2.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid

Acties 2024
- Wij ontwikkelen samen met gemeenten, GGD en andere partners provinciaal milieubeleid waarbij gezondheid van inwoners centraal staat en verankeren deze in de Provinciale Omgevingsvisie. Wij actualiseren onze milieunota waarbij wij de verbinding leggen met de grote maatschappelijke opgaven.
- Wij bevorderen een gezonde leefomgeving door projecten te initiëren en te ondersteunen gericht op beter bewustzijn, betrokkenheid en gedrag van inwoners op de thema's lucht, geluid en (zwerf)afval. We zetten in op kennisdeling en kennisontwikkeling door bijeenkomsten te organiseren voor en met diverse partners als GGD en gemeenten.
- Wij werken samen met andere provincies aan (inter)nationale en interprovinciale beleid- en kennistrajecten.
- Wij voeren de wettelijke coördinatietaak uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving.
- Wij stellen het jaarprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving voor 31 december vast. Daarbij zetten we ook in op het toekomstbestendig maken van ons vergunning, toezicht en handhaving beleid (VTH-beleid) en de uitvoering daarvan op complexe dossiers als zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) en circulaire economie.
- Wij willen hinder van vliegtuiglawaai zoveel mogelijk beperken o.a. door laagvliegend verkeer te voorkomen vanuit onze verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de leefomgeving.
Inhoudelijke kleurscore
Inhoudelijke toelichting
Inhoudelijk realiseerden we in 2024 de begrote acties.
- Wij stelden de Milieunota 2024 vast. Deze nota is het beleidsmatige kader voor de inzet en activiteiten die we in de komende periode/de coalitieperiode uitvoeren. Dit doen we samen met gemeenten, GGD en andere partners van het provinciaal milieubeleid. De inzet uit de Milieunota verankerden wij in de Omgevingsvisie waarvan de herziening nu plaatsvindt.
- Wij bevorderden een gezonde leefomgeving door enkele projecten te initiëren en te ondersteunen gericht op beter bewustzijn, betrokkenheid en gedrag van inwoners op de thema's lucht, geluid en (zwerf)afval. Dit betrof de continuering van het project Schone Rivieren en de start van een nieuw educatieproject voor luchtkwaliteit -in samenwerking met GLOBE gericht op scholieren (snuffelfiets).
- Wij werkten samen met andere provincies aan (inter)nationale en interprovinciale beleids- en kennistrajecten. Onderdeel hiervan is de beleidsbeïnvloeding van het Nationale Milieu Programma van het ministerie van IenW en (onze) voortrekkersrol voor het regionale kennisnetwerk Zeer Zorgwekkende Stoffen.
- Wij voerden de wettelijke coördinatietaak uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Hiervoor organiseerden we begin 2024 een bijeenkomst. We zetten in op kennisdeling en kennisontwikkeling door enkele bijeenkomsten te organiseren voor en met diverse partners als GGD en gemeenten.
- Wij actualiseerden ons beleidsplan VTH waaraan we in 2024 uitvoering gaven.
- Het zoveel mogelijk beperken van hinder van vliegtuiglawaai is gekoppeld aan (de ontwikkeling van het) vliegveld Lelystad; afhankelijk hiervan houden wij de optie open om nabij Zwolle een meetpost in te richten om hinder te monitoren.
Financiële kleurscore
Financiële toelichting
Resultaatbestemmingen Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS), vliegtuiglawaai en zwerfafval:
1) In mei hebben wij een besluit (GS nota 2023-011160) genomen over het vervolg en de provinciale rol in de samenwerking en kennisuitwisseling tussen overheden en werkvelden bij de aanpak van risicovolle (chemische) en zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) in Overijssel. Omdat enkele partijen hun rol en inzet anders hebben moeten invullen dan aanvankelijk voorzien, hebben wij besloten een voortrekkersrol te nemen. Hierover bent u in mei per brief geïnformeerd (kenmerk D2023-04-010541, 16 mei 2023). Ter uitvoering van dit besluit zijn de opdrachten aan de Omgevingsdiensten (OD's) aangepast. Deze zullen in 2025 leiden tot uitvoering. Zoals bij de 2e monitor reeds aangekondigd zijn, als gevolg van bovenstaande aanpassing, nog geen bestedingen gerealiseerd in 2024. Wij stellen voor om dit (incidentele) budget, ad € 185.000, door te schuiven naar 2025.
2) Onze activiteiten gericht op beperking van het vliegtuiglawaai stemmen we af op de nationale besluitvorming over (her)verdeling van het luchtruim en de luchthaven Lelystad. Afhankelijk hiervan ligt de vraag voor of wij nabij Zwolle nog een meetpost inrichten om hinder te monitoren. Dat laatste, het inrichten van een meetpost, is om die reden nog niet gerealiseerd in 2024. Daarom hebben wij de hiervoor beschikbare € 50.000 niet gerealiseerd in 2024. Omdat de nationale besluitvorming over Lelystad nog niet is afgerond willen het budget doorschuiven naar 2025.
3) De financiering en vergoedingen voor gebiedsbeheerders voor zwerfafval/plastics is vanaf 1-1-2023 gewijzigd. In het afgelopen jaar is de producentenverantwoordelijkheid doorgevoerd. Daardoor gaan zij betalen voor de acties en het opruimen van (plastic) zwerfafval. Dit betekent dat gebiedsbeheerders volgens een verdeelsleutel hiervoor een vergoeding kunnen ontvangen. Voor het opruimen van zwerfafval hebben wij in november 2023 van het Afvalfonds verpakkingen een vergoeding ontvangen van € 27.000. Dit bedrag hebben wij voor een klein deel (€ 7.000) ingezet in 2024 voor de financiering van het plan van aanpak Schone en drinkbare IJssel voor de jaren 2024 en 2025. Het restant bedrag, ad. € 20.000, willen wij doorschuiven naar 2025 voor de uitvoering in 2025.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 255.000 (totaal punten 1, 2 en 3) middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 2.1.1 van de begroting 2025.
Statenvoorstellen en -besluiten
- Concept-beleidsplan vergunningverlening toezicht en handhaving 2022-2025 Kernmerk 2021/0214119
Begrotingswijziging
- Resultaatbestemming