129.563 Uitgaven (x1000)
Kerntaak 3: Vitaal platteland

Kerntaak 3: Vitaal platteland

129.563 Uitgaven (x1000)

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

We zijn trots op ons landelijk gebied met zijn prachtige (cultuur) landschappen, vitale agrarische bedrijven en afwisselende natuur. Deze kwaliteiten willen we behouden en versterken. Tegelijkertijd zijn er veel wettelijke opgaven die om maatregelen vragen in het landelijk gebied. Die opgaven hebben betrekking op natuur, water en klimaat en hebben impact op de landbouw en leefbaarheid. Een krachtig landelijk gebied is belangrijk om die transities te kunnen dragen. Deze kerntaak richt zich op het toekomstbestendig maken en houden van het landelijk gebied. 

We denken dat we met een gebiedsgerichte aanpak, met betrokkenheid van inwoners, organisaties en bedrijven, het beste vorm kunnen geven aan de verschillende opgaven. Daarbij staan ons steeds drie doelen voor ogen: een toekomstbestendige landbouwsector, een goed sociaaleconomisch perspectief en herstel van natuur, watersysteem en klimaat. Ook met het vervallen van het NPLG en daarmee ook het PPLG, zullen we blijven werken vanuit de 3 x 3 aanpak waarbij we ons ervoor zullen inzetten dat onze inwoners prettig kunnen leven, dat de natuur robuust en divers is en dat mensen er hun geld kunnen verdienen.

Wij zijn trots op onze boeren. Onze innovatieve agrarische sector is en blijft belangrijk voor Overijssel. We hebben de boeren nodig voor ons voedsel, de leefbaarheid, de regionale economie, de natuur en andere maatschappelijke opgaven. We willen dat boeren een gezonde en duurzame bedrijfsvoering kunnen voeren. Vakmanschap en ondernemerschap geven wij de ruimte. We zoeken daarnaast effectieve oplossingen voor situaties waarin ondernemers worden getroffen door de effecten van overheidsbeleid, zoals bij de zogenaamde PAS-melders.

Sinds de decentralisatie zijn Provincies verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van het natuurbeleid. De natuur levert bouwstenen voor onze economie, welzijn en welvaart: voedselproductie dankzij bodemvruchtbaarheid, bestuiving van onze gewassen dankzij insecten, verkoeling en zuivere lucht dankzij bomen, schoon water uit de kraan en grondstoffen zoals hout. 

We hebben in Overijssel 24 Natura 2000-gebieden. We streven naar een gunstige staat van instandhouding van de natuur in deze gebieden. We doen dit met ons programma Ontwikkelopgave Natura 2000. Binnen dit programma werken we met veel partners samen zoals met Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Landschap Overijssel, particuliere natuurbeheerders, Overijssels Landbouw Collectief, waterschappen en gemeenten. We willen meer met partijen in de gebieden gaan samenwerken, onder andere om gezamenlijk feitenonderzoek te doen.  

De Natura-2000 gebieden zijn onderdeel van het Natuur Netwerk Nederland (NNN) dat we uitbreiden en beheren conform de afspraken in het Natuurpact. Voor het herstel van de Natura 2000-gebieden moeten we soms stukken bos kappen. We compenseren dit gekapte bos en we hebben afgesproken extra bos aan te leggen als onderdeel van het Klimaatakkoord. 

We werken ook aan natuur buiten natuurgebieden, zoals de recent aangenomen Europese Natuurherstelwet van ons vraagt. We versterken de condities van Overijsselse aandachtsoorten en streven naar een basiskwaliteit van natuur om ervoor te zorgen dat algemene soorten ook algemeen blijven of weer kunnen worden. Dat gebeurt in het agrarisch gebied bijvoorbeeld door agrarisch natuurbeheer. We bevorderen dat bij andere functies, zoals wonen of bedrijventerreinen, ook natuur wordt meegenomen in de plannen. Dat doen we – geïnspireerd door de landelijke Agenda Natuurinclusief – door te werken aan een natuurpositief Overijssel. 

Met ons programma Natuur voor Elkaar brengen we de natuur dichterbij mensen. We bevorderen de liefde voor natuur, betrekken mensen bij natuur in hun directe omgeving en gaan samen met inwoners aan de slag om hun leefomgeving groener te maken. Dat doen we door te helpen bij waardevolle initiatieven, zoals groene schoolpleinen, bomen planten, natuurinclusief bouwen, vergroening van tuinen en straten van sociale huurwoningen en groene sportlocaties.  

