MKB en missies
    Dit onderwerp zal deel uitmaken van het Investeringsvoorstel Overijsselse Economie 2024-2027. 
  • Actielijn F - Investeren in digitalisering binnen het MKB   
    Elk bedrijf zal een doorontwikkeling moeten maken naar een meer digitale bedrijfsvoering. Dit geldt zowel voor bedrijfsprocessen als de digitale vaardigheden van werknemers. De European Digital Innovation Hub is hiervoor het instrument. Ook loopt de voucherregeling 'digitale en circulaire industrie' door in 2024.  Ten slotte gaan we met de drie digitale werkplaatsen in gesprek over hun inzet na 2023. 
  • Actielijn G – Investeren in kennis en innovatie voor één of meerdere specifieke thema’s (topclusters). 

ThinkEast Netherlands, de innovatieagenda van Oost Nederland, richt zich op twee doelen:

  1. Het gezamenlijk nationaal en internationaal positioneren van Oost Nederland;
  2. Het vergroten van de kansen van bedrijven en kennisinstellingen in Oost Nederland om Europese en nationale middelen voor innovaties op het gebied van veilig en duurzaam voedsel, gezondheidszorg, digitalisering, schone energie en circulaire economie te verwerven. 

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • PS Begrotingswijziging

5.5.3 Europese programma’s

  1. Wij voeren het programmamanagement voor het Overijsselse deel van de Europese Programma’s EFRO, Interreg en ELFPO 2014-2020 (afronding) en 2021-2027. Wij zien toe op tijdige realisatie van projecten en tijdige besteding van de via onze provincie in te zetten Europese middelen om, via projecten, een bijdrage te leveren aan de ambities voor Overijssel. We zorgen dat wij binnen de door EU gestelde kaders blijven. 

  2. Wij bevorderen dat Overijssel, en in het bijzonder het MKB, de Europese (Thematische) fondsen benut. Dit doen we door te informeren, te stimuleren, te faciliteren en (mede) te ontwikkelen. Dit doen we onder meer via samenwerkingsverband Think East Netherlands, hét innovatieprofiel van Oost-Nederland, het participeren in Europese netwerken als Vanguard en het organiseren van leergangen Europa voor collega’s, medeoverheden en kennisinstellingen. 

  3. We informeren, enthousiasmeren en faciliteren de interne organisatie om meer gebruik te maken van de mogelijkheden van beschikbare EU-fondsen. Dit doen we onder meer via EU-trajecten op het gebied van lobby, fondsen en netwerken (het instrumentarium uit de Europa agenda) voor beleidsprogramma’s en het organiseren van de leergangen Europa. 

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

R

  • PS Begrotingswijziging

5.5.4 Verstrekken risicokapitaal

  1. Wij dragen financieel bij aan het Participatiefonds van Oost NL en monitoren de uitvoering en bewaken of dit past bij de provinciale maatschappelijke opgaven.
  2. Wij dragen financieel bij aan het Innovatiefonds Overijssel en monitoren de uitvoering en bewaken of dit past bij de provinciale maatschappelijke opgaven.
  3. Wij monitoren de uitvoering van de strategie van Wadinko en bewaken of dit past bij de provinciale maatschappelijke opgaven.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

5.5.5 Circulaire economie

  1. Wij ronden de uitvoering van  de acties in het Uitvoeringsprogramma 2020-2023 af met ons algemene instrumentarium én met de middelen uit prestatie 5.5.5.
  2. Wij maken een investeringsvoorstel circulaire Economie 2024-2027. 

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

G

  • Resultaatbestemming

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

Wij zien een aantal grote ontwikkelingen die een risico vormen voor de realisatie van onze beleidsdoelstellingen: stikstof, netcongestie, en tekort aan (drink)water en beperkingen in de ruimtelijke omgeving. Deze risico's kunnen we niet alleen mitigeren, hierbij zoeken we samenwerking met onze partners in de regio en op Rijksniveau.

Netcongestie belemmert energietransitie en economische groei
Als gevolg van netcongestie bestaat het risico dat in bepaalde delen van Overijssel te maken kunnen krijgen met tijdelijke stroomuitval voor bestaande aansluitingen. Daarnaast is het nu al niet meer mogelijk om de capaciteit van bestaande energiecontracten te verhogen of nieuwe energieaansluitingen te krijgen. Het effect hiervan is dat de energietransitie wordt vertraagd en economische ontwikkeling wordt beperkt.

Tekort aan (drink)water bedreigt landbouw, bedrijven en voedselproductie
Als gevolg van tekort aan (drink)water bestaat het risico dat onvoldoende schoon water beschikbaar is voor landbouw en veeteelt en bedrijven die afhankelijk zijn van water. Het effect hiervan is dat dit mogelijk leidt tot verminderde voedselproductie en economische verliezen waardoor onze beleidsdoelstellingen op deze terreinen niet worden behaald. En ook hier zien we dat in specifieke situaties er geen contract voor wateraansluitingen kan worden verkregen door bedrijven (behoudens een contract voor keukenwater/huishoudelijk gebruik).

Stikstofproblematiek blokkeert vergunningverlening en maatschappelijke transities
Hetzelfde geldt ten aanzien van stikstof. Door recente rechterlijke uitspraken staat de vergunningverlening voor de stikstofvergunningen nu helemaal stil (GS hebben de vergunningverlening voor een jaar opgeschort tot februari 2026). De ontwikkelmogelijkheden staan daarmee ook voor de bedrijven stil, waardoor zowel maatschappelijke transities als bijv. de energietransitie, eiwittransitie en circulariteit, als economische ontwikkelingen worden vertraagd of stilvallen.

Ruimtelijke beperkingen remmen economische en stedelijke ontwikkeling
Een vergelijkbaar punt is te maken voor de beschikbaarheid van ruimte: er dreigt een tekort aan ruimte voor bedrijvigheid. Dat heeft een negatief effect op de economische ontwikkeling en staat mogelijk mede verstedelijkingsambities in de weg.  

Rijksbezuinigingen op onderwijs en innovatie verzwakken de regionale economie
Tot slot zien we een risico als gevolg van Rijksbeleid, met name in verband met de bezuinigingen op middelbaar beroepsonderwijs, hoger onderwijs en innovatie in het algemeen. Voldoende middelen voor kennis en innovatie zijn nodig voor de ontwikkeling van een toekomstbestendige regionale economie. Als Rijksmiddelen wegvallen bestaat het risico dat hiervoor onvoldoende financiële middelen beschikbaar zijn en ecosystemen waarin bedrijven en kennisinstellingen samenwerken worden verzwakt, waardoor onze beleidsdoelstellingen op dit vlak niet behaald worden. 

