15.963 Uitgaven (x1000)

Status prestaties

Kerntaak 7: Kwaliteit openbaar bestuur

Kerntaak 7: Kwaliteit openbaar bestuur

15.963 Uitgaven (x1000)

Status prestaties

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Begrotingstekst 2024:
Deze kerntaak richt zich op een sterk en betrokken openbaar bestuur in Overijssel. 
Voor een goed functionerende democratie is het belangrijk dat iedereen meedoet. 
We betrekken inwoners en partners bij onze opgaven, op een passende manier voor elke doelgroep. Daarnaast zorgen we ervoor dat onze belangen goed vertegenwoordigd zijn in Europa en Den Haag.

We willen de kwaliteit van het openbaar bestuur in Overijssel optimaal waarborgen. We zien om naar onze medeoverheden en kijken waar we kunnen bijdragen, bijvoorbeeld met menskracht of het delen van kennis. Verder streven we naar doelmatige en toegankelijke subsidieregelingen waarbij gebruikers zo min mogelijk administratieve lasten ervaren.

Overijssel moet een veilige plek zijn en blijven voor iedereen. We zetten de strijd tegen ondermijnende activiteiten voort door onze eigen weerbaarheid op orde te hebben en samen met gemeenten, politie en veiligheidspartners alert te zijn op concrete signalen en ontwikkelingen, bijvoorbeeld in het buitengebied. 

We willen de mogelijkheden van digitalisering en data nog beter benutten om ons beleid en de kwaliteit van ons bestuur te ondersteunen. 

Alleen samen kunnen en willen we de opgaven realiseren. We werken daarom aan goede relaties met inwoners en partners. 

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

7.1 Goed openbaar bestuur in Overijssel

Terug naar navigatie - 7.1 Goed openbaar bestuur in Overijssel

Voor een goed openbaar bestuur in Overijssel werken wij samen met Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen. We zien dat er veel op onze gemeenten afkomt. Wanneer nodig en wenselijk bekijken we per opgave of en op welke wijze we de gemeenten kunnen helpen en of het binnen onze mogelijkheden past. (7.1.1). 
Als toezichthouder zien wij erop toe dat Overijsselse gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen hun taken zorgvuldig uitvoeren en dat zij financieel gezond zijn en blijven. In dit kader bereiden we ons onder meer voor op de nieuwe Archiefwet, die naar verwachting in 2025 in werking treedt. 
Wij ondersteunen onze partners in de strijd tegen ondermijning en zetten in op verdere verbetering van de weerbaarheid en integriteit van de eigen organisatie (7.1.5). 
De Commissaris van de Koning draagt als voorzitter van Provinciale en Gedeputeerde Staten bij aan een transparant en goed openbaar bestuur. Daarnaast geeft hij invulling aan zijn Rijkstaken, zoals de benoeming van burgemeesters en het uitvoeren van ambtsbezoeken bij gemeenten. 
Wij bereiden ons voor op het vieren van 500 jaar Provincie Overijssel in 2028 (7.1.6).

7.1.1 Bestuurlijke inrichting en samenwerking

  1. In het coalitieakkoord worden belangrijke elementen van bestuursstijl genoemd: luisteren en verbinden, eerlijk en betrouwbaar, open en uitlegbaar en betrokken. Het komend jaar ontwikkelen we een plan van aanpak hoe we deze elementen kunnen versterken.
  2. Samen met gemeenten staan we voor de aanpak van grote opgaven. Wanneer een gemeente het (financieel) te zwaar krijgt, zal dit van invloed zijn op de slagkracht als partner bij de aanpak van die opgaven. Wanneer dit aan de orde is, voeren we hierover het gesprek met de gemeente en verkennen samen eventuele oplossingen en mogelijkheden tot samenwerking. Hetzelfde geldt voor de waterschappen. 
  3. We voeren minimaal 3x per jaar bestuurlijk overleg met het bestuur van de VNG Overijssel over mogelijke verbeterpunten over de samenwerking rond de grote opgaven. Dat kan bijvoorbeeld ook gaan over de slagkracht van gemeenten (zie hiervoor). Daarnaast nemen we, wanneer we daarvoor worden uitgenodigd, deel aan de bestuurlijke platforms van de VNG Overijssel (financieel, ruimtelijk, sociaal en infosamenleving). 
  4. Binnen het Interprovinciaal Overleg (IPO) brengen we de Overijsselse belangen voor het voetlicht en benutten we samen met relevante partners onze lobbykracht richting het rijk en de Europese Unie.
  5. We versterken de informatievoorziening tussen GS en PS omtrent IPO-zaken, mede aan de hand van het IPO-traject ‘Naar meer Slagvaardigheid’.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

  • Geen

7.1.2 Interbestuurlijk toezicht

  1. Wij houden interbestuurlijk toezicht (IBT) op basis van een constructieve dialoog met degenen op wie wij toezicht houden en begeleiden gemeenten en/of waterschappen met een oranje of rode totaal IBT-kleur met als doel zorgvuldige uitvoering van taken (het beeld wordt groen).
  2. Wij zorgen jaarlijks in april voor een totaalbeeld van het interbestuurlijk toezicht per gemeente en waterschap en bespreken, indien nodig, deze voor de zomer met  de betreffende gemeente of het waterschap.
  3. Wij houden financieel toezicht op onze 25 gemeenten,  1 waterschap en 17 gemeenschappelijke regelingen. 
  4. Wij begeleiden gemeenten die onder preventief toezicht staan, met als doel zo snel mogelijk terug te keren naar een financieel gezonde situatie waarbij repressief toezicht volstaat. 
  5. Wij stellen vanuit archief toezicht  voor 25 gemeenten 1 waterschap en een aantal gemeenschappelijke regelingen IBT-beoordelingen op en leggen in dat kader 10 tot 15 inspectiebezoeken af.
  6. Wij investeren in capaciteit en kennis om uitvoering te kunnen geven aan nieuwe archief- en informatiewetgeving.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

7.1.5 Ondermijning

  1. Wij passen de bevoegdheden uit de  Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) toe op vergunningen, subsidies, aanbestedingen en vastgoedtransacties en monitoren de effectiviteit hiervan.
  2. Wij hebben periodiek overleg met/geven voorlichting aan vergunningverlening,  subsidieverlening, grondzaken en aanbestedingen (ONS) over de samenwerking i.r.t. de toepassing van de Wet Bibob.
  3. We informeren medewerkers, bestuur, gemeenten en (veiligheids-)partners structureel over ondermijning via: bijeenkomsten/workshops, nieuwsoverzichten en onze in- en externe communicatiekanalen.
  4. Wij delen informatie over ondermijningssignalen/fenomeensignalen met de deelnemers van het samenwerkingsverband Regionaal Informatie- en Expertisecentrum Oost-Nederland (RIEC-ON) om gezamenlijk op te trekken tegen ondermijning.
  5. We dragen bij aan de preventie en aanpak van criminele activiteiten door de samenwerking met de districten IJsselland en Twente en voeren daartoe projecten/activiteiten uit die overeengekomen zijn in de Samenwerkingsagenda Ondermijning Overijssel (zoals bijvoorbeeld vakantieparken, leegstand agrarische gebouwen, bestuurlijke weerbaarheid).
  6. We verkennen of en op welke wijze de provincie van meerwaarde kan zijn bij het voorkomen dat jongeren in het criminele circuit belanden. 

