Status prestaties

Controleverklaring accountant

Controleverklaring accountant

Status prestaties

Controleverklaring

Terug naar navigatie - Controleverklaring

Aan: de provinciale staten van de provincie Overijssel

Verklaring over de in de jaarstukken opgenomen jaarrekening 2024

Ons oordeel met beperking
Wij hebben de jaarrekening 2024 van de provincie Overijssel gecontroleerd. Naar ons oordeel geeft de in de jaarstukken opgenomen jaarrekening, uitgezonderd de gevolgen van de aangelegenheid beschreven in punt 1 en 2 van de paragraaf ‘De basis voor ons oordeel met beperking’, een getrouw beeld van de grootte en de samenstelling van de baten en lasten over 2024 en van het vermogen van de provincie Overijssel op 31 december 2024 in overeenstemming met het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV). 

De jaarrekening bestaat uit:

  • het overzicht van baten en lasten over 2024;
  • de balans per 31 december 2024;
  • de toelichting met een overzicht van de gehanteerde grondslagen voor financiële verslaggeving en andere toelichtingen (met uitzondering van de paragraaf personeelsgebonden lasten tot de WNT verantwoording), waaronder de rechtmatigheidsverantwoording van gedeputeerde staten over de financiële rechtmatigheid van baten, lasten en balansmutaties over 2024;
  • de SiSa-bijlage met de verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen en
  • de bijlage met het overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld.

De basis voor ons oordeel met beperking

  1. In de jaarrekening 2024 is een egalisatievoorziening groot onderhoud provinciale infrastructuur verantwoord van € 24,3 miljoen. Wij zijn van mening dat er sprake is van een afwijking van materieel belang tussen de € 5,5 en € 11 miljoen. Wij constateren dat het beheerplan infrastructurele kapitaalgoederen 2024 - 2027 niet aansluit op de financiële voorziening. Met als gevolg dat de geplande onderhoudsuitgaven niet conform de raming en onderbouwing van de voorziening groot onderhoud gerealiseerd worden.
  2. Aan provincies is door de Belastingdienst op 1 mei gecommuniceerd dat er een fout in de opcenten motorrijtuigenbelasting (MRB) 2024 aanwezig is. De MRB-baten 2024 zijn te hoog verantwoord. De fout is door de Belastingdienst geduid op minimaal 2% tot maximaal 3%. De provincie heeft dit niet gecorrigeerd in de jaarrekening 2024, derhalve is sprake van een fout van € 3,7 miljoen in de jaarrekening 2024 aangaande de baten motorijtuigenbelasting. 

Wij hebben onze controle uitgevoerd volgens Nederlands recht, waaronder ook de Nederlandse controlestandaarden, het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado), het controleprotocol dat is vastgesteld door de provinciale staten op 31 januari 2024 en het Controleprotocol Wet normering topinkomens (WNT) 2024 vallen. Onze verantwoordelijkheden op grond hiervan zijn beschreven in de sectie ‘Onze verantwoordelijkheden voor de controle van de jaarrekening’. Wij zijn onafhankelijk van de provincie Overijssel zoals vereist in de Wet toezicht accountantsorganisaties (Wta), de Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (ViO) en andere voor de opdracht relevante onafhankelijkheidsregels in Nederland. Verder hebben wij voldaan aan de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA). Wij vinden dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt is als basis voor ons oordeel met beperking.

Informatie ter ondersteuning van ons oordeel

Wij hebben onze controlewerkzaamheden bepaald in het kader van de controle van de jaarrekening als geheel en bij het vormen van ons oordeel hierover. Onderstaande informatie ter ondersteuning van ons oordeel en onze bevindingen moeten in dat kader worden bezien en niet als afzonderlijke oordelen of conclusies.

