Portefeuillehouder
Martijn Dadema

Acties 2024

  1. Wij zetten ons in op de elektrificatie van de spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Wij zetten de voorbereidende studies voor de lijn Almelo-Mariënberg voort. Wij blijven provincie Gelderland en het Rijk aanspreken op hun mede verantwoordelijkheid om de elektrificatie van de lijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ook financieel) mogelijk te maken. 
  2. De (voorbereidingen op) elektrificatie van het spoor Enschede-grens(Gronau) wordt voortgezet. Daarnaast onderzoeken we samen met ProRail de mogelijkheden om de treinverbinding door te trekken richting Hengelo. De lobby voor een optimale verbinding tussen Zwolle en Münster wordt voortgezet.

Inhoudelijke kleurscore

G

Inhoudelijke toelichting

Actie 1
Mede als gevolg van onze lobby in Den Haag heeft het Rijk in april 2024 een bedrag van € 98 miljoen beschikbaar gesteld voor de elektrificatie van de diesel-spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Als gevolg daarvan zijn met het Rijk en de provincie Gelderland gesprekken gestart om te komen tot het afsluiten van Bestuursovereenkomsten. Parallel daaraan is in 2024 de aanbestedingsprocedure in gang gezet voor de Vechtdallijnen, waarvan het traject Almelo-Mariënberg deel uitmaakt. Beide processen zijn erop gericht dat er vanaf de start van de nieuwe concessie, in december 2028, op dit traject met elektrische treinen gereden wordt. 

Actie 2
We werken samen met de projectpartners aan de verkenningen om de elektrificatie van het traject Enschede-Gronau en de doorkoppeling van de Nederlandse en Duitse treindiensten mogelijk te maken.

Financiële kleurscore

O

Financiële toelichting

Op het geraamde bedrag van € 1,25 miljoen is € 0,4 miljoen niet besteed. Dit resultaat is te verklaren doordat het bestedingsritme en het declareren door Prorail van de onderzoekskosten voor de verduurzaming van de spoorlijnen Almelo-Hardenberg en Zutphen-Hengelo afwijkt van het verwachte bestedingsritme en het geraamde bedrag in de begroting. De overgebleven gelden zullen in 2025 voor verdere uitvoering van de planstudie worden ingezet. Dit wordt gedekt uit de Reserve Sporen en Wegen. 

Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,4  miljoen te onttrekken aan Reserve Sporen en Wegen en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen van de begroting 2025.

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

Baten begrotingswijziging

Lasten begrotingswijziging

416

Resultaatbestemming

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Martijn Dadema