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

  • GS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming

7.1.6 (Rijks)taken Commissaris van de Koning

  1. Wij behandelen de procedures voor (nieuwe) benoeming burgemeesters en de herbenoemingsprocedures voor zittende burgemeesters en bereiden de reguliere klankbordgesprekken met alle 25 burgemeesters voor.
  2. Wij bereiden de ambtsbezoeken, gemiddeld 6 per jaar, aan de Overijsselse gemeenten voor.
  3. Wij bereiden (werk)bezoeken van het Koninklijk Huis (mede) voor en adviseren over voorstellen voor Koninklijke onderscheidingen en Koninklijke predicaten.
  4. Wij behandelen bemiddelingsverzoeken aan de Commissaris van de Koning (in het kader van de Ombudsfunctie).
  5. Vanuit de rol van de Commissaris van de Koning bevorderen we de bestuurlijke weerbaarheid, integriteit en veiligheid van onze provinciale Overijsselse bestuurders en volksvertegenwoordigers. Dit bewaken we eveneens voor de bestuurders van de 25 Overijsselse gemeenten. Dat vindt zowel collectief als individueel plaats.
  6. Wij verzorgen de reguliere inhoudelijke ondersteuning van de Provinciale Regietafel Asiel en de beleidsadvisering op de thema's asiel en vluchtelingen. Dit doen we omdat de Commissaris van de Koning als Rijksorgaan o.a. voorzitter is van de Provinciale Regietafel Asiel.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

  • Resultaatbestemming

7.2 Wendbaar en eigentijds openbaar bestuur

Terug naar navigatie - 7.2 Wendbaar en eigentijds openbaar bestuur

Om tijdig en adequaat in te spelen op ontwikkelingen die relevant zijn voor het openbaar bestuur, volgen wij de trends en ontwikkelingen in de maatschappij. We investeren in kennisontwikkeling en de dialoog over openbaar bestuur en democratie (7.2.1). 
Via het Trendbureau Overijssel bevorderen we met trendverkenningen een meer toekomstgerichte (politieke) besluitvorming bij Overijsselse overheden (7.2.2). 
Wij verzamelen en analyseren data om de ontwikkeling van beleid te ondersteunen en de realisatie te monitoren; we zijn transparant over deze data en zorgen voor zover mogelijk dat ze beschikbaar zijn voor iedereen die daar belang bij heeft. 
We vinden het belangrijk dat iedereen mee kan doen binnen de provincie. Onze inwoners en andere samenwerkingspartner willen we breder betrekken in lijn met ons coalitieakkoord, dat doen we op verschillende manieren passend bij de doelgroepen. (7.2.4).

7.2.1 Kennisontwikkeling en -deling

  1. Wij verzorgen ongeveer 100 provinciespelen en 3 debat- en verkiezingsactiviteiten voor jongeren, met name gericht op mbo-studenten, onder de vlag Overijssel doet mee! (ODM). Als actieve regionale partner van Prodemos, Huis voor Democratie en Rechtsstaat, organiseren wij samen zo’n 300 gastlessen en activiteiten op scholen in Overijssel en bij de Overijsselse gemeenten. 
  2. Wij begeleiden de Jongerenraad Overijssel en verbinden deze met het provinciebestuur om samen te bepalen hoe jongeren betrokken kunnen worden bij politiek en democratie enerzijds, en hoe het geluid van jongeren meegenomen kan worden bij beleidsvorming en -bepaling anderzijds. 
  3. Wij werken samen met scholen op het thema burgerschap, onder meer door gezamenlijk lesprogramma’s te ontwikkelen en ‘democratie’ met ‘burgerschap’ te verbinden. In 2024 hebben we een structurele samenwerking met minimaal 3 grote scholenclusters. 
  4. Wij ondersteunen minimaal de helft van de gemeenten in Overijssel bij ‘democratische activiteiten’ en faciliteren en coördineren lokale activiteiten die voor alle gemeenten beschikbaar zijn, zoals de Democratiefabriek. Uiterlijk in 2026 willen we álle gemeenten betrokken hebben bij democratische activiteiten.  
  5. ODM zoekt – samen met jongeren en de Jongerenraad – naar innovaties om de jongeren beter te betrekken bij democratie en samenleving. Wij voegen daartoe elk jaar minimaal één nieuw product of een sterke innovatie van een bestaande activiteit toe aan het activiteitenpalet van ODM. 
  6. Op basis van de evaluatie uit 2023 van ODM herijken we onze doelen en activiteiten.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

  • Geen

7.2.2 Trendbureau Overijssel

Trendbureau verantwoordt financieel in de provinciale begroting en inhoudelijk en qua programmering aan de programmaraad. Met de programmaraad zijn de volgende prestaties voor 2024 afgesproken: 

1.    Verkenning over betekenis kunst en cultuur voor vitale gemeenschappen;
2.    Verdieping verkenning Toekomst voor Werk, Werk voor Toekomst t.a.v. zorg in de woonomgeving;
3.    Eén of meerdere signalementen i.k.v. Europese Verkiezingen;
4.    Op verzoek bijdrage leveren aan activiteiten van derden, in vorm van presentaties, workshops, hulp bij vraagarticulatie, schriftelijke bijdragen/commentaar, deelname werksessies etc.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

  • Geen

7.2.3 Digitale overheid, datastrategie en data-analyse

  1. Wij faciliteren het datagedreven werken binnen de provincie door innovatieve projecten uit te voeren, een dataplatform in te richten en te zorgen voor een solide databasis door goed databeheer en gebruik van de wettelijk verplichte basisregistraties. 
  2. Wij benutten de mogelijkheden van ons geografische informatiesysteem ten volle om het data-gedreven werken binnen de hele organisatie te ondersteunen. 
  3. We beheren de Overijsselse monitor Brede Welvaart die ingezet kan worden ten behoeve van de grote programma’s en voor monitoring van het coalitieakkoord. 
  4. Als provinciale kennismakelaar delen we actief onze kennis, bijvoorbeeld door samen te werken met gemeenten en kennisinstellingen, de Kennishub Overijssel en het jaarlijkse beleidsinformatiecongres. 
  5. Wij zien het belang van kwalitatief onderzoek groeien, bijvoorbeeld in de vorm van lerende evaluaties. Wij zorgen voor voldoende capaciteit en blijven ons op dit vlak door ontwikkelen en innoveren. 