In ons faunabeleid staat de balans tussen beschermen van soorten en het voorkomen van schade door soorten centraal. We zetten in op preventie en maken gebruik van onze bevoegdheid om diersoorten in aantallen te beperken wanneer dat noodzakelijk is om faunaschade te voorkomen.  

We streven naar zo min mogelijk doorsnijding van leefgebieden van dieren door infrastructuur. Waar dat onvermijdelijk is, kijken we of we met maatregelen het faunaknelpunt kunnen oplossen.  
We zijn verantwoordelijk voor het bestrijden invasieve exoten; niet inheemse planten en dieren die onze inheemse soorten bedreigen. We geven prioriteit aan het bestrijden van soorten die de gezondheid van mens of dier bedreigen en aan soorten die zich zeer snel kunnen verspreiden. 

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

3.1 Beschermen: behouden en vergroten van biodiversiteit

Terug naar navigatie - 3.1 Beschermen: behouden en vergroten van biodiversiteit

Met beleidsontwikkeling op het gebied van natuur en landschap spelen we in op en/of geven we invulling aan nieuwe ontwikkelingen of nieuwe regelgeving (3.1.1). Met de andere provincies en het Rijk beïnvloeden we waar mogelijk het Europese natuurbeleid. Door onderzoek te doen, verwerven we kennis om beleidsvragen adequaat te beantwoorden. Wij voeren de wettelijke regels voor natuurbescherming uit door vergunningen te verlenen onder de Omgevingswet en te controleren of regels worden nageleefd (3.1.2). Voor de Europees beschermde Natura2000-gebieden stellen we plannen op voor het noodzakelijk beheer en we houden deze plannen actueel (3.1.3). We werken aan behoud en herstel van de biodiversiteit door het subsidiëren van natuurbeheer (3.1.4), agrarisch natuurbeheer (3.1.5) en projecten om de leefomgeving van bedreigde soorten - waarvoor Overijssel een belangrijk leefgebied is (“aandachtsoorten”) - te verbeteren (3.1.6). Door te monitoren en te evalueren zien we hoe de natuur zich ontwikkelt en kunnen we bijsturen (3.1.7). 

3.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling natuur en landschap

  1. Wij doen beleidsontwikkelend onderzoek gericht op provinciale opgaven en ambities voor natuur, landschap en klimaat; voor stedelijk en landelijk gebied. 
  2. Wij beoordelen of er aanleiding is voor bijstelling van ons natuurbeleid. Dit doen wij op basis van ervaringen bij de uitvoering en op basis van relevante ontwikkelingen, zoals nieuwe kennis, jurisprudentie of (inter-)nationale initiatieven zoals de Agenda Natuurinclusief en de EU-Natuurherstelwet. 
  3. Wij ontwikkelen producten en instrumenten waarmee we het voor initiatiefnemers gemakkelijker maken te voldoen aan de regels voor natuurbescherming. 
  4. Wij stellen het jaarprogramma 'Vergunningverlening, toezicht en handhaving vast voor 31 december. 
  5. Wij delen relevante beleidsontwikkelingen met onze partners, bijvoorbeeld via stakeholderbijeenkomsten, seminars, congressen of digitale media communicatievormen.

Maurits von Martels

3.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap

  1. Wij verlenen vergunningen en ontheffingen en handelen meldingen af binnen de wettelijke termijn. In overleg met de aanvrager kunnen wij van de wettelijke termijn afwijken. 
  2. Wij voeren het toezicht op de naleving uit overeenkomstig het jaarprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH). We rapporteren hierover in het VTH-jaarverslag. 
  3. Wij voeren onze wettelijke coördinatietaak uit met betrekking tot handhaving van de wet- en regelgeving met betrekking tot natuur en landschap. 
  4. Wij informeren inwoners, ondernemers en medeoverheden over de regelgeving om de bekendheid te vergroten.

Gert Harm ten Bolscher, Tijs de Bree

3.1.3 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000

  1. Wij stellen het beheerplan (1.0) voor Wierdense Veld (in ontwerp) vast. 
  2. Wij stellen voor drie Natura 2000-gebieden een herzien beheerplan (in ontwerp) vast, inclusief een MilieuEffectRapport waar van toepassing. 
  3. Wij werken voor zes andere Natura-gebieden aan de herziening van het beheerplan. 

