4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein

Acties 2024
- Wij beheren de concessies en contracten van het regionale openbaar vervoer.
- Wij gunnen de aanbesteding van de treindiensten Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ZHO), Zwolle-Emmen en Almelo-Hardenberg (Vechtdallijnen) en begeleiden de implementatie.
- Wij starten de voorbereiding van de aanbesteding van de OV concessie Twente (2027-2037).
- Wij begeleiden de wervingsacties van vervoerders voor nieuwe reizigers.
- Wij betrekken reizigers en chauffeurs bij het opstellen van de Programma's van Eisen voor nieuwe busconcessies.
Inhoudelijke kleurscore
Inhoudelijke toelichting
Actie 1
Wij beheren de concessies en contracten van het regionale openbaar vervoer. Uw Staten zijn hierover, en over de kwaliteit van de uitvoering, middels kwartaalrapportages geïnformeerd.
Actie 2
De gunning van de treindienst Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ZHO) is uitgesteld tot december 2025, de gunning van de treindiensten Zwolle-Emmen en Almelo-Hardenberg zijn uitgesteld tot de zomer 2025. Dit vanwege de financiële discussies met het Rijk. Allebei de nieuwe treinconcessies gaan in december 2028 van start.
Actie 3
De huidige concessie Twente is verlengd met één jaar tot december 2028. Hierdoor is ook de planning voor aanbesteding van de volgende concessie één jaar opgeschoven. Hierdoor hebben we meer voorbereidingstijd voor de volgende concessie. Uw Staten zijn hierover per brief geïnformeerd voortgangsrapportage OV concessies Q4 11.02.2024.
Actie 4
In verband met de problemen met punctualiteit en betrouwbaarheid zijn geen grootschalige wervingsacties gehouden.
Actie 5
In 2024 zijn geen Programma’s van Eisen opgesteld voor nieuwe busconcessies (zie punt 3).
Financiële kleurscore
Financiële toelichting
Contractmanagement van bus en trein
Van de geraamde lasten van € 136 miljoen is € 120 miljoen gerealiseerd en € 16,4 miljoen niet besteed. Aan de batenkant is € 0,8 miljoen minder gerealiseerd. Gesaldeerd levert dit een positief resultaat op van € 15,6 miljoen. Dit positieve resultaat ontstaat vooral als gevolg van de extra Rijksmiddelen - van € 25,2 miljoen zoals toegevoegd bij monitor II – die niet volledig zijn besteed.
Bikker-middelen
Vanuit de motie Bikker ontvangt de provincie € 13,3 miljoen extra structurele middelen. Dit is verdeeld in € 7,5 miljoen voor instandhouding en verbetering van het regionaal openbaar vervoer en € 5,8 miljoen compensatie voor het niet doorvoeren prijsindexering 2024.
In december is aan Provinciale Staten een verbeterplan aangeboden in verband met de door Provinciale Staten aangenomen motie Peetsma "OV dat weer loopt als een trein". Deze plannen zullen stapsgewijs worden ingevoerd. Ter financiering van de verbetermaatregelen stellen wij voor om de middelen bestemd voor de verbetermaatregelen (€ 7,5 miljoen) in 2024 hiervoor te reserveren.
Resultaatbestemming
Wij stellen voor een bedrag van € 7,5 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de bestemmingsreserve openbaar vervoer. Deze wijziging wordt verwerkt bij het onderdeel Overhead, financiering en algemene dekkingsmiddelen.
Rituitval Openbaar Vervoer
Over 2024 resteert er voor € 2,7 miljoen aan niet bestede middelen als gevolg van rituitval. Wij stellen u voor om deze € 2,7 miljoen beschikbaar te houden voor verbetering en instandhouding van het regionaal openbaar vervoer. Dit is in lijn met de in Provinciale Staten aangenomen motie ‘OV-geld weer de bus of de trein in’.
Resultaatbestemming
Wij stellen daarom voor een bedrag van € 2,7 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de bestemmingsreserve openbaar vervoer. Deze wijziging wordt verwerkt bij het onderdeel Overhead, financiering en algemene dekkingsmiddelen.
Bij de P-nota komen we met een voorstel om de reserve Openbaar Vervoer te herijken. Voor nu vragen we een besluit om de doelomschrijving aan te passen zodat we deze middelen beschikbaar kunnen houden.
Toegankelijkheid regionaal OV
Het Rijk heeft in 2024 op basis van het Bestuursakkoord toegankelijkheid OV 2022-2032 voor het verbeteren van de toegankelijkheid in het regionaal openbaar vervoer eenmalig € 3 miljoen beschikbaar gesteld via het Provinciefonds.
Tegenover de ontvangst van deze middelen staan in 2024 nog geen bestedingen. De plannen hiervoor worden gemaakt. Bijvoorbeeld voor investeringen in de fysieke leefomgeving ter bevordering van toegankelijkheid in het regionaal openbaar vervoer. Hiervoor vragen wij u om deze middelen te reserveren.
Resultaatbestemming
Wij stellen u voor om een bedrag van € 3,0 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de Reserve sporen en wegen. Deze wijziging wordt verwerkt bij het onderdeel Overhead, financiering en algemene dekkingsmiddelen.
Statenvoorstellen en -besluiten
- Brief van GS over Verbeterplan OV
- Brief van GS Rapportage voortgang OV-concessies
- Brief van GS over rapportage voortgang OV-concessies Q2 2024
- Brief van GS over rapportage voortgang OV-concessies Q3 2024
- Brief van GS over rapportage voortgang OV-concessies Q4 2024
- Statenvoorstel Ontwerp PvE kortlopende concessie Twente - ZHO
- Besluit Ontwerp PvE kortlopende concessie Twente - ZHO
- Statenbrief Publicatie aanbestedingsstukken OV concessie Twente - ZHO
- Brief van GS over voortgang vervanging digitale informatieborden bij bushaltes
Begrotingswijziging
- Resultaatbestemming