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

R

  • Geen

7.2.4 Eigentijdse invulling participatie

  1. We stellen een participatievisie en -aanpak op als basis voor het realiseren van onze provinciale opgaven en aansluitend bij de gewenste bestuursstijl;
  2. We betrekken de Jongerenraad bij de uitwerking van  jongerenparticipatie in de visie (zie ook prestatie 7.2.1.);
  3. We geven de opbrengsten en het vervolg van het programma Studio Vers Bestuur een plek in de Participatievisie en -aanpak
  4. We bepalen bij het realiseren van onze opgaven hoe wij daarin samenwerken met inwoners en partners;
  5. We brengen het totaal aan participatie instrumenten waarmee wij al werken in beeld en onderzoeken of en in hoeverre andere participatie instrumenten aanvullend ingezet kunnen worden, zoals bijvoorbeeld het burgerberaad;
  6. We werken de inzet van communicatie t.b.v. participatie verder uit.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

  • GS Begrotingswijziging

7.3 Effectief eigen bestuur

Terug naar navigatie - 7.3 Effectief eigen bestuur

Wij behartigen de Overijsselse belangen en werken aan maatschappelijke resultaten voor onze provincie. Dit doen wij door samenwerking in ons eigen bestuur en een goede samenwerking met overheden, en gezamenlijk met maatschappelijke organisaties, onderwijs en bedrijfsleven in onze regio’s Stedendriehoek, Zwolle en Twente. Door relatiebeheer en lobby willen we de zichtbaarheid en betrouwbaarheid in onze netwerken vergroten. Hiermee bevorderen we de samenwerking en de realisatie van onze doelen 7.3.1 en 7.3.2. 
Daarnaast zorgen wij voor passend en transparant communicatiebeleid en voldoen wij aan de regelgeving uit de Wet open Overheid (WOO) (7.3.3). 
Bij de afhandeling van bezwaar en beroep richten wij ons op de dialoog en het oplossen van conflicten volgens de door ons vastgestelde ‘Methode Overijssel’ (7.3.4). 
Gezamenlijk zetten Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten in op de maatschappelijke opgaven en een versteviging van de samenwerking en samenspel (7.3.5 en 7.3.6). 

7.3.1 Samenwerking met partners

  1. Regionale Samenwerking: 
    * In Regio Zwolle werken wij samen aan de meerjarige agenda, het Novex-gebied, en de aanvraag regiodeal;
    * In Stedendriehoek werken wij samen aan de uitvoeringsagenda, het investeringsplatform en de aanvraag regiodeal;
    * In Twente werken we samen aan de uitvoering van de regiodeal, vervullen we de kassiersfunctie en werken we aan een agenda voor Twente.
  2. We vertalen onze bestuurlijke ambities n.a.v. het rapport "Elke regio telt!" in beleid en in een lobbystrategie, stemmen dit af met onze regionale partners en trekken waar dat kan samen op.
  3. Wij lobbyen op Nederlandse-, Duitse- en Europese schaal op basis van een geprioriteerde provinciale lobbyagenda, met focus op de opgaven van Overijssel, zoals overeengekomen met onze partners en vastgelegd in het Coalitieakkoord.  
  4. Wij werken op internationale schaal samen via de agenda’s met Noordrijn-Westfalen, Nedersaksen en het Münsterland en stimuleren onder meer grensoverschrijdende arbeidsmarkt en zetten in op verbetering van de corridor Zwolle-Twente-Münster. We verkennen hoe we de samenwerking met Nedersaksen kunnen intensiveren.  
  5. We lobbyen samen met onze partners voor het beschikbaar komen van Europese fondsen voor Oost-Nederland/Overijssel in de periode 2021-2027. (Zie ook prestatie 5.3.3 Realisatie Europese programma’s). Ten behoeve van de regionale economie willen we de mogelijkheden voor ons bedrijfsleven internationaal versterken. We baseren ons op de marktkennis van Oost-NL. We starten een verkenning naar de mogelijkheden van nieuwe samenwerkingsverbanden, zoals bijvoorbeeld de Baltische Staten.
  6. Wij organiseren relatie- en netwerkbijeenkomsten en ontmoeten partners in Nederland, Duitsland en Europa: onder andere de externe nieuwjaarsreceptie, werkbezoeken van het college, werkbezoeken van Kamerleden en Europarlementariërs, de Koningsdagreceptie in Düsseldorf en de European Week of Regions and Cities (EWRC) in Brussel.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

7.3.3 Communicatie

  1. De websites voor provinciale projecten en programma's die los van de provinciale website bestaan, worden geïntegreerd in de provinciale website of krijgen een eigen plek in het centrale content management systeem. Zodanig dat deze ook aan alle wet- en regelgeving voldoen.
  2. Om aan digitale toegankelijkheid te voldoen, worden acties die volgen uit de impactanalyse (2023) in 2024 uitgevoerd.
  3. De te behalen doelen uit de Wet Open Overheid (W.O.O.) voor de passieve openbaarmaking zijn als volgt; 
    * De wettelijke behandelingstermijnen worden behaald tenzij er een uitzonderlijke reden is om dit niet te doen zoals; omvang van het verzoek, niet bestaande documenten of niet gespecificeerde scope van een Woo verzoek;
    * Woo verzoeken, die herkenbaar zijn als zodanig, worden binnen 2 werkdagen beantwoord met een ontvangstbevestiging;
    * De extern gedeelde documenten inzake een Woo verzoek; ontvangstbevestiging, verzoek tot precisering, verdagingsbesluit, deelbesluit, eindbesluit, zijn uniform door het gebruik van sjablonen en zijn allemaal van dezelfde kwaliteit;
    * Woo besluiten worden inclusief de te openbaren documenten gepubliceerd op een daarvoor centraal aangesteld portaal, zodat herhaalverzoeken eenvoudig te doen zijn;
    * Het publicatie portaal is goed vindbaar, zowel via de website als via de nationale centrale verwijsindex. 
  4. De te behalen doelen voor de actieve openbaarmaking zijn als volgt; 
    * de wettelijk verplichte informatie categorieën en de daarbinnen vallende stukken, worden gepubliceerd op een daarvoor centraal aangesteld portaal;
    * de informatie stromen die betrekking hebben op de 11 vastgestelde informatie categorieën worden in kaart gebracht en er wordt  gekeken naar de beste en snelste manier om deze informatie te publiceren.

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

O

  • GS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming

7.3.4 Bezwaar en beroep

  1. Wij handelen bezwaarschriften en klachten vanuit een open houding en gericht op een goede communicatie, in een begrijpelijke taal. Indien nodig schakelen wij een mediator of onafhankelijke deskundigen in om te komen tot een duurzame oplossing.
  2. Wij benutten bezwaren, klachten en claims als leerpunten om het handelen van de provincie te verbeteren en adviseren intern over kansen voor verbeteringen.
  3. We streven ernaar om minstens 75% van de bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn af te handelen. Daarbij houden we rekening met wettelijke verdagingsmogelijkheden en opschorting van de termijn in overleg met belanghebbenden.
  4. Wij voeren een onderzoek uit onder circa 100 bezwaarmakers over de tevredenheid over de gevolgde procedure en de genomen beslissing.