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten.

Bedragen x €1.000

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde begrotingswijzigingen
Prestatie PS/GS Begrotingswijziging of Resultaatbestemming Voorgestelde Begrotingswijziging/Resultaatbestemming Baten Lasten Saldo Financiële toelichting prestatie
5.1.1 Arbeidsmarkt en onderwijs GS Begrotingswijziging 16 0 -16 16 Afronding programma 2019-2023 Het programma 2019-2023 is in 2024 afgerond.  Het restant van het UKVO-budget  bedraagt €16.000 negatief. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten het budget voor de nieuwe prestatie 5.1.2  in 2025 te verlagen met € 16.000 en gelijktijdig de onttrekking aan deze reserve met hetzelfde bedrag te verlagen. Tevens wordt de overschrijding op het oude programma gecompenseerd door dit te verrekenen met de binnen de uKVO beschikbare middelen voor het nieuwe programma.
5.2.1 Regio Deal Twente GS Begrotingswijziging -369 0 369 -369 De Regio Deal Twente I (2019) loopt financieel goed, de meeste beschikkingen zijn inmiddels verstrekt. In 2023 is het restant te verklaren door projectaanvragen die niet zijn door gegaan en lagere vaststelling van beschikkingen die de afgelopen periode zijn verstrekt. Om de gemaakte afspraken met het Rijk, met betrekking tot cofinanciering, na te komen, hebben we besloten om het restant van € 0,37 miljoen mee te nemen naar 2024. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,37 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel van prestatie 5.2.1 en toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van de begroting 2024.
5.2.2 Regio Deal Zwolle GS Begrotingswijziging 0 968 968 0 SPUK C75 DUS Regiodeal Zwolle In 2024 werden de lasten op deze prestatie geheel ten laste gebracht van de hiervoor geoormerkte Specifieke uitkering.   We hebben €3,6 miljoen geraamd en €2,6 miljoen besteed. Dit leidt tot een onderuitputting van €1 miljoen.  De oorzaak ligt bij de vertraging van het project Engelenpad Spoorzone Zwolle.  Er is een verzoek tot verlenging aangevraagd tot 31 december 2025. De definitieve vaststelling van het project zal in 2026 plaats vinden. Tegelijkertijd hebben we ook minder onttrokken uit de Specifieke Uitkering waardoor het saldo nul is.  Wij hebben besloten zowel de baten als de lasten van prestatie 5.3.2 (voorheen 5.2.2) budgettair neutraal met €1 miljoen te verhogen in de begroting 2025  ten laste van bovengenoemde  SPUK.
5.2.5 Nationaal Groeifonds GS Begrotingswijziging -322 0 322 -322 Verlenging inbestedingsopdracht Oost NL ivm Fotonica en Chiptechnologie Van de begroting 2024 van €2 miljoen resteert een bedrag van €322.000. Dit bedrag is besteedbaar t/m 2027.  Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 322.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 5.3.3 van de begroting 2025.
5.3.1 Werklocaties: basis op orde GS Begrotingswijziging -338 0 338 -338 Van de beschikbare € 3,1 miljoen resteert een bedrag van € 1,0 miljoen. Dit is opgebouwd uit meerdere posten en is voornamelijk toe te schrijven aan het onderwerp Economische Koppelkansen (€126.000) en de opstart van het nieuwe programma 2024-2027 (€ 1,5 miljoen). Hieronder volgt een toelichting. Economische Koppelkansen Nationale Veiligheid Locaties in Overijssel zijn in beeld bij Defensie. Het primaat ligt bij het Rijk. Pas in de loop van 2024 zijn er middelen toegekend om de economische koppelkansen te benutten. Wij stellen u voor om een bedrag van € 163.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 5.1.2 van de begroting 2025 om op toekomstige ontwikkelingen in te kunnen spelen. Programma Regionale economie 2024-2027 In 2024 is de uitvoering van het programma voorbereid.  De beschikbare middelen voor 2024 op deze prestatie zijn niet volledig benut, vanwege de intensieve opstartfase die extra tijd en inspanning vereiste. Hierdoor zijn er middelen beschikbaar gebleven die meerjarig inzetbaar zijn. Het gaat om een bedrag van € 1,5 miljoen.  Subsidieregeling toekomstbestendige werklocaties Als onderdeel van het investeringsvoorstel Regionale Economie 2024-2027 (PS24-000099) hebben wij in 2024 de subsidieregeling Toekomstbestendige Werklocaties voorbereid. In 2025 wordt deze regeling (UBS 6.21) uitgevoerd. Wij hebben op basis van de spelregels uKVO besloten om € 300.000 toe te voegen aan de jaarschijf 2025, prestatie 5.1.2  en gelijktijdig de onttrekking uit de reserve uKVO te verhogen met € 300.000. Retail U heeft in 2024 een investeringsvoorstel vastgesteld tbv het retailbeleid. Wij hebben de uitvoering ter hand genomen. Voor het vervolg van de uitvoering hebben wij op basis van de spelregels uKVO besloten om € 38.000 toe te voegen aan de jaarschijf 2025, prestatie 5.1.2  en gelijktijdig de onttrekking uit de reserve uKVO te verhogen met € 38.000. Programma Aanpak toekomstbestendige werklocaties 2021-2023 Het programma 2020-2023 is in succesvol 2024 afgerond.  Het restant van het UKVO-budget  uit de oude coalitieperiode op prestatie 5.3.1  valt vrij ten gunste van de algemene middelen. Wij stellen u voor om een bedrag van € 41.355 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene Reserve. Deze mutatie vindt plaats onder "Overhead, financiering en Algemene Dekkingsmiddelen". Storting in de voorziening Herstructureringsmaatschappij Overijssel (HMO)Doordat de Herstructureringsmaatschappij Overijssel (HMO) in 2024 een negatief resultaat heeft gerealiseerd van € 0,8 miljoen, is de (verlies)voorziening HMO met € 0,8 miljoen verhoogd. Deze storting in de voorziening is verwerkt via prestatie 5.3.1. wat leidt tot een overschrijding ten opzichte van de begroting 2024. Via een resultaatbestemmingsvoorstel bij "Overhead, financiering en dekkingsmiddelen" stellen we voor, zoals gebruikelijk, om de storting in de voorziening te dekken uit de Algemene Financieringsreserve.
