Inleidende samenvatting

Inleidende samenvatting

De schouders eronder

Terug naar navigatie - De schouders eronder

Voor u ligt de Begroting 2025.

Wij geven met deze Begroting invulling aan onze thema’s uit ons coalitieakkoord “Schouder aan schouder” en maken inzichtelijk welke prestaties wij in 2025 gaan leveren.
Wij zijn trots op onze inwoners, organisaties en bedrijven. Er zit veel kennis in de samenleving die wij kunnen benutten. Daarom geven wij samen invulling aan onze opgaven: samen met hen werken wij aan een toekomstbestendig Overijssel waar het goed wonen, werken en leven is, in onze stedelijke regio's en op het platteland. Met elkaar hebben we veel te doen in maatschappelijke opgaven die ons platteland, land, bouw en natuur, ons water- en energiesysteem, onze woningen, bereikbaarheid en ruimte, de economie en onze sociale samenleving raken. En dat in een wereld die ook complex is en uitdagingen kent op veel gebieden. Dat vraagt erom dat we mensen meenemen in wat er te doen is. En daarnaast ook om flexibiliteit en goede samenwerking met andere overheden. We wachten de verdere besluitvorming vanuit het nieuwe regeerprogramma af en rekenen op duidelijke afspraken en een goede samenwerking om onze provinciale doelen te behalen.

Een greep uit onze opgaven
Overijssel is uniek met haar prachtige landschappen en afwisselende natuur, zowel in de buitengebieden als in de stad. Veel mensen brengen fietsend, wandelend, sportend of varend hun vrije tijd door en genieten van natuur, landschap, rust en ruimte. Of zoeken juist de levendigheid van onze mooie steden op: drie stedelijke regio's met een uitstekende voorzieningen voor de regio, altijd dichtbij. 
De vele opgaven zorgen voor druk op de ruimte en daarom is er behoefte aan creatieve en integrale oplossingen om de nodige transities te kunnen realiseren.

Met het beschikbare geld voor de koploperprojecten maken wij samen met de gebieden een start met de opgaven in het landelijk gebied. Perspectief voor de landbouw en de vitaliteit van het landelijk gebied zijn daarbij belangrijke doelen. Verder intensiveren wij via het programma Agro & Food de samenwerking en kennisdeling tussen ondernemers in het landelijk gebied op het gebied van onder andere kringlooplandbouw, voedselbossen, eiwittransitie en technische- en bedrijfsinnovaties.

We zetten in op economische groei die bijdraagt aan een hoger welvaartsniveau van onze inwoners in brede zin. Economische ontwikkeling is van vitaal belang bij maatschappelijke opgaven en transities, bestaanszekerheid van mensen, een hoogwaardig voorzieningenniveau en cultureel klimaat en draagt daarmee bij aan het welbevinden van mensen. 
Het gaat ons niet alleen om voldoende woningen maar we willen ook zorgen voor woningen die aansluiten bij de (toekomstige) woonbehoefte. We stimuleren het gebruik van de fiets, het OV, deelmobiliteit en de ontwikkeling van ‘hubs’. Tegelijkertijd werken wij door aan betaalbaar, sterk en betrouwbaar regionaal OV dat dorpen en steden goed verbindt. Daarbij blijven we ons hard inzetten voor een betere uitvoering van onze OV-concessies zodat de vervoerders voldoen aan de afspraken met ons en de reizigers zich soepel kunnen verplaatsen.

De uitdagingen op het gebied van water worden groter. We werken samen met partners via het Actieplan Water aan een Overijssels Waterakkoord en de herziening van het Regionaal Waterprogramma om onze opgaven integraal aan te pakken. Onze kapstok is de herziening van de Omgevingsvisie. 

We werken samen met partijen verder aan de overgang naar schone en betaalbare energie. 
Met elkaar zorgen we voor meer zonne-energie, windenergie en duurzame warmte. We voeren het windbeleid uit en we werken, samen met u, toe naar de afronding van de nieuwe Omgevingsvisie Overijssel.