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

R

  • Geen

7.3.5 Bestuur

  1. Wij brengen  focus aan in onze verantwoording aan PS, door bij het gesprek uit te gaan van onze integrale bijdrage aan maatschappelijke opgaven.
  2. Wij versterken de informatiepositie van PS, onder andere  door meer te werken met startnotities bij het proces van beleidsvorming.
  3. We willen inwoners breder betrekken, op verschillende manieren, passend bij de doelgroepen.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

R

  • Geen

7.3.6 Provinciale Staten

  1. We willen inwoners breder betrekken, op verschillende manieren, passend bij de doelgroepen.
  2. We blijven ons inzetten voor bestuurlijke vernieuwing op basis van de principes ‘doen’, ‘leren’ en ‘delen’. Participatie-instrumenten zijn een middel en geen doel op zich. We bekijken de komende periode het totaal aan instrumenten dat we hebben en  welke instrumenten een waardevolle toevoeging kunnen zijn.
  3. We faciliteren gesprekken om gezamenlijk te komen tot kaders voor participatie en te onderzoeken hoe participatie verder onderdeel dient te worden van de agenda van Provinciale Staten.
  4. We willen meer werken via voorkantsturing met kaders en criteria die vooraf de speelruimte bepalen. Participatie en horizontale samenwerking zijn hiervan voorbeelden.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

Ondermijning bedreigt de weerbaarheid van het openbaar bestuur
Ondermijning van overheden maakt het openbaar bestuur kwetsbaar. Met het programma weerbare overheid ondersteunen we gemeenten bij het weerbaar blijven en weerbaarder worden. Dit laat onverlet dat er ondermijning aan de orde kan zijn en er zich incidenten voordoen. Denk aan bedreigingen van 33% van onze burgemeesters.

Onzekerheid over Rijksbeleid migratie en asiel vergroot risico’s voor huisvesting
Het Rijksbeleid t.a.v. migratie en asiel heeft een forse koerswijziging ondergaan. Het is onduidelijk in hoeverre dit gevolgen gaat hebben voor de huisvesting van statushouders en asielzoekers. We blijven contact zoeken met het Rijk om eventuele risico’s en kansen te agenderen en wachten de wettelijke verankering en financiering van het nieuwe Rijksbeleid af. 

Rijkskortingen op gemeentefonds verhogen risico op financieel toezicht
Het Rijk heeft met ingang van 2026 een korting doorgevoerd op het provincie en gemeentefonds. Hierdoor is de kans op een stijgend aantal gemeenten dat onder preventief toezicht valt vergroot. Voor 2026 anticiperen we daarop door bij het Rijk te blijven agenderen dat er balans moet zijn tussen de gemeentelijke taken en daarvoor beschikbaar gestelde rijksmiddelen. Daarnaast houden we rekening met extra inzet voor de uitoefening van ons financieel toezicht. 

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten.