Maurits von Martels

3.1.4 Beheer natuurterreinen

  1. Wij subsidiëren het beheer van natuur volgens het Natuurbeheerplan. 
  2. Wij actualiseren het Natuurbeheerplan. 
  3. Wij werken samen met de beheerders aan de verdere verbetering van de kwaliteit van het natuurbeheer. 
  4. Wij voeren op diverse manieren controles uit. 

Maurits von Martels

3.1.5 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied

  1. Wij subsidiëren het agrarisch natuurbeheer volgens het Natuurbeheerplan. 
  2. Wij actualiseren het Natuurbeheerplan. 
  3. Wij stimuleren dat de agrarische collectieven beheerpakketten afsluiten voor behoud en inrichting van de leefgebieden voor weidevogels en andere boerenlandvogels. 
  4. Wij stimuleren dat de agrarische collectieven beheerpakketten afsluiten t.b.v. de opgaven in het landelijk gebied voor water, klimaat en groene en blauwe verbindingen. 
  5. Wij geven met het Actieplan weide- en akkervogels 2024-2028 verder invulling aan het nationale Aanvalsplan Grutto, onder meer met inzet van de instrumenten uit het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB). 

Maurits von Martels

3.1.6 Projecten voor verbeteren biodiversiteit

  1. Wij ontwikkelen, ondersteunen en stimuleren maatregelen om de condities voor Overijsselse aandachtsoorten te verbeteren. 
  2. Wij stimuleren gemeenten om deel te nemen aan de “pre-SMP methodiek” (SMP: soorten managementplannen) voor de bescherming van gebouwbewonende soorten bij de na-isolatie van woningen. 

Maurits von Martels

3.1.7 Monitoring en evaluatie natuur en landschap

  1. Wij voeren de regie op de monitoring van het Natuur Netwerk Nederland, Natura 2000-gebieden en de agrarische natuur in Overijssel en beoordelen de ontwikkeling van de kwaliteit van de natuur. 
  2. Wij leveren de benodigde gegevens aan voor de landelijke Voortgangsrapportage Natuur. 
  3. Wij leveren een financiële bijdrage aan de Nationale Database Flora en Fauna die waarnemingen verzamelt, beheert en beschikbaar stelt. 
  4. Wij monitoren soorten die leven buiten het Natuur Netwerk Nederland. 
  5. Wij dragen bij aan het landelijk verbeterprogramma Vogel- en habitatrichtlijn natuurmonitoring 
  6. Wij verkennen de behoefte en mogelijkheden van monitoring van landschapselementen 
  7. We ontwikkelen een werkwijze om samen met gebiedspartners de feitelijke situatie in een gebied in kaart te brengen (gezamenlijk feitenonderzoek) 

Maurits von Martels

3.2 Beleven: een versterkte verbondenheid van mensen met natuur

Terug naar navigatie - 3.2 Beleven: een versterkte verbondenheid van mensen met natuur

De natuur toont zich in het landschap. Om ons mooie Overijsselse landschap te kunnen blijven beleven, moeten we dit beheren. Wij stimuleren dat lokale gemeenschappen zich eigenaar voelen van hun landschap en ondersteunen initiatieven voor herstel en het beheer (3.2.1). Het beleven van de natuur bevorderen we door projecten uit te voeren waarin natuur en mensen elkaar ontmoeten (3.2.2). Wij brengen kinderen in aanraking met de natuur door het vergroenen van schoolpleinen, en door speelnatuur en natuureducatie te stimuleren. We stimuleren het vergroenen van steden en dorpen, waarmee we ook negatieve effecten van klimaatverandering als hittestress en wateroverlast verminderen. We stimuleren dat mensen die weinig toegang hebben tot de natuur, bijvoorbeeld vanwege ziekte of gezondheidsproblemen, toch van de natuur kunnen genieten en zo hun herstel of welzijn kunnen bevorderen. 

