4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit

Acties 2024
- Wij stellen een Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) op als mobiliteitslijn voor, en tevens uitwerking van, de Nieuwe Omgevingsvisie Overijssel. Dit RMP vervangt in 2024 uiteindelijk de bestaande Koersdocumenten.
- Wij voeren studies uit ter onderbouwing van mobiliteitsvraagstukken en/of lobbydossiers zoals bijvoorbeeld de haalbaarheid van een station Staphorst en de verbetering van onze spoorlijnen.
- We werken verder aan het veilig , robuust, betrouwbaar en 'schoner' maken van het mobiliteitssysteem, o.a. door de elektrificatie van bestaande diesel treindiensten en het ontwikkelen van mobiliteitshubs. Daarbij gaan wij uit van het STOMP-principe.
- Wij doen onderzoeken en voeren pilots uit naar de rol en combinatie van verschillende vervoersystemen om te komen tot toegankelijke en slimme publieke mobiliteit zoals mobiliteitshubs en vraagafhankelijk openbaar vervoer.
- Wij faciliteren en stimuleren regionale samenwerking op ruimtelijke, sociaalmaatschappelijke en economische opgaven langs de corridor Zwolle-Twente-Münster. Samen met partners werken wij aan de verkenning om elektrificatie van Enschede-Gronau mogelijk te maken.
- Wij werken een streefnorm voor bereikbaarheid uit om te kijken of dat kan dienen voor de uitwerking van ons mobiliteitsbeleid.
Inhoudelijke kleurscore
Inhoudelijke toelichting
Actie 1
Het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) heeft een nieuwe planning, gerelateerd aan de planning van de omgevingsvisie. De verwachting is dat in de eerste helft van 2025 de ontwerp omgevingsvisie wordt goedgekeurd waardoor ook het RMP een volgende fase in kan gaan. Het definitieve RMP willen we parallel aan de vaststelling van de (definitieve) omgevingsvisie opleveren.
Actie 2
In 2024 hebben we een studie uitgevoerd naar nieuwe/extra stations op de lijn Almelo-Hardenberg. Tevens is onze intensieve betrokkenheid bij de verbeteringen op het traject Zwolle-Meppel voortgezet en hebben we input geleverd aan de brede corridorstudie van ProRail; hierbij is ook gekeken naar de technische inpasbaarheid van een station in Staphorst. Verder hebben we samen met ProRail een extra studie uitgevoerd naar de technische haalbaarheid van een verdiepte ligging van (een deel van) het station in Enschede. Daarnaast zijn we met betrokken gemeenten, ProRail en NS gestart naar de actualisatie van onderzoeken voor een spoorverdubbeling tussen Zwolle en Deventer.
Actie 3
Mede als gevolg van onze lobby in Den Haag heeft het Rijk in april 2024 een bedrag van € 98 miljoen beschikbaar gesteld voor de elektrificatie van de diesel-spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Als gevolg daarvan zijn we met het Rijk en de provincie Gelderland gesprekken gestart om te komen tot het afsluiten van Bestuursovereenkomsten. Parallel daaraan is in 2024 de aanbestedingsprocedure in gang gezet voor de Vechtdallijnen, waarvan het traject Almelo-Mariënberg deel uitmaakt. Beide processen zijn erop gericht dat er vanaf de start van de nieuwe concessie, in december 2028, op dit traject met elektrische treinen gereden wordt.
Actie 4
Een wezenlijk onderdeel van publieke mobiliteit is ook de mobiliteit in het kader van de sociale taakvelden van gemeenten (Wmo). Met Regio Zwolle en gemeente Zwolle is en wordt, als pilot, gewerkt om het openbaar vervoer en doelgroepenvervoer veel beter met elkaar te integreren. Dit ter voorbereiding op een mogelijke mobiliteitstransitie (zie ook 4.2.1).
Actie 5
Er zijn diverse studies uitgevoerd, zoals de analyses om te komen tot een integrale visie op het belang van versterking van de corridor Zwolle-Twente-Munster. Samen met de regio’s en andere gebiedspartners wordt gewerkt aan een vervolg hoe we samenwerking op ruimtelijke, sociaalmaatschappelijke en economische opgaven langs de corridor kunnen faciliteren en stimuleren.
We werken samen met de projectpartners aan de verkenningen om de elektrificatie van het traject Enschede-Gronau en de doorkoppeling van de Nederlandse en Duitse treindiensten mogelijk te maken.
Actie 6
In 2024 zijn we gestart met het onderzoek dat moet leiden tot een of meerdere streefnormen/-waarden bereikbaarheid. Dit heeft eind 2024 geleid tot een eerste ‘foto’ van hoe het gesteld is met de objectieve bereikbaarheid van voorzieningen voor de inwoners van Overijssel. Aan de hand van een enquête is daarnaast inzicht verkregen hoe de inwoners hun eigen bereikbaarheid ervaren. Deze resultaten zijn de input van het gesprek dat wij met uw Staten en onze partners voeren en dat uiteindelijk in 2025 moet leiden tot een of meerdere streefnormen/- waarden bereikbaarheid.
Financiële kleurscore
Financiële toelichting
Corridor Zwolle-Twente-Munster
Met het Statenvoorstel Inzet projecten Nationaal Groeifonds (PS/2021/1103334) heeft u procesmiddelen en middelen voor het voorbereiden en ondersteunen van projectaanvragen voor het Nationaal Groeifonds ter beschikking gesteld. Daarin is € 0,5 miljoen opgenomen voor de voorbereiding van een aanvraag voor de corridor Zwolle-Twente- Munster (ZTM). Er zijn diverse studies uitgevoerd, zoals de analyses om te komen tot een integrale visie op het belang van versterking van de corridor Zwolle-Twente-Munster. Samen met de regio’s en andere gebiedspartners wordt gewerkt aan een vervolg hoe we samenwerking op ruimtelijke, sociaalmaatschappelijke en economische opgaven langs de corridor kunnen faciliteren en stimuleren. Van de beschikbare middelen van € 0,5 miljoen is in 2024 € 0,3 miljoen begroot. De bestedingen bedroegen € 0,2 miljoen. Bij de 2e monitor is het looptijdeinde voor deze middelen verlengd tot en met 2025 en hebben wij de onderbesteding al aangekondigd. We schuiven nu de resterende middelen (€ 0,1 miljoen) door naar 2025. Grensoverstijgende en interregionale samenwerking is een meerjarenproces dat wij willen voortzetten met deze resterende middelen.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,1 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van de, nieuw ingestelde prestatie bij de begroting, 1.4.5 'versterken corridor Zwolle-Twente-Munster'.
Statenvoorstellen en -besluiten
- Brief aan PS Samenwerking Zwolle-Twente-Münster PS22-000233
- Statenvoorstel Inzet projecten Nationaal Groeifonds PS/2021/1103334
Begrotingswijziging
- GS Begrotingswijziging