Bedragen x €1.000

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde begrotingswijzigingen
Prestatie PS/GS Begrotingswijziging of Resultaatbestemming Voorgestelde Begrotingswijziging/Resultaatbestemming Baten Lasten Saldo Financiële toelichting prestatie
7.1.5 Ondermijning GS Begrotingswijziging -602 0 602 -602 Op een begroot bedrag van € 1,2 miljoen is een bedrag overgebleven van € 0,79 miljoen, dit restant kan voornamelijk worden verklaard door het programma ondermijning op vakantieparken. Ondermijning op vakantieparkenHet KVO-budget voor het tegengaan van ondermijning op vakantieparken heeft een onderbesteding van €0,6 miljoen. Voor € 0,5 miljoen hebben wij dit aangekondigd bij de tweede monitor. Onder andere één van de geplande campagnes voor Meld Misdaad Anoniem is doorgeschoven naar 2025. De daarmee samenhangende kosten voor de campagne worden derhalve niet in 2024 maar in 2025 gemaakt.   Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van €0,6 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf  2025 van prestatie 7.1.3 van de begroting 2025. BAG (basisregistratie adressen en gebouwen) registratie vakantieparkenBij de decembercirculaire 2023 is een decentralisatie-uitkering ad €40.000 aangekondigd voor ‘Aanpak vakantieparken’. In 2024 is het niet gelukt om deze middelen in te zetten. Om alsnog deze middelen te besteden, willen wij u voorstellen om het bedrag van €40.000 door te schuiven naar 2025. Wij stellen voor om een bedrag van €40.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 7.1.3 van de begroting 2024.
7.1.5 Ondermijning Resultaatbestemming -40 0 40 -40 Op een begroot bedrag van € 1,2 miljoen is een bedrag overgebleven van € 0,79 miljoen, dit restant kan voornamelijk worden verklaard door het programma ondermijning op vakantieparken. Ondermijning op vakantieparkenHet KVO-budget voor het tegengaan van ondermijning op vakantieparken heeft een onderbesteding van €0,6 miljoen. Voor € 0,5 miljoen hebben wij dit aangekondigd bij de tweede monitor. Onder andere één van de geplande campagnes voor Meld Misdaad Anoniem is doorgeschoven naar 2025. De daarmee samenhangende kosten voor de campagne worden derhalve niet in 2024 maar in 2025 gemaakt.   Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van €0,6 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf  2025 van prestatie 7.1.3 van de begroting 2025. BAG (basisregistratie adressen en gebouwen) registratie vakantieparkenBij de decembercirculaire 2023 is een decentralisatie-uitkering ad €40.000 aangekondigd voor ‘Aanpak vakantieparken’. In 2024 is het niet gelukt om deze middelen in te zetten. Om alsnog deze middelen te besteden, willen wij u voorstellen om het bedrag van €40.000 door te schuiven naar 2025. Wij stellen voor om een bedrag van €40.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 7.1.3 van de begroting 2024.
7.1.6 (Rijks)taken Commissaris van de Koning Resultaatbestemming -1524 0 1524 -1524 Op een begroot bedrag van €1,1 miljoen is een bedrag van €0,56 miljoen overgebleven. Het gaat met name om de middelen voor 80 jaar bevrijding, de Regietafel Asiel en beschikbaar gestelde middelen vanuit de decembercirculaire 2024. In  Monitor 2024-II hebben wij dit al aangekondigd. Hieronder worden deze onderwerpen toegelicht. 80 jaar bevrijdingBij de P-nota 2025 heeft u besloten een bedrag van €300.000 toe te zeggen voor 80 jaar bevrijding. In 2024 zijn we begonnen met de voorbereiding en het maken van afspraken. Hiermee zijn alle middelen in 2024 nog niet besteed. Om onze afspraken na te komen en 80 jaar bevrijding op een gewenste manier te kunnen vieren, stellen wij voor om een bedrag van €169.500 door te schuiven naar de jaarschijf van 2025. Wij stellen voor om het resterende bedrag van € 169.500 via een resultaatbestemming door te schuiven naar de jaarschijf 2025 van prestatie 7.1.4 in de begroting voor 2025. Regietafel AsielIn het Asielakkoord van augustus 2022 is afgesproken dat het Rijk, via het IPO, financiële middelen beschikbaar stelt voor het Asieldossier. Deze middelen kunnen onder andere worden ingezet voor personele kosten of ondersteuning van gemeenten . In 2023 is in totaal €0,4 miljoen ontvangen. In 2024 is gestart met de voorbereidingen en het aanwenden van deze middelen. Het toekennen en effectief inzetten van de middelen kost tijd, waardoor niet alle beschikbare middelen in 2024 zijn besteed. Wij stellen voor om het resterende bedrag van € 0,3 miljoen via een resultaatbestemming door te schuiven naar de jaarschijf 2025 van prestatie 7.1.4 in de begroting voor 2025. Spreidingswet (December Circulaire 2024)Via de december circulaire heeft de provincie Overijssel een bedrag  ontvangen van € 0,8 miljoen. De middelen zijn verdeeld op basis van de verdeling van het aantal opvangplaatsen per provincie. Wij stellen u voor om € 0,8 miljoen via resultaatbestemming toe te voegen aan de begroting 2025 van prestatie 7.1.4. Deze mutatie wordt onder Kerntaak 20 Financiering en dekkingsmiddelen opgenomen. Weerbaar bestuur (December Circulaire 2024)Via de december circulaire heeft de provincie Overijssel een bedrag  ontvangen van € 152.159. Deze decentralisatie-uitkering wordt aan de  provincies verstrekt om de slagkracht van kleinere gemeenten tegen oneigenlijke druk te vergroten. Wij stellen u voor om € 152.159 via resultaatbestemming toe te voegen aan de begroting 2025 van prestatie 7.1.4. Deze mutatie wordt onder Kerntaak 20 Financiering en dekkingsmiddelen opgenomen. Weerbaar bestuur (December Circulaire 2023)Zoals aangegeven bij de jaarrekening 2023 hebben wij  in 2023 middelen ontvangen om de slagkracht van met name kleinere gemeenten tegen ondermijnende invloeden te vergroten. In 2024 is gestart met de voorbereidingen en het aanwenden van deze middelen. Het toekennen en effectief inzetten van de middelen kost tijd, waardoor niet alle beschikbare middelen in 2024 zijn besteed. Wij stellen u  voor om het restant in te zetten voor het daarvoor bestemde doel in 2025. Wij stellen voor om het resterende bedrag van € 65.029 via een resultaatbestemming door te schuiven naar de jaarschijf 2025 van prestatie 7.1.4 in de begroting voor
7.2.4 Eigentijdse invulling participatie GS Begrotingswijziging -41 0 41 -41 Bij de tweede monitor is aangegeven dat het procesgeld voor participatie in 2024 niet volledig benut zal worden. Initieel was de besluitvorming over de participatievisie gepland voor juli, maar deze heeft plaatsgevonden in oktober. De uitvoering (na besluitvorming in Provinciale Staten) vindt dus later plaats, waardoor een deel van de uitgaven in 2025 zal plaatsvinden. Eind 2024 is een bedrag van €41.140 overgebleven. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van €41.140 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 7.2.2 van de begroting 2025.
7.3.3 Communicatie GS Begrotingswijziging 0 79 79 0 Van het begrote bedrag van €0,83 miljoen is €0,43 miljoen overgebleven. Via de Monitor 2024-II hebben wij hiervan € 0,25 miljoen aangekondigd. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de middelen voor de Wet open overheid (WOO) en het programma dienstverlening. Wet open overheid (WOO).In september 2024 hebben wij u een brief gestuurd (D2024-09-012725) waarin wij u informeerden over de stijging van het aantal WOO-verzoeken en de toenemende doorlooptijd. Wij verwachten dat dit zal resulteren in hogere kosten op een later tijdstip. Vanwege de langere doorlooptijd zullen sommige middelen die voor 2024 zijn bestemd, pas later nodig zijn. Wij voorzien dat het resterende bedrag in 2025 zal worden ingezet. Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,3 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 7.3.2 van de begroting 2025. Budget programma dienstverleningIn 2024 hebben we ingezet op dienstverlening en afspraken gemaakt met derden. Het zorgvuldig en weloverwogen vastleggen van deze afspraken heeft echter de nodige tijd gevergd, waardoor we niet in staat waren om alle middelen volledig toe te kennen. Wij verzoeken u daarom om eenmalig een bedrag van €32.052 over te hevelen naar 2025, zodat we onze gemaakte afspraken kunnen nakomen. Wij stellen u voor om een bedrag van € 32.052 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 7.3.2 van de begroting 2025. SPUK compensatie VS WOOOp 16 december 2024 hebben wij namens het Rijk een beschikking ontvangen waarin €79.212 is toegezegd. In 2019 zijn er uitvoeringstoetsen geweest op de consequenties van de WOO voor gemeenten, provincies en waterschappen. Het resultaat van de onderhandelingen over deze toetsen was destijds dat gemeenten zijn gecompenseerd voor de aansluiting op de infrastructuur van de Minister van BZK ex artikel 3.3b, terwijl provincies en waterschappen niet werden gecompenseerd. Met deze beschikking wordt alsnog compensatie gegeven voor de incidentele aansluitkosten, op basis van de uitvoeringstoets 2019 en de daarin opgenomen claims van de provincies. Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de begrote onttrekking uit de doeluitkering compensatie VS WOO (baten) en de begrote exploitatielasten voor prestatie 7.3.2 Wet open overheid in 2025 te verhogen met €79.212.
7.3.3 Communicatie Resultaatbestemming -334 0 334 -334 Van het begrote bedrag van €0,83 miljoen is €0,43 miljoen overgebleven. Via de Monitor 2024-II hebben wij hiervan € 0,25 miljoen aangekondigd. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de middelen voor de Wet open overheid (WOO) en het programma dienstverlening. Wet open overheid (WOO).In september 2024 hebben wij u een brief gestuurd (D2024-09-012725) waarin wij u informeerden over de stijging van het aantal WOO-verzoeken en de toenemende doorlooptijd. Wij verwachten dat dit zal resulteren in hogere kosten op een later tijdstip. Vanwege de langere doorlooptijd zullen sommige middelen die voor 2024 zijn bestemd, pas later nodig zijn. Wij voorzien dat het resterende bedrag in 2025 zal worden ingezet. Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,3 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 7.3.2 van de begroting 2025. Budget programma dienstverleningIn 2024 hebben we ingezet op dienstverlening en afspraken gemaakt met derden. Het zorgvuldig en weloverwogen vastleggen van deze afspraken heeft echter de nodige tijd gevergd, waardoor we niet in staat waren om alle middelen volledig toe te kennen. Wij verzoeken u daarom om eenmalig een bedrag van €32.052 over te hevelen naar 2025, zodat we onze gemaakte afspraken kunnen nakomen. Wij stellen u voor om een bedrag van € 32.052 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 7.3.2 van de begroting 2025. SPUK compensatie VS WOOOp 16 december 2024 hebben wij namens het Rijk een beschikking ontvangen waarin €79.212 is toegezegd. In 2019 zijn er uitvoeringstoetsen geweest op de consequenties van de WOO voor gemeenten, provincies en waterschappen. Het resultaat van de onderhandelingen over deze toetsen was destijds dat gemeenten zijn gecompenseerd voor de aansluiting op de infrastructuur van de Minister van BZK ex artikel 3.3b, terwijl provincies en waterschappen niet werden gecompenseerd. Met deze beschikking wordt alsnog compensatie gegeven voor de incidentele aansluitkosten, op basis van de uitvoeringstoets 2019 en de daarin opgenomen claims van de provincies. Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de begrote onttrekking uit de doeluitkering compensatie VS WOO (baten) en de begrote exploitatielasten voor prestatie 7.3.2 Wet open overheid in 2025 te verhogen met €79.212.
Totaal -2.541 79 2.620 -2.541