3.2.1 Beheer landschap

  1. Wij zorgen voor structurele basisondersteuning van vrijwilligers in natuur en landschap, onder andere door relevante cursussen en opleidingen, borging van veilig werken en door de onderlinge samenwerking tussen de organisaties die groene vrijwilligers ondersteunen te vergroten. 
  2. Wij verbreden samen met partners het vrijwilligerswerk in de natuur, waarbij we nieuwe vormen van vrijwilligerswerk verkennen die aansluiten bij de moderne vrijwilliger en actuele maatschappelijke ontwikkelingen.  
  3. Wij geven - samen met de beleidsthema’s sociale kwaliteit, cultuur, cultureel erfgoed en mobiliteit - uitvoering aan de motie Vrijwilligers cruciaal voor Overijssel. 
  4. Wij blijven initiatieven voor streekeigen landschapsbeheer die in de vorige coalitieperiode zijn ontstaan voor een periode van minimaal 5 jaar ondersteunen. 
  5. Binnen het programma Natuur voor Elkaar ondersteunen we kleinschalige initiatieven voor (streekeigen) landschapsbeheer. 

Maurits von Martels

3.2.2 Projecten die een natuurinclusieve samenleving bevorderen

  1. Natuur in de Buurt - We inspireren, stimuleren en ondersteunen inwoners, organisaties, ondernemers en medeoverheden om daadwerkelijk natuurpositieve maatregelen in de directe omgeving te nemen. 
  2. Natuur voor mensen, mensen voor Natuur - We vergroten en versterken de betrokkenheid van Overijsselaren bij natuur en landschap. 
  3. Liefde voor de natuur - We vergroten onder Overijsselaars de liefde voor natuur. 
  4. We ondersteunen initiatieven via de subsidieregeling Natuur voor Elkaar 
  5. Wij meten en monitoren waar mogelijk de impact van het programma Natuur voor Elkaar. 

Martijn Dadema

3.3 Benutten: een duurzaam samengaan van mensen met natuur

Terug naar navigatie - 3.3 Benutten: een duurzaam samengaan van mensen met natuur

Uit de Natuurdoelanalyses (NDA) van 2023 blijkt dat de huidige staat van de natuur in de Natura 2000-gebieden onvoldoende is. De stikstofbelasting wordt beschouwd als één van de belangrijkste oorzaken. Om deze belasting (sterk) te verminderen zijn bronmaatregelen nodig, bij voorkeur op landsniveau. Momenteel zijn er geen aanwijzingen dat het Rijk bronmaatregelen wil nemen. We ondersteunen rijksregelingen voor mogelijkheden om stikstof te reduceren (denk onder andere aan de Aanpak piekbelasting) en zijn betrokken bij aanvullende regelingen. De overgang van depositiebeleid naar emissiebeleid is belangrijk en zullen wij ondersteunen. (3.3.1). Onze Nationale Parken richten zich op de bescherming en ontwikkeling van natuur en landschap en op het versterken van natuurgerichte recreatie. Wij ondersteunen deze ontwikkeling (3.3.2). We bevorderen natuurinclusief denken en werken, onder andere in de bouw en infrastructuur (3.3.3). Soms staan natuur en economische belangen op gespannen voet. Door preventieve maatregelen kan faunaschade zoveel mogelijk worden voorkomen. Zo nodig zetten wij in op het beheren van in het wild levende dieren, om faunaschade te voorkomen (3.3.4). Ook bieden wij, onder voorwaarden, een tegemoetkoming in de schade. Wij bestrijden niet-inheemse planten en dieren (invasieve exoten) die onze Overijsselse natuur bedreigen (3.3.5). 

3.3.1 Beleidsontwikkeling stikstofoxide en ammoniak

  1. Wij dragen bij aan de gemeenschappelijke uitvoeringsorganisatie van provincies voor het stikstofbeleid, waaronder een bijdrage voor het programma Aerius. 
  2. Wij werken nationale wetgeving en interprovinciale afspraken uit tot een passend Overijssels beleid op het gebied van stikstofoxide en ammoniak.
  3. Wij ontwikkelen een beleidskader met duidelijke criteria voor een evenwichtige beoordeling van vergunningen. 
  4. We onderzoeken de mogelijkheden om vergunningen te verlenen voor innovatieve (stal)systemen. 
  5. Wij monitoren projecten die een natuurvergunning nodig hebben in andere sectoren (dan de landbouw) en bepalen waar belemmeringen (kunnen) ontstaan.
  6. Wij stimuleren innovatieve oplossingen/maatregelen om onder andere stikstof te reduceren (zie ook Agro&Food-programma). 