5.3.1 Werklocaties: basis op orde Resultaatbestemming -163 0 163 -163 Van de beschikbare € 3,1 miljoen resteert een bedrag van € 1,0 miljoen. Dit is opgebouwd uit meerdere posten en is voornamelijk toe te schrijven aan het onderwerp Economische Koppelkansen (€126.000) en de opstart van het nieuwe programma 2024-2027 (€ 1,5 miljoen). Hieronder volgt een toelichting. Economische Koppelkansen Nationale Veiligheid Locaties in Overijssel zijn in beeld bij Defensie. Het primaat ligt bij het Rijk. Pas in de loop van 2024 zijn er middelen toegekend om de economische koppelkansen te benutten. Wij stellen u voor om een bedrag van € 163.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 5.1.2 van de begroting 2025 om op toekomstige ontwikkelingen in te kunnen spelen. Programma Regionale economie 2024-2027 In 2024 is de uitvoering van het programma voorbereid.  De beschikbare middelen voor 2024 op deze prestatie zijn niet volledig benut, vanwege de intensieve opstartfase die extra tijd en inspanning vereiste. Hierdoor zijn er middelen beschikbaar gebleven die meerjarig inzetbaar zijn. Het gaat om een bedrag van € 1,5 miljoen.  Subsidieregeling toekomstbestendige werklocaties Als onderdeel van het investeringsvoorstel Regionale Economie 2024-2027 (PS24-000099) hebben wij in 2024 de subsidieregeling Toekomstbestendige Werklocaties voorbereid. In 2025 wordt deze regeling (UBS 6.21) uitgevoerd. Wij hebben op basis van de spelregels uKVO besloten om € 300.000 toe te voegen aan de jaarschijf 2025, prestatie 5.1.2  en gelijktijdig de onttrekking uit de reserve uKVO te verhogen met € 300.000. Retail U heeft in 2024 een investeringsvoorstel vastgesteld tbv het retailbeleid. Wij hebben de uitvoering ter hand genomen. Voor het vervolg van de uitvoering hebben wij op basis van de spelregels uKVO besloten om € 38.000 toe te voegen aan de jaarschijf 2025, prestatie 5.1.2  en gelijktijdig de onttrekking uit de reserve uKVO te verhogen met € 38.000. Programma Aanpak toekomstbestendige werklocaties 2021-2023 Het programma 2020-2023 is in succesvol 2024 afgerond.  Het restant van het UKVO-budget  uit de oude coalitieperiode op prestatie 5.3.1  valt vrij ten gunste van de algemene middelen. Wij stellen u voor om een bedrag van € 41.355 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene Reserve. Deze mutatie vindt plaats onder "Overhead, financiering en Algemene Dekkingsmiddelen". Storting in de voorziening Herstructureringsmaatschappij Overijssel (HMO)Doordat de Herstructureringsmaatschappij Overijssel (HMO) in 2024 een negatief resultaat heeft gerealiseerd van € 0,8 miljoen, is de (verlies)voorziening HMO met € 0,8 miljoen verhoogd. Deze storting in de voorziening is verwerkt via prestatie 5.3.1. wat leidt tot een overschrijding ten opzichte van de begroting 2024. Via een resultaatbestemmingsvoorstel bij "Overhead, financiering en dekkingsmiddelen" stellen we voor, zoals gebruikelijk, om de storting in de voorziening te dekken uit de Algemene Financieringsreserve.
5.4.1 Gastvrij Overijssel GS Begrotingswijziging -126 0 126 -126 Van de begroting ad €1,6 miljoen resteert een bedrag van €160.000. Opdracht Marketing Oost in 2025 In 2024 is een opdracht verstrekt aan Marketing Oost die doorloopt in 2025. Wij stellen u een resultaatbestemming van €29.000 voor, om aan de verplichtingen in 2025 te kunnen voldoen, ten gunste van prestatie 5.2.1. Nieuwe programma Het nieuwe programma Recreatie en vrije tijd 2024-2027 is op gang gekomen. Wij hebben op basis van de spelregels UKVO besloten om de lasten in de begroting 2025 te verhogen met een bedrag van €126.000 en gelijktijdig de onttrekking aan de Reserve UKVO te verhogen met €126.000 ten gunste van prestatie 5.2.1. Afronding programma 2019-2023 Het programma 2019-2023 is in 2024 afgerond.  Het restant van het UKVO-budget uit de oude coalitieperiode op prestatie 5.4.1  valt vrij ten gunste van de algemene middelen. Wij stellen u voor om een bedrag van € 5.642 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve. Deze mutatie vindt plaats onder "Overhead, Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen".
5.4.1 Gastvrij Overijssel Resultaatbestemming -29 0 29 -29 Van de begroting ad €1,6 miljoen resteert een bedrag van €160.000. Opdracht Marketing Oost in 2025 In 2024 is een opdracht verstrekt aan Marketing Oost die doorloopt in 2025. Wij stellen u een resultaatbestemming van €29.000 voor, om aan de verplichtingen in 2025 te kunnen voldoen, ten gunste van prestatie 5.2.1. Nieuwe programma Het nieuwe programma Recreatie en vrije tijd 2024-2027 is op gang gekomen. Wij hebben op basis van de spelregels UKVO besloten om de lasten in de begroting 2025 te verhogen met een bedrag van €126.000 en gelijktijdig de onttrekking aan de Reserve UKVO te verhogen met €126.000 ten gunste van prestatie 5.2.1. Afronding programma 2019-2023 Het programma 2019-2023 is in 2024 afgerond.  Het restant van het UKVO-budget uit de oude coalitieperiode op prestatie 5.4.1  valt vrij ten gunste van de algemene middelen. Wij stellen u voor om een bedrag van € 5.642 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve. Deze mutatie vindt plaats onder "Overhead, Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen".
5.4.2 Festivals en evenementen GS Begrotingswijziging -95 0 95 -95 Investeringsvoorstellen Evenementenbeleid 2024 en 2025-2027 U heeft met statenvoorstel  Evenementenbeleid 2024  (PS23-000820) vanuit de investeringsimpuls in het Coalitieakkoord 'Schouder aan schouder' € 1.360.000 beschikbaar gesteld voor het evenementenbeleid 2024, ter financiële overbrugging naar het nieuwe evenementenbeleid 2025-2027. In 2024 heeft u het bedrag van € 3.640.000 beschikbaar gesteld  voor het meerjarige evenementenbeleid 2025-2027 (PS24-000419) . Van de begroting 2024, ter grootte van  €1,5 miljoen, resteert een bedrag van €354.000. De oorzaak is dat 2024 een overgangsjaar is. We hebben het evenementenbeleid herijkt, nieuw beleid gemaakt en bestaand beleid verlengd. Het totaal beschikbare bedrag van €5 miljoen voor 4 jaar  is niet precies gedeeld door vier, maar is er voor het eerste jaar iets meer onttrokken. Nu het beleid gemaakt is zijn de overgebleven middelen noodzakelijk om het beleid te dekken.  In 2025 is €95.000 nodig.  Wij hebben op basis van de spelregels UKVO de jaarschijf 2025 verhoogd met €95.000 en tegelijkertijd de onttrekking aan de UKVO verhoogd ten gunste van prestatie 5.2.2.KVO-programma 2019-2023De middelen voor het oude KVO-programma zijn vrijwel volledig besteed. Wij stellen u voor een bedrag van € 300 te laten vrijvallen vanuit de Reserve  uitvoering Kwaliteit van Overijssel naar de Algemene reserve.