Materialiteit

Op basis van onze professionele oordeelsvorming hebben wij de materialiteit voor de jaarrekening als geheel bepaald op EUR 7.400.000. De bij onze controle toegepaste goedkeuringstolerantie bedraagt voor fouten 1% en voor onzekerheden 3% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan reserves, zoals voorgeschreven in artikel 2 lid 1 Bado. Daarbij zijn voor de controle van de in de jaarrekening opgenomen WNT-informatie de materialiteitsvoorschriften gehanteerd zoals vastgelegd in het Controleprotocol WNT 2024. Wij houden ook rekening met afwijkingen en/of mogelijke afwijkingen die naar onze mening voor de gebruikers van de jaarrekening om kwalitatieve redenen materieel zijn, zoals ook bedoeld in artikel 3 Bado. Wij zijn met de provinciale staten overeengekomen dat wij aan de raad tijdens onze controle geconstateerde afwijkingen boven de EUR 585.000 rapporteren alsmede kleinere afwijkingen die naar onze mening om kwalitatieve, SiSa- of WNT-redenen relevant zijn.

Controleaanpak frauderisico’s

Wij hebben risico’s geïdentificeerd en ingeschat op een afwijking van materieel belang in de jaarrekening die het gevolg zijn van fraude en het niet-naleven van wet- en regelgeving. Wij hebben tijdens onze controle inzicht verkregen in de provincie en haar omgeving, de componenten van het interne beheersingssysteem, waaronder het risico-inschattingsproces en de wijze waarop gedeputeerde staten inspeelt op frauderisico’s en het interne beheersingssysteem monitort en de wijze waarop de provinciale staten toezicht uitoefent, alsmede de uitkomsten daarvan.

Wij verwijzen naar de paragraaf bedrijfsvoering, waarin gedeputeerde staten uiteen heeft gezet op welke wijze frauderisicobeheersing is vormgegeven. In onze controle richten wij ons op frauderisico’s die een risico op een materiële fout tot gevolg kunnen hebben.

Wij hebben de opzet en de relevante aspecten van het interne beheersingssysteem en in het bijzonder de frauderisicoanalyse geëvalueerd zoals bijvoorbeeld ook het integriteitsbeleid, de klokkenluidersregeling en de incidentenregistratie. Daarnaast heeft gedeputeerde staten een frauderisicoanalyse opgesteld. Deze frauderisicoanalyse is wel gedeeld met de provinciale staten. Wij hebben de opzet en het bestaan geëvalueerd, en voor zover wij noodzakelijk achten, de werking getoetst van interne beheersmaatregelen gericht op het mitigeren van frauderisico’s.

Als onderdeel van ons proces voor het identificeren van risico’s op een afwijking van materieel belang in de jaarrekening die het gevolg is van fraude, hebben wij frauderisicofactoren overwogen met betrekking tot frauduleuze financiële verslaggeving, oneigenlijke toe-eigening van activa en omkoping en corruptie.

Wij hebben geëvalueerd of deze factoren een indicatie vormden voor de aanwezigheid van het risico op afwijkingen van materieel belang als gevolg van fraude.

In onze controle bouwen wij een element in van onvoorspelbaarheid. Ook hebben wij de uitkomst van andere controlewerkzaamheden beoordeeld en overwogen of er bevindingen zijn die aanwijzing geven voor fraude of het niet-naleven van wet- en regelgeving.

Wij hebben kennis genomen van de beschikbare informatie en om inlichtingen gevraagd bij het college.

