Portefeuillehouder
Martijn Dadema

Acties 2024

  1. Wij (mede) financieren gemeentelijke en provinciale infrastructurele projecten om de verkeersveiligheid te verbeteren volgens de afspraken uit het gezamenlijk opstelde uitvoeringsprogramma. We dragen op deze wijze bij aan de uitvoering van het landelijk Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030, gezamenlijk met het Rijk.
  2. We werken  samen met de gemeenten aan Uitvoeringsprogramma's Verkeersveiligheid gebaseerd op de risico gestuurde aanpak.
  3. Wij behartigen de regionale belangen bij de uitwerkingen van het Rijk voor het verkeersveiliger maken van Rijkswegen. 
  4. Het Rijk heeft geld beschikbaar gesteld voor de aanleg van een fysieke rijbaanscheiding op de N36 en de N50 op het wegvak Ramspol-Kampen. Wij adviseren over de door Rijkswaterstaat in 2024 en 2025 op te stellen planuitwerking voor de benodigde maatregelen op de deze wegen, brengen hierbij mogelijke meekoppelkansen in en stimuleren daar waar mogelijk de voortgang.

Inhoudelijke kleurscore

G

Inhoudelijke toelichting

Actie 1
In 2024 hebben we, in afstemming met de wegbeheerders in Overijssel, infrastructurele projecten gesubsidieerd gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheid. Enkele Overijsselse gemeenten hebben als aanvulling op de provinciale subsidie (Ubs5.1) ook maatregelen uitgevoerd op basis van een aanvraag op de cofinancieringsregeling van de Investeringsimpuls Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV). Bij deze verkeersveiligheidsmaatregelen gaat het onder meer om het aanpassen van kruispunten, veilig inrichten van schoolomgevingen en verbreden van fietspaden. 

Actie 2
Gezamenlijk met de verkeersveiligheidspartners hebben we in 2024 gewerkt aan de risico gestuurde (data gedreven) aanpak. De geactualiseerde SPV viewer (ongevalrisico.nl, het dashboard voor verkeersveiligheidsdata) is operationeel. Het dashboard biedt een gebruiksvriendelijk, actueel en zo compleet mogelijk overzicht. Dit is bedoeld ter ondersteuning aan het risicogestuurd werken om zo nog beter te prioriteren op welke locaties welke verkeersveiligheidsmaatregelen uitgevoerd kunnen worden. 

Actie 3 en 4
De huidige beschikbare budgetten zijn niet toereikend om de fysieke rijbaanscheidingen over de volledige N36 en N50 Kampen-Ramspol te realiseren. Helaas is recent, na verdere planuitwerking, gebleken dat de kosten verder zijn gestegen. Hierdoor kan slechts een klein deel worden aangepakt, terwijl de resterende veiligheidsopgave onverminderd groot blijft. Ook voor de meekoppelkansen heeft het Rijk geen budget beschikbaar.  Onze lobby, zowel ambtelijk, bestuurlijk als politiek, heeft nog geen verhoging van het budget opgeleverd. Wij blijven samen met onze regiopartners lobbyen bij het Rijk voor verhoging van het budget. De meekoppelkansen N36 – N341 Westerhaar, N36 - Wierden Noord/Bedrijvenparksingel en mogelijk ook aansluiting N36 – Beerzerweg voeren wij (naast andere projecten in de provincie) op als mogelijke projecten voor kleine infra maatregelen, gericht op doorstromingsmaatregelen van het nationaal autonetwerk (aansluiting hoofdwegennet – onderliggend wegennet). Het Rijk heeft hier een landelijk budget van € 290 miljoen voor beschikbaar gesteld, afkomstig uit de afroming van de restbudgetten van gepauzeerde MIRT-projecten.

Financiële kleurscore

G

Financiële toelichting

Financieel resultaat:

Op deze prestatie zijn de de geraamde lasten van € 4,4 miljoen voor € 3,8 miljoen besteed. € 0,6 miljoen is niet besteed. Dit komt doordat de werkelijke realisatie van meerjarige subsidies lager is dan de verwachte realisatie. Uit de jaarlijkse uitvraag bij onze subsidiepartners blijkt dat de realisatie vertraging heeft opgelopen. Daarnaast is er onderuitputting ontstaan doordat de middelen voor haalbaarheidsonderzoeken N-wegen niet volledig zijn besteed.

Meerjarig verleende subsidies (algemene middelen)
In het kader van deze prestatie zijn subsidies verstrekt waarvan de lasten voor € 0,16 miljoen pas in latere jaren worden verantwoord. Wij stellen u voor om deze middelen door te schuiven naar 2025 en 2026. € 18.000 hiervan heeft betrekking op het uitvoeringsprogramma mobiliteit (UVP). De vrijval hiervan wordt centraal op prestatie 4.3.1 gereserveerd conform het Statenvoorstel voor de Herprioritering nr. 2020/1102400. 

Resultaatbestemming
Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,16 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 (€ 0,14 miljoen) van prestatie 4.5.1 en aan de jaarschijf 2026 (€ 18.000) van prestatie 4.3.1 van de begroting 2025. 

Reserve verstrekte subsidies

Op subsidies die gedekt zijn uit de reserve verstrekte subsidies is € 0,27 miljoen niet gerealiseerd. Uit de uitvraag bij subsidiepartners blijkt dat de realisatie vertraging heeft opgelopen. Daarom stellen we voor om dit bedrag door te schuiven naar 2025.

PS-begrotingswijziging

Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,27 miljoen te onttrekken aan Reserve Verstrekte Subsidies en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 4.5.1 van de begroting 2025.

Haalbaarheidsonderzoeken N-wegen
Op dit budget resteert nog een bedrag van € 0,16 miljoen. Het onderzoek is lopende en loopt in 2025 nog door. Daarom stellen we voor om het resterende budget door te schuiven naar 2025. 

Resultaatbestemming

Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,16 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 4.5.1 van de begroting 2025.

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming

Baten begrotingswijziging

Lasten begrotingswijziging

270

Resultaatbestemming

318

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Martijn Dadema