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap PS Begrotingswijziging -326 0 326 -326 Afwikkeling verplichtingen  MKB-programma  In 2024 zijn er verplichtingen aangegaan voor de start up residence (€10.000) en de G Topclusters MKB (€339.618). Om de in 2024 aangegane verplichtingen vanuit het MKB programma na te komen stellen wij u voor een bedrag ter omvang van deze verplichtingen mee te nemen naar 2025 en de hieraan gekoppelde uKVO-einddatum te verlengen naar 2027.  Wij stellen u voor  om een bedrag van €349.618 in de jaren 2025 (€176.000), 2026 (€98.618) en 2027 (€75.000) te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en gelijktijdig toe te voegen aan de jaarschijf 2025 tm 2027, prestatie 5.1.3 .  Subsidies UBS 6.13 Digitale en circulaire industrie Onder het plafond van UBS 6.13 is nog voor een bedrag van €150.397 aan subsidie-aanvragen ingediend.  Dit is oud uKVO. Wij stellen u voor een bedrag van €150.397 te onttrekken uit de uKVO en toe te voegen aan prestatie 5.1.3 van de jaarschijf 2025. UBS 6.13 kent meerdere deelplafonds en wordt uit meerdere prestaties bekostigd. Onder prestatie 5.5.5 stellen wij u een vergelijkbaar besluit voor tav de aanvragen onder het andere deelplafond ter omvang van €67.088. Wij stellen u voor om ook de looptijd van dit KVO-budget te verlengen tot en met 2025.  Afronding programma 2019-2023 Het programma 2019-2023 is in 2024 afgerond. Het restant van het UKVO-budget uit de oude coalitieperiode op prestatie 5.5.2 valt vrij ten gunste van de algemene middelen. Wij stellen u voor om een bedrag van €414.943 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve. Deze mutatie vindt plaats onder "Overhead, Financiering en Algemene Middelen".
5.5.3 Europese programma’s PS Begrotingswijziging 0 0 0 0 Op prestatie 5.5.3 worden de Europese programma's voor de periodes 2014-2020 en 2021-2027 verantwoord. Het programma voor de periode 2014-2020 bevindt zich in de afrondende fase. De afronding duurt langer dan voorzien, vanwege diverse Europese controles. De afronding van dit programma is voor ons een autonome ontwikkeling. Hierdoor lopen de kosten langer door dan voorzien.  Het programma voor de periode 2021-2027 is inmiddels van start gegaan. Alle voor dit jaar geplande middelen zijn nodig voor de uitvoering en cofinanciering van beide programma’s. Echter, het moment waarop betalingen plaatsvinden, is afhankelijk van het tempo van de uitvoering en de bijbehorende kosten. Hierbij spelen verschillende factoren een rol, zoals het aantal openstellingen, de kwaliteit van de ingediende aanvragen, de benodigde cofinanciering, en het tijdstip waarop beschikkingen kunnen worden afgegeven en betalingen kunnen worden uitgevoerd.  Reserve Europese Programma's Er is in 2024 een budget van €5,5 miljoen geraamd. De lasten bedragen €6,7 miljoen. Dit leidt tot een tekort van €1.200.000. Verklaring hiervoor is dat de Europese programma's inmiddels goed op stoom zijn gekomen en er openstellingen en toekenningen zijn geweest, waardoor de uitgaven in 2024 hoger zijn uitgevallen. U heeft voor de Europese programma's een langjarig budget ter beschikking gesteld voor de periode t/m 2027 (PS/2021/110330).  De budgetten in de begroting en meerjarenraming zijn indicatief, evenals de verdeling over de programma's. en hier staat meerjarige dekking tegenover. In 2024 is er sprake van een tekort van circa €1.200.000, maar dit past binnen de meerjarenbegroting . Het tekort op de jaarschijf 2024 dekt u uit de hiervoor bestemde Reserve Europese Programma's, binnen het bestaand budget. Wij stellen u voor om een bedrag van € 1,2 miljoen te onttrekken aan Reserve Europese Programma's en toe te voegen aan de Algemene reserve. Deze mutatie vindt plaats onder "Overhead, Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen".
5.5.5 Circulaire economie Resultaatbestemming -157 0 157 -157 Er is een bedrag van € 0,6 miljoen begroot voor deze prestatie. De realisatie bedraagt € 1,0 miljoen. De overschrijding op dit budget bestaat uit 1) een hoger dan geraamde besteding op de UKVO-budgetten van € 0,5 miljoen en 2) lagere bestedingen op incidentele algemene middelen van € 0,1 miljoen.  ad 1) De hoger dan geraamde bestedingen op de UKVO van €543.090 passen in het doel waarvoor deze middelen bestemd zijn, en de middelen zijn beschikbaar binnen de reserve. Budgetoverschrijding ten laste van uKVO-budget Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel hebben wij voor prestatie 5.5.5 € 543.090 extra onttrokken aan de voor deze prestatie beschikbare middelen in deze reserve.   ad 2) Een overschot op incidentele algemene middelen voor de circulaire industrie van €156.740. Hiervoor stellen wij u een resultaatbestemming voor, gerelateerd aan UBS 6.13. Vouchers UBS 6.13 Digitale en Circulaire industrie Subsidies UBS 6.13: onder het plafond van UBS 6.13 is nog voor een bedrag van €67.000 aan subsidies ingediend. UBS 6.13 kent meerdere deelplafonds en wordt uit meerdere prestaties bekostigd. Onder prestatie 5.5.2 stellen wij u een vergelijkbaar besluit voor tav de aanvragen onder het andere deelplafond ter omvang van €150.000. Daarnaast beogen wij UBS 6.13 Digitale en Circulaire industrie Overijssel voort te zetten en het restant van de middelen, circa €90.000  mee te nemen naar 2025 prestatie 5.1.3 middels resultaatbestemming. Deze middelen zijn afkomstig uit een statenmotie en vallen anders vrij. Wij stellen u voor om een bedrag van €157.000 (bestaande uit de in 2024 ingediende en nog liggende aanvragen van €67.000 en €90.000 aan resterende middelen) middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 5.1.3 van de begroting 2025.  Afronding programma 2019-2023 Het programma 2019-2023 is in 2024 afgerond.  Het restant van het UKVO-budget  uit de oude coalitieperiode op prestatie 5.5.5 valt vrij ten gunste van de algemene middelen. Wij stellen u voor om een bedrag van € 70.180 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve. Deze mutatie vindt plaats onder "Overhead, Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen".
Totaal -1.909 968 2.877 -1.909