De door ons geïdentificeerde frauderisico’s en uitgevoerde specifieke werkzaamheden zijn als volgt:

Frauderisico Onze controlewerkzaamheden en observatie

Het doorbreken van interne  beheersingsmaatregelen door het management. Op basis van de controlestandaarden bevindt het management en het college van Gedeputeerde Staten zich in de positie om verslaggevingsfraude te plegen, omdat het in staat is de administratieve vastleggingen te manipuleren en frauduleuze financiële overzichten op te stellen door interne beheersingsmaatregelen te doorbreken die anderszins effectief lijken te werken. Meer concreet zien wij het risico van het doorbreken van maatregelen van interne beheersing door het management en het college van Gedeputeerde Staten met name in: 

  • Journaalposten en andere aanpassingen die tijdens het opstellen van de jaarrekening zijn gemaakt;
  • Significante transacties buiten het kader van de normale bedrijfsuitoefening.
  • Beïnvloeding van schattingen ten aanzien van de voorzieningen en de waardering van activa.
Wij hebben de opzet en het bestaan geëvalueerd van de maatregelen van interne beheersing in de processen voor het genereren en verwerken van journaalposten en het maken van schattingen. Wij hebben journaalposten geselecteerd op basis van risicocriteria en hierop specifieke controlewerkzaamheden verricht. Deze werkzaamheden omvatten onder meer inspectie van informatie uit brondocumenten. Daarnaast hebben wij op basis van risicocriteria specifieke controlewerkzaamheden verricht ten aanzien van belangrijke schattingen van het college van Gedeputeerde Staten, waaronder de waardering van vaste activa en het toereikend zijn van voorzieningen. Wij hebben in het bijzonder aandacht gehad voor het inherente risico van vooringenomenheid van het college van Gedeputeerde Staten bij deze posten en daarbij tevens aandacht besteed aan de risico’s die voortkomen uit nevenfuncties. Onze werkzaamheden hebben niet geleid tot specifieke aanwijzingen voor fraude of vermoedens van fraude ten aanzien van het doorbreken van de interne beheersing door het college van Gedeputeerde Staten. Wij hebben geen significante transacties buiten de normale bedrijfsuitoefening geïdentificeerd.
Niet-structurele verstrekte subsidie of bijdrage is onjuist verantwoord of voldoet niet aan de gestelde voorwaarden als gevolg van corruptie. De provincie Overijssel kent verschillende subsidieregelingen met verschillende voorwaarden. Het
frauderisico ziet toe op de niet structurele verstrekte subsidies met specifieke en complexe subsidievoorwaarden.

Wij hebben de opzet en het bestaan geëvalueerd van de maatregelen van interne beheersing in de processen voor het verstrekken en vaststellen van subsidies. Om het risico op onrechtmatige subsidieverstrekkingen te ondervangen hebben wij de volgende werkzaamheden uitgevoerd: 

  • Wij hebben de bevindingen vanuit controle boekjaar 2023 geanalyseerd en vastgesteld in hoeverre deze bevindingen ook van toepassing kunnen zijn op subsidieverstrekkingen 2024.
  • Wij hebben een cijferbeoordeling uitgevoerd op de verstrekte subsidies met als doel inzicht te verkrijgen op de complexiteit van de subsidieverstrekkingen.
  • Wij hebben de omvang van de stroom subsidies die direct bij beschikking vastgesteld wordt in kaart gebracht.
  • Wij hebben beoordeeld of subsidies verstrekt zijn aan verbonden partijen van de gedeputeerde staten.
  • Wij hebben door middel van een aselecte deelwaarneming subsidies geselecteerd en hiervan getoetst in hoeverre deze rechtmatig zijn verstrekt en juist zijn verantwoord.
  • Wij hebben kennis genomen van het controlememo van de afdeling Unit control om na te gaan in hoeverre onrechtmatige subsidieverstrekkingen intern zijn gerapporteerd en geadresseerd.

Onze bevindingen ten aanzien van de administratieve organisatie en interne beheersing hebben wij schriftelijk gerapporteerd. Onze werkzaamheden hebben niet geleid tot specifieke aanwijzingen voor fraude of vermoedens daarvan.