Doorgevoerde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Doorgevoerde begrotingswijzigingen
Prestatie Doorgevoerde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo GS/PS Begrotingswijziging Financiële toelichting
7.1.5 Ondermijning -40 0 40 -40 PS-wijz. 12 Jaarstukken 2023 Res. best. Weerbare Overheid Bestedingen zijn in lijn met de begroting.  Ondermijning op vakantieparken Het programma ondermijning op vakantieparken heeft een onderbesteding van  € 0,17 miljoen. Hiervoor is een aantal redenen. Er is aan het einde van het jaar een extra uitkering van het RIEC binnen gekomen van € 48.000 t.b.v. vakantieparken. De besteding hiervan zal in 2024 plaatsvinden. In verband met tijdelijke capaciteitsproblemen is een aantal werkzaamheden t.b.v. gemeenten nog niet uitgevoerd dat in 2024 alsnog uitgevoerd gaat worden. Een aantal verplichtingen schuift daarom door naar 2024. Hiervoor is de financiële ruimte uit 2023 nodig om die werkzaamheden en verplichtingen te kunnen dekken. Op basis van de spelregels voor de doeluitkering hebben wij besloten om de baten en lasten voor prestatie 7.1.5 in 2024 budgettair neutraal te verhogen met € 0,17 miljoen. BAG (basisregistratie adressen en gebouwen) registratie vakantieparken Bij  de decembercirculaire 2023 is een decentralisatie-uitkering ad € 40.000 aangekondigd voor ‘Aanpak vakantieparken’, zie onderstaande tekst. De provincies ontvangen een financiële impuls van € 40.000 per provincie voor de vervolgaanpak op vakantieparken en met name voor het verder verbeteren van de registratie van vakantieparken. Het bedrag is in 2023 ontvangen, maar zal in 2024 besteed worden. Daarom stellen wij u een resultaatbestemming voor. Wij stellen u voor om een bedrag van € 40.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 7.1.5 van de begroting 2024.
7.1.5 Ondermijning 0 174 174 0 GS-wijz. 110 Jaarstukken 2023 Weerbare Overheid Bestedingen zijn in lijn met de begroting.  Ondermijning op vakantieparken Het programma ondermijning op vakantieparken heeft een onderbesteding van  € 0,17 miljoen. Hiervoor is een aantal redenen. Er is aan het einde van het jaar een extra uitkering van het RIEC binnen gekomen van € 48.000 t.b.v. vakantieparken. De besteding hiervan zal in 2024 plaatsvinden. In verband met tijdelijke capaciteitsproblemen is een aantal werkzaamheden t.b.v. gemeenten nog niet uitgevoerd dat in 2024 alsnog uitgevoerd gaat worden. Een aantal verplichtingen schuift daarom door naar 2024. Hiervoor is de financiële ruimte uit 2023 nodig om die werkzaamheden en verplichtingen te kunnen dekken. Op basis van de spelregels voor de doeluitkering hebben wij besloten om de baten en lasten voor prestatie 7.1.5 in 2024 budgettair neutraal te verhogen met € 0,17 miljoen. BAG (basisregistratie adressen en gebouwen) registratie vakantieparken Bij  de decembercirculaire 2023 is een decentralisatie-uitkering ad € 40.000 aangekondigd voor ‘Aanpak vakantieparken’, zie onderstaande tekst. De provincies ontvangen een financiële impuls van € 40.000 per provincie voor de vervolgaanpak op vakantieparken en met name voor het verder verbeteren van de registratie van vakantieparken. Het bedrag is in 2023 ontvangen, maar zal in 2024 besteed worden. Daarom stellen wij u een resultaatbestemming voor. Wij stellen u voor om een bedrag van € 40.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 7.1.5 van de begroting 2024.
7.1.5 Ondermijning 0 210 210 0 GS-wijz. 118 Monitor Overijssel 2024-I Op een begroot bedrag van € 1,2 miljoen is een bedrag overgebleven van € 0,79 miljoen, dit restant kan voornamelijk worden verklaard door het programma ondermijning op vakantieparken. Ondermijning op vakantieparkenHet KVO-budget voor het tegengaan van ondermijning op vakantieparken heeft een onderbesteding van €0,6 miljoen. Voor € 0,5 miljoen hebben wij dit aangekondigd bij de tweede monitor. Onder andere één van de geplande campagnes voor Meld Misdaad Anoniem is doorgeschoven naar 2025. De daarmee samenhangende kosten voor de campagne worden derhalve niet in 2024 maar in 2025 gemaakt.   Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van €0,6 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf  2025 van prestatie 7.1.3 van de begroting 2025. BAG (basisregistratie adressen en gebouwen) registratie vakantieparkenBij de decembercirculaire 2023 is een decentralisatie-uitkering ad €40.000 aangekondigd voor ‘Aanpak vakantieparken’. In 2024 is het niet gelukt om deze middelen in te zetten. Om alsnog deze middelen te besteden, willen wij u voorstellen om het bedrag van €40.000 door te schuiven naar 2025. Wij stellen voor om een bedrag van €40.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 7.1.3 van de begroting 2024.
7.1.5 Ondermijning -612 0 612 -612 GS-wijz. 119 Ondermijning Deze wijziging heeft betrekking op GS-wijz. 119 Ondermijning
7.1.5 Ondermijning -450 0 450 -450 Adm. 201 Doorwerking PS 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 Doorwerking PS 2023
7.1.5 Ondermijning -100 0 100 -100 Adm. 203 Doorwerking adm. 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 Doorwerking adm. 2023
7.1.5 Ondermijning 84 0 -84 84 Wijz. 214 Najaarswijz. personeel Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 214 Najaarswijz. personeel
7.1.6 (Rijks)taken CvdK -250 0 250 -250 PS 005 Amendementen begroting 2024 Deze wijziging heeft betrekking op PS 005 Amendementen begroting 2024
