Portefeuillehouder
Martijn Dadema

Acties 2024

  1. Wij voeren metingen, inspecties en onderzoek uit om de kwaliteit van de infrastructuur vast te stellen. De gemeten kwaliteit gebruiken wij om te bepalen of én welke maatregelen nodig zijn om duurzaam te voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen. Dit is de basis voor de uitvoering van het dagelijks onderhoud.
  2. Wij bevorderen een verkeersveilige doorstroming door het beter benutten van de bestaande infrastructuur. Dit doen wij door samen met de andere wegbeheerders in Overijssel verkeersmanagement uit te voeren. Daarnaast handelen wij incidenten op onze infrastructuur af.
  3. Wij zien er op toe dat (vaar)wegen niet anders gebruikt worden dan vanuit wet- en regelgeving bepaald is. Waar nodig wordt gehandhaafd.
    Wij bedienen bruggen en sluizen om doorgang te verlenen aan beroeps- en pleziervaart op de gepubliceerde tijden.
  4. Wij voeren gladheidsbestrijding uit om ook in winterse omstandigheden de wegen begaanbaar te houden.
  5. Wij onderhouden provinciale infrastructuur conform het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen.

Inhoudelijke kleurscore

G

Inhoudelijke toelichting

Actie 1
Wij hebben de meeste actiepunten uitgevoerd. Het inspectieprogramma is grotendeels conform planning uitgevoerd.

Actie 2 ,3
De calamiteitendienst en het verkeersmanagement op wegen en de brug- en sluisbediening hebben bijgedragen aan een vlotte en veilige doorstroming op de provinciale (vaar)wegen. We hebben samengewerkt met politie, waterschap, gemeenten en natuurorganisaties voor een goede uitvoering van toezicht en handhaving.

Actie 4
Vanwege relatief gunstige weersomstandigheden zijn minder strooiacties nodig geweest dan het vijfjaarlijks gemiddelde. 

Actie 5
Het onderhoud is conform planning uitgevoerd.

Financiële kleurscore

G

Financiële toelichting

Exploitatie 

Baten:
In 2024 hebben we € 0,2 miljoen meer baten ontvangen dan begroot. Dit verschil wordt met name veroorzaakt door niet-begrote baten vanuit veilingopbrengst van oud materieel. Dit betreffen eenmalige baten van circa € 0,1 miljoen. 

Lasten:
In 2024 is € 0,9 miljoen niet besteed van het begrote bedrag. De volgende onderdelen hadden de grootste afwijking:
- Op dagelijks onderhoud is € 0,2 miljoen niet besteed. 
- Doordat er minder strooiacties nodig waren en strooiroutes zijn geoptimaliseerd, is er € 0,6 miljoen minder uitgegeven op het budget van gladheidsbestrijding. 
- Door langdurig ziekteverzuim is meer capaciteit ingehuurd. Daarnaast zijn de inhuurtarieven gestegen door CAO-wijzigingen. Dit heeft geleid tot een overschrijding van € 0,3 miljoen op het budget brug- en sluisbediening.
- Het aantal incidentmeldingen is gestegen waardoor het budget incidentmangent is overschreden met € 0,1 miljoen. 

Budget duurzaamheid 2024 (GS begrotingswijziging)
Wij hebben de werkzaamheden voor een meer klimaatadaptief, natuurinclusief en circulair instandhouden van de wegen opgepakt. In 2024 is een deel van het begrote budget niet besteed (€ 0,4 miljoen). In de loop van 2025 en 2026 zullen de investeringsvoorstellen van diverse projecten voorzien zijn van verzilveringskansen op deze thema's. De Staten kan vervolgens keuzes maken en de koers bepalen. 

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,4 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 4.7.1 van de begroting 2025.  

Investeringen
De financiële toelichting op de investeringen is opgenomen in de paragraaf investeringen. 

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

Baten begrotingswijziging

Lasten begrotingswijziging

398

Resultaatbestemming

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Martijn Dadema