De provincie Overijssel kent verschillende specifieke uitkeringen (SiSa-regelingen) met verschillende voorwaarden. Daarbij is sprake van een directe relatie tussen de verantwoorde bestedingen en de bijbehorende bate die door de provincie wordt ontvangen. Hierdoor is een risico aanwezig op het bewust onjuist verantwoorden van bestedingen, waarmee niet voldaan wordt aan de voorwaarden vanuit de betreffende specifieke regeling, om zo een hoger bedrag aan baten te verkrijgen. Het risico is toegespitst op SiSa regelingen die qua subsidievoorwaarden complex zijn en qua bestedingsomvang groot zijn in relatie tot de materialiteit. Voor 2024 betreft dit de regeling L16 Eenmalige specifieke uitkering Provinciaal Uitvoeringsprogramma Natuur. 

Wij hebben de opzet en het bestaan geëvalueerd van de maatregelen van interne beheersing in de processen voor het verantwoorden van de specifieke uitkeringen.Om het risico op onjuiste verantwoording van bestedingen in de SiSa-bijlage te ondervangen hebben wij de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

  • Een risicoanalyse uitgevoerd op de complexiteit van de voorwaarden van de specifieke regelingen in relatie tot de omvang van de verantwoorde bestedingen.
  • Wij hebben per regeling de (algemene) vereisten / voorwaarden geanalyseerd en getoetst.
  • Wij hebben per regeling geanalyseerd hoe de te verantwoorden indicatoren tot stand komen en indien sprake is van handmatige correcties aanvullende werkzaamheden verricht.
  • Wij hebben door middel van een aselecte deelwaarneming bestedingen geselecteerd en hiervan getoetst in hoeverre deze verantwoord mogen worden op basis van de voorwaarden. De omvang van de deelwaarneming is per regeling afhankelijk van de uitkomsten uit de risicoanalyse. Onze werkzaamheden hebben niet geleid tot specifieke aanwijzingen voor fraude of vermoedens daarvan.

Wij hebben tijdens onze controle geen specifieke aanwijzingen gekregen voor (een vermoeden van) fraude.

Controleaanpak veronderstellingen inzake financiële risico’s in relatie tot de financiële positie

Zoals toegelicht in het onderdeel paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing in de jaarstukken, heeft gedeputeerde staten een beoordeling opgesteld van de mogelijkheden van de provincie om de risico’s vanuit de normale bedrijfsvoering financieel op te vangen en de bedrijfsvoering zonder tussenkomst van de provinciale toezichthouder voort te zetten. 

Onze werkzaamheden hebben bestaan uit:

  • Het uitvoeren van een risicoanalyse gericht op het risico dat er gerede twijfel bestaat over de mogelijkheden om de financiële risico’s vanuit de reguliere exploitatie en onverwachte tegenvallers financieel op te vangen, zonder tussenkomst van de toezichthouder.
  • Het kennisnemen van de analyse in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van het college en overwegen of deze alle relevante informatie bevat waarvan de accountant als gevolg van de controle van de jaarrekening kennis heeft en het bevragen van het college over de belangrijkste veronderstellingen en uitgangspunten.
  • Het kennisnemen van de meerjarenbegroting in relatie tot de ontwikkelingen in de sector decentrale overheden.
  • Het kennisnemen van de beoordeling van de (meerjaren)begroting van de provincie door de toezichthouder.
  • Het vaststellen dat de volgens het BBV verplichte financiële kengetallen in lijn liggen met de gangbare normen.
  • Het inwinnen van inlichtingen bij het college over zijn kennis van het niet in staat kunnen zijn om financiële risico’s op te kunnen vangen vanuit de reguliere bedrijfsvoering.
  • Het verkrijgen van inlichting over gebeurtenissen of omstandigheden na de periode waarvoor het college een beoordeling heeft gemaakt.
  • Het evalueren of voldoende en geschikte controle-informatie is verkregen met betrekking tot de conclusie en veronderstellingen van het college inzake het opvangen van financiële risico’s in relatie tot de financiële positie.