7.1.6 (Rijks)taken CvdK -475 0 475 -475 PS-wijz. 12 Jaarstukken 2023 Res. best. Regietafel Asiel In het Asielakkoord van augustus 2022 is afgesproken dat het Rijk, via het IPO, geld beschikbaar stelt voor het Asieldossier. In 2023 zijn twee bedragen overgemaakt (€ 0,175 miljoen en € 0,225 miljoen). Deze middelen kunnen in 2024 (en verder) ingezet worden voor bijvoorbeeld personele kosten (secretaris provinciale regietafel), ondersteuning van gemeenten en monitoring d.m.v. een provinciaal dashbord.  Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,4 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 7.1.6 van de begroting 2024. Weerbaar bestuur kleine gemeenten Bij de decembercirculaire 2023 is een decentralisatie-uitkering ad € 75.167 aangekondigd voor ‘Weerbaar bestuur kleine gemeenten’, zie onderstaande tekst. Om de slagkracht van met name kleinere gemeenten tegen ondermijnende invloeden te vergroten, wordt voor de gezamenlijke 12 provincies een eenmalige bijdrage verstrekt van in totaal € 902.000. Alle provincies ontvangen daarvan een vaste bijdrage van circa € 75.000. Deze middelen komen vanuit het programma Weerbaar Bestuur. Een eerdere financiële impuls vanuit het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zoals opgenomen in paragraaf 3.2.1 van de septembercirculaire 2022 heeft ertoe geleid dat provincies capaciteit hebben ingezet voor het vergroten van de slagkracht tegen ondermijning, bijvoorbeeld door het versterken van de capaciteit voor de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) bij gemeenten of door het opvolgen van aanbevelingen uit weerbaarheidsscans. De komende impuls biedt de kans om de aanjagende rol van de provincie verder te versterken.  Bij het onderdeel Overhead, financiering en dekkingsmiddelen wordt voorgesteld om een bedrag van € 75.167 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 7.1.6 van de begroting 2024.
7.1.6 (Rijks)taken CvdK -250 0 250 -250 PS-wijz. 20 Perspectiefnota 2025 Deze wijziging heeft betrekking op PS-wijz. 20 Perspectiefnota 2025
7.1.6 (Rijks)taken CvdK 80 0 -80 80 PS-wijz. 025 Monitor Overijssel 2024-I Op een begroot bedrag van €1,1 miljoen is een bedrag van €0,56 miljoen overgebleven. Het gaat met name om de middelen voor 80 jaar bevrijding, de Regietafel Asiel en beschikbaar gestelde middelen vanuit de decembercirculaire 2024. In  Monitor 2024-II hebben wij dit al aangekondigd. Hieronder worden deze onderwerpen toegelicht. 80 jaar bevrijdingBij de P-nota 2025 heeft u besloten een bedrag van €300.000 toe te zeggen voor 80 jaar bevrijding. In 2024 zijn we begonnen met de voorbereiding en het maken van afspraken. Hiermee zijn alle middelen in 2024 nog niet besteed. Om onze afspraken na te komen en 80 jaar bevrijding op een gewenste manier te kunnen vieren, stellen wij voor om een bedrag van €169.500 door te schuiven naar de jaarschijf van 2025. Wij stellen voor om het resterende bedrag van € 169.500 via een resultaatbestemming door te schuiven naar de jaarschijf 2025 van prestatie 7.1.4 in de begroting voor 2025. Regietafel AsielIn het Asielakkoord van augustus 2022 is afgesproken dat het Rijk, via het IPO, financiële middelen beschikbaar stelt voor het Asieldossier. Deze middelen kunnen onder andere worden ingezet voor personele kosten of ondersteuning van gemeenten . In 2023 is in totaal €0,4 miljoen ontvangen. In 2024 is gestart met de voorbereidingen en het aanwenden van deze middelen. Het toekennen en effectief inzetten van de middelen kost tijd, waardoor niet alle beschikbare middelen in 2024 zijn besteed. Wij stellen voor om het resterende bedrag van € 0,3 miljoen via een resultaatbestemming door te schuiven naar de jaarschijf 2025 van prestatie 7.1.4 in de begroting voor 2025. Spreidingswet (December Circulaire 2024)Via de december circulaire heeft de provincie Overijssel een bedrag  ontvangen van € 0,8 miljoen. De middelen zijn verdeeld op basis van de verdeling van het aantal opvangplaatsen per provincie. Wij stellen u voor om € 0,8 miljoen via resultaatbestemming toe te voegen aan de begroting 2025 van prestatie 7.1.4. Deze mutatie wordt onder Kerntaak 20 Financiering en dekkingsmiddelen opgenomen. Weerbaar bestuur (December Circulaire 2024)Via de december circulaire heeft de provincie Overijssel een bedrag  ontvangen van € 152.159. Deze decentralisatie-uitkering wordt aan de  provincies verstrekt om de slagkracht van kleinere gemeenten tegen oneigenlijke druk te vergroten. Wij stellen u voor om € 152.159 via resultaatbestemming toe te voegen aan de begroting 2025 van prestatie 7.1.4. Deze mutatie wordt onder Kerntaak 20 Financiering en dekkingsmiddelen opgenomen. Weerbaar bestuur (December Circulaire 2023)Zoals aangegeven bij de jaarrekening 2023 hebben wij  in 2023 middelen ontvangen om de slagkracht van met name kleinere gemeenten tegen ondermijnende invloeden te vergroten. In 2024 is gestart met de voorbereidingen en het aanwenden van deze middelen. Het toekennen en effectief inzetten van de middelen kost tijd, waardoor niet alle beschikbare middelen in 2024 zijn besteed. Wij stellen u  voor om het restant in te zetten voor het daarvoor bestemde doel in 2025. Wij stellen voor om het resterende bedrag van € 65.029 via een resultaatbestemming door te schuiven naar de jaarschijf 2025 van prestatie 7.1.4 in de begroting voor
7.1.6 (Rijks)taken CvdK -7 0 7 -7 Adm. 201 Doorwerking PS 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 Doorwerking PS 2023
7.2.1 Kennisontwikkeling en -deling 0 -40 -40 0 GS 123 Monitor Overijssel 2024-II Zie toelichting onder 7.3.1 Samenwerking Gelderland Wij hebben besloten om € 40.000 budgetneutraal te verlagen op zowel de baten als de lasten onder prestatie 7.2.1.  Dit is een administratieve correctie die een geheel vormt met de mutaties onder 7.3.1 en 7.3.3.
7.2.1 Kennisontwikkeling en -deling 120 40 -80 120 Wijz. 208 Voorjaarswijz. personeel Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 208 Voorjaarswijz. personeel
7.2.2 Trendbureau Overijssel 113 0 -113 113 Adm. 203 Doorwerking adm. 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 Doorwerking adm. 2023
7.2.3 Kennis, onderz. + datagedr. werken 160 0 -160 160 PS 31 Monitor Overijssel 24-II KT Budget informatieproducten BIJ12 Onder prestatie 7.2.3 'Digitale overheid, datastrategie en data-analyse' is een budget opgenomen van €160.000 voor diverse informatieproducten (luchtfoto's, atlas leefomgeving, ondergronden, zwemwaterportaal)  die bij BIJ12 in beheer zijn voor alle provincies. Qua verantwoording is het passender om dit budget over te hevelen naar het centrale bedrijfsvoeringbudget onder Overhead, financiering en dekkingsmiddelen, onderdeel Overhead. Bij prestatie 7.2.3 stellen we u daarom voor om vanaf 2024 budgettair neutraal het structurele budget van  €160.000 over te hevelen van prestatie 7.2.3 naar prestatie Overhead, financiering en dekkingsmiddelen, onderdeel Overhead.
7.2.3 Kennis, onderz. + datagedr. werken -0 0 0 -0 Wijz. 204 Diversen januari 4 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 204 Diversen januari 4