Bij alle opgaven staat een sterke, sociale samenleving centraal. Ons cultureel erfgoed heeft daarin een verbindende kracht. 

Hieronder beschrijven wij hoe we in 2025 invulling gaan geven aan onze prestaties.

Onze visie en bestuursstijl

Terug naar navigatie - Onze visie en bestuursstijl

Het veranderende politieke landschap vraagt om flexibiliteit en de ruimte om te kunnen meebewegen met de ontwikkelingen. Met het hoofdlijnenakkoord van de kabinetspartijen is er een eerste richting gegeven die in het regeerakkoord verder vorm krijgt. Wij volgen de ontwikkelingen binnen onze opgaven en kunnen schakelen op de ontwikkelingen en richtingen die vanuit het Rijk worden gegeven.
Het komend jaar betrekken we u, de inwoners en partners bij de totstandkoming van ons beleid en de uitvoering daarvan. Binnen onze provinciale organisatie sturen we op aanpassing van de werkwijze en zien erop toe dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. De participatievisie helpt ons daarbij. U zult bij besluitvorming terugzien of er ruimte is voor participatie en hoe wij dat planmatig invullen.

Ons platteland, landbouw en natuur

Terug naar navigatie - Ons platteland, landbouw en natuur

Instandhouding en ontwikkeling van natuur is een belangrijke opgave. Met de inwerkingtreding van de Natuurherstelwet gaan we de komende twee jaar aan een Natuurherstelplan werken. Daarnaast maken wij via het programma Natuur voor Elkaar de leefomgeving van onze inwoners steeds iets groener. Ook werken we samen met de Faunabeheereenheid het vastgestelde faunabeheerplan verder uit.
De onduidelijkheid over het Nationaal Programma Landelijk Gebied leidt tot onzekerheid bij vergunningverlening en bijbehorende procedures. Wij houden vast aan de ‘3x3-aanpak’ die gericht is op het benutten van economische kansen voor boeren en bewoners, het behouden van leefbaarheid van het platteland en het versterken van de natuur. Ons platteland, onze boeren en de natuur staan centraal en we willen zelf de regie hebben en houden over onze toekomst.

In het landelijk gebied houden wij drie doelen voor ogen: een toekomstbestendige landbouwsector, een goed sociaaleconomisch perspectief en instandhouding van natuur, watersysteem en klimaat. Sociaaleconomische problemen creëren onzekerheid over het toekomstperspectief. Met de uitkomsten van de Sociaal Economische Impact Analyse gaan wij op kleinere schaal in gebieden het gesprek aan om gebruik te maken van kennis, ervaring uit het gebied zelf. Daarbij bouwen we aan gezamenlijk feitenonderzoek waarin we de kennis van het gebied combineren met onze provinciale monitoringinformatie.  

In Overijssel staat de gezondheid van onze inwoners centraal. Wij werken continu aan de kwaliteit van bodem, lucht, geluid en milieu. In 2025 ontwikkelen wij hiervoor samen met gemeenten, GGD en andere partners ons provinciaal milieubeleid op basis van onze milieunota uit 2024. Ook werken we samen met de Faunabeheereenheid het vastgestelde faunabeheerplan verder uit. 

Leefbaar Platteland
De uitvoering van het investeringsprogramma Leefbaar Platteland gaat komend jaar in volle gang. De opgedane kennis en ervaring vanuit de dorpen worden gedeeld tijdens Dorpsschool bijeenkomsten. Ook werken we aan de tussentijdse evaluatie en het voorbereiden van de Plattelandsagenda met structureel beleid voor leefbaar platteland. 
Vanuit het programma Toekomstgerichte erven zijn de erfcoaches weer beschikbaar. Dit zijn zelfstandige en onafhankelijke gesprekspartners voor erfeigenaren op het platteland. Zij dragen bij aan de leefbaarheid en het sociaaleconomisch perspectief voor het landelijk gebied.  