Onze controlewerkzaamheden hebben geen informatie opgeleverd die strijdig is met de veronderstellingen en aannames van gedeputeerde staten over de gehanteerde uitgangspunten om de normale bedrijfsvoering door te kunnen zetten.

Naleving anticumulatiebepaling WNT niet gecontroleerd
In overeenstemming met het Controleprotocol WNT 2024 hebben wij de anticumulatiebepaling, bedoeld in artikel 1.6 sub a WNT en artikel 5 lid 1 sub n en o Uitvoeringsregeling WNT, niet gecontroleerd. Dit betekent dat wij niet hebben gecontroleerd of er wel of niet sprake is van een normoverschrijding door een leidinggevende topfunctionaris vanwege eventuele dienstbetrekkingen als leidinggevende topfunctionaris bij andere WNT-plichtige instellingen, alsmede of de in dit kader vereiste toelichting juist en volledig is.

Verklaring over de in het jaarverslag opgenomen andere informatie
De jaarstukken omvatten andere informatie, naast de jaarrekening en onze controleverklaring daarbij. De andere informatie bestaat uit:

  • jaarverslag, waaronder de kerntakenverantwoording en de paragrafen;
  • overige gegevens, waaronder structurele en incidentele baten en lasten, personeelsgebonden lasten en organisatie.

Op grond van onderstaande werkzaamheden zijn wij van mening dat de andere informatie met de jaarrekening verenigbaar is en geen materiële afwijkingen bevat.

Wij hebben de andere informatie gelezen en hebben op basis van onze kennis en ons begrip, verkregen vanuit de jaarrekeningcontrole of anderszins, overwogen of de andere informatie materiële afwijkingen bevat. Met onze werkzaamheden hebben wij voldaan aan de vereisten in de Nederlandse Standaard 720. Deze werkzaamheden hebben niet dezelfde diepgang als onze controlewerkzaamheden bij de jaarrekening.

De gedeputeerde staten zijn verantwoordelijk voor het opstellen van de andere informatie, waaronder het jaarverslag in overeenstemming met het BBV.

Verklaring betreffende overige door wet- of regelgeving gestelde eisen

Ingevolge artikel 217 lid 3 (b) van de Provincie hebben wij onderzocht of de baten en lasten, alsmede de balansmutaties met betrekking tot specifieke uitkeringen als bedoeld in artikel 17 van de Financiële-verhoudingswet (hierna: de specifieke uitkeringen) rechtmatig tot stand zijn gekomen. In de jaarrekening is verantwoordingsinformatie opgenomen over deze specifieke uitkeringen (de SiSa-bijlage).

Naar ons oordeel zijn de baten en lasten, alsmede de balansmutaties over 2024 met betrekking tot de specifieke uitkeringen in alle van materieel belang zijnde aspecten rechtmatig tot stand gekomen in overeenstemming met de vereisten aan de specifieke uitkeringen bij en krachtens artikel 58a BBV en de Financiële-verhoudingswet - Regeling Informatieverstrekking SiSa.

De gedeputeerde staten zijn verantwoordelijk voor het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties met betrekking tot de specifieke uitkeringen, in overeenstemming met de vereisten aan de specifieke uitkeringen bij en krachtens artikel 58a BBV en de Financiële-verhoudingswet - de Regeling Informatieverstrekking SiSa. In dit kader is zijn de gedeputeerde staten tevens verantwoordelijk voor een zodanige interne beheersing die gedeputeerde staten noodzakelijk acht om de naleving van die relevante wet- en regelgeving mogelijk te maken zonder afwijkingen van materieel belang als gevolg van fraude of fouten.