Maurits von Martels

3.3.2 Nationale parken

  1. Wij ondersteunen de beide Nationale Parken Sallandse Heuvelrug en Weerribben-Wieden. 

Erwin Hoogland

3.3.4 Faunabeheer

  1. Wij verlenen een meerjarensubsidie 2025-2029 aan de Faunabeheereenheid (FBE) om uitvoering te geven aan het faunabeheerplan. 
  2. Wij verlenen subsidie(s) aan de FBE voor het laten uitvoeren van onderzoeken naar populaties van specifieke soorten die faunaschades veroorzaken en naar de invloed van faunabeheer op natuurwaarden. 
  3. Wij betalen tegemoetkomingen in faunaschade conform beleidsregels. 
  4. Wij verstrekken subsidie voor preventieve maatregelen om vee te beschermen tegen wolven. 
  5. Wij monitoren faunaschades en populaties van wilde dieren met het oog op een goede balans tussen natuurwaarden en faunaschade (vraatschade, ecologische schade, verkeersveiligheid). 
  6. Wij actualiseren indien nodig het beleid voor schadeveroorzakende diersoorten, in overleg met de FBE en de stakeholders in het faunabeheer. 

Maurits von Martels

3.3.5 Bestrijding invasieve exoten

  1. Wij bestrijden of beheersen schadelijke plant- en diersoorten die van nature niet in Nederland voorkomen.
  2. Wij verstrekken subsidie voor de bestrijding of beheersing van invasieve exoten op basis van de prioritering uit het plan van aanpak Invasieve exoten Overijssel.
  3. Wij adviseren de Overijsselse gemeenten hoe om te gaan met invasieve exoten.
  4. Wij werken samen met partners aan uitvoering van het LIFE project PeatProtect IAAS, gericht op bestrijding van exotische waterplanten, preventie en communicatie omtrent dit thema in De Wieden en Weerribben.
  5. Wij voeren onderzoek uit of monitoren exoten waar weinig over bekend is en dragen nieuwe inzichten uit voor bestrijding of beheersing. 

Maurits von Martels

3.4 Ontwikkelen: een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem

Terug naar navigatie - 3.4 Ontwikkelen: een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem

We streven als provincie naar een goede balans tussen voedselproductie en een gezonde leefomgeving, waarbij we uitgaan van vakmanschap en ondernemerschap van agrarische ondernemers. Zij krijgen de ruimte en het vertrouwen om hun bedrijfsvoering toekomstbestendig te maken. Een gezonde bodem zien we als de basis voor een duurzame landbouw en een vitaal platteland. 

De overgang naar een toekomstbestendige landbouwsector vraagt om investeringen in kennis en beleidsontwikkeling (3.4.1). Met het Agro & Food programma (3.4.2) ondersteunen we verduurzaming in de sector door het stimuleren van innovaties en concrete initiatieven gericht op een toekomstbestendige landbouw. Via de door het ministerie van LVVN geaccordeerde (en gefinancierde) maatregelpakketten werken we de komende jaren samen met de agrarische sector aan het concreet toepassen van erf gerichte maatregelen die bijdragen aan het realiseren van natuur-, water- en klimaatdoelen.

Door het ondersteunen van herverkavelingsprojecten (3.4.3) helpen wij de landbouwsector te optimaliseren en bevorderen we de verwezenlijking van andere opgaven in het landelijk gebied. 

3.4.1 Beleidsontwikkeling verduurzaming landbouw

  1. Wij werken de Overijsselse Landbouwvisie op onderdelen verder uit in beleid en concretisering van uitvoeringsinstrumenten om zo de omschakeling naar een duurzame en toekomstbestendige bedrijfsvoering te bevorderen. 
  2. Wij werken het Nationaal Strategisch Plan (NSP) als uitwerking van het huidige Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) uit in diverse regelingen en openstellingen. 
  3. Wij doen beleidsondersteunend onderzoek in relatie tot provinciale landbouwopgaven en praktijken. Een voorbeeld is onderzoek naar de effectiviteit van biologisch bodembeheer. 
  4. Wij volgen relevante nationale, Europese en mondiale ontwikkelingen op de voet. Voorbeelden zijn het GLB 2028-2034 en de nieuwe landbouw- en voedselstrategie van de Europese Commissie. Waar mogelijk leveren we een actieve bijdrage aan nationale en internationale beleidsontwikkeling.  
  5. Wij delen belangrijke beleidsontwikkelingen met onze beleidspartners. 

Maurits von Martels

3.4.2 Innovatieprogramma Agro&Food

  1. We geven uitvoering aan het investeringsvoorstel van het Agro & Food-programma 2024-2027 en het bijbehorende uitvoeringsprogramma.  
  2. We werken in de lerende omgeving samen met andere provinciale programma, aan het uitbreiden en versterken van het netwerk in het landelijk gebied en het verbinden van betrokken partners. 
  3. We zorgen voor een optimale verbinding tussen het Agro & Food programma en het maatregelpakket PPLG.  