Ons water- en energiesysteem

Terug naar navigatie - Ons water- en energiesysteem

De effecten van hitte, droogte en wateroverlast leiden vaker tot grote schade voor natuur, landbouw, industrie, infrastructuur, stedelijk gebied en scheepvaart. We werken via het Actieplan Water aan een Overijssels Waterakkoord. Daarin werken we samen met een brede groep partners aan de uitdagingen op het gebied van hitte, droogte en wateroverlast en voldoende en schoon drinkwaterwater. Daarnaast vertellen we in de herziening van het Regionaal Waterprogramma hoe we onze opgaven integraal aanpakken. 

Drinkwater
De urgentie voor de voldoende en schoon drinkwater in Overijssel blijft in 2025 onverminderd hoog. In het investeringsvoorstel Drinkwater heeft u hiervoor in 2024 de kaders gesteld, waarbij parallel wordt ingezet op drie sporen: drinkwaterbesparing, de zoektocht naar nieuwe wincapaciteit en het behouden van bestaande bronnen. Voor 2025 betekent dit dat het Nationale Plan van Aanpak Drinkwaterbesparing vertaald wordt naar een provinciaal plan van aanpak, waarin  we forse stappen willen zetten. Zowel overheden, bedrijfsleven als maatschappelijke partijen hebben daarin een rol.  
In lijn met de brede waterkwaliteitsaanpak om de KRW-doelen in 2027 te behalen, is ook inzet nodig voor het waarborgen van de kwaliteit van onze drinkwaterbronnen. Het komende jaar ligt de nadruk op het gezamenlijk uitvoeren van de acties uit het Maatregelprogramma Gebiedsdossiers voor drinkwaterwinningen. Daarnaast start de Proeftuin Drinkwater, gericht op het verbeteren van de waterkwaliteit en -kwantiteit in de BO Nitraat gebieden. 

Kaderrichtlijn Water
Nadat het behalen van doelen van de Kaderrichtlijn vanaf 2015 tweemaal is uitgesteld, is dit na 2027 niet meer mogelijk. Er is vooruitgang geboekt maar uit de Tussenevaluatie KRW blijkt dat dit niet genoeg is om de doelen op tijd te halen. In 2025 maken we voor Overijssel een plan om daar voor onze provincie stappen in te zetten. Landelijk is een impuls uit de Kaderrichtlijn water (KRW) gestart om zoveel mogelijk doelen nog wel op tijd te halen. In Overijssel maken we een plan om daar voor onze provincie concrete invulling aan te geven. Daarbij hebben we bijvoorbeeld aandacht voor riooloverstorten, rioolwaterzuiveringsinstallaties en vergunningen voor onttrekkingen en lozingen, vooral of ze actueel en ‘KRW-proof’ zijn. Ook zorgen we voor extra monitoring.

Regionaal Waterprogramma 
Ons huidige Regionaal Waterprogramma loopt nog tot 2027, maar de ontwikkelingen gaan zo snel dat we het tussentijds gaan bijwerken. We gaan het waterbeleid beter integreren met het bodembeleid en klimaatadaptatiebeleid en lopen daarbij samen op met de Nieuwe Omgevingsvisie. Daarbij houden we rekening met bijvoorbeeld de landelijke Tussenevaluatie KRW, Kamerbrief ‘Water en Bodem Sturend’, en de landelijke KRW-impuls. Daarbij nemen we onder andere ook de landelijke Tussenevaluatie KRW, Kamerbrief ‘Water en Bodem Sturend’, en de landelijke KRW-impuls mee. Ook ons beleid t.a.v. PFAS-verontreiniging in de bodem wordt verwerkt en ook onze bestaande aanpak klimaatadaptatie vindt zijn plek in het RWP. 