Doorgevoerde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Doorgevoerde begrotingswijzigingen
Prestatie Doorgevoerde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo GS/PS Begrotingswijziging Financiële toelichting
5.1.1 Arbeidsmarkt en onderwijs -400 0 400 -400 GS-wijz. 110 Jaarstukken 2023 In 2023 is op een begroot bedrag van € 1.6 miljoen € 0,4 miljoen overgebleven. In 2023 heeft een vertraging in de uitvoering van projecten geleid tot dit restant. Om onze afspraken na te komen is besloten om het restant mee te nemen naar het slotjaar 2024.Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,4 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel van prestatie 5.1.1 en toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van de begroting 2024.
5.1.1 Arbeidsmarkt en onderwijs -100 0 100 -100 GS-wijz. 118 Monitor Overijssel 2024-I Afronding programma 2019-2023 Het programma 2019-2023 is in 2024 afgerond.  Het restant van het UKVO-budget  bedraagt €16.000 negatief. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten het budget voor de nieuwe prestatie 5.1.2  in 2025 te verlagen met € 16.000 en gelijktijdig de onttrekking aan deze reserve met hetzelfde bedrag te verlagen. Tevens wordt de overschrijding op het oude programma gecompenseerd door dit te verrekenen met de binnen de uKVO beschikbare middelen voor het nieuwe programma.
5.1.1 Arbeidsmarkt en onderwijs -400 0 400 -400 Adm. 202 Doorwerking GS 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 Doorwerking GS 2023
5.2.1 Regio Deal Twente en ZenO Drenthe -369 0 369 -369 GS-wijz. 110 Jaarstukken 2023 De Regio Deal Twente I (2019) loopt financieel goed, de meeste beschikkingen zijn inmiddels verstrekt. In 2023 is het restant te verklaren door projectaanvragen die niet zijn door gegaan en lagere vaststelling van beschikkingen die de afgelopen periode zijn verstrekt. Om de gemaakte afspraken met het Rijk, met betrekking tot cofinanciering, na te komen, hebben we besloten om het restant van € 0,37 miljoen mee te nemen naar 2024. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,37 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel van prestatie 5.2.1 en toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van de begroting 2024.
5.2.1 Regio Deal Twente en ZenO Drenthe -700 950 1.650 -700 GS 123 Monitor Overijssel 2024-II SPUK Regio Deal Twente IIOp 4 december 2023 hebben wij een beschikking ontvangen van de Regio Deal Twente II.Het doel van deze regeling is om de ontwikkelingsmogelijkheden in de daarvoor bestemde regio te ondersteunen bij grote sociale opgaven. Middels deze monitor hebben wij besloten om deze middelen in te zetten op deze prestatie om uitvoering te kunnen geven aan dit doel. Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de begrote onttrekking uit de doeluitkering Regio Deal Twente II (baten) en de begrote exploitatielasten voor prestatie 5.2.1 in 2024 te verhogen met € 0,95 miljoen. Regio Deal Twente IDe Regio Deal Twente I (2019) loopt financieel goed, de meeste beschikkingen zijn inmiddels verstrekt. In 2024 zijn meer projecten financieel ondersteund. Dit is mogelijk omdat bij het vaststellen van subsidies middelen zijn teruggevloeid. Deze middelen blijven worden ingezet tot einde looptijd van deze Regio Deal eind 2025. Om de Deal optimaal te benutten hebben wij besloten om € 0,5 miljoen extra te onttrekken in 2024.Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,5 miljoen te onttrekken uit de Reserve Kwaliteit van Overijssel, behorende bij deze prestatie, en toe te voegen aan de  jaarschijf 2024 van prestatie 5.2.1 Regio Deal Twente.Regio Deal Twente IIOp 4 december 2024 hebben wij de beschikking ontvangen voor deze Regio Deal, met een totaalbedrag van € 25 miljoen. Inmiddels zijn de eerste beschikkingen verstrekt en is het project in uitvoering. De Provincie heeft als cofinanciering een bedrag van € 7,4 miljoen toegezegd (PS23-000466). Via deze monitor hebben wij € 0,2 miljoen opgenomen om de uitvoering van deze Deal mogelijk te maken. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,2 miljoen van te onttrekken uit de Reserve Kwaliteit van Overijssel, behorende bij deze prestatie, en toe te voegen aan de  jaarschijf 2024 van prestatie 5.2.1 Regio Deal Twente.
5.2.2 Human Capital Agenda Regio Zwolle 0 3.644 3.644 0 GS-wijz. 110 Jaarstukken 2023 Bij de jaarrekening 2021 is aangegeven dat de aanvragen voor de projecten zijn ontvangen en de beschikkingen zijn verwerkt. De beschikkingen hebben betrekking op verschillende jaren, waardoor de lasten op meerdere jaren betrekking hebben. De bijdrage vanuit de op onze balans opgenomen specifieke uitkering (SPUK) dient in gelijke mate aan die jaren te worden toegerekend. In 2023 zal een bedrag van € 5,1 miljoen moeten worden doorgezet naar 2024 en 2025. Wij hebben besloten om de lasten van prestatie 5.2.2 op de jaarschijf 2024 te verhogen met respectievelijk € 3,6 miljoen en de jaarschijf 2025 met € 1,5 miljoen en deze bedragen gelijktijdig te onttrekken aan de SPUK.
5.2.5 Nationaal Groeifonds -42 0 42 -42 GS-wijz. 110 Jaarstukken 2023 Bij de tweede monitor is aangegeven dat op 27 juni 2023 het statenvoorstel Effectuering financiële bijdrage aan Nationaal Groeifonds programma’s (PS23-000188) door u is behandeld. Aangezien de effectuering van de financiële bijdrage in 2023 is begonnen zullen de middelen de komende jaren nog nodig zijn. Via het Statenvoorstel  over het nationaal groeifonds dat besproken is in de PS-vergadering van mei 2024 heeft u besloten over de looptijdverlenging van het KVO-budget tot eind 2027. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten  om het budget voor prestatie 5.2.5 in 2024 te verhogen met € 42.000 en dit bedrag te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
5.2.5 Nationaal Groeifonds -2.000 0 2.000 -2.000 Adm. 202 Doorwerking GS 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 Doorwerking GS 2023
