Portefeuillehouder
Martijn Dadema

Acties 2024

  1. Wij werken mee aan de uitwerking van het Rijksprogramma 'Toekomstbeeld OV 2040' en vertalen de concrete betekenis hiervan voor Overijssel. We identificeren de mogelijke maatregelen op regionaal en gemeentelijk niveau en realiseren deze in de lopende concessies of aan te besteden concessies. We verbeteren de positie van OV in het totale mobiliteitsaanbod.
  2. Wij verkennen en realiseren samen met de bestuurlijke partners in Overijssel het vormgeven van passende publieke mobiliteit. Publieke mobiliteit is een slimme combinatie van regulier OV, middels Hubs en Maas (Mobility as a service) voor de aansluiting tussen lopen en fietsen. Ook de (deel)auto vormt hier een wezenlijk onderdeel van. De vervoersvraag en het vervoersaanbod laten we verder op elkaar aansluiten om de bereikbaarheid van heel Overijssel te borgen.
  3. Wij begeleiden de vervoerders bij de uitrol van nieuwe betaalwijzen in het openbaar vervoer.
  4. We verkennen, samen met onze bestuurlijk partners, belangengroeperingen en mobiliteitsaanbieders, oplossingen die de mobiliteitstransitie verder helpen te realiseren.

Inhoudelijke kleurscore

O

Inhoudelijke toelichting

Actie 1
We werken mee aan de uitwerking van het Rijksprogramma 'Toekomstbeeld OV 2040'. Het Rijk heeft onvoldoende financiële armslag voor de uitvoering van diverse projecten en start daardoor niet met de verkenningen. Hierdoor hebben wij geen goed beeld over noodzakelijke maatregelen.
Belangrijk om aan te geven is, doordat de Rijksfinanciering onder druk staat, dit een weerslag heeft op de contractuele vergoedingen vanuit het Rijk (OCW) richting vervoerders. Door de significante omvang van dit contract heeft een verlaging ook zijn weerslag op de dienstverlening van de vervoerders. Vervoerders kijken naar de regionale overheden voor compensatie.  

Actie 2
Door problemen met het materieel en een personeelstekort kregen de reizigers in navolging op de coronaperiode geen goede dienstverlening in 2023 en 2024. Afgelopen jaar heeft in het teken gestaan van het weer op orde krijgen van de betrouwbaarheid en punctualiteit van het openbaar vervoer.

Een wezenlijk onderdeel van publieke mobiliteit is ook de mobiliteit in het kader van de de sociale taakvelden van gemeenten (Wmo). Met Regio Zwolle en gemeente Zwolle is en wordt, als pilot, gewerkt om het openbaar vervoer en doelgroepenvervoer veel beter met elkaar te integreren. Dit ter voorbereiding op een mogelijke mobiliteitstransitie. 
MaaS als losstaande dienstverlening aan particulieren is een stille dood aan het sterven. Alleen in de zakelijke dienstverlening heeft dit concept een toekomst. De Provincie ondersteunt de realisatie van vijf regionale hubs door gemeenten en bereidt de start van nieuwe regionale hubs voor met gemeenten door het opstellen van een subsidieregeling (zie ook 4.1.5).

Actie 3
Betalen met de bankpas is nu overal in het OV mogelijk. Met de vervoerders is binnen OV Oost gewerkt aan nieuwe bijbehorende tarieven en abonnementen welke in december zijn vastgesteld en in de loop van 2025 worden geactiveerd als de OV-pay-pas beschikbaar komt. Landelijk zijn stappen gezet tot de realisering van producten voor minima en meereizende kinderen. In december 2024 is door het Nationaal Openbaar Vervoerberaad (NOVB) besloten dat de automatische leeftijdskorting voor kinderen en senioren op termijn (2026/2027) zal verdwijnen.

Actie 4
In 2024 hebben we samen met partners de verkenning uitgevoerd. Uit de verkenning is duidelijk geworden dat mensen eerder met OV meegaan als o.a. het OV makkelijker te gebruiken is. In december 2024 is aan uw Staten een Verbeterplan OV aangeboden met daarin ideeën hoe het Openbaar Vervoer te verbeteren. 

Financiële kleurscore

G

Financiële toelichting

Voor deze prestatie is geen budget beschikbaar.

Statenvoorstellen en -besluiten

Staten informatiebrief Verbeterplan Openbaar Vervoer

 

Begrotingswijziging

  • Geen

Baten begrotingswijziging

Lasten begrotingswijziging

Resultaatbestemming

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Martijn Dadema