Ruimte voor water (waterveiligheid/ wateroverlast)
Onze inzet is om ook bij laag water een goed gevulde IJssel te behouden voor de zoetwateraanvoer en scheepvaartcapaciteit. Ook willen we zo snel mogelijk duidelijkheid over mogelijke binnendijkse ruimteclaims (terugleggen dijken) gerelateerd aan extreem hoogwater.
In 2025 stellen we overstromingsgevaar- en risicokaarten op ten behoeve van de Europese Richtlijn Overstromingsrisico’s (EU-ROR) en voeren we een bovenregionale stresstest uit rond wateroverlast, waarbij we inzoomen op gevolgen voor vitale en kwetsbare functies. Gekoppeld aan het omgevingsbeleid gaan we verder met het slaan van bruggen tussen water en ruimte; waar en hoe willen we (stedelijke) functies ontwikkelen, met het oog op water en bodem sturend.

Ons energiesysteem
Het is nodig dat het energienetwerk wordt aangepast. We leveren in 2025 een energievisie op waarin een beeld geschetst is van het Overijsselse energiesysteem in 2050. Hierin is de opwek, opslag en transport van duurzame energiebronnen opgenomen, net als gebruik en besparing en het stimuleren en toepassen van innovaties. Ook maken we een provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat (pMIEK). Daarin staat welke energie infrastructuurprojecten snel gerealiseerd moeten worden. Wij blijven ondersteuning bieden voor de ontwikkeling van Smart Energy Hubs waar opwek en gebruik van energie slim wordt gecombineerd aan de hand van concrete pilots.
In 2025 voeren we een evaluatie uit van het programma Nieuwe Energie en doen we een investeringsvoorstel voor de resterende coalitieperiode. 

Onze woningen, bereikbaarheid en ruimte

Terug naar navigatie - Onze woningen, bereikbaarheid en ruimte

Woningbouw en Verstedelijking
De afspraken voor de woningbouw tot 2030 zijn vastgelegd in de woondeals. Het realiseren van de nieuwe woningen is een belangrijke sleutel om de krapte op de markt te herstellen. We weten echter dat ondanks de vele plannen realisatie van de woningbouw geen vanzelfsprekendheid is. Dit vraagt om veel inzet, expertise en uitvoeringskracht van alle betrokken partijen. Vanuit ons Investeringsvoorstel en de aanvullende gelden uit de Perspectiefnota 2025 bieden we onze partners ondersteuning in de vorm van kennis, capaciteit, expertise, subsidies en een woonfaciliteit.

Prognoses laten zien dat er ook na 2030 een grote behoefte is aan woningen en soms ook andere woningen dan die we nu hebben. Dit betekent een schaalsprong in onze stedelijke regio’s die niet los gezien kan worden van economische opgaven, zoals werkgelegenheid, bereikbaarheid, klimaatadaptatie en de beschikbaarheid van energie en andere nutsvoorzieningen. 
In het NOVEX-gebied regio Zwolle hebben we samen met Rijk en regio de Verstedelijkingsstrategie Regio Zwolle gemaakt. Vanuit deze strategie werken we nu samen aan het realiseren van een klimaatadaptieve groeiregio. Voor de andere twee regio’s, Twente en de Stedendriehoek, staan we nog aan het begin van het proces. In het voorontwerp Nota Ruimte heeft het rijk benoemd dat er in deze regio’s kansen zijn voor verdere verstedelijking. Om de gewenste schaalsprong daadwerkelijk vorm te geven maken we in het najaar afspraken met rijk en regio over een gezamenlijke verstedelijkingsstrategie voor de regio’s Stedendriehoek en Twente in 2025.

Omgevingsvisie
Voor de Omgevingsvisie staat in 2025 de inspraakprocedure gepland en vervolgens kunt u de Omgevingsvisie en uitvoeringsinstrumenten zoals de Omgevingsverordening en Catalogus Gebiedskenmerken vaststellen. In een intensief traject hebben we, in nauw overleg met u, partners en met input van inwoners hier naartoe gewerkt. In de Omgevingsvisie beschrijven we waar we in Overijssel naar toe willen en hoe we daar in overleg met onze gebiedspartners ondernemers en inwoners willen komen. In de Omgevingsvisie staan de doelen, kaders en houvast voor uitdagingen van en in onze provincie. Zoals de mobiliteitstransitie, de vraag naar nieuwe woningen en ruimte voor bedrijven, klimaatverandering, de overstap naar duurzame energie, de toekomst en leefbaarheid van ons landelijk gebied en het stoppen van de achteruitgang van de biodiversiteit.