5.3.1 Werklocaties: basis op orde -1.063 0 1.063 -1.063 PS-wijz. 12 Jaarstukken 2023 Res. best. In 2023 is op een begroot bedrag van € 4,1 miljoen deze prestatie met € 0,1 miljoen overschreden. Dit is opgebouwd uit diverse omvangrijke posten. Hieronder volgt een toelichting. Storting in de voorziening Herstructureringsmaatschappij Overijssel (HMO)Doordat de Herstructureringsmaatschappij Overijssel (HMO) in 2023 een negatief resultaat heeft gerealiseerd van € 1,9 miljoen, is de (verlies)voorziening HMO met € 1,9 miljoen verhoogd. Deze storting in de voorziening is verwerkt via prestatie 5.3.1. wat leidt tot een overschrijding ten opzichte van de begroting 2023. Via een resultaatbestemmingsvoorstel bij de jaarrekening stellen we voor, zoals gebruikelijk, om de storting in de voorziening te dekken uit de Algemene Financieringsreserve. Programmering bedrijventerreinenDe middelen voor dit programma zijn vanaf 2016 beschikbaar met een bedrag van € 2,5 miljoen. Eind 2023 is € 0,52 resterend waarvan en een deel nodig zal zijn voor het afhandelen van verplichtingen in 2024. Zoals wij gemeld hebben met onze brief aan uw staten (D2023-03-002163), komen we voor de uitvoering van de Programmeringsafspraken voor de periode van 2024-2026 met een voorstel.Programma Aanpak toekomstbestendige werklocaties 2021-2023In 2021 is het statenvoorstel Aanpak toekomstbestendige werklocaties 2021-2023 (2021/0050857) met een bedrag van € 3,7 miljoen aangenomen. Eind 2023 is er een bedrag resterend van € 1,2 miljoen waarvan een deel nog in behandeling is, zijnde subsidieaanvragen en een deel in overige verplichtingen, we willen voorstellen om deze resterende verplichtingen op een correcte manier af te handelen.  In totaal is voor bovengenoemde items nog € 1,1 miljoen nodig voor afronding van de programma's. Voor € 0,8 miljoen heeft dit betrekking op nog toe te kennen subsidieaanvragen die eind 2023 zijn ingediend. Deze passen binnen het voor 2023 gepubliceerde plafond en dienen op basis daarvan te worden toegekend. Voor  € 0,3 miljoen heeft dit bedrag betrekking op nakoming van gemaakte afspraken, waarvan de kosten komen in 2024. Wij stellen u voor om de einddatum van dit KVO-budget te verlengen tot eind 2024. Verder stellen wij u voor om het budget voor prestatie 5.3.1 in 2024 te verhogen met € 1,1 miljoen en dit bedrag te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.  Voor niet bestede KVO-budgetten met een einddatum 2023 stellen wij bij het onderdeel Overhead, financiering en dekkingsmiddelen voor, om deze vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel toe te voegen aan de Algemene reserve. Het resterende KVO-budget voor deze prestatie, na verwerking van bovenstaande, maakt deel uit van dat voorstel.
5.3.1 Werklocaties: basis op orde -300 0 300 -300 PS-wijz. 20 Perspectiefnota 2025 Deze wijziging heeft betrekking op PS-wijz. 20 Perspectiefnota 2025
5.3.1 Werklocaties: basis op orde -2.500 0 2.500 -2.500 GS Wijz. 105 Regionale Economie Deze wijziging heeft betrekking op GS Wijz. 105 Regionale Economie
5.3.1 Werklocaties: basis op orde -75 0 75 -75 GS-wijz. 117 Aanpak retail Deze wijziging heeft betrekking op GS-wijz. 117 Aanpak retail
5.3.1 Werklocaties: basis op orde 830 0 -830 830 GS 123 Monitor Overijssel 2024-II In april 2024 heeft u het nieuwe programma Regionale Economie (PS24-000099) behandeld. Hiervoor is een bedrag van € 28 miljoen beschikbaar gesteld om de economie van de Provincie Overijssel te ondersteunen. Om het programma op te starten, zijn in 2024 middelen toegevoegd aan de begroting binnen de bestaande doelenboom. Ook binnen deze prestatie 5.3.1 zijn voor 2024 middelen toegekend.Op dit moment verwachten we dat de beschikbare middelen voor 2024 op deze prestatie niet volledig zullen worden benut, vanwege de intensieve opstartfase die extra tijd en inspanning vereist. Daarom hebben wij besloten om de middelen van 2024 door te schuiven naar 2025 en daarnaast middelen voor de komende jaren te reserveren.Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,83 miljoen van de jaarschijf 2024 door te schuiven naar de jaarschijf 2025 van de nieuwe prestatie 5.1.2 Attractief Overijssels vestigingsklimaat. Daarnaast willen wij de komende jaren de volgende middelen onttrekken aan de Reserve Kwaliteit van Overijssel en toevoegen aan prestatie 5.1.2:2025 € 1,52 miljoen2026 € 1,75 miljoen2027 € 1,65 miljoen
5.3.2 Werklocaties deelnemningen 478 478 0 478 PS 31 Monitor Overijssel 24-II KT Zoals aangekondigd in de 1e monitor kent de jaarrekening 2023 van RBT (Regionaal Bedrijventerrein Twente) een positief resultaat. Hierdoor neemt de Algemene Reserve van RBT toe en daarmee ook het bedrag waar Overijssel bij liquidatie aanspraak op kan maken. Op basis van ons aandeel van 23% is hiermee dit jaar een eenmalige baat van € 0,5 miljoen ontstaan.  Wij stellen u voor om de baten voor prestatie 5.3.2 in 2024 te verhogen met € 0,5 miljoen. Deze baten komen ten gunste van de algemene middelen.
5.3.3 Topwerklocaties -251 0 251 -251 PS-wijz. 025 Monitor Overijssel 2024-I Grondexploitatie  van het bedrijventerrein Technology Base De lasten zijn € 2,7 miljoen hoger dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door een stijging van de verliesvoorziening die wordt aangehouden voor het verwachte eindsaldo van de  grondexploitatie  van het bedrijventerrein Technology Base. Deze verhoging is noodzakelijk gebleken op basis van het vooruitzicht dat de huidige knelpunten voor kaveluitgifte (netcongestie en stikstofruimte) niet eerder dan 2031 zijn opgelost. Zie hiervoor ook de Kaderbrief (kenmerk PS25-000073) die door Technology Base op 25 januari 2025 aan Provinciale Staten is gestuurd. Voor deze ontwikkeling binnen de grondexploitatie van TecBase, is in de Algemene risicoreserve € 3,0 miljoen opgenomen. Wij stellen u voor om een broep te doen op deze middelen en daartoe € 2,8 miljoen vanuit de Algemene risicoreserve toe te voegen aan de Algemene reserve.