7.2.4 Eigentijdse invulling participatie -310 0 310 -310 GS 102 Participatieambities CA24 Deze wijziging heeft betrekking op GS 102 Participatieambities CA24
7.2.4 Eigentijdse invulling participatie 187 0 -187 187 Wijz. 208 Voorjaarswijz. personeel Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 208 Voorjaarswijz. personeel
7.3.1 Samenwerking met partners 0 -50 -50 0 GS 123 Monitor Overijssel 2024-II Samenwerking GelderlandEr heeft een verandering in de samenwerking plaatsgevonden met Gelderland, waardoor een inkomstenbron wegvalt. Er is gekeken naar waar er structureel minder uitgaven zijn dan begroot in kerntaak 7, en we hebben besloten om dit verschil te gebruiken om de verminderde inkomsten te compenseren. Deze aanpassing betreft prestaties 7.2.1, 7.3.1 en 7.3.3.  Wij hebben besloten om in 2024 het budget met € 50.000 budgetneutraal te verlagen Internationale en grensoverschrijdende samenwerking We hebben besloten om vanaf 2025 het budget met €44.000 budgetneutraal te verlagen op zowel de baten als de lasten onder prestatie 7.3.1.
7.3.1 Samenwerking met partners 10 0 -10 10 Adm. 201 Doorwerking PS 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 Doorwerking PS 2023
7.3.1 Samenwerking met partners 43 0 -43 43 Adm. 203 Doorwerking adm. 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 Doorwerking adm. 2023
7.3.1 Samenwerking met partners 50 50 0 50 Wijz. 208 Voorjaarswijz. personeel Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 208 Voorjaarswijz. personeel
7.3.3 Communicatie 0 -10 -10 0 GS 123 Monitor Overijssel 2024-II Wet Open Overheid De grootste onderbesteding (schatting € 0,25 miljoen) binnen deze prestatie zit bij de Wet Open Overheid (WOO). Toen de WOO van kracht werd, hebben we een ruwe schatting gemaakt van hoeveel geld we nodig zouden hebben. Sinds begin dit jaar hebben we de werkwijze aangepast. We gebruiken het geld nu vooral om de toenemende WOO-verzoeken te verwerken en actief documenten openbaar te maken. In het eerste kwartaal van 2025 kijken we op basis van onze ervaringen of het budget moet worden aangepast. Als het aantal WOO-verzoeken blijft stijgen, is het waarschijnlijk dat we het hele budget in 2025 zullen gebruiken. Budget arbeidsmarktcommunicatie Onder  ‘Overhead, financiering en dekkingsmiddelen’ is een budget van € 46.000 gereserveerd voor arbeidscommunicatie. Het uitvoeringsbudget willen we hierop aan laten sluiten en daarom hebben we besloten om het budget van € 46.000 vanaf begrotingsjaar 2025 over te hevelen van  ‘Overhead, financiering en dekkingsmiddelen’ naar prestatie 7.3.3 ‘communicatie’. Zie toelichting onder 7.3.1 Samenwerking Gelderland Wij hebben besloten om € 10.162 budgetneutraal te verlagen op zowel de baten als de lasten onder prestatie 7.3.3.
7.3.3 Communicatie 104 0 -104 104 Adm. 201 Doorwerking PS 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 Doorwerking PS 2023
7.3.3 Communicatie 187 0 -187 187 Adm. 203 Doorwerking adm. 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 Doorwerking adm. 2023
7.3.3 Communicatie 162 10 -152 162 Wijz. 208 Voorjaarswijz. personeel Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 208 Voorjaarswijz. personeel
7.3.3 Communicatie 89 0 -89 89 Wijz. 214 Najaarswijz. personeel Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 214 Najaarswijz. personeel
7.3.4 Bezwaar en beroep -39 0 39 -39 PS-wijz. 025 Monitor Overijssel 2024-I Door de hoeveelheid, complexiteit en daarmee samenhangende termijnoverschrijdingen worden we vaker veroordeeld tot het betalen van proceskosten en schadevergoedingen. Hierdoor is er sprake van een geringe budgetoverschrijding van circa € 7.000 op deze prestatie. Deze overschrijding wordt opgevangen binnen kerntaak 7 'Kwaliteit openbaar bestuur'.
7.3.5 Bestuur 229 0 -229 229 PS 31 Monitor Overijssel 24-II KT Kosten accountantHet budget (en kosten) van de accountant zijn abusievelijk op prestatie 7.3.5. 'Bestuur' begroot en verwerkt. Wij stellen voor om het budget voor de accountantskosten (€ 229.000) over te hevelen van prestatie 7.3.5. naar 7.3.6. 'Provinciale Staten' en voor de jaren 2025 t/m 2028 dit op € 235.000 (inclusief indexatie) te budgetteren.
7.3.5 Bestuur -21 0 21 -21 Wijz. 207 Diversen april 2024 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 207 Diversen april 2024
7.3.5 Bestuur 21 0 -21 21 Wijz. 215 Diversen september 2024 3 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 215 Diversen september 2024 3
7.3.6 Provinciale Staten -329 0 329 -329 PS 31 Monitor Overijssel 24-II KT Onder prestatie 7.3.5 hebben wij u voorgesteld om het budget voor de accountantskosten (€ 229.000) over te hevelen van prestatie 7.3.5. naar 7.3.6. 'Provinciale Staten'. Dit betreft een budgettair neutrale wijziging tussen prestaties. De licentie- en beheerkosten voor technische ondersteuning van Staten- en commissievergaderingen zijn de afgelopen jaren door inflatie fors gestegen.  Ook zijn de cateringkosten in 2024 ten opzichte van voorgaande jaren gestegen.  Het budget dreigt door genoemde oorzaken met circa € 100.000 overschreden te worden. Wij stellen u voor om prestatie de lasten van prestatie 7.3.6 budgettair neutraal structureel te verhogen met €100.000  ten laste van het bestaande indexeringsbudget.
7.3.6 Provinciale Staten -66 0 66 -66 Adm. 201 Doorwerking PS 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 Doorwerking PS 2023
7.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn -376 0 376 -376 PS 31 Monitor Overijssel 24-II KT Deze wijziging heeft betrekking op PS 31 Monitor Overijssel 24-II KT
7.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn -329 0 329 -329 Adm. 203 Doorwerking adm. 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 Doorwerking adm. 2023
7.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn -418 0 418 -418 Wijz. 208 Voorjaarswijz. personeel Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 208 Voorjaarswijz. personeel
7.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn -172 0 172 -172 Wijz. 214 Najaarswijz. personeel Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 214 Najaarswijz. personeel
Totaal -2.608 384 2.993 -2.608