Bereikbaarheid
Vanuit onze verstedelijkingsopgaves zetten we in op een brede mobiliteitsaanpak om de mobiliteitstransitie te faciliteren. Alle mobiliteitssystemen zijn daarvoor noodzakelijk. 
Samen met onze inwoners en partners ontwikkelen we een streefnorm voor bereikbaarheid die kan helpen bij het maken van keuzes voor ons mobiliteitsbeleid, prioritering en investeringskeuzes. Wij werken met onze partners aan het opstellen van het Regionaal Mobiliteitsprogramma, onze brede beleidslijn op het gebied van mobiliteit waarin de bestaande beleidskaders (koersdocumenten) worden gecombineerd en vervangen. Dit als uitwerking van de doelen, kaders en houvast uit de Omgevingsvisie.
 
De regionale en (inter)nationale spoorverbindingen hebben een enorme waarde voor Overijssel. Voor onze regionale spoorlijnen zetten wij verdere stappen richting de realisatie van elektrificatie (bovenleiding) op de spoorlijnen Almelo-Hardenberg, Zutphen-Oldenzaal en Enschede-Gronau. Ook voeren we samen met ProRail optimalisaties uit op het traject Zwolle-Wierden, waar we de stations van Heino en Raalte verbeteren. We blijven met de partners in de spoorsector mogelijkheden zoeken om onze spoorverbindingen verder te versterken en te benutten. Om die reden steunen wij ook de plannen voor de realisatie van de Nedersaksenlijn. Onze bijdrage in deze verbinding is de elektrificatie van de het spoortraject Almelo-Mariënberg.
 
Aansluitend bij het landelijk Strategisch Plan Verkeersveiligheid werken we aan een risico gestuurde aanpak voor een veiliger weginrichting en stimuleren we veilig (rij)gedrag bij verkeersdeelnemers door voorlichting en educatie.
 
Om in te kunnen spelen op de actuele ontwikkelingen wordt het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen (BIK) 2023-2027 herijkt. Daarbij benutten we kansen om, daar waar mogelijk, andere maatschappelijke beleidsdoelen mee te nemen. Hierbij kunt u denken aan de provinciale opgaves voor mobiliteit, duurzaamheid, circulariteit, biodiversiteit en natuur-inclusief.

Kanaal Almelo – De Haandrik
De afhandeling van de schades rondom Kanaal Almelo-De Haandrik blijft voortdurend onze aandacht vragen. Arie Slob is hierin als onafhankelijk bestuurlijk kopstuk voortvarend gestart om dossiers die in een impasse zijn geraakt vlot te trekken.  Daarnaast zijn in de afgelopen periode de oeverconstructies van dit deel van Kanaal Almelo – de Haandrik onderzocht op het voldoen aan de wettelijke normen. Dit heeft geleid tot een actueel inzicht in de opgave voor de komende 10 jaar. Naast de geprogrammeerde 11 km voldoen op korte termijn nog 32,2 km niet aan de wettelijke normen en moeten vervangen worden. Deze opgave vraagt een dusdanig grote investering dat de toekomstige functie van het kanaal opnieuw wordt beschouwd.  

Onze economie

Terug naar navigatie - Onze economie

In 2025 komen de verschillende investeringsvoorstellen die in 2024 door PS zijn vastgesteld vol in uitvoering. Waar mogelijk versterken wij deze uitvoering door deze te koppelen aan bijvoorbeeld Regiodeals, het Nationale Groeifonds en Europese middelen. Hierbij wel opgemerkt dat er geen nieuwe tranches komen voor het Nationale Groeifonds.
 