5.3.4 Internationaliseren -1.500 0 1.500 -1.500 GS Wijz. 105 Regionale Economie Deze wijziging heeft betrekking op GS Wijz. 105 Regionale Economie
5.3.4 Internationaliseren -11 0 11 -11 GS-wijz. 110 Jaarstukken 2023 In 2023 liep het programma beter dan verwacht. Om de overschrijding op te heffen onttrekken wij het restant van de reserve behorende bij dit programma om de het tekort weg te werken en tevens voor 2024 voldoende te begroten om de bestaande verplichtingen te dekken. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben € 52.100 extra  onttrokken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel . Ook hebben wij besloten om € 10.536 toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 5.3.4 van de begroting 2024 en dit bedrag te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
5.3.4 Internationaliseren 750 0 -750 750 GS 123 Monitor Overijssel 2024-II In april 2024 heeft u het nieuwe programma Regionale Economie (PS24-000099) behandeld. Hiervoor is een bedrag van € 28 miljoen beschikbaar gesteld om de economie van de Provincie Overijssel te ondersteunen. Om het programma op te starten, zijn in 2024 middelen toegevoegd aan de begroting binnen de bestaande doelenboom. Ook binnen deze prestatie 5.3.4 zijn voor 2024 middelen toegekend.Op dit moment verwachten we dat de beschikbare middelen voor 2024 op deze prestatie niet volledig zullen worden benut, vanwege de intensieve opstartfase die extra tijd en inspanning vereist. Daarom hebben wij besloten om de middelen van 2024 door te schuiven naar 2025 en daarnaast middelen voor de komende jaren te reserveren.Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,75 miljoen van de jaarschijf 2024 te onttrekken en hiervan € 0,7 miljoen door te schuiven naar de jaarschijf 2025 en € 50.000 naar 2026 van de nieuwe prestatie 5.1.1 Concurrentiekracht en verdienvermogen. Tevens hebben we besloten om het volgende extra te onttrekken uit de reserve voor de komende jaren en toe te voegen aan prestatie 5.1.1:2025 € 1,67 miljoen2026 € 0,87 miljoen2027 € 0,92 miljoen
5.4.1 Gastvrij Overijssel -856 0 856 -856 PS-wijz. 12 Jaarstukken 2023 Res. best. Op deze prestatie resteert een bedrag van € 0,85 miljoen. Dit bedrag is echter al beschikt aan Marketing Oost. Vanwege regelgeving met betrekking tot de lastneming leidt dit pas in latere jaren tot kosten. De verwachting is dat in 2024 deze middelen door Marketing Oost als nog worden verantwoord. Vanwege het aflopen van het programma moeten wij u voorstellen om deze middelen niet te laten vrijvallen. Wij stellen u voor om de middelen van dit programma ook in 2024 beschikbaar te houden. Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,85 miljoen toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 5.4.1 van de begroting 2024 en dit bedrag te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
5.4.1 Gastvrij Overijssel -1.250 0 1.250 -1.250 GS-wijz. 106 Recr. & Vrije Tijd 24-27 Deze wijziging heeft betrekking op GS-wijz. 106 Recr. & Vrije Tijd 24-27
5.4.1 Gastvrij Overijssel 1.000 0 -1.000 1.000 GS 123 Monitor Overijssel 2024-II Het programma Gastvrij Overijssel 2024-2027 is inmiddels van start gegaan, maar bevindt zich momenteel nog in de opstartfase. We merken dat aanvragen in 2024 nog niet afgehandeld zullen worden. De verwachting is dat de toekenning van middelen in 2025 zal plaatsvinden. Daarom hebben we besloten om een bedrag van €1 miljoen door te schuiven naar 2025. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1 miljoen van 2024 te onttrekken en toe te voegen aan de  jaarschijf 2025 van prestatie 5.2.1 Recreatie en Vrije Tijd.
5.4.2 Festivals en evenementen -1.360 0 1.360 -1.360 PS 001 Investeringsimpuls CA24 Deze wijziging heeft betrekking op PS 001 Investeringsimpuls CA24
5.4.2 Festivals en evenementen -162 0 162 -162 PS-wijz. 12 Jaarstukken 2023 Res. best. Eind 2023 hebben wij het plafond verhoogd en zijn er aanvragen ontvangen die nog moeten worden afgehandeld. Wij willen u dan ook voorstellen om het restant van €162.000 mee te nemen naar 2024. Wij stellen u voor de looptijd van dit KVO-budget te verlengen tot eind 2024. Wij stellen u voor om € 162.000 toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 5.4.2 en dit bedrag te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
5.5.1 Basisinfrastructuur -129 0 129 -129 PS-wijz. 12 Jaarstukken 2023 Res. best. Op deze prestatie is op een begroot bedrag van € 5,2 miljoen een bedrag van € 0,27 miljoen overgebleven.  Economic Boards. Eind 2022 was de verwachting dat de middelen voor de Economic board toegezegd konden worden in 2023. Echter is de aanvraag “Verzoek financiële bijdrage uitwerking verstedelijkingsstudie Regio Stedendriehoek” pas in december 2023 ontvangen. Om deze aanvraag te honoreren willen wij u voorstellen om het restant van de Economic Boards van € 129.000 ook in 2024 beschikbaar te houden.Wij stellen u voor om het restant bedrag van € 129.000 via een resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 5.5.1 van de begroting 2024.
5.5.1 Basisinfrastructuur 62 0 -62 62 Adm. 203 Doorwerking adm. 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 Doorwerking adm. 2023
5.5.2 Bev. innovatie en ondernemerscha -3.000 0 3.000 -3.000 GS Wijz. 105 Regionale Economie Deze wijziging heeft betrekking op GS Wijz. 105 Regionale Economie
5.5.2 Bev. innovatie en ondernemerscha -1.254 0 1.254 -1.254 GS-wijz. 110 Jaarstukken 2023 Op een begroot bedrag van 5,9 miljoen is een bedrag van € 1,24 miljoen overgebleven.  Om in 2024 onze verplichtingen vanuit het MKB programma na te komen hebben we besloten het restant mee te nemen naar het afrondingsjaar 2024. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1,25 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 5.5.2 van de begroting 2023. Specifieke Uitkering (SPUK) MKB Deal Family next Doel van de MKB-deal ‘Family Next’ is het verbeteren van de economische stabiliteit en de productiviteit van familiebedrijven. Daarvoor zet ‘Family Next’ in op digitalisering, verduurzaming en bedrijfsopvolging. Het versterken van ondernemerschap en het verbeteren van ondernemersvaardigheden zijn andere belangrijke aandachtspunten. Eind 2023 is een klein bedrag overgebleven. Deze SPUK liep tot 21 oktober 2023. Het restant zal naar verwachting terug vloeien naar het Rijk.