Gert Harm ten Bolscher

3.4.3 Landbouwstructuurversterking

  1. Wij voeren het lopende landinrichtingsproject Blokzijl-Vollenhove uit en ronden het landinrichtingsproject Staphorst af.  
  2. Wij ondersteunen de lopende vrijwillige planmatige kavelruilprojecten via subsidie en het Revolving Fund. 

Maurits von Martels

3.5 Ontwikkelen: Transitie naar een toekomstbestendig landelijk gebied

Terug naar navigatie - 3.5 Ontwikkelen: Transitie naar een toekomstbestendig landelijk gebied

In het programma Ontwikkelopgave Natura 2000 werken we aan het herstel van de biodiversiteit door de realisatie van het Natuurnetwerk Nederland (3.5.1). We nemen in 24 Natura 2000-gebieden maatregelen om de natuur te herstellen en versterken. Elk gebied is uniek en heeft specifieke maatregelen nodig voor behoud en herstel van biodiversiteit. Dit doen we samen met onze partners: natuurorganisaties, landbouworganisaties, waterschappen en gemeenten. Met aanvullende Rijksmiddelen uit het Programma Natuur nemen we extra maatregelen om het natuurherstel te versnellen en zo eerder weer (economische) ontwikkelingen mogelijk te maken. 
Om de klimaatverandering tegen te gaan, moet de uitstoot van broeikasgassen in het Veenweidegebied worden teruggedrongen. Dat heeft gevolgen voor de hier gevestigde agrarische bedrijven. Voor het Veenweidegebied maken we met de huidige gebruikers een gebiedsprogramma waarin de opgaven voor dit gebied in onderlinge samenhang worden uitgewerkt (3.5.2). 
PAS-melders zijn buiten hun schuld om in grote onzekerheid gebracht. In Overijssel zijn we geconfronteerd met handhavings- en intrekkingsverzoeken tegen PAS-melders en andere ondernemers. Wij blijven ons in 2025 onverminderd inzetten voor oplossingen voor de PAS-melders (3.5.4). 
Eind 2020 is door het ministerie LNV en de provincies een landelijke bossenstrategie opgesteld. Deze hebben wij uitgewerkt in een provinciale bossenstrategie. Daarin richten we ons op klimaatdoelen (vastlegging CO2) en op biodiversiteitsdoelen. We geven prioriteit aan “boscompensatie”, het realiseren van nieuwe bossen om de bomenkap die nodig is in het kader van het herstel van onze Natura 2000 gebieden te compenseren (3.5.5). De andere onderdelen van de bossenstrategie (revitalisering en uitbreiding van bos) willen we vormgeven in het PPLG. Voor deze onderdelen zijn we afhankelijk van middelen die hiervoor beschikbaar moeten worden gesteld door het Rijk.

In 2023 hebben we een concept Provinciaal Programma Landelijk Gebied (PPLG) opgesteld waarin de aanpak van natuurherstel, de uitvoering van de Kader Richtlijn Water, klimaatmaatregelen en de reductie van stikstof centraal staan en in samenhang worden opgepakt (3.5.6). Leefbaarheid van het landelijk gebied en toekomstperspectief voor de agrarische sector zijn overkoepelende doelstellingen van dit programma. In het Hoofdlijnenakkoord en het Regeerakkoord van het nieuwe Kabinet is het NPLG en het transitiebudget geschrapt en daarmee is ook de basis voor het PPLG komen te vervallen. Wij richten ons voor de komende 2 jaar op de uitvoering van de maatregelpakketten zoals die zijn ingediend (en toegekend). Daarbij gaan wij uit van vrijwillige processen die een bijdrage leveren aan de doelen voor herstel van natuur, water en klimaat.