Zo krijgen (startende) ondernemers, en specifiek familiebedrijven, in Overijssel ruimte om te groeien en ondersteuning bij ondernemerschap, innovatie, digitalisering, verduurzaming en internationalisering. Zo trekken we internationale bedrijven aan en met het programma GO4EXPORT helpen we ondernemers die internationaal door willen groeien.
 
We blijven werken aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor ons midden- en kleinbedrijf (mkb) en voor investeerders van buiten onze provincie die onze economie en samenleving versterken. Daarmee wordt economische ontwikkeling in kwantitatieve en vooral in kwalitatieve zin bevorderd. We willen in Overijssel voldoende kwalitatieve ruimte voor economie op de bedrijventerreinen, topwerklocaties, kantorenlocaties, campussen, stationsomgevingen en innovatiedistricten. We zetten stappen naar een economie die toekomstgericht, circulair en rechtvaardig is en bestaanszekerheid biedt. Zodat onze economie ook op lange termijn vitaal en concurrerend is, waar waarde wordt gecreëerd en geld wordt verdiend. We werken met onze partners eraan dat Overijssel beschikt over voldoende deskundige vakmensen voor de grote transitieopgaven en in de vitale sectoren techniek, zorg en onderwijs.

Met onze inspanningen voor de recreatie en vrijetijdssector willen wij een bijdrage leveren aan het ‘bestemmingsmanagement’ in Overijssel. Hierbij is het doel enerzijds onze bedrijven te ondersteunen in het vergroten van hun kwaliteit en aantrekkelijkheid en anderzijds de balans tussen de lusten en lasten van recreatie en toerisme voor onze bewoners, bezoekers en bedrijven te bevorderen.

Onze sociale samenleving

Terug naar navigatie - Onze sociale samenleving

Het komende jaar geven we uitvoering aan onze Sociale Agenda 2025-2026, ons beleid Sociale Kwaliteit. We stimuleren hierin sport en positieve gezondheid en zetten ons in voor maatschappelijke ontmoetingsplekken, inzet van vrijwilligers en we ondersteunen initiatieven van inwoners van Overijssel die onze provincie beweegvriendelijker, gezonder, inclusiever maken of ontmoeting stimuleren. 
Ook geven we invulling aan Sociale Kwaliteit als rode draad in de Omgevingsvisie, door het ontwikkelen van een inspiratieboek waarin zichtbaar wordt hoe Sociale Kwaliteit geïntegreerd kan worden bij omgevingsopgaven. Daarnaast koppelen we academische kennis aan beleid Sociale Kwaliteit via de Academie Sociale Kwaliteit.

2025 staat volop in het teken van de uitvoering van de beleidsnota ondermijning 2024-2027. We werken samen met gemeenten, politie, openbaar ministerie aan het tegengaan van ondermijning bij vakantiepark en het hele buitengebied. Eén van de prioriteiten in dit jaar is de preventieve aanpak voor jongeren in Overijssel. 

Ook blijven we ons inzetten om te coördineren bij en ondersteunen van gemeenten in het realiseren van voldoende opvangplekken voor asielzoekers. Aan de Provinciale Regietafel (PRT) Overijssel overleggen we met gemeenten, het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers en het Rijk over de invulling en realisatie van asielopvang onder voorzitterschap van de commissaris van de Koning als rijksorgaan. Daarnaast vindt er in de PRT  afstemming plaats over de invulling en realisatie van opvang van Oekraïense ontheemden en de huisvesting van statushouders. Wij wachten hiervoor de uitwerking van het hoofdlijnenakkoord af.

Verder starten we met de uitvoering van ons nieuwe Cultuur- en erfgoedbeleid 2025-2028 ‘Morgen wacht niet'. We ontwikkelen en voeren verschillende instrumenten uit waarmee we onze doelen op gebied van erfgoed, cultureel aanbod en talentontwikkeling, cultuureducatie- en participatie, en bibliotheken realiseren. De culturele sector blijft voor grote uitdagingen staan, zoals de voorgenomen btw-verhoging, krapte op de arbeidsmarkt en stijgende kosten. Hoewel deze ontwikkelingen buiten onze invloedssfeer liggen, hebben we hier wel oog voor. 