5.5.2 Bev. innovatie en ondernemerscha 1.450 0 -1.450 1.450 GS 123 Monitor Overijssel 2024-II In april 2024 heeft u het nieuwe programma Regionale Economie (PS24-000099) behandeld. Hiervoor is een bedrag van € 28 miljoen beschikbaar gesteld om de economie van de Provincie Overijssel te ondersteunen. Om het programma op te starten, zijn in 2024 middelen toegevoegd aan de begroting binnen de bestaande doelenboom. Ook binnen deze prestatie 5.5.2 zijn voor 2024 middelen toegekend.Op dit moment verwachten we dat de beschikbare middelen voor 2024 op deze prestatie niet volledig zullen worden benut, vanwege de intensieve opstartfase die extra tijd en inspanning vereist. Daarom hebben wij besloten om de middelen van 2024 door te schuiven naar 2025 en daarnaast middelen voor de komende jaren te reserveren.Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1,45 miljoen van de jaarschijf 2024 te onttrekken en hiervan € 1,2 miljoen door te schuiven naar de jaarschijf 2025 en € 0,25 miljoen naar 2026 van de nieuwe prestatie 5.1.3 Ontwikkelen van een toekomstgerichte economie. Ook hebben we besloten om het volgende extra te onttrekken uit de reserve voor de komende jaren en toe te voegen aan prestatie 5.1.3:2025 € 1,5 miljoen2026 € 1,9 miljoen2027 € 2,15 miljoen
5.5.2 Bev. innovatie en ondernemerscha -862 0 862 -862 Adm. 202 Doorwerking GS 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 Doorwerking GS 2023
5.5.2 Bev. innovatie en ondernemerscha 32 0 -32 32 Wijz. 214 Najaarswijz. personeel Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 214 Najaarswijz. personeel
5.5.3 Europese programma s 6.942 0 -6.942 6.942 PS-wijz. 025 Monitor Overijssel 2024-I Op prestatie 5.5.3 worden de Europese programma's voor de periodes 2014-2020 en 2021-2027 verantwoord. Het programma voor de periode 2014-2020 bevindt zich in de afrondende fase. De afronding duurt langer dan voorzien, vanwege diverse Europese controles. De afronding van dit programma is voor ons een autonome ontwikkeling. Hierdoor lopen de kosten langer door dan voorzien.  Het programma voor de periode 2021-2027 is inmiddels van start gegaan. Alle voor dit jaar geplande middelen zijn nodig voor de uitvoering en cofinanciering van beide programma’s. Echter, het moment waarop betalingen plaatsvinden, is afhankelijk van het tempo van de uitvoering en de bijbehorende kosten. Hierbij spelen verschillende factoren een rol, zoals het aantal openstellingen, de kwaliteit van de ingediende aanvragen, de benodigde cofinanciering, en het tijdstip waarop beschikkingen kunnen worden afgegeven en betalingen kunnen worden uitgevoerd.  Reserve Europese Programma's Er is in 2024 een budget van €5,5 miljoen geraamd. De lasten bedragen €6,7 miljoen. Dit leidt tot een tekort van €1.200.000. Verklaring hiervoor is dat de Europese programma's inmiddels goed op stoom zijn gekomen en er openstellingen en toekenningen zijn geweest, waardoor de uitgaven in 2024 hoger zijn uitgevallen. U heeft voor de Europese programma's een langjarig budget ter beschikking gesteld voor de periode t/m 2027 (PS/2021/110330).  De budgetten in de begroting en meerjarenraming zijn indicatief, evenals de verdeling over de programma's. en hier staat meerjarige dekking tegenover. In 2024 is er sprake van een tekort van circa €1.200.000, maar dit past binnen de meerjarenbegroting . Het tekort op de jaarschijf 2024 dekt u uit de hiervoor bestemde Reserve Europese Programma's, binnen het bestaand budget. Wij stellen u voor om een bedrag van € 1,2 miljoen te onttrekken aan Reserve Europese Programma's en toe te voegen aan de Algemene reserve. Deze mutatie vindt plaats onder "Overhead, Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen".
5.5.3 Europese programma s 71 0 -71 71 Adm. 203 Doorwerking adm. 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 Doorwerking adm. 2023
5.5.5 Circulaire economie -247 0 247 -247 PS-wijz. 12 Jaarstukken 2023 Res. best. Van het restant van € 260.000 behoort een bedrag van € 247.200 bij UBS 6.13 digitale circulaire industrie. Deze UBS is tot stand gekomen nadat op 22 februari de motie “Gezamenlijke ambities 2023 2e tranche” is behandeld. Op dit moment is de regeling opengesteld voor 2023 en 2024 en lopen de aanvragen binnen. Gezien de tijd die nodig is om de middelen zorgvuldig toe te zeggen stellen wij u voor om de middelen beschikbaar te houden voor 2024. Wij stellen u voor om € 247.000 van de jaarschijf 2023 beschikbaar te houden en toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 5.5.5
5.5.5 Circulaire economie -400 0 400 -400 Adm. 202 Doorwerking GS 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 Doorwerking GS 2023
5.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn -300 0 300 -300 PS 31 Monitor Overijssel 24-II KT Deze wijziging heeft betrekking op PS 31 Monitor Overijssel 24-II KT
5.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn -132 0 132 -132 Adm. 203 Doorwerking adm. 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 Doorwerking adm. 2023
5.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn -160 0 160 -160 Wijz. 206 Diversen maart 2024 2 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 206 Diversen maart 2024 2
5.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn -32 0 32 -32 Wijz. 214 Najaarswijz. personeel Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 214 Najaarswijz. personeel
Totaal -8.241 5.072 13.313 -8.241