3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland

  1. Wij hebben voor 27 (deel)gebieden binnen onze Natura2000-gebieden de (voor)ontwerp ruimtelijke plannen voor de externe maatregelen afgerond. Voor 3 deelgebieden zijn de ruimtelijke plannen definitief afgerond. 
  2. Wij werken voor 10 Natura 2000-gebieden aan de uitvoering van de externe maatregelen en hebben voor 16 (deel)gebieden de externe maatregelen afgerond. 
  3. Wij werken in 15 (deel)gebieden binnen onze Natura 2000-gebieden aan de uitvoering van de interne maatregelen en hebben voor 21 (deel)gebieden de interne maatregelen afgerond. 
  4. Wij voeren in alle gebieden gesprekken over schadeloosstelling met de grondeigenaren die geraakt worden door de uitvoering van de herstelmaatregelen, zodat overeenkomsten kunnen worden gesloten om de maatregelen uit te voeren. 
  5. Wij realiseren de aanvullende natuurherstelmaatregelen die met het Rijk zijn afgesproken in het kader van het Programma Natuur. 

Maurits von Martels

3.5.2 Veenweidestrategie Noordwest Overijssel

  1. Wij werken, samen met de andere overheden en maatschappelijke partners, aan een integraal toekomstperspectief voor het gebied. De doelen uit het Programma Landelijk Gebied (PPLG Overijsel) en de Regionale Veenweidestrategie (Klimaatakkoord) zijn hier onderdeel van.
  2. Wij herijken de opgaven en het gebiedsproces op basis van de doelen en kaders van het Nationaal Programma voor het Landelijke Gebied en de doorvertaling daarvan in het Provinciaal Programma voor het landelijk gebied en het bijbehorende Gebiedsprogramma Noordwest Overijssel. We houden tevens rekening met afspraken uit het Regeerakkoord 2024.
  3. Wij investeren in kennis, onderzoek en pilots voor de reductie van CO2 uitstoot en het remmen van de bodemdaling. Wij maken samen de andere overheden en maatschappelijke partners een Regionale Veenweidestrategie 2.0. 
  4. Wij besteden de rijksmiddelen van de specifieke uitkering Interbestuurlijk Programma Vitaal Platteland (IBP-VP) aan de met het Rijk afgesproken projecten van onszelf en de andere gebiedspartners. Het gaat om projecten voor het tegengaan van bodemdaling, het vasthouden van CO2 en het versterken van landbouw, natuur en toerisme.
  5. Wij besteden de rijksmiddelen uit de specifieke uitkering Impuls Veenweiden conform de afspraak met het Rijk voor de aankoop en vernatting van landbouwgronden binnen de bestaande plannen voor de uitwerkingsgebieden N2000. Aanvullend kunnen we (op vrijwillige basis) grond of bedrijven in het veenweidegebied aankopen als stimulans voor de start van een gebiedsproces. 

Maurits von Martels

3.5.3 Afronding natuuropg pMJP-projecten

  1. Wij handelen de jaarbijdrage Groenfondsleningen (via het Nationaal Groenfonds en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) ten behoeve van particuliere natuurrealisatie administratief af. 
  2. Wij handelen de subsidieregeling Tender Particuliere Natuurrealisatie, gericht op het realiseren van 70 ha nieuwe natuur, administratief af. 

Maurits von Martels

3.5.4 Aanpak PAS melders

1. Wij werken aan oplossingen voor de PAS-melders 

Gert Harm ten Bolscher, Maurits von Martels

3.5.5 Bossenstrategie en boscompensatie

  1. Wij realiseren 35 hectare bos op eigen gronden en 230 hectare bos op particuliere gronden van de in totaal 1.400 hectare te compenseren bos uit de Ontwikkelopgave. 
  2. Wij leveren een bijdrage aan de overige opgaven van de Bossenstrategie (uitbreidingsopgave en revitalisering) afhankelijk van de financiering van het Rijk.  
  3. Wij leveren de Overijsselse inbreng in de landelijke uitwerking en uitvoering van de bossenstrategie. 

Maurits von Martels

3.5.6 Provinciaal programma landelijk gebied

  1. Wij werken vanuit de Overijsselse 3*3 aanpak aan het uitvoeren van de maatregelpakketten conform de regeling provinciale maatregelen landelijk gebied (Rpml). Hiermee versterken we onze inzet op een toekomstbestendige landbouwsector en een leefbaar, economisch sterk en natuurrijk platteland.
  2. Wij verkennen samen met onze gebiedspartners en vanuit de 3*3 aanpak hoe voor de langere termijn de toekomst voor ons platteland vorm kan krijgen zonder een overkoepelend Rijksprogramma.

Maurits von Martels

Financiƫn

Terug naar navigatie - Financiƫn

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak voor zover er een bedrag in de begroting is opgenomen. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten.

Bedragen x €1.000