Onze financiën

Terug naar navigatie - Onze financiën

Ten slotte zorgen we voor gezonde provinciale financiën. Daarbij horen verstandige en doelgerichte investeringen. Deze coalitieperiode investeren we in totaal € 307 miljoen extra, boven op de structurele begroting (investeringsimpuls):

Ons platteland, landbouw en natuur € 45 miljoen
Ons water- en energiesysteem € 40 miljoen
Onze woningen, bereikbaarheid en ruimte € 138 miljoen
Onze economie € 48 miljoen
Onze sociale samenleving € 36 miljoen

Via investeringsvoorstellen worden  deze middelen de komende jaren  toegevoegd aan de begroting.

Exploitatiemiddelen
Voor 2025 bedragen de exploitatielasten € 555,9 miljoen en de baten €  525,4 miljoen. Per saldo wordt € 30,5 miljoen onttrokken aan de reserves om alle uitgaven te dekken. Het cirkeldiagram op de hoofdpagina van de begroting laat in één oogopslag zien hoeveel geld er aan welke kerntaak wordt besteed . De belangrijkste inkomsten bronnen zijn de algemene uitkering uit het Provinciefonds (€ 265,8 miljoen) en de opcenten op de Motorrijtuigenbelasting (€ 124,8 miljoen).  

Investeringskredieten
Naast de exploitatiebudgetten, zijn er ook investeringskredieten opgenomen in de begroting. Dit betreft vervangings- en uitbreidingsinvesteringen in activa waarop wordt afgeschreven. Dit betreft voornamelijk investeringen in provinciale infrastructuur. De omvang hiervan voor 2025 bedraagt € 34,4 miljoen. Een specificatie van deze uitgaven treft u aan in een aparte sectie in deze begroting, de paragraaf 'investeringen'.

Budgettair perspectief
Bij de begroting actualiseren wij tevens het budgettair perspectief. Dit geeft inzicht in de verwachte inkomsten en uitgaven voor de jaren na 2025. De tabel hieronder geeft dit weer. Een nadere toelichting treft u aan in een aparte sectie van deze begroting. Wij verwijzen naar de rubriek: "Financien" uit de menubalk bovenaan de startpagina, en vervolgens de subrubriek 'Budgettair perspectief".

Schouder aan schouder werken we samen met Provinciale Staten, onze medeoverheden, samenwerkingspartners, maatschappelijke organisaties en inwoners. Met deze begroting zetten we de schouders eronder!  

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën
(x € 1.000)
Budgettair perspectief Alg. Reserve 2025 2026 2027 2028
Saldi conform Perspectiefnota 2025 16.872 - 3.435 1.172 11.760
Actualisering begroting 1.480 4.697 2.637 1.061 -1.666
Beïnvloedbare mutaties - -3.000 - - -
Niet-beïnvloedbare mutaties 1.480 7.697 2.637 1.061 -1.666
Beschikbare budgettaire ruimte 18.352 4.697 6.072 2.233 10.094
Mutatie vrije ruimte Algemene Reserve 4.697 -4.697 - - -
Nieuw budgettair perspectief (beschikbare ruimte) 23.049 - 6.072 2.233 10.094
Waarvan:
Nieuw structureel saldo 36.448 12.777 8.529 4.721
Nieuw incidenteel saldo 23.049 -36.448 -6.705 -6.296 5.373

Statenvoorstel

Terug naar navigatie - Statenvoorstel

Het Statenvoorstel is het besluitvormend stuk bij deze begroting. Daarin staan de (financiële) voorstellen nader beschreven. Het Statenvoorstel vindt u onder de knop 'Bijlagen' rechtsboven in het scherm.