Het is onze verantwoordelijkheid een redelijke mate van zekerheid te krijgen voor ons oordeel ingevolge artikel 217 lid 3 (b) van de Provinciewet. Wij hebben onze controle uitgevoerd volgens Nederlands recht, waaronder de Nederlandse controlestandaarden, het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) en de Nota Verwachtingen Accountantscontrole 2024, zoals opgenomen in de Nota procedure aanlevering SiSa verantwoordingsinformatie 2024 in bijlage 2 van de Regeling Informatieverstrekking SiSa. Wij hebben bij de controle van de baten en lasten, alsmede de balansmutaties met betrekking tot specifieke uitkeringen dezelfde materialiteit toegepast als bij de controle van de jaarrekening.

Onze controle bestond onder andere uit:

  • het identificeren en inschatten van de risico’s dat baten en lasten alsmede de balansmutaties met betrekking tot de specifieke uitkeringen als gevolg van fouten of fraude niet in alle van materieel belang zijnde aspecten rechtmatig tot stand zijn gekomen, het in reactie op deze risico’s bepalen en uitvoeren van controlewerkzaamheden en het verkrijgen van controle-informatie die voldoende en geschikt is als basis voor ons oordeel;
  • het verkrijgen van inzicht in de interne beheersing die relevant is voor de controle met als doel controlewerkzaamheden te selecteren die passend zijn in de omstandigheden. Deze werkzaamheden hebben niet als doel om een oordeel uit te spreken over de effectiviteit van de interne beheersing van de provincie;
  • het evalueren of de baten en lasten alsmede de balansmutaties met betrekking tot de specifieke uitkeringen in alle van materieel belang zijnde aspecten rechtmatig tot stand zijn gekomen.

Beschrijving van verantwoordelijkheden met betrekking tot de jaarrekening
Verantwoordelijkheden van de gedeputeerde staten en de provinciale staten voor de jaarrekening
De gedeputeerde staten zijn verantwoordelijk voor het opmaken en getrouw weergeven van de jaarrekening in overeenstemming met het BBV. De gedeputeerde staten zijn ook verantwoordelijk voor de financiële rechtmatigheid van de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties, in overeenstemming met de begroting en met de in de relevante wet- en regelgeving, waaronder provinciale verordeningen, opgenomen bepalingen, zoals opgenomen in het door de gedeputeerde staten vastgestelde normenkader d.d. 11 december 2024 en voor het getrouw toelichten van de financiële rechtmatigheid in de jaarrekening.

In dit kader is zijn de gedeputeerde staten tevens verantwoordelijk voor een zodanige interne beheersing die de gedeputeerde staten noodzakelijk acht om het opmaken van de jaarrekening en de naleving van het normenkader voor de financiële rechtmatigheid mogelijk te maken zonder afwijkingen van materieel belang als gevolg van fraude of fouten.

Bij het opmaken van de jaarrekening moet gedeputeerde staten de veronderstellingen inzake de financiële risico’s in relatie tot de financiële positie onderbouwen en afwegen of de provincie in staat is de financiële risico’s vanuit de reguliere exploitatie en onverwachte tegenvallers financieel op te vangen zonder tussenkomst van de toezichthouder. De gedeputeerde staten moeten gebeurtenissen en omstandigheden waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan of de financiële risico’s kunnen worden opgevangen toelichten in de jaarrekening.

De provinciale staten is verantwoordelijk voor het vaststellen van het normenkader voor de financiële rechtmatigheid en het uitoefenen van toezicht op het proces van financiële verslaggeving van de provincie.

Onze verantwoordelijkheden voor de controle van de jaarrekening
Onze verantwoordelijkheid is het zodanig plannen en uitvoeren van een controleopdracht dat wij daarmee voldoende en geschikte controle-informatie verkrijgen voor het door ons af te geven oordeel.

Onze controle is uitgevoerd met een hoge mate maar geen absolute mate van zekerheid waardoor het mogelijk is dat wij tijdens onze controle niet alle afwijkingen van materieel belang als gevolg van fraude of fouten ontdekken. Afwijkingen kunnen ontstaan als gevolg van fraude of fouten en zijn materieel indien redelijkerwijs kan worden verwacht dat deze, afzonderlijk of gezamenlijk, van invloed kunnen zijn op de economische beslissingen die gebruikers op basis van deze jaarrekening nemen. De materialiteit beïnvloedt de aard, timing en omvang van onze controlewerkzaamheden en de evaluatie van het effect van onderkende afwijkingen op ons oordeel. 

Wij hebben deze accountantscontrole professioneel kritisch uitgevoerd en hebben waar relevant professionele oordeelsvorming toegepast in overeenstemming met de Nederlandse controlestandaarden, het Bado, het controleprotocol dat is vastgesteld door de provinciale staten op 31 januari 2024, het Controleprotocol WNT 2024, ethische voorschriften en de onafhankelijkheidseisen. Onze controle bestond onder andere uit:

  • het identificeren en inschatten van de risico’s dat de jaarrekening afwijkingen van materieel belang bevat als gevolg van fouten of fraude, het in reactie op deze risico’s bepalen en uitvoeren van controlewerkzaamheden en het verkrijgen van controle informatie die voldoende en geschikt is als basis voor ons oordeel. Bij fraude is het risico dat een afwijking van materieel belang niet ontdekt wordt groter dan bij fouten. Bij fraude kan sprake zijn van samenspanning, valsheid in geschrifte, het opzettelijk nalaten transacties vast te leggen, het opzettelijk verkeerd voorstellen van zaken of het doorbreken van de interne beheersing;
  • het verkrijgen van inzicht in de interne beheersing die relevant is voor de controle met als doel controlewerkzaamheden te selecteren die passend zijn in de omstandigheden. Deze werkzaamheden hebben niet als doel om een oordeel uit te spreken over de effectiviteit van de interne beheersing van de provincie;
  • het evalueren van de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor financiële verslaggeving en het evalueren van de redelijkheid van schattingen door gedeputeerde staten en de toelichtingen die daarover in de jaarrekening staan;
  • het vaststellen dat de door gedeputeerde staten gehanteerde veronderstellingen aanvaardbaar zijn inzake de afweging dat de provincie in staat is de financiële risico’s vanuit de reguliere exploitatie en onverwachte tegenvallers financieel op te vangen zonder tussenkomst van de toezichthouder. Tevens het op basis van de verkregen controle-informatie vaststellen of er gebeurtenissen en omstandigheden zijn waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan omtrent de financiële positie. Als wij concluderen dat er een onzekerheid van materieel belang bestaat, zijn wij verplicht om aandacht in onze controleverklaring te vestigen op de relevante gerelateerde toelichtingen in de 
    jaarrekening. Als de toelichtingen inadequaat zijn, moeten wij onze verklaring aanpassen. Onze conclusies zijn gebaseerd op de controle-informatie die verkregen is tot de datum van onze controleverklaring. Toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden kunnen echter van materiële betekenis zijn voor de financiële positie van de provincie; 
  • het evalueren van de presentatie, structuur en inhoud van de jaarrekening en de daarin opgenomen toelichtingen; en het evalueren of de jaarrekening een getrouw beeld geeft van de onderliggende transacties en gebeurtenissen.

Gegeven onze eindverantwoordelijkheid voor het oordeel zijn wij verantwoordelijk voor de controle van de jaarrekening van de provincie, rekening houdend met de invloed daarop van de aard en de significantie van de activiteiten van uitvoeringsorganisaties ten behoeve van de provincie. Op basis hiervan hebben wij de aard en omvang bepaald van de uit te voeren werkzaamheden ten aanzien van deze uitvoeringsorganisaties.

Wij communiceren met de provinciale staten onder andere over de geplande reikwijdte en timing van de controle en over de significante bevindingen die uit onze controle naar voren zijn gekomen, waaronder eventuele significante tekortkomingen in de interne beheersing.

Groningen, 28 mei 2025

BDO Audit & Assurance B.V. 
namens deze,

w.g. drs